Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 10:03

Donnatella schreef:
Wat is hij mooi én vooral al groot geworden! Eigenlijk pas je er nu al mooi op qua groottte :D . Veel hoeft hij niet meer te groeien.

Stoere knuffelman is het! <3

_O- van mij hoeft er niet meer veel bij iig, of hij zich daar ook aan gaat houden. :=

petraaken schreef:
Ayasha schreef:
Als ze hem uit gesproken gaan krijgen. _O-

Het kan nooit erger zijn dan wat ze in het buitenland soms maken van Belgische of Nederlandse namen. :')

Nou, wat ze soms van mijn naam maken.... Die herken ik van tijd niet eens... := dat de steward roept dat ik mag gaan dat ik zeg "ben je zeker? :?"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 20:05

Uhum, Joy heeft zijn eerste domme actie achter de rug. Vigo wordt gekapt dus ze staan even op een weide achter N haar huis. Daar is een vierkantje in de weide gemaakt met prikpaaltjes voor de shet die er normaal met een paard staat dat die kan vluchten in geval van.

In dat vierkantje stond echter ook gras. :+
Joy was heel gefocussed op het gras en voelde ineens iets op zijn schoft. Dus hij kijkt op, beseft dat hij in dat vierkantje staat, raakt in paniek en had het verstand niet om terug er onder door te gaan dus hij ging maar gewoon met de paaltjes en al op stap. :+ :roll:

N heel droog: ‘dat had ie echt niet door.’

Nope. _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:24

Het moest er eens van komen hè die eerste domme actie. _O-

Ayasha
Blogger

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 23:02

_O- Hij was meteen even helemaal terug baby. _O- Bleef niks meer over van stoere Joy. :)) :))
Vigo stond 'm van op een afstandje aan te kijken van "wtf deed jij nou debiel?" _O-

N vroeg langs haar neus weg of ik Vigo wilde inrijden over twee jaar. :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:58

Stille meelezer hier, maar heb erg moeten lachen om je verhaal :D
Ik denk zomaar dat je nog wel meer Joy acties gaat meemaken komende tijd :)) je schrijft ook zo beeldend, ik zag het precies voor mij

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:50

Krijg nu het idee dat Joy domme acties doet bij situaties waarvan je het niet zou verwachten omdat hij het niks eng is maar dat hij dan de stoere, compleet nuchtere hengst gaat zijn bij situaties waar 90% van de andere paarden de benen nemen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:12

Wahaha Joy toch ! Heerlijk idioot. <3

Nou dat heeft nog lang geduurd, de vraag om Vigo in te rijden. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 12:21

petraaken schreef:
Krijg nu het idee dat Joy domme acties doet bij situaties waarvan je het niet zou verwachten omdat hij het niks eng is maar dat hij dan de stoere, compleet nuchtere hengst gaat zijn bij situaties waar 90% van de andere paarden de benen nemen.

Zoals zijn moeder dus? :+ := :))

Mars schreef:
Ik denk zomaar dat je nog wel meer Joy acties gaat meemaken komende tijd :)) je schrijft ook zo beeldend, ik zag het precies voor mij

Hij staat op deze weide maar een paar dagen normaal. Op de meeste weides waar ze gestaan hebben heeft hij nog niet veel doms kunnen uit steken. _O-

jokari schreef:

Ze had het al wel eens laten horen hoor maar gisteren was de 1e keer dat ze het vroeg. :+ Nu heb ik er geen probleem mee om Vigo in te rijden maar niet gratis. :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 18:42

Ha nee, gratis moet je dat niet doen.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:41

Ayasha schreef:
petraaken schreef:

Zoals zijn moeder dus? :+ := :))

Mars schreef:

Hij staat op deze weide maar een paar dagen normaal. Op de meeste weides waar ze gestaan hebben heeft hij nog niet veel doms kunnen uit steken. _O-

jokari schreef:

Ze had het al wel eens laten horen hoor maar gisteren was de 1e keer dat ze het vroeg. :+ Nu heb ik er geen probleem mee om Vigo in te rijden maar niet gratis. :o

Wel een eer dat je gevraagd bent om Vigo in te rijden! Heb je dat vaker voor anderen gedaan?
Is het nog gelukt om Joy nog op te meten? Ben nu wel benieuwd. O:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 23:09

Specifiek inrijden niet. Wel gecorrigeerd. Wel veel jonge paarden die net zadelmak waren door gereden voor anderen zelf een paar eigen paarden zadelmak gemaakt. Het doorrijden is IMO de gevoeligste fase zolang je een rustige stabiele ruiter bent die na denkt. Het zadelmak maken zelf is vooral een kwestie van vertrouwen geven en zelf in balans kunnen zitten.

Ik heb er op zich geen moeite mee om Vigo zadelmak te maken maar Vigo is geen type dat je op een maand naar "opstappen en wegrijden" hebt. Of tenminste; Geen type waar N op stapt en mee weg rijdt na een maand. (N is wat banger op het paard dan ik. Niks mis mee maar met een jong paard maakt dat wel een verschil.)

We hebben hem nog niet gemeten. :) We hebben hem nog niet gemeten. :) Moet eerlijk zeggen dat ik N nog niet gestuurd heb daarover omdat ik vandaag een vrij slechte dag had zowel mentaal als fysiek. :o Het is me een beetje ontschoten eerlijk gezegd. Zal nu ook maar wachten tot morgen met sturen. _O- _O- Meende toch dat N de laatste keer dat ik daar was zei dat ze een meetstok had. Omdat ik zei dat ik niet wist hoe groot Rêve eigenlijk exact was, toen zei ze nog dat we haar wel zouden meten als ik haar eens mee nam naar daar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 01:41

He... vandaag heb ik mijn prothese zes jaar.... Lijkt zo lang. En toch zit het nog zo helder in mijn geheugen. En voelt het nog steeds niet als ‘van mij’ terwijl hey onder de huid zit... maar het voelt anders dan op mijn echte schedel..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:14

Zes jaar al…
Ik kan mij niet voorstellen dat dat ooit wél als van u gaat voelen, eigenlijk.
Gaat dat ding de rest van je leven mee of heeft dat een beperkte houdbaarheidsdatum :D waarna het moet vervangen worden, zoals bij een heup ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 10:16

Gelukkig geen houdbaarheidsdatum, hij groei vast, of niet. Heb dag 1 na de operatie gezegd dat als ie er uit moest ik het nooit meer opnieuw deed. :o En daar sta ik nog steeds achter. Nooit meer.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:19

Hm, als je 'm al 6 jaar hebt en hij zit er nog steeds dan neem ik aan dat ie vastgegroeid is?
Op gevaar af dat ik de plank helemaal mis sla, een voorzichtige "gefeliciteerd" dan maar?
Ik heb zoveel vragen ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 10:31

stel maar hoor. :)

hij is eigenlijk na een jaar gecontroleerd en toen was ie grotendeels vast gegroeid, maar in theorie is het de bedoeling dat hij helemaal "doorgroeit" met mijn eigen schedel. Dat is niet meer echt na gekeken. Nu bij de vorige, toen het mijn eigen schedel was, voelde ik dat ie los zat. Daar hebben ze alleen op mijn aandringen naar gekeken en toen zagen ze idd dat het mis was. Dus ik ga er van uit dat ik het zal voelen als het nie oké is.

Ik weet nog steeds niet helemaal hoe ik me moet voelen bij de gehele situatie dus ik weet ook niet of felicitates op hun plek zijn of niet. _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:35

Klinkt als een gevalletje (misschien) beter niet te veel over nadenken....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:40

Nou ja, het feit dat je die prothese blijkbaar nodig had en dat ie er nog steeds zit en functioneert is toch mooi.

Mijn vragen dus, kijk maar of je ze wilt beantwoorden:
Waarom heb je die prothese? (Blijkbaar omdat je eigen schedel los zat en zo ja, hoe kwam dat?)
Hoe groot is ie ongeveer, in percentage van je hele schedel?
Zit er huid en haar overheen?
Hou je er rekening mee qua kapsel?
Zie je een scheidslijn? (bij een ander kapsel?)
Heb je er bij je kapsel dus rekening mee gehouden? (Je hebt je haar deels opgeschoren, deels lang.)
Maakt je kapsel/de lengte van je haar nog uit voor je prothese qua gevoel?

Edit: nav de opmerking van pmarena: ik denk overal over na en het stellen van vragen is een beetje een beroepsdeformatie maar komt voort uit mijn nieuwsgierigheid naar bijna alles. Omdat Ayasha zelf aangeeft dat ik vragen mag stellen durf ik wel. Als Ayasha de vragen toch niet wil beantwoorden is dat ook goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 11:21

dat is de huidige taktiek idd. :j Maar het blijft een vrij gevoelige plek (zitten ook nog wat schroeven in.) en mijn hersenen zijn van mening dat het heel goed beschermd moet worden. Dus onbewust doe ik veel dingen om mensen weg te houden (ver weg te houden) bij die prothese en mijn fysio maakt daar wel eens opmerkingen over. :+ Dus zeker met hersenen die nooit stil zijn is het niet simpel om er niet te veel over te denken. := Daarom ben ik ook altijd "bezig". Lezen, tekenen, met de paarden, typen ... Ook voor TV ben k altijd nog aan het lezen ofzo. :o

maflinger even zo;

-Waarom heb je die prothese? (Blijkbaar omdat je eigen schedel los zat en zo ja, hoe kwam dat?)
Er is een vrij groot schedeldak gemaakt omdat door complicaties (welke hebben ze me nooit kunnen vertellen zoals zoveel dingen) mijn hersenen gingen zwellen. Dus ze hadden meer plaats nodig. Vervolgens heeft het lang geduurd voor ze m terug konden plaatsen. Heeft 4 maanden oid geduurd uiteindelijk. Díe operatie was echt een eitje. Geen centje pijn gehad. Na een jaar was de controle goed, na twee jaar begon ik echte dingen te merken die niet goed leken... Ik voelde hem los zitten als ik bv mijn haar waste. Dus scan gemaakt en ja hoor... Mijn lichaam was bezig met de schedel "op te ruimen". :+ Het vermoeden is dat de bloedvaten zich niet hersteld hebben of dat mijn lichaam het simpelweg niet meer als lichaamseigen erkend heeft en het is gaan opruimen. Dus er zou een prothese in komen, keramisch "spons" achtig spul. Mijn lichaam zou het moeten behandelen als een breuk en dus bot door de openingen heen moeten laten groeien. Maar dit kon echt jaren duren (er was sprake van een tiental jaren) omdat de oppervlakte zo groot is en het natuurlijk geen "simpele breuk" is. Maar eens de randen vast zaten mocht ik alles weer mits enige voorzichtigheid. zo lang het niet volledig doorgroeit is, is de prothese niet even sterk als normale schede. Eens doorgroeit met bot is ie dat wel.

In tussentijd had ik colitus ulcerosa gekregen dus het duurde nog eens bijna 4 jaar voor ik geopereerd kon worden. Tegen die tijd voelde ik bij elke wasbeurt de deuken en "weke delen". Ik heb voor de operatie gezegd tegen mijn chirurg "die schedel is niet meer hard. Hij is week."
Mijn chirurg keek een beetje weifelend maar had intussen geleerd mij serieus te nemen en tijdens de operatie bleek idd dat ze echt hele stukken van mijn hersenvlies hebben moeten "af schrapen" omdat het zo verbrokkeld was.

Hoe groot is ie ongeveer, in percentage van je hele schedel?

Afbeelding
opzij gezien

Afbeelding
achterhoofd

Afbeelding
van bovenaf gezien. :)

Zit er huid en haar overheen?
:j Gelukkig wel. :D De volgende vragen ga ik even "in één tekst" beantwoorden omdat het antwoord niet echt te scheiden is.
Hou je er rekening mee qua kapsel?
Zie je een scheidslijn? (bij een ander kapsel?)
Heb je er bij je kapsel dus rekening mee gehouden? (Je hebt je haar deels opgeschoren, deels lang.)
Maakt je kapsel/de lengte van je haar nog uit voor je prothese qua gevoel?

:j
Afbeelding
Het kale plekje "achter" mijn oor is litteken. Dat loopt door onder mijn krullen over mijn achterhoofd en eindigt als een soort "middellijn" aan mijn voorhoofd. Daarom dus ook de asymmetrische "haarlijn". Ook als ik mijn haar aan beide kanten lang had, had ik altijd mijn scheidingslijn een centimeter langs het litteken dat mijn haar er over valt.

Ik had het al opgeschoren voor de 2e operatie, toen heb ik het een tijd terug lang gehad aan beide kanten maar ik heb (zoals je ziet) erg dik krullend haar. Als het aan twee kanten lang is is het echt amper handelbaar. := misschien dat ik het ooit nog wel eens laat uit groeien maar voor nu is dit vooral erg praktisch. Ik heb lang haar én een bos die te temmen is. Ik ben ook wel blij met dit opgeschoren kapsel eigenlijk.. Toen ik het terug lang had voelde ik me zo.... Tuttig? :') Wat dwaas is, het is maar haar maar toch...

We hebben het wel een tijdje hoger op geschoren zodat ik mijn haar deels kon laten staan voor de operatie. Dat hebben we toen besproken met de chirurg (die echt heel lief was eigenlijk. :o ) en we hebben toen eigenlijk de "operatie lijn" geschoren en het stuk dat we wilden laten staan "gevlochten" (zag echt niet uit. _O- ) waardoor ze konden opereren zonder bij te scheren zeg maar. En eens de draadjes er uit waren had ik een stukje haar dat ik "over" het litteken kon leggen. Je zag duidelijk dat er geopereerd was overigens want aan de zijkant zie je het litteken nog steeds.

Ik heb het na de prothese niet meer lang gehad aan die kant dus ik weet eigenlijk niet of dat verschil maakt. Ik weet wel dat ik regelmatig mijn vlecht of zelfs mijn staart opnieuw moet maken omdat een stroef haar "trekt" aan het litteken en dat gewoon vreselijk pijn doet. :=

Ik heb trouwens ook een foto van tijdens de operatie. Hij is minder luguber en bloederig dan je waarschijnlijk verwacht en is ook echt puur op de prothese genomen (was voor "brochure doeleinden", ja, serieus. Dus geen herkenbaar mens. Maar je ziet natuurlijk wel dat het open ligt. Je ziet geen hersenen trouwens, de prothese zat er al op tijdens de foto. Ik zelf was verbaast dat ze het zo bloedvrij kunnen houden tijdens een operatie aan het hoofd. Zeker gezien de hoeveelheid bloed die in mijn haar zat. >;) ) maar het is natuurlijk wel een open gelegd hoofd dus voor wie graag de "structuur" van de prothese wil zien, wil ik die wel PB'en maar die ga ik niet openbaar zetten. Kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar niet mee willen "opstaan" zeg maar. :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:42

Erg interessant om te lezen, al had ik je liever gegund dat dat allemaal niet nodig was geweest.
Uw schedel die week aanvoelt…. :\ :\ :oo

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:05

O, wow, fascinerend (bij gebrek aan een ander passend woord). Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen, ze hielden me al een poosje bezig maar ik durfde ze niet zo goed te stellen.

Wat gaaf dat er een prothese bestaat voor een weke schedel en dat het bot het dan in principe nodig vindt om daar wat mee te doen.
Die weke schedel zal trouwens wel schrikken zijn geweest: je leert volgens mij van jongs af aan dat bot hard hoort te zijn en als het dan een beetje beweegt als je het aanraakt is dat toch echt niet OK. Een chirurg zal dat vast ook niet vaak horen ...
Dat je met prothese voorzichtig bent en mensen op afstand wilt houden, kan ik ook begrijpen.

Ik kan me helemaal voorstellen dat de lengte van je haar en hoe je het draagt invloed heeft op hoe de prothese aanvoelt. Dat zal zo'n beetje voelen als een te strakke paardenstaart met elastiekje. Dan krijg je haarpijn en ben je blij als je je haar weer los kunt dragen. Jij bent hier dus altijd min of meer bewust mee bezig ook al probeer je je hersens met andere dingen aan het werk te zetten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:18

Wauw wat een verhaal weer een super interessant. Ik ben wel benieuwd naar die foto.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:48

Wauw wat heb jij toch een heftige geschiedenis en ik heb echt zoveel respect voor hoe jij in het leven staat!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 22:31

Maflinger_S schreef:
O, wow, fascinerend (bij gebrek aan een ander passend woord). Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen, ze hielden me al een poosje bezig maar ik durfde ze niet zo goed te stellen.

Wat gaaf dat er een prothese bestaat voor een weke schedel en dat het bot het dan in principe nodig vindt om daar wat mee te doen.
Die weke schedel zal trouwens wel schrikken zijn geweest: je leert volgens mij van jongs af aan dat bot hard hoort te zijn en als het dan een beetje beweegt als je het aanraakt is dat toch echt niet OK. Een chirurg zal dat vast ook niet vaak horen ...
Dat je met prothese voorzichtig bent en mensen op afstand wilt houden, kan ik ook begrijpen.

Ik kan me helemaal voorstellen dat de lengte van je haar en hoe je het draagt invloed heeft op hoe de prothese aanvoelt. Dat zal zo'n beetje voelen als een te strakke paardenstaart met elastiekje. Dan krijg je haarpijn en ben je blij als je je haar weer los kunt dragen. Jij bent hier dus altijd min of meer bewust mee bezig ook al probeer je je hersens met andere dingen aan het werk te zetten.

Je mag altijd vragen stellen als je daar mee zit hoor. :) Ik denk niet dat je me nog kan verrassen met de vragen die me al gesteld zijn. Er zijn heel veel mensen die denken dat ik geen huid over die prothese heb terwijl ik me niet kan voorstellen hoe dat zou werken. _O- Maar ik heb denk ik het meeste al wel gehoord inmiddels dus je hoeft je echt niet in te houden. ;)

Weke schedel was idd niet zo grappig en heb er vrij lang mee rond gelopen omdat ik rond die tijd colitis ulcerosa kreeg (enfin de 1e opstoot) waardoor ik niet geopereerd kon worden... En het werd echt voelbaar erger. Dat was vrij ehm, onrustwekkend. :=

Strakke kapsels zijn geen optie meer. Daarom dat ik eigenlijk vrijwel altijd een vlecht heb. Kappers zijn ook een dingetje. Ze mogen mijn haar niet wassen. Ook kammen moeten ze enigszins voorzichtig mee zijn omdat er een klein "niveau verschil" is (dat zie je ook op de RX) en als ze met zo'n scherp pinnenkammetje daar achter blijven "haken" zitten ze recht in het litteken met dat ding. :x Het litteken is helaas vrij gevoelig gebleven omdat het een paar keer na elkaar open geweest is op dezelfde plek dus dat kan ik niet waarderen zeg maar. :=

Mijn man en ik hebben ook zo'n dingetje als we ergens heen gaan en ik heb mijn haren los. Als mijn krullen stom doen en het litteken open ligt dan duwt ie ze er altijd weer overheen. (mijn man mag wel aan mijn hoofd komen.) en ook zeker in het begin zei hij altijd uit zichzelf als ik twijfelachtig op keek dat het nog bedekt was. Inmiddels heb ik er iets meer schijt aan, maar in het begin wilde ik het heel graag verbergen.

Mer1980 schreef:
Wauw wat een verhaal weer een super interessant. Ik ben wel benieuwd naar die foto.

Ik stuur hem via PB :j

Muga schreef:
Wauw wat heb jij toch een heftige geschiedenis en ik heb echt zoveel respect voor hoe jij in het leven staat!

Ik moet zeggen dat ik op heel veel gebieden veel "gelatener" geworden ben. Hoewel het helemaal niet bij mijn temperament en karakter past kan ik echt heel passief "toekijken" en afwachten wat er gebeurt.

Kreeg vandaag bij de kine (met mijn broer) ineens een paniek bericht van N of ik wilde komen als we klaar waren want Joy had zich erg misdragen bij de smid en ze durfde ze toch niet om te zetten met L (die haar gewoonlijk helpt die zeldzame keer dat ik niet kan of als ze gewoon vergeet mij iets te laten weten. _O- )

Tegen de tijd dat ik er heen kon (ligt op loop afstand van de kine maar ik laat mijn broer niet graag alleen.) kwamen L en Joy me echter al tegemoet en N had Vigo vast. Dus ik neem Joy over, niks aan het handje. Eenmaal op de weide vroeg ik wat er nu eigenlijk aan de hand was want in het Voice-bericht klonk ze vrij paniekerig en was ook een brul te horen van iemand.

Ze wist dat ik naar de kine moest met mijn broer en de smid was te laat waardoor alles een beetje mis liep en ik er niet kon zijn om Joy vast te houden. Ik dacht dat L hem zou nemen (die hem kent.) maar blijkbaar niet.
Joy vindt stil staan niet zo grappig (welk veulen wel?) maar degene die hem vast had is laag begaafd. (en dat is niet om l*llig te doen maar hij corrigeert niet, nooit. Vind het niet zo wijs om een hengstveulen aan zo iemand te geven maar oke.). Joy had dus een paar keer zitten kappen met het voorbeen. Toen heeft N hem over genomen en hem gecorrigeerd zoals ik ook zou doen waarop Joy gesteigerd heeft (ahja want hij had het al tien keer gemogen en ineens niet meer. :?) maar daarna was het ook klaar. Hij schrok van de correctie maar begreep wel dat het niet mocht, daarna stond ie gewoon stil zonder kappen. )

Dus ik zeg "Jamaar N, ik weet dat hij schattig uit ziet maar hij is wél een jonge hengst... Zo moet je hem ook behandelen" en toen zei ze zelf van "ja ik weet het wel maar je mispakt je zo aan hem.."

Nee, hij is braaf maar hij is wel gewoon een jaarling die nog veel moet leren kwa grenzen... Tis geen my little pony. :=

Daarna haar nog even geholpen met de shet die mee buiten moest met haar merrie

Afbeelding
Ik kan de keren dat ik een sh*tlander vast gehad heb nog steeds op mijn twee handen tellen denk ik. _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:38

Ohjee die Joy toch :P

Nah dat ziet er gek uit jij met een snoezige shet! Niet banketstaaf bedoeld maar jij ziet er zo stoer uit en je paarden ook. Dan met zo’n bolletje pluis ernaast geeft error bij mij :P