Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:41

dan komen de rotzakken dus nooit in beeld. ik vind het erg dat mensen die dit soort dingen zien, er niets aan doen. Als je een paardenliefhebber bent dan moet je die dieren beschermen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:43

Opzet?
Je gaat nu serieus de filmer van dit soort leed beschuldigen van opzet?

Nou zien we meteen weer wat er mis is in de paarden wereld.
Het is helemaal niet verschrikkelijk de CD gefilmd is terwijl ze zo vaak met een zweep sloeg, het is ook echt niet verschrikkelijk dat dit soort filmpjes van DS gemaakt kunnen worden, nee het is ronduit schandalig dat iemand dit met opzet filmt.
Ja, die is echt de schuldige in dit verhaal.

Je zou je helemaal niet moeten afvragen waarom iemand met opzet dit soort beelden filmt, je zou je moeten afvragen waarom dit soort beelden gefilmd KUNNEN worden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:44

Kinke schreef:
dan komen de rotzakken dus nooit in beeld. ik vind het erg dat mensen die dit soort dingen zien, er niets aan doen. Als je een paardenliefhebber bent dan moet je die dieren beschermen

Eens, maar ik kan mij ook voorstellen dat als dit je werk is, of je hoopt nog ver te kunnen komen in de sport, dat je ook geen klokkenluider durft te zijn vanwege de gevolgen die er aan vast zitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:09

Veronica2 schreef:
MyWishMax schreef:
Aan de andere kant ook goed, want de wereld of sommige mensen iig zijn ook zo rot dat ze mensen vals zouden beschuldigingen.

Alleen ik zou dus meer openheid willen en niet dat verzet en beschuldigen van mensen die met bewijs dingen aankaarten bij de bonden. Zorg dat er niks is om te melden en niet door alles achter gesloten deuren te doen met de dreiging van carrière verpesten als iemand iets zou melden.

Hierbij is het ook wel verstandig om je af te vragen waarom iemand met opzet lelijke beelden wil filmen? Misschien een klein clubje die zich veel aantrekt van dingen waar ze dan graag iets aan willen doen. Maar normale mensen zijn hier toch niet mee bezig? Plus dat het niet helemaal is toegestaan om beelden te schieten zonder dat het onderwerp van de film daarvan op de hoogte is en akkoord heeft gegeven om te delen met de buitenwereld. Stiekem filmen mag nu eenmaal niet.

Dierenmishandeling mag nu eenmaal ook niet, het is maar net waar je prioriteiten liggen hé?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:15

M_D_H schreef:
Eens, maar ik kan mij ook voorstellen dat als dit je werk is, of je hoopt nog ver te kunnen komen in de sport, dat je ook geen klokkenluider durft te zijn vanwege de gevolgen die er aan vast zitten.

lijkt me dat er genoeg mogelijkheden zijn om het anoniem te doen

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:17

waar leg je je prioriteiten:: juist ja ieder heeft zo zijn/haar eigenbelang dus knijpen we een oogje toe

want als je b.v. bij een stagebedrijf filmt kun je je opleiding verder vergeten want "je verraad" blijft aan je kleven, of mag je niet meer jureren, of............ieder kan wel iets invullen

nee hoor er gaat niets veranderen de paarden als verdienmodel zijn zeer aantrekkelijk.

en hier op bokt b.v. een vraag van een manege ruiter: hoe rij ik met een pessoa-bit, zegt genoeg denk ik
Laatst bijgewerkt door mce op 31-07-24 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:21

Marjolein schreef:
Blauwe tongen zijn heel makkelijk met Photoshop.

De stewards zouden direct in moeten grijpen

Dat dus. Het is nog geen 30 seconden werk om een tong blauw te maken in photoshop.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:33

Kinke schreef:

Je kunt best iets doen in je directe omgeving als je zoiets tegenkomt, daar is echt niks op tegen en dat doe ik zelf ook. Maar, een heksenjacht waar jan en alleman maar stiekem filmpjes maakt van allerlei dingen die zij persoonlijk zielig vinden, dat lijkt me niet de manier. En dat eindeloze afzeiken van anderen is ook niet echt de juiste weg.
Maar Kinke, zou je zelf graag filmpjes maken van mensen die jij slecht vindt omgaan met paarden? Of heb je dat al wel eens gedaan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:43

zou ik dat graag doen? nee, liever niet, maar als er adressen zijn waar het echt zo verschrikkelijk is, dan vind ik het dat het de taak is van degenen die dit zien en het er niet mee eens zijn.
Ik heb nog nooit zo'n filmpje gemaakt, maar ik kom ook niet op pensionstallen, trainingsstallen en wedstrijden

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:49

Veronica2 schreef:
Plus dat het niet helemaal is toegestaan om beelden te schieten zonder dat het onderwerp van de film daarvan op de hoogte is en akkoord heeft gegeven om te delen met de buitenwereld. Stiekem filmen mag nu eenmaal niet.
Het ligt iets genuanceerder.

Akkoord hoeft niet altijd. Op de hoogte of duidelijk zichtbaar wel. akkoord hoeft enkel op priveterein of wanneer de persoon duidelijk het focuspunt is. Bij bijvoorbeeld het losrijden van een wedstrijd is met de telefoon voor je neus filmen dus al prima (er vanuit gaande dat je het losrijden filmt, en daarbij toevallig het vast legt). Dan is de regel dat je op aanvraag moet anonimiseren, maar dat moet er dus wel expliciet gezegd worden dat iemand niet gefilmd wil worden. Gezien dit niet voor dieren geld is dat echter best makkelijk te omzeilen tot iig een discutabel iets (de discussie zijnde dat paard+kleding+setting gebruikt kan worden om de persoon te herkennen, maar dan tegen de tijd dat die conclusie er officieel is en je het offline moet halen is het waarschijnlijk al de wereldbol rond dus boeit het niet meer als jij de originele post verwijderd). Beetje hacky, maar zo kom je er wel mee weg.

Daarnaast. Ik heb hem al eerder genoemd maar de klokkenluiderswet beschermd je mits je hier goed mee om gaat, ook als het op privéterrein gebeurd. Dus onder andere eerst bij relevante controlerende instanties melden en pas bij geen, laat of slechte reactie van hun het publiek opzoeken. Let wel, als het geen misstand betreft geld dit natuurlijk niet. Je moet dus wel voorzichtig zijn dat het duidelijk genoeg is, zeker als je overgaat tot online posten omdat je bijv. vind dat de FEI niet genoeg doet. De video van CD is een voorbeeld van iets wat zeer duidelijk is. Als je zulke beelden kan maken op zo'n stal ben je dus gewoon wettelijk beschermd als je daar netjes mee om gaat.

Dus ja, stiekem filmen en dat meteen online gooien met de woorden "kijk wat X voor verschrikkelijks doet" mag niet. Stiekem filmen van misstanden, deze enkel en alleen gebruiken in lijn met protocol omtrent klokkenluiden wel ;) .

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:06

Kinke schreef:
maar als dat zo'n verschrikkelijk adres is, dan moet het toch lukken om te filmen

En dan gaat daar iemand filmen, en dan wordt dat serieus genomen denk je? Of vallen dan - hier en elders - de mensen over elkaar heen om te zeggen dat het vast weer geknutselde beelden van één of andere dierenactivist zijn?

Het is een beetje hetzelfde als de MeToo-zaken, daders worden in bescherming genomen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:07

Kinke schreef:
M_D_H schreef:

lijkt me dat er genoeg mogelijkheden zijn om het anoniem te doen

Jij denkt dat zulke stallen er dan niet achter gaan komen wie de klokkenluider was? Echt wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:11

Ze weten snel genoeg wie er heeft gefilmd op dat moment. En jouw paardencarriere is dan voorbij.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:14

Cambionn schreef:
Veronica2 schreef:
Plus dat het niet helemaal is toegestaan om beelden te schieten zonder dat het onderwerp van de film daarvan op de hoogte is en akkoord heeft gegeven om te delen met de buitenwereld. Stiekem filmen mag nu eenmaal niet.

Akkoord hoeft niet altijd. Op de hoogte of duidelijk zichtbaar wel. akkoord hoeft enkel op priveterein of wanneer de persoon duidelijk het focuspunt is. Bij bijvoorbeeld het losrijden van een wedstrijd is met de telefoon voor je neus filmen dus al prima (er vanuit gaande dat je het losrijden filmt, en daarbij toevallig het vast legt). Dan is de regel dat je op aanvraag moet anonimiseren, maar dat moet er dus wel expliciet gezegd worden dat iemand niet gefilmd wil worden. Gezien dit niet voor dieren geld is dat echter best makkelijk te omzeilen tot iig een discutabel iets (de discussie zijnde dat paard+kleding+setting gebruikt kan worden om de persoon te herkennen, maar dan tegen de tijd dat die conclusie er officieel is en je het offline moet halen is het waarschijnlijk al de wereldbol rond dus boeit het niet meer als jij de originele post verwijderd). Beetje hacky, maar zo kom je er wel mee weg.

Daarnaast. Ik heb hem al eerder genoemd maar de klokkenluiderswet beschermd je mits je hier goed mee om gaat, ook als het op privéterrein gebeurd. Dus onder andere eerst bij relevante controlerende instanties melden en pas bij geen, laat of slechte reactie van hun het publiek opzoeken. Let wel, als het geen misstand betreft geld dit natuurlijk niet. Je moet dus wel voorzichtig zijn dat het duidelijk genoeg is, zeker als je overgaat tot online posten omdat je bijv. vind dat de FEI niet genoeg doet. De video van CD is een voorbeeld van iets wat zeer duidelijk is. Als je zulke beelden kan maken op zo'n stal ben je dus gewoon wettelijk beschermd als je daar netjes mee om gaat.

Dus ja, stiekem filmen en dat meteen online gooien met de woorden "kijk wat X voor verschrikkelijks doet" mag niet. Stiekem filmen van misstanden, deze enkel en alleen gebruiken in lijn met protocol omtrent klokkenluiden wel ;) .

Dat klopt allemaal, maar ik vind dat er soms wat makkelijk wordt geroepen dat filmen van (vermeende) misstanden maar moet kunnen voor 'de goede zaak'' en dat is niet helemaal zo.

Eigenlijk vind ik dat er een protocol voor moet komen waarbij beelden of gesprekken eerst naar de verantwoordelijke instantie gaan en dat die actie ondernemen richting de persoon die opgenomen is (stem of beeld). Pas later hoeft dat publiekelijk gemeld te worden, eigenlijk zoals we vroeger ook deden met verslagen van de tuchtcommissie. Het kan ook buiten de publiciteit blijven, de instantie moet het dan verder afhandelen met de persoon in kwestie. En er moet transparantie komen over de sancties, uitsluiting van shows, boetes, cursussen of iets anders passends. Alles behalve heksenjachten, bedreigingen en wraakacties.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:19

Die mondjes :(
Vind dat niet fraai. En dan worden ze nog dicht gesnoerd op de neus ook!
Bij ons betekend dat verzet en dan krijg je een min.
De blauwe tongen geloof ik wel. Die teugels staan immers flink op spanning.

Ik vind het er alles behalve ontspannen uit zien

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:21

En straks is er wel iemand die filmt en het naar buiten brengt en dan roept de helft hier dat ze dat allang wisten en dat het zo erg is en dat ze dat al jaren geleden gezien hebben bij die ruiter.
Sorry hóór, maar vind dat zo triest.
Of je doet er wat aan als je ziet dat er ( mishandeling) of andere vorm van dierenleed is of je houdt je mond en ga niet vanalles vanachter je computerscherm roepen!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:23

charootje schreef:
En straks is er wel iemand die filmt en het naar buiten brengt en dan roept de helft hier dat ze dat allang wisten en dat het zo erg is en dat ze dat al jaren geleden gezien hebben bij die ruiter.
Sorry hóór, maar vind dat zo triest.
Of je doet er wat aan als je ziet dat er ( mishandeling) of andere vorm van dierenleed is of je houdt je mond en ga niet vanalles vanachter je computerscherm roepen!

Ah, jij hebt de wijsheid in pacht zie ik. Wanneer begin je met alle misstanden aan het licht brengen? Als het voor jou toch geen consequenties heeft dan kun jij het wel doen, anders ben je triest, toch? :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:25

Veronica2 schreef:
Hierbij is het ook wel verstandig om je af te vragen waarom iemand met opzet lelijke beelden wil filmen? Misschien een klein clubje die zich veel aantrekt van dingen waar ze dan graag iets aan willen doen. Maar normale mensen zijn hier toch niet mee bezig? Plus dat het niet helemaal is toegestaan om beelden te schieten zonder dat het onderwerp van de film daarvan op de hoogte is en akkoord heeft gegeven om te delen met de buitenwereld. Stiekem filmen mag nu eenmaal niet.

Normale mensen zijn hier toch niet mee bezig? Wat bedoel je daarmee?

Ja daar wil ik dan wat aan doen! Weet je zeker dat dat een klein clubje is die hier iets tegen wil doen? Misschien de directe omgeving van zo'n ruiter niet nee, maar is dat niet juist een klein clubje, waar zo'n ruiter zich veilig genoeg voelt dat zulke beelden niet uit zullen lekken?

Als ik zoiets tegen kom dan film ik dat, anders heb je geen bewijs. Maar ook zou ik uit mijn plaat gaan als ik dit voor mijn neus zie gebeuren.

Jij laat het gebeuren, of wat?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:33

Veronica2 schreef:
ik vind dat er soms wat makkelijk wordt geroepen dat filmen van (vermeende) misstanden maar moet kunnen voor 'de goede zaak'' en dat is niet helemaal zo.
Dat is zeker wel zo.
Het doel heiligt de middelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:41

Suzanne F. schreef:
Ze weten snel genoeg wie er heeft gefilmd op dat moment. En jouw paardencarriere is dan voorbij.

Maar kun je dan leven met het feit dat er daar paarden mishandeld worden? Ik zou geen oog meer dichtdoen, zou er kapot van zijn

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:14

Veronica2 schreef:
Cambionn schreef:

Dat klopt allemaal, maar ik vind dat er soms wat makkelijk wordt geroepen dat filmen van (vermeende) misstanden maar moet kunnen voor 'de goede zaak'' en dat is niet helemaal zo.

Eigenlijk vind ik dat er een protocol voor moet komen waarbij beelden of gesprekken eerst naar de verantwoordelijke instantie gaan en dat die actie ondernemen richting de persoon die opgenomen is (stem of beeld). Pas later hoeft dat publiekelijk gemeld te worden, eigenlijk zoals we vroeger ook deden met verslagen van de tuchtcommissie. Het kan ook buiten de publiciteit blijven, de instantie moet het dan verder afhandelen met de persoon in kwestie. En er moet transparantie komen over de sancties, uitsluiting van shows, boetes, cursussen of iets anders passends. Alles behalve heksenjachten, bedreigingen en wraakacties.
Maar dat wat ik onderstreept heb is toch ook wat ik zeg dat je moet doen (als je onder de bescherming van de klokkenluiderswet wil vallen)? Daar zijn dus al regels en protocolen voor.

Pas als die instantie niet, niet tijdig, of niet passend reageert mag je het publiekelijk delen. Als laatste redmiddel. Niet eerder. Daarbij is die instantie ook wettelijk verplicht om binnen redelijk termijn te reageren op het ingediende, en zal hij ook in de fout zitten als het zo ver oploopt dat dat beelden uitlekken.

De beelden kwamen hier uit nadat de FEI al actie ondernam en CD een statement had gepubliceerd. Dat mag dus echt niet onder de klokkenluiderswet.

Dat de beelden nu uit zijn gekomen is een losstaand probleem. Iemand heeft ze aan de media gelekt, en de journalistiek is wettelijk beschermd. Die gaan dus niet zeggen wie. Het kan de filmer zijn, maar ook iemand bij de FEI die achter de rug om wou zorgen dat er geen discussie meer kon zijn dat het vast zou meevallen. Hoe dan ook zit diegene fout, en is die enkel beschermd als bron onder de journalistieke bescherming en niet onder de klokkenluiderswet. Ook precies de reden dat het via de journalistiek wordt gespeelt. Als ze het zelf online posten (of ergens waar de bron makkelijk te achterhalen is) zijn ze het haasje.

Verder eens dat het nogsteeds niet altijd zo simpel is als "film maar gewoon want klokkenluiderswet beschermd je". Het ging me puur ff om het juridische gedeelte gezien men (niet alleen jij) blijft zeggen dat het stiekem filmen sowieso niet mag. Maar er zijn natuurlijk meer gevolgen dan juridische.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:47

Veronica2 schreef:

Maar daar kan ik zeker inkomen. :j Inderdaad aam de bond door geven en daar transparante komen. En ook inderdaad duidelijk protocol hoe en wat qua melden.

De enige keer dat je dan echt de publiciteit op zou kunnen zoeken is als een bond geen actie onderneemt.

Je wilt dat zulke misstanden, ook zoals Helgstrand, uitsterven en niet achter gesloten deuren plaats vinden. Of dat je zelfs op wedstrijdterreinen eigenlijk niet eens meer mag filmen, want stel dat. Helemaal op een wedstrijdterrein moet er niks voorkomen dat niet mag, want daar lopen stewards.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:24

Het is eigenlijk simpel. Er zou een soort VAR moeten zijn. De proef wordt gefilmd, speciale aandacht voor mond en sporen en …. wellicht nog meer. De jury geeft aan de “VAR” aan als ze een bepaald onderdeel even nader willen zien. Direct na de proef worden die beelden, bekeken, soms ook in slomo, nog voor de punten bekend worden gemaakt. En dan bij aftrek of uitsluiting de beelden tonen aan publiek en ruiter met de reden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:14

Maar dit gaat juist om wat er thuis gebeurd. Niet op wedstrijd. Zelfs als je allemaal extra regels maakt voor op wedstrijd kan dit thuis nog steeds gebeuren.

De controle opd e regels die ze nu al hebben mogen veel strenger.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:15

Ik ben zelf als liefhebber nu wel een beetje klaar met de hele wedstrijdsport. Het moet nu allemaal happy athlete uitstralen, maar het feit dat dit een streven is betekent volgens mij dat het al heel lang niet zo best gesteld is.
En in het kader van diervriendelijkheid snap ik niet zo goed dat er bij 30+ graden nog wel topsport plaats vindt.

Misschien toch maar beginnen met anders jureren.
Maar de paardenwereld blijft toch een ons kent ons en vriendjespolitiek wereldje. En ze kunnen je maken en breken, daar is Charlotte nu ook wel achter.