Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:35

Wat is haar buik aan het veranderen :wow:, hier moet toch
wel bijna een veulen in zitten :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:39

Ik zou zelf nu ook niet alle mogelijke onderzoeken beginnen doen zolang de pony gezond lijkt. Dus veulen of geen veulen, ik begrijp TS wel :)
hopelijk is er wel snel wat duidelijkheid.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:56

Mag in team veulen komen?
De spenen beginnen te glimmen, ik verwacht nu wel een veulen. Ik heb heel lang gedacht, dat er toch geen veulen in zou zitten omdat ze niet echt drachtig lijkt op de foto's.
Maar op de laatste foto's die je plaatst, denk ik vrijwel zeker te weten, drachtige merrie in de laatste fase van haar dracht en geboorte is aanstaande.
Die ligt er zo een keer naast. Als in binnen de komende 24, max 48 uur.

Duim voor gezond veulen en gezonde merrie.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:06

Ik vind de spenen er ook anders uitzien. Volgens mij wordt het een valentijns cadeautje voor jou ts :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:12

Zit ook weer steviger in team veulen

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:13

Waar blijft dat veulen nou?!?!?!
Jaja, ik ben weer over naar team veulen!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 17:22

Testen met melk ken ik inderdaad wel thequeensmum met urine heb ik nog niet eerder gehoord maar zou wel ideaal zijn want melk gaat er echt nog niet uit die mini tietjes komen :')

Ja heel spannend Zamora! Jeetje jouw mini paard liet je lang wachten... Bij Skyla is het natuurlijk nog maar afwachten maar theoretisch gezien kan het nog steeds en de veranderingen zijn wel opvallend inderdaad!

Zand hou ik nog steeds in mijn achterhoofd Knolselder maar ze voldoet niet echt aan de signalen en ook niet aan het beeld wat ik ken van zandkoliek. Wat niet hoeft te betekenen dat het geen zand is natuurlijk. Daarom doe ik voor de zekerheid maar wat is aangeraden door dierenarts bij zand en heeft Skyla de afgelopen drie maanden al drie keer een hoog gedoseerde zandkuur gehad.

Dank je wel Ro0sje, ik vind het inderdaad ook het meest logisch om in eerste instantie uit te gaan van de optie die nog steeds mogelijk is en voor mijn gevoel ook de meest logische verklaring is voor alle veranderingen die we zien bij Skyla, namelijk dracht.
Dat neemt niet weg dat ik ook reëel genoeg ben om te beseffen dat dracht wel een steeds bijzonderder verhaal gaat worden met de tijdlijn die we hebben en het niet verder ontwikkelen van de uier. Maar zolang er een gezonde, actieve en vrolijke pony staat probeer ik me op dit moment nog geen al te grote zorgen te maken. Dat voelt voor mij nu nog te vroeg en ook nog niet nodig gezien Skyla er gewoon goed bij staat.

Dat zou kunnen Iris82 of het draaien van het hooi :+

Dank je Hagel, ik sta er inderdaad ook zo in. De meest logische opties naast dracht (zand en wormen) heb ik preventief naar gehandeld. De andere dingen die genoemd worden voelen voor mij verder gezocht. Het is voor mij dan inderdaad logisch om de meest logische en best bij de veranderingen passende optie even af te wachten. En ik denk inderdaad dat er weinig pony's zijn die zo veel bespied worden als Skyla :')
Mocht er geen veulen komen kunnen we dan verder gaan kijken.
Misschien worden zure pruimen ook wel aaibaar als je ze lang genoeg laat liggen :+

Mensen die meedenken is prima xYaartje zolang er geen onwaarheden worden verkondigd. En voor mij is het ook wel een beetje de toon die de muziek maakt.
Klopt dat bij een hengst staan geen garantie is op dracht, dat is ook al vaker voorbij gekomen en daar ga ik ook niet vanuit. Maar op dit moment voelt dracht nog steeds als de meest logische verklaring voor mij. Wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat ik daar gelijk in heb.

Ja er zijn wel veranderingen BloemBloem, ik hoop inderdaad ook dat het op een veulen wijst!

Dank je Poekkie! Fijn om dit ook te horen van iemand die geen veulen van Skyla verwacht. Ik hoop ook dat er snel duidelijkheid is!

Zeker welkom tienus63! Ik ben heel benieuwd, ik merk dat ik zelf niet zo goed meer durf te verwachten dat deze veranderingen iets betekenen omdat Skyla al vaker veelbelovende signalen heeft laten zien en het vervolgens weer af liet weten >;) Maar ik hoop er nog wel heel erg op natuurlijk! Gezonde merrie en gezond veulen is ook mijn schietgebedje :o

Ik hoop het zo Percy, dat zou wel een heel bijzonder valentijnscadeautje zijn <3

Goed om te horen pien_2010! Hopelijk helpt dat!

Gezellig gonniee! Hopelijk heb je gelijk en kunnen we Skyla junior binnenkort verwelkomen!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:59

Poekkie schreef:
Ik zou zelf nu ook niet alle mogelijke onderzoeken beginnen doen zolang de pony gezond lijkt. Dus veulen of geen veulen, ik begrijp TS wel :)

Zou je dat ook zeggen wanneer een pony deze dingen doet wanneer je zeker weet dat ze niet drachtig is?

Ik hoop nog steeds ook voor TS zelf dat er een veulen in zit. Maar ik denk niet dat het kwaad kan om tussen alle mooie en gezellige hoop en speculeren over veulifantjes en dergelijke een beetje nuance te houden dan het ook anders kan zijn.
Misschien heb ik gewoon al teveel ervaring met ook andere kanten van verhalen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:10

Knolselder schreef:
Poekkie schreef:

Zou je dat ook zeggen wanneer een pony deze dingen doet wanneer je zeker weet dat ze niet drachtig is?

Ik hoop nog steeds ook voor TS zelf dat er een veulen in zit. Maar ik denk niet dat het kwaad kan om tussen alle mooie en gezellige hoop en speculeren over veulifantjes en dergelijke een beetje nuance te houden dan het ook anders kan zijn.
Misschien heb ik gewoon al teveel ervaring met ook andere kanten van verhalen.

Als je zeker weet dat ze niet drachtig is:
- Die buik… tsja wat meer trainen… laat ik geen DA voor komen zonder andere symptomen en zandkuur heeft ze al gehad.
- soms wat onrustig… ok… ik lees niets ernstigs, kan vanalles zijn, mss ook gewoon hengstigheid afh. Van de frequentie.
- 1x met achterwerk tegen de muur gaan staan… fair enough… DA gaat lachen als ik daarvoor bel.

Volgens mij monitort TS die pony prima. Ik zie geen noodzaak om als een havik naar de telefoon te vliegen voor de dingen die zij beschrijft. Als je een pony 24/7 zo goed in de gaten houdt zie je altijd wel wat.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:22

ik denk ook nog team hooi,heb veel fotos terug gekeken en ze staat op veel fotos lekker der buikje rond te smikkelen met hooi( of het is toeval :) :)

Ik hoop echt dat er iemand woont,buikje is zeker anders!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:25

Ok, dan houden wij anders paarden. Wanneer mijn paard met zijn benen tegen de buik begint te trappen, vaak naar de buik kijkt, staart afhoudt, karakterveranderingen toont dmv chagrijniger zijn naar soortgenoten dan eerst, schraler wordt op de bovenlijn,… dan vind ik dat wel iets om eens bij na te denken. Wanneer ik zeker ben dan ze niet drachtig zijn.
In dat opzicht is het handig te weten of een pony al dan niet drachtig is.

TS zal wel goed monitoren, zeker. Het is alleen verstandig om ook de optie niet drachtig in het hoofd te houden en die tekenen in een ander perspectief te zien.
Mij lijkt het dan ook niet verkeerd dat mensen deze perspectieven ook aanhalen zodat dat ook in het achterhoofd blijft zitten.
En dan vind ik hier sommige reacties van anderen ook erg kattig naar die mensen toe.

(Swift ik heb gelezen dat je dit ook doet. Denk er idd ook aan dat het niet altijd de ‘klassieke’ symptomen moeten zijn. Of het is wat anders. Of ze is gewoon toch flink hooi en stro in haar buik aan het stoppen. Al hoop ik dat er straks toch gewoon een veulen naast ligt. Dat is het leukste alternatief)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:32

Knolselder schreef:
Ok, dan houden wij anders paarden. Wanneer mijn paard met zijn benen tegen de buik begint te trappen, vaak naar de buik kijkt, staart afhoudt, karakterveranderingen toont dmv chagrijniger zijn naar soortgenoten dan eerst, schraler wordt op de bovenlijn,… dan vind ik dat wel iets om eens bij na te denken. Wanneer ik zeker ben dan ze niet drachtig zijn.
In dat opzicht is het handig te weten of een pony al dan niet drachtig is.

TS zal wel goed monitoren, zeker. Het is alleen verstandig om ook de optie niet drachtig in het hoofd te houden en die tekenen in een ander perspectief te zien.
Mij lijkt het dan ook niet verkeerd dat mensen deze perspectieven ook aanhalen zodat dat ook in het achterhoofd blijft zitten.
En dan vind ik hier sommige reacties van anderen ook erg kattig naar die mensen toe.

(Swift ik heb gelezen dat je dit ook doet. Denk er idd ook aan dat het niet altijd de ‘klassieke’ symptomen moeten zijn. Of het is wat anders. Of ze is gewoon toch flink hooi en stro in haar buik aan het stoppen. Al hoop ik dat er straks toch gewoon een veulen naast ligt. Dat is het leukste alternatief)

Iedereen doet het op zijn eigen manier, het is niet nodig een ander te overtuigen dat men het net zo zou moeten doen als jij.

Ik heb het idee dat TS prima de boel in de gaten houdt en al diverse scenarios heeft doorgenomen, mocht het geen dracht zijn. Ze heeft een einddatum in het hoofd, als die datum je niet zint en je zou graag hebben dat ze stante pede actie onderneemt, misschien dan niet meer meelezen tot die datum?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:40

Ik denk dat jij dingen ook anders leest dan ik knolselder.
Als een paard supersjaggie is en 30x naar die buik trapt en kijkt in een uur bel ik ook direct de veearts. Maar zoals ik het lees ziet TS dat af en toe op de camera eens. Dat vind ik niet zo alarmerend.
Die bovenlijn en buikspieren is te verklaren door een veulen of door nu een andere manier van houden en voeding. Pony staat op onbeperkt hooi en doet niets qua spiertraining… logisch dat er dat rug en buikspieren dan een beetje verdwijnen. Niets om direct voor te bellen naar een DA.

Tine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:48

Het is wel duidelijk dat Skyla op handen wordt gedragen (hoewel niet letterlijk, met die buik :') ) en ik ken geen enkele pony die zo goed gemonitord wordt.
TO, respect voor je geduld op alle vlakken +:)+
Mogen pony's ananas?
Dat werd mij aangeraden toen ik overtijd liep.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 18:59

Maar die pony ligt (doordat ze misschien drachtig is) toch juist gigantisch onder een vergrootglas Knolselder. Ze wordt bijna continu in de gaten gehouden door maar liefst drie camera's en ik ben veel bij haar. Zo intensief let ik normaal echt niet op mijn pony's. Juist omdat je hoopt/zoekt/wenst een aanwijzing te vinden valt alles je op.
Eén van mijn ruinen stond vandaag zijn staart te schuren, mijn andere ruin beet een paar keer naar zijn buik en mijn merrie ging meeerdere keren rollen op de bestrating. Ik weet dat dat voor hen normaal gedrag is en kan het ook allemaal goed verklaren. Maar had Skyla het gedaan had ik het meteen hier gemeld :') omdat je toch met een andere bril kijkt.
Als ze het gedrag langere tijd laat zien wordt het een ander verhaal maar een pony die midden in de nacht (op een tijd waarop ieder weldenkend mens ligt te slapen) een tijdje onrustig is vind ik niet alarmerend vooral omdat ik er vandaag niks van terug zie. Had ik liggen slapen had ik het niet eens geweten.
Het andere onrustiger gedrag wat ik omschrijf gaat over heen en weer lopen en op andere plekken dan normaal staan/liggen ook niet zorgwekkend wat mij betreft. Wat betreft het trappen naar de buik en staart zwiepen gaf ik ook al aan dat ik de muggen verdacht dat is dan toch compleet logisch gedrag? Bovenlijn trekt alweer mooi bij met ander hooi. Gedrag naar de anderen vind ik ook zorgwekkend maar ik heb me (onder andere door jou) laten vertellen dat er meer merries zijn die dit doen. Maar mocht er geen veulentje komen moeten we daar nog wel mee aan het puzzelen wat mij betreft. Mocht er geen veulentje komen ga ik dus zeker andere opties meenemen en als ze ziek wordt uiteraard ook.
Ik loop ook al ruim 30 jaar tussen de paarden, heb bijna 18 jaar een eigen pony en 10 jaar de paarden in eigen beheer (waarvan 8 jaar aan huis). Ik heb in de loop der jaren veel pony's opgevangen/opgeknapt, hoewel je zeker nooit alles kunt weten en nooit te oud bent om te leren heb ik ook het gevoel dat mijn rugzak goed genoeg gevuld is om goed te kunnen oordelen over het welzijn van mijn pony's.
Dat neemt niet weg dat (zand)koliek één van mijn grotere angsten is en ik daar dus heel alert op blijf en ook preventief blijf handelen door haar zandkuren te blijven aanbieden. Dat is geen garantie maar voor mij nu wel het meest logische omdat ze niet ziek is. Mocht ze dat wel worden schakel ik meteen de dierenarts in.

Nou ja eigenlijk precies wat Poekkie zegt dus, juist door het monitoren valt alles je op en ik vind dit ook echt te mager om de dierenarts voor te bellen. Vooral omdat er gewoon een happy pony hier staat.
Inderdaad blijft het lastig om vanuit geschreven woorden een goed beeld te krijgen maar het is inderdaad absoluut niet dat ze met een painface continu naar haar buik staat te kijken/bijten/trappen. Het is inderdaad gedrag dat opvalt door het continu monitoren en observaties die gekleurd worden door hoop.

Ik maak de foto's inderdaad bijna altijd als ze staat te eten omdat Skyla anders heel graag komt knuffelen aisa :D Zonder hooi krijg je dus vaak dit effect:

Afbeelding

Iedereen doet het inderdaad op zijn eigen manier Wintu. Maar ik snap heel goed dat voor een ervaren fokker als Knolselder mijn keuzes (en hoop) compleet idioot zijn. Dat begrijp ik ook goed maar het zijn wel keuzes die ik weloverwogen heb gemaakt en waarvan ik geloof dat ze in het belang van Skyla zijn. Een ander mag daar best anders over denken en dat ook uiten maar uiteindelijk moeten jullie het doen met geschreven informatie en wat foto's en dat maakt het heel lastig om een oordeel te vellen.

Dank je Tine1987, lief van je! Ja ananas dat heb ik zelf ook nog geprobeerd (terwijl onze oudste maar drie dagen na de uitgerekende datum kwam, lekker ongeduldig :') ).

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:14

Goh volgens mij ben ik hier niemand aan het proberen te overtuigen _O- kattigheid gaat verder.
Blijkbaar mag je alleen over olivaars, veulifantjes en keulfjes praten :+
Maar zelfs niet op een respectvolle manier andere perspectieven aandragen. Zoveel mensen, zoveel verschillende ervaringen, wijsheid, inzichten (ook hier 30 jaar en in eigen beheer waarvan 13 jaar fokkerij en een veelvoud van opknappers, dat wil niets zeggen, want wat je tegenkomt is nooit altijd hetzelfde). Respect komt van 2 kanten.
Bravo voor jullie.

Volgens mij heb ik nérgens gezegd dat jouw keuzes idioot zijn, Swift. Ook al zou ik het anders gedaan hebben.
Ik lees hier enkel dat haar gedrag ‘zo ontzettend’ veranderd is en haar buik zo dik is en dat ze onrustig gedrag vertoont. Buiten de mugjes lees ik daar verder weinig nuancering in waardoor het minder ‘erg’ zou overkomen.

Voor hetzelfde geld is er helemaal niets mis en is ze gewoon veranderd van model (wat jij vindt dat niet zomaar kan gezien haar eetpatroon en voormalige strakke lijn). Misschien zit er wel een veulen in, hoop ik voor jou en Skyla. Het enige wat ik aandraag is open mind voor als er geen veulen in zit, met de info die ik hier heb gelezen met de manier hoe die hier wordt gebracht.

Volgens mij ga ik maar niet meer volgen. Ik denk dat ik steeds op een respectvolle manier hier heb gereageerd, maar om dan op deze manier aangesproken (niet door jou Swift) te worden terwijl er alleen maar meeleven is langs mijn kant, daar heb ik geen nood aan.

Dus, ik wens Skyla een hopelijk vlotte bevalling toe met een vrolijk veulentje.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:28

Ik vind wel op de laatste uier foto dat de spenen ineens veel voller lijken. De uier verder doet nog niet veel maar die spenen leken eerder soms van die uitgedroogde rozijnen of zo. Dat is nu wel echt anders ineens.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:36

Ro0sje schreef:
Ik hoop dat er binnen nu en twee weken een veulen bij staat. Of het daadwerkelijk een ruin met groene stippen is zoals ponytante beweert betwijfel is wel ten zeerste *D

-O- De sfeer in dit topic is inderdaad omgeslagen. Er worden woorden aan me toegedicht die ik nooit en te nimmer heb geuit. grapje

Want ik heb altijd alleen gehad over een vos merrie met stippels. En verder verwelkom ik alles tussen een spruit en een olifant *\o/* (gelieve geen tweeling).

De groene ruin met stippels was Jeetje77 (jeetje, had je moeten weetje weten :') ). En nee ik weet ook niet alles maar heb soms perfectionistische trekjes
Spoiler:
+ zoekfunctie

Dus... glimmende uier is 24-48 uur :):) Net gecheckt in de spiegel, de mijne glimmen niet, dus als ze glimmen moet het een teken zijn! *\o/*

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:51

Zal ik hier wel de boeman spelen :+

Sorry maar ik volg knolselder 100% hierin. Als er iemand ervaring heeft met opknappers of mini paarden dan kan je het beter van haar aannemen.

Ik zie ook geen gezonde dragende merrie. Merrie is schraal op de rug, ingevallen flanken en een gigantische buik.Het is niet omdat je 24 op 24 naar een pony staart dat je het beste doet voor je paard.als eigenaar dien je je verantwoordelijkheid te nemen ook in het niet comfortabele aspect voor je paard. Heeft niets met grenzen respecteren te maken. Wij als mens moeten ons ook schikken naar dingen die wij niet leuk vinden. Beat it. Er zijn genoeg opties gegeven hier om op een alternatieve manier dan inwendig scannen te weten te komen of deze merrie überhaupt dragend is en dat wordt in de wind geblazen want het is toch o zo leuk om aandacht te krijgen en af te wachten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:04

Jeetje zeg... :\

Ik hou mijn mond maar even.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:18

Aandacht krijgen? Dan kan je bokt wel opdoeken als je er zo in staat.

Iedere ts vraagt uiteraard aandacht voor zijn of haar situatie en zoekt mensen die meedenken of ervaring delen.

Zoals jij het zegt klinkt het heel negatief en dat snap ik totaal niet.

Ook knolselder is niet op die manier negatief.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:22

Ik denk ook dat het een Valentijnsveulentje gaat worden <3 Met stippels in de vorm van hartjes :))

Ponytante, ik moet echt elke keer lachen om jouw berichten _O-

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:23

Ik ben team hooi, maar betrap mezelf er op toch telkens even te kijken of er niet stiekem een veulen naast staat :D

Wat een hoop slapeloze nachten en zorgen heb je al _/-\o_ . Vorige eigenaar van onze shets heeft het juist andersom gehad met de shet merrie. Merrie werd wat dikker, maar volgens fokker was er geen hengst bij geweest het laatste jaar + werd ze het jaar ervoor niet drachtig. Schraler gaan voeren, maar er stond een paar weken later toch echt een kerngezond veulen naast :+

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:27

Jeetje Colleen. Hoe was dat veulen dan ontstaan? Of was dat een onbevlekte ontvangenis _O-

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:31

Ga je lekker Luna? Hoezo aandacht vragen… wil je alle topics opdoeken dan?

Overigens kan ik me echt wel in knolselder vinden, als ze niet drachtig blijkt is er er wel echt iets anders aan de hand. Ze ziet er niet uit als een gewoon te dikke pony.

Soms is het lastig over het internet af te lezen hoe het precies zit. Zoals dat trappen naar haar buik. Ik snap dat knolselder dat betrekt op koliek.

Het maakt het gewoon lastig dat je niet weet of ze drachtig is, als ze drachtig is is alles verklaarbaar en “normaal”. Als je gewoon een drachtige merrie topic had gemaakt was niemand er over gevallen.

Is ze niet drachtig is het wel een ander verhaal. Ik denk (en hoop) nog steeds dat ze drachtig is.

Ta misschien heb ik er overheen gelezen maar wat zijn je vervolgstappen als ze niet drachtig blijkt? Op welk termijn denk je dan aan?

En ik zie geen glimmende uier haha maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

Heb je nagedacht