SusanH schreef:En omdat Zwitserland niet in de EU zit mogen ze dat zelf bepalen.
Binnen de EU regels kan dat ook. Maar goed dat heb ik al vaker geschreven. Inclusief met links naar de bepalingen.
De NL regering heeft ruimte zát binnen de EU regels.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:NOORD-VELUWE / STEDENDRIEHOEK
'Dode wolf vermoedelijk aangevallen door eigen soort'
ELSPEET - De dode wolf in Elspeet is door een mogelijke aanval van andere wolven omgekomen, niet door menselijk handelen. Dat vermoedt de politie.
Omroep Gelderland 02.12.2023:
<<“Dit kunnen we pas na de sectie en scan van komende maandag met zekerheid zeggen", zegt politiewoordvoerder Amber Maathuis.
In een groep op Facebook wordt een filmpje gedeeld van een dode wolf achter een hek. Het is niet duidelijk of dit de wolf is waar na het weekend sectie op wordt verricht.
'Ik vond ze voorheen schuwer'
Franca Zijlstra uit Elspeet zegt onder het filmpje: "Er liep gisteravond (donderdag, red.) een wolf continu over de weg kwam actief op auto's af, vooral als ze stopten. We hebben flink moeten seinen naar overig verkeer zodat hij niet aangereden werd."
De wolf liep zelfs om de auto's heen, verduidelijkt Zijlstra aan Omroep Gelderland. "Ik ben geen wolvenkenner maar ik zie ze wekelijks. Ik wandel veel met mijn paarden hier en dan kom ik altijd wel wolven tegen. Ik vond ze voorheen schuwer."
Wolven achter een hek
Aan de andere kant van de weg liepen enkele wolven achter een hek, zegt ze. "Maar die waren wel schuw, die heb ik niet eens op beeld kunnen krijgen."
De dode wolf werd vrijdag door een voorbijganger gevonden en die waarschuwde Staatsbosbeheer. Dit jaar zijn twaalf dode wolven in Gelderland gevonden, meestal was een aanrijding met een auto de oorzaak.
De politie heeft het onderzoek naar de dood van deze wolf afgerond, meldt Maathuis van de politie. Het Dutch Wildlife Health Centre van de Universiteit Utrecht verricht sectie op het kadaver.
Frank Theunissen is boswachter bij Natuurmonumenten. Hij laat desgevraagd weten dat het naderen van auto's door een wolf niet ongewoon gedrag hoeft te zijn. "De wolf ziet in die auto geen mens", zegt hij. "Een auto, een huis, een lantaarnpaal zijn dingen waar een wolf geen associatie bij heeft."
Overigens zijn volgens een tweet van statenlid Anton van Straten vannacht twee schapen afgeslacht bij De Eng in Kapel Avezaath en wordt de oorzaak van deze slachting nog vastgesteld.>>
Wintu schreef:pillow schreef:Op een auto afkomen en er om heen lopen? Zijn ze vanuit een auto gevoerd?
Ze zien in de auto geen gevaar. Je hebt het met roofvogels ook. Die blijven prima zitten als je er met de auto naast gaat staan. Ontwaren ze je als mens echter, zijn ze weg.
tamary schreef:Wintu schreef:
Ze zien in de auto geen gevaar. Je hebt het met roofvogels ook. Die blijven prima zitten als je er met de auto naast gaat staan. Ontwaren ze je als mens echter, zijn ze weg.
Ik ben mij een keer de tandjes geschrokken van een roofvogel die vlak voor mij overvloog (als in raakt nog net niet de voorruit met een vleugelpunt). Maar dat was een rijdende auto op een snelweg oprit, geen langzaam rijdende auto. Bij langzaam rijdende auto's en dus heel ander gedrag vermoed ik eerder aangeleerd gedrag, dat zie je in andere landen bij bv beren namelijk ook.
DuoPenotti schreef:Maar geen enkel wild dier komt er actief op af of loopt er rondjes om heen.
Dat ze het in eerste instantie niet herkennen als gevaarlijk dat geloof ik wel.
Maar wat deze wolf doet klinkt idd meer als gewend zijn aan voer uit een auto.
pillow schreef:Op een auto afkomen en er om heen lopen? Zijn ze vanuit een auto gevoerd?
Citaat:In Nederland geboren wolf dood gevonden in Duitsland, Hessen
Eén van de wolven die in de afgelopen jaren op de Noord-Veluwe werd geboren lijkt op zoek geweest naar een nieuw territorium in Duitsland. Dit is niet voor het eerst dat een Nederlandse wolf zich mogelijk wil vestigen in het buitenland.
03.12.2023
Wanneer deze wolf met de genetische code GW3501m precies geboren is, is niet duidelijk. Zijn DNA werd voor het eerst in 2023 aangetroffen. Zeker is wel dat GW3501m een nakomeling is van de roedel die gevestigd is op de Noord-Veluwe.
Op 28 oktober werd in de gemeente Ludwigsau in het bosdistrict Bebra een dode wolf gevonden door een medewerker van Staatsbosbeheer Rotenburg.
Het ontbindingsproces was zeer gevorderd en het dier was al geskeletteerd, zo meldt het wolvencentrum. Niettemin werden de stoffelijke resten voor gedetailleerd onderzoek overgebracht naar het Leibniz Instituut voor Dierentuin- en Wildonderzoek (IZW) in Berlijn.
De eerste testresultaten zijn al binnen
Volgens het Wolf Center is het bij Ludwigsau gevonden skelet afkomstig van een mannelijke wolf met de laboratoriumcode GW3501m en het haplotype HW01. Het is bewezen dat de reu afkomstig is uit de Noord-Veluwe roedel in Gederland, Nederland. De reu werd op 7 mei van dit jaar voor het eerst waargenomen in Duitsland nabij Lippetal, Noordrijn-Westfalen. De wolf leefde op dat moment nog en was nog niet in Hessen.
Maar omdat niet kan worden uitgesloten dat de wolf illegaal is gedood, zal het Leibniz Instituut voor Dierentuin- en Wildonderzoek nu proberen de exacte doodsoorzaak vast te stellen op basis van het skelet.
tienus63 schreef:Het was raak in De Hoeve, in de buurt van Wolvega.
Bekijk dit bericht op Facebook https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe