Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:18

Ik lees net als Sjeeltje2 al een tijdje mee omdat ik ook een 3-jarige heb (van eind mei) die ik wil gaan beleren. Tot nu toe niet veel kunnen doen want sinds oktober stond heel heel mijn land en bak 30cm onder water.
In de winter daarom vooral wat clickertraining gedaan omdat ze enorm groot is (ze gaat al dik over de 1.75m, moet haar eens precies opmeten) en nogal lomp was in haar ruimte nemen. Dit werd ook een probleem bij de hoefsmid, lekker hangen en voeten terugtrekken met al die kilo's paard. Dus daar ben ik maar mee begonnen. De hoeven kan ik nu makkelijk op de bok zetten en raspen en ze gaat nu keurig om, opzij of terug wanneer ik dat vraag.
Daarna vanwege al het water alleen wat geoefend aan de hand en uit de groep halen, volgen aan touwhalster, halthouden en pasje terug. Dat vond ze serieus moeilijk terwijl ze toch al vaak genoeg aan een halster had gelopen. Maar zo "oefenen" bleek best moeilijk in dat koppie.
Maar na een paar keer werd het gewoon.
Vorige week was eindelijk de bak droog en toen wat oefeningen aan de hand gedaan. Alles aan de linkerkant begeleid ging super, alles rechts gaf weer even paniek. Maar ook dat vloeide snel af. Daarna nog over wat balkjes gestapt, maar dat boeit haar dan weer helemaal niets. Dus weer relaxed afgesloten.
Afgelopen week wat werk aan de hand gedaan (touwhalster en leadrope). Ik train volgens de Featherlight methode. Daar moest ze even snappen dat ze op de ronde voorwaarts bleef stappen en steeds af kon vloeien, dat snapte ze vrij snel.
Vanavond staan we daar even over te kletsen op stal en ik zeg dat ze die kleine dingetjes een beetje spannend vindt maar dat ik verwacht dat ik er gewoon op kan gaan zitten. Ze stond naast de hooibak , dus ik zeg tegen mijn man "houd mijn hand eens vast" en ik ben op de hooibak gaan staan en heb mijn been over haar heen gegooid, wel met 1 been nog op de hooibak. Ze reageerde nul, keek even naar mij op, knabbelde aan de punt van mijn schoen en ging daarna haar neus aan haar benen schuren. Precies wat ik verwacht had. Deze is dus echt ruitermak geboren.
Nu lekker aan de slag met grondwerk, zeiltje, paraplu en andere attributen. Daarna hoop ik met haar buiten te kunnen gaan wandelen. Dat durf ik nu nog niet. Als ze iets spannend vindt springt ze nu nog zodanig weg dat je even de grond onder je voeten kwijt bent. Met dit soort dingen vind ik zo'n groot paard toch echt wel een nadeel. Ze heeft in de groep al ervaren dat haar massa effect heeft en dat gebruikt ze dus ook. Dat vergt nog wat extra oefening. Verder is ze eigenlijk heel cool van karakter en nieuwsgierig, maar ze is duidelijk het puppy van mijn kudde.
Ze wordt de opvolger voor mijn fokkerij. Moeder en oma worden te oud. En ik hoop met deze het wedstrijd rijden in de toekomst weer op te kunnen pakken. Daar maak ik mijn huidige rijpaard niet blij mee, die is liever boscross-poownie.
Ik lees graag verder mee hier en zou het leuk vinden om ook onze stapjes hier te delen. Ook leuk om later nog eens terug te lezen.

Afbeelding

IngeK

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:37

Oh, ik ben hier niet vaak genoeg om al jullie updates mee te krijgen, excuses.

@BusyMissy ik krijg al de kriebels als ik naar je foto kijk, hahaha. Nou ging ik voor het eerst zonder begeleiding op Sire zitten (en niemand in de buurt om te helpen als er iets mis zou gaan), wat misschien ook niet verstandig is, maar toch wel met zadel, bit, bodyprotector en helm := Maar ieder zijn eigen manier :)

Wij zijn lekker bezig. Vorige week kwam de zadelpasser en meneer was in een half jaar echt wel flink gegroeid, dus die is aangepast. Morgen heeft bijrijder voor het eerst echt les met hem, wat ik ook wel een heel fijn idee vindt. Van rondhobbelen en wennen begint het nu toch wel erg op rijden te lijken, namelijk. En ik heb een eg gekocht waarmee hij nu twee keer door de bak getrokken heeft. De bak staat namelijk vol onkruid en dat hoopte ik zo wat los te trekken. Lukte niet zo goed, maar paard heeft weer eens in het tuig gestaan en deed dat ook nog super braaf, dus dat is ook wat waard.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:46

IngeK schreef:
@BusyMissy ik krijg al de kriebels als ik naar je foto kijk, hahaha.

Hahahah oh gelukkig ben ik niet de enige met dat gevoel. Super leuk dat je dat doet en durft maar mij niet gezien. Ik voel me heel fijn in me bodyprotector en met cap op en dan toevallig wel bitloos (niet geheel mijn idee :') ) Maar ja voor de foto is dit natuurlijk wel veel leuker, ik vind me zelf ook een stuk leuker zonder cap hahaha. Maar nee ik zit komende maanden /jaren nog gewoon met bodyprotector en zeker met cap er kan zo veel mis gaan het hoeft niet eens je eigen schuld te zijn. Maar iedereen moet het zelf weten ik heb daar verder geen mening over, het is meer dat ik met me zelf graag voorzichtig ben.

Gezellig dat je mee komt kletsen Busymissy ben benieuwd hoe het zadelmak maken bij jou zal gaan, eerste stap is al gezet in ieder geval.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:48

Ik ga ook zeker niet zonder cap en airvest beginnen hoor. Ik sta hier nog met mijn voet op de rand van de hooibak (ik zit/hang een beetje half over de zijkant van haar rug, dus kon er meteen afglijden indien nodig) en mijn man had mijn hand vast zodat hij mij "weg" kon trekken als ze zou gaan lopen. Dus weinig risico voor dit foto-momentje.
En als het ook maar een milimeter niet goed had gevoeld dan had ik dit niet gedaan. Gaat ook nog wel even duren voor ik er echt op ga zitten. Daarvoor moeten we nog heel veel stapjes zetten in ons opbouwplan.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:44

BusyMissy schreef:
Ik ga ook zeker niet zonder cap en airvest beginnen hoor. Ik sta hier nog met mijn voet op de rand van de hooibak (ik zit/hang een beetje half over de zijkant van haar rug, dus kon er meteen afglijden indien nodig) en mijn man had mijn hand vast zodat hij mij "weg" kon trekken als ze zou gaan lopen. Dus weinig risico voor dit foto-momentje.
En als het ook maar een milimeter niet goed had gevoeld dan had ik dit niet gedaan. Gaat ook nog wel even duren voor ik er echt op ga zitten. Daarvoor moeten we nog heel veel stapjes zetten in ons opbouwplan.

Haha ik vind het wel tof van je dat je het juist zo doet. Het liefste had ik het ook zo gedaan. Maar ik zweer ook bij een cap (noet alleen voor inrijden, maar altijd).

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:39

Het zegt een hoop over je vertouwen in je man en je paard dus wat dat betreft een goed teken toch :D

Hier vandaag met mijn merrie naar de dierenarts geweest om te scannen (voor dracht/ hartslag) en JAAAA dus volgend jaar weer een VEULENTJE! Maar ik had de trailer dus aangekoppeld staan.
Dus ik dacht laat ik is kijken of ik Reus er in krijg. Het is 1.5 a 2 jaar na zijn dierenkliniek avonturen waarna hij uiteindelijk niet meer op de trailer wou en zelfs met de shovel op de trailer is gezet/duwt omdat hij ECHT NIET meer wou.
Een bak slobber gemaakt, trailer helemaal open, middenstang opzij en hij liep er zo op. Ik had zijn voerbak op de voorstang, zo verdurfte hij, dus nog net niet achterbenen echt binnen....... maar ik vond het zo goed!!!
Daarna even uitgemest en toen opgezadeld en weer gereden, mega kort denk dat we de 5 min niet haalde. Maar hij krijgt er echt vertrouwen van. Hoofdstel in doen was ook gemakkelijk.

Dus ik ben ZO TROTS!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:53

Wat gaan ze allemaal goed! Wij gaan ook pas in 2025 bezig met rijden dus ik sluit ook graag aan in dat topic :D Rusty wordt maandag 3 jaar en we zijn nu bezig met het longeren. Dat gaat echt al heel erg goed, we doen ook regelmatig grondwerk met hem. Twee weken terug zijn de wolfskiesjes verwijderd, toen was hij even zielig haha.

Hij meet nu 147,5 cm bij zijn schoft en 150cm op zijn billen. Rusty heeft een heerlijk 24/7 buiten leven met allemaal vriendjes, hij vermaakt zich prima :=

Afbeelding
Tandarts was heel zwaar:
Afbeelding
Heel blij met dit beeld!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:34

Hier ook weer lekker bezig geweest we gaan na 2 weken heel weinig niks doen.. even een weekend power er op.. vandaag even gelongeerd / aan de hand door smalle doorgang 2 hindernissen met kleden en toen lekker gepoetst en even gereden 10 min gestapt en paar min draf ( een heel achter kunnen sturen met weinig hapering) geel blij mee.
Hoop morgen weer even te kunnen rijden en misschien even de trailer uit de schuur en daar even mee spelen..( staat aan huis dus weide rust tussen door ~~}> )

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:43

Gefeliciteerd met de dracht DDDara, hier wil het niet zo goed lukken na een bloedei. Cyclus van de merrie ligt volledig overhoop.

Grappig dat jij vandaag ook met trailer laden bezig bent geweest. Omdat het gisteren weer zoveel geregend had heb ik ook met de trailer geoefend. Ze heeft er alleen een keer opgestaan als veulen met de veulen keuring en daarna liep ze wel af en toe de laadklep op als ik stro gehaald had, maar dan stond er geen schot in.
Nu merkte ik dat de clickertraining heel veel resultaat heeft gehad. Want op het commando "stap" deed ze steeds een pasje meer naar voren en na een paar minuten stond ze helemaal op de trailer. De tweede en derde keer ging ze er met een paar seconden al op. Eraf ging ook heel rustig. Heb de stang nog niet dicht gemaakt, dat is voor de volgende keer. Zo'n gemak wanneer ze zoveel vertrouwen in hun mens hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Wat lekker dat je al kleine stukjes kunt rijden Snorkel1986,ben ook zó benieuwd hoe dat zal gaan voelen om op mijn eigen fokproduct te kunnen rijden.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:18

Ik lees met jullie altijd allemaal mee hoor maar reageer niet altijd.

Ik vind het zo leuk om alle processen te lezen. En hoe het met iedereen gaat.

Ik ben vandaag weer opgestapt.

Ik geloof dat een paard op je pad komt met een reden. En dat is zó onbeschrijfelijk mooi. Ik leer haar vertrouwen en vise versa leert ze mij dit ook.

ze is zo voorzichtig met mij. En zo zorgen we voor elkaar. De stappen vandaag onder het zadel beginnen heel voorzichtig. Zij zocht balans en ik moest even weer ontspannen. En naar wat voorzichtige pasjes, losse teugel, ogen dicht had zij dr balans gevonden en stapje met dr hoofdje naar beneden door.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:56

wat mooie updates goed bezig allemaal :):)

ik heb gisteren mijn eerste mini stukje galop gedaan onder het zadel :)

het is nu warm en dat merk ik aan johnny hij was wat sloom dus voor eerst niet vooraf gelongeerd maar er gelijk op even wat grote 8tjes gestuurd een drafje erbij en toen dacht ik nou ik vraag de hulp en kreeg de galop zo knap 3 rondjes en lekker uitstappen afgespoten en lekker paneren in zand en weer land op alles bij elkaar 15 min gereden topper johnny

heb 18 juli afspraak om mijn zadel na te laten kijken ben benieuwd :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:36

xLiez Wat een leukerd is rusty. Leuk dat je ook mee komt kletsen en langzaam aan gaat beginnen.

BusyMissy Dank je wel!!! Wat balen bij jou van dat bloed ei hopelijk heeft ze snel een goede cyclus. Wil je deze merrie waar je nu mee aan het werk bent laten dekken of heb je nog een andere fokmerrie? Fijn dat het laden bij jou ook goed ging!

naranja1 Wat fijn om te lezen hoe jullie langzaam maar zeker steeds meer vertrouwen in elkaar krijgen.

Sheeltje2 Wat goed jullie eerste galopje gedaan ja als je die gehad hebt dan zitten alle basis dingen er wel op.

Gister had ik niet veel tijd maar wou toch graag nog even op Reus rijden dus uiteindelijk s avonds nog even opgestapt voor onze 5 minuten. Eenmaal in het zadel kwamen we er achter dat de hond had besloten onze show bij te wonen. Dat vond Reus wel een klein beetje spannend waardoor hij af en toe even versnelde, daar heb ik toen mooi gebruik van gemaakt en zo hebben wij ons eerste drafje gehad. Maar toen ik in draf wilde sturen dacht Reus mooi niet en kwam hij even in protest (de rem er op en hij kwam een mini stukje omhoog (het mag echt geen naam hebben)) Maar het voelde super safe and steady dus zonder aarzelen zei ik meteen UH en legde mijn been aan. En zijn reactie was echt geweldig hij luisterde meteen en liet zijn hoofdzakken en was vanaf dat moment echt compleet ontspannend.....
Als of hij wilde weten of ik in een spannende situatie ook de leiding kon nemen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:20

Ik denk ook dat het daar precies om gaat DDDara. Dat wij er voor ze zijn, ongeacht of ze braaf zijn, iets spannend vinden of een keer buiten de lijntjes kleuren. Als ze op alle momenten op ons kunnen rekenen en wij hen niet in de steek laten met onze leiding, dan hoeven zij die momenten niet creatief in te gaan vullen. Want dat resulteert in ongewenst gedrag. En het ene paard zal dan bang en schrikkerig worden waar een andere dan juist brutaler wordt.

Mijn jonkie mag nog even puppy blijven. Ik heb een 6-jarige PRE merrie die vorige maand goedgekeurd is voor de fokkerij, daar had ik graag dit jaar nog een veulen in.
Maar met dit soort fratsen wordt het dan ineens weer kort dag.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:43

BusyMissy Als de zomer volgend jaar net zo lang op zich laat wachten als dit jaar, dan ben je volgend jaar blij met een laat veulen hoor........
Mij merrie is uit gerekend rond half april want ik met het weer van nu eigenlijk al echt te vroeg vind.... maar vorig jaar bleef het bijna een maand langer zitten dus in dit geval zou dat prima zijn.
Hopelijk gaat het nog goed komen bij jou.

Hier is de smid gister ochtend vroeg geweest daarvoor had ik Reus nog even gelongeerd. De rest van de week is hij lekker vrij veel te warm en veel te veel vliegen en dazen.... Hij loopt sinds gister met een vliegendeken ik vond het zo zielig om hem steeds te zien rennen voor de dazen... En een bij komend voordeel is dat als hij straks de deken helemaal gewend is dat ik ook makkelijker een vliegen rijdeken kan om gooien.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 12:38

Hier gisteren nog even gereden ze ging zo goed... echt blij mee en heel even op de trailer gehad paar x in en uit en x klep dicht. Wel bij blijven staan... maar dat vind ze heel spannend aan haar hooft hals te zien ondanks dat ze wel snel op rust gaat staan

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:31

Hier bewust nog geen dekens en vliegenmaskers op, nou is het op een paar dazen en wat muggen na niet heel erg veel ongedierte op het moment. Op wedstrijd kan ik ze midden in de proef ook niet altijd redden met een deken of een vliegenmasker. Dus ik heb graag dat ze alvast thuis een beetje aan gewend raken.

Hier afgelopen maandag ons eerste oxertje en steiltje van 40/50 cm gesprongen. Steiltje geen enkel probleem. Oxertje was toch wel even wat geslinger en raar zo 2 balken achter elkaar de eerste keer. Achterste balkje na wat overtuigingskracht eraf. Tweede keer vloeiend erover heen. Geboren springpaard lijkt erop of het ook een geboren eventer wordt moeten we de volgende keer in het bos maar is bekijken als we een laag boomstammetje tegenkomen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:22

Wat stoer dat jullie al kleine sprongetjes maken Moonlight. Vooral knap van de oxer. Mijn andere merrie kijkt daar ook best op (en ik ben geen held met springen dat zal ook schelen).

Op mijn jonkie zitten bleek veiliger dan ernaast staan. Gisteren met het oefenen met afspoelen van haar voeten met een zacht waterstraaltje trok ze zich in paniek los en walste met een blinde sprong naar opzij over mij heen, waardoor ik viel.
Resultaat was een rondje huisartsenpost met hechtingen op mijn hoofd, gebroken kiezen en een gebroken rib. Het gaat verder naar omstandigheden best goed, alleen die kiezen wordt nog een best plan. Leuke hobby hebben we.
Geen idee waarom ze nu zo heftig reageerde, hebben haar voeten al eerder zo afgespoeld en dat was dan na een aantal seconden gewoon ok. Misschien is er nog iets anders geweest maar dat heb ik dan in ieder geval niet gesignaleerd op dat moment.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:33

Jeetje BusyMissy dat is even schrikken. Hoe gaat het nu met je, veel pijn of valt dat mee? Jij hebt dus geen cap en bodyprotector nodig als je erop gaat maar als je haar wast. Bij de eerste paar keer wassen of afspuiten zet ik ze nooit vast (maar daar heb je nu niets meer aan). Maar gek dat ze er zo van schrok, misschien dat ze de vorige keer al spanning opbouwde maar bleef staan en dat ze dit keer wel reageerde..... je zal het nooit meer weten.

Beterschap!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:51

BusyMissy schreef:
Wat stoer dat jullie al kleine sprongetjes maken Moonlight. Vooral knap van de oxer. Mijn andere merrie kijkt daar ook best op (en ik ben geen held met springen dat zal ook schelen).

Op mijn jonkie zitten bleek veiliger dan ernaast staan. Gisteren met het oefenen met afspoelen van haar voeten met een zacht waterstraaltje trok ze zich in paniek los en walste met een blinde sprong naar opzij over mij heen, waardoor ik viel.
Resultaat was een rondje huisartsenpost met hechtingen op mijn hoofd, gebroken kiezen en een gebroken rib. Het gaat verder naar omstandigheden best goed, alleen die kiezen wordt nog een best plan. Leuke hobby hebben we.
Geen idee waarom ze nu zo heftig reageerde, hebben haar voeten al eerder zo afgespoeld en dat was dan na een aantal seconden gewoon ok. Misschien is er nog iets anders geweest maar dat heb ik dan in ieder geval niet gesignaleerd op dat moment.

Ik heb ook een paard dat afspuiten eng vond. Wat ik deed is haar aan de hand afspuiten. En dan niet direct op het paard maar eerst de spuit 1 meter (of meer indien nodig) aanzetten. Dan als het paard die spannend vind gewoon rondjes laten lopen en zodra die een piepklein teken geeft van ontspanning (stoppen met lopen bvb) de kraan uitzetten. Dan even wachten en weer de kraan aanzetten en weer opnieuw. En als ze de kraan op afstand niet eng vind dan eerst naast haar, dan op een been, dan op dr buik enz. En telkens herhalen. Spanning uiten en zodra er ontspanning is kraan uitzetten.

Dat werkte voor mij. :)

Beterschap trouwens

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 15:05

Ze stond niet vast, had haar losjes aan het halstertouw. Dus heb haar voldoende ruimte gegeven om langs mij heen te lopen. Dat deed ze de eerste paar keer dus ook netjes, maar mijn stalhulp zei dat ze net wapperde met de trainingsvlag om haar "tegen" te houden toen ze weer weg wilde lopen en denk dat ze daarom toen niet in de ruimte om mij heen heeft durven lopen (want aan die kant was de vlag), maar mij toen "getackeld" heeft omdat ze te dicht langs mij wegschoot.

Eigenlijk heb ik het ongeveer precies zo gedaan zoals jij het beschrijft naranja1, (opgebouwd tot aan de zachte straal op haar voet) maar ineens was er blijkbaar iets wat te heftig was of waarvan ze is geschrokken en toen wilde ze heel graag terug naar de kudde.

We gaan het de volgende keer in ieder geval anders doen (te beginnen met beide aan dezelfde kant staan) en ik ga mijn persoonlijke ruimte wat extra bekrachtigen, want net in de wei staat ze met mij te kroelen, kudde schrikt een pasje weg om een hard geluid ergens en toen bumpte ze mij ook al met haar schouder. Aan dat stukje moet ik ook echt meer aandacht gaan geven.
En dan bouwen we gewoon weer vanaf nul op. Komt op termijn wel weer goed, maar had het gewoon niet verwacht nu.

Qua pijn is het goed te doen. Heb goede pijnstillers voor de nacht en overdag kan ik zonder.
Maar kan helaas heel weinig zelf doen nu met de verzorging van mijn paarden dus heb alle hulptroepen aan moeten spreken nu en dat vind ik wel moeilijk. Doe graag alles zelf.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 02:43

Jeetje wat een pech zeg!! Beterschap en hoop dat je snel weer op de rit bent!

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:38

Jeetje, beterschap! Zo zie je maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Hier is de zadelmaker langs geweest. M’n zadel is wat aangepast en ligt helemaal goed. Dus wij kunnen nu wat serieuzer aan de slag gaan.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:33

3heathcliff5 schreef:
Jeetje, beterschap! Zo zie je maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Hier is de zadelmaker langs geweest. M’n zadel is wat aangepast en ligt helemaal goed. Dus wij kunnen nu wat serieuzer aan de slag gaan.

Dat is tof, ben je al een beetje aan het hangen geweest, of ga je dat nu opbouwen?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:59

BusyMissy schreef:
3heathcliff5 schreef:

Dat is tof, ben je al een beetje aan het hangen geweest, of ga je dat nu opbouwen?

We zijn al wat aan het rond stappen op het erf hoor. Ik vond het wel zo handig dat de zadelmaker de ligging ook kon beoordelen met ruitergewicht erop. Verder ga ik het uitbesteden en komt er iemand aan huis om hem op te pakken. Hij staat nogal ‘aan’ wanneer je met hem bezig bent in afgesloten ruimtes, zoals een binnenbak. In combinatie met ruim 20 jaar geleden de laatste ingereden te hebben, vind ik dat hij in betere handen is bij iemand die dit dagelijks doet. Buiten op het erf voelt hij dan weer ontspannen en stabiel genoeg aan dat ik er zelf rustig opklim.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:02

Vandaag weer wat gereden en ging lekker nu het longeren afbouwen voor ik er op ga was nu max 15 min dus dat moet minder.. en wil de trailer wat vaker uit de schuur en haar er op / af en richt de manege ( is maar paar min rijden) ging met oude paard onder de man) en daar even stappen en klooien en dingen bekijken leren dat er meer paarden zijn dan die van de buren {:} en dan zo verder ( dit in een paar weken hoor niet in een keer)