Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:20

De paarden aan huis zijn niet de paarden die het meeste risico lopen, er is daar toezicht , meestal ook veel mensenlucht en huizen, en je zou ze ´snachts op stal kunnen zetten of een van de beschermende middelen kunnen gebruiken.
Levenservaring als in algemeen, niet met wolven. Hier hebben de meeste paarden, ook die in het wild leven in wolvengebied, ook geen ervaring met wolven!
Het gaat om een paard dat al een beetje zijn verstand op een rij heeft en beschermdrang en moed gaat tonen, anders dan jonge paarden die nog onbevangen overal tegenaan kijken.
Goede omheining als in bv stroomdraad en dan 4 tot 6 draadjes met weinig afstand ertussen ipv 1 of 2 draadjes. Dat hoeft niet hoger dan normaal voor paarden, ze kiezen niet snel voor springen.
De fladders eraan zijn ook altijd het proberen waard.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-07-21 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:21

Lusitana schreef:
Er zijn ook veel minder wolven bij jullie. Hier hebben we het over honderden op een gebied zo groot als Nederland of iets kleiner en jullie halen geloof ik niet eens de twintig. In de postzegeltjes aan "natuur" die jullie hebben lijkt me dat een prima verhouding. Ze helpen ook nog eens met het wildbalans, er zitten niet alleen nadelen aan.
En ik snap dat mensen wilde roofdieren griezelig vinden en ook bang zijn om vee te verliezen, maar het hele drama dat er van gemaakt wordt, daar kan ik niet bij en dat komt, volgens mij, toch echt door de focus op de incidenten en daarbij niet de dingen in perspectief zien.

In Florida leeft men met aligators en die lopen dus gewoon ook in de wijken af en toe. Ook daar accepteert men gewoon de nadelen ervan, dat er zo af en toe een incident zal zijn met een slachtoffer, en men roept hulp in om dieren te verplaatsen, maar er worden geen acties ondernomen om het aligator vrij te maken en men leeft ook niet in angst omdat ze daar bestaan. En in de hele USA heb je wel gevaarlijker dieren dan de wolf.
Om maar te zwijgen over de gevaren die in Australië om de hoek loeren, maar ook daar leven de mensen echt niet in angst en het houdt de toeristen ook niet tegen.

Houdt het in perspectief. We hebben het niet over een roedel van een paar honderd levensgevaarlijke enorme dieren die dagelijks overal tientallen slachtoffers maakt maar een paar hondachtigen die een kostje bij elkaar moeten scharrelen en in bepaalde gebieden soms de makkelijke weg kiezen, maar waarbij men vooral bang is voor wat er zou kúnnen gebeuren. Dat laatste is echt slecht voor je gezondheid ;).

Portugal heeft last van verwoestijning (net als zeker 80% van het iberisch schiereiland en dan maakt dat er minder wild rondloopt. Herintroductie iberische lynx loopt daar deels op vast, de uitgezetten dieren worden permanent bijgevoerd. Hoe blij je dan moet zijn met die extra populatiedruk is de vraag. En dat is en blijft het probleem in dit hele verhaal. Is er genoeg wild te eten voor de aantallen wolven die er zijn, wat is het kantelpunt? En als er zoveel (semi)verwilderde honden rondlopen, is het wel een echte wolf die er loopt? Of een hybride hondwolf met alle nadelen die daar bij komen ook voor het voortbestaan van de wolf? Er worden consequent belangrijke vragen niet gesteld, laat staan beantwoord. Er wordt enkel gekeken naar : X eeuwen geleden leefden ze hier, dus nu kan het ook. De heel basale vraag van is er genoeg voedsel voor de wolf en hoeveel wolven kan die wildstand aan zonder zelf uit te sterven? Of zich ivm jachtdruk te verplaatsen naar menselijke bebouwing, waardoor de wolf ook dichtbij zal komen. Een te grote druk op de wildstand komt de biodiversiteit nl absoluut niet ten goede.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:31

Het feit dát ze als gast weer binnenkomen wandelen (ze zijn niet uitgezet) wil zeggen dat er wat te halen valt, anders is het niet interessant.

Zolang juliie nog met een enorm overschot aan herten en het hele konikdebakel (waar ik me kwaad over maak, over natuurbeheer gesproken) zitten, lijkt mij dat er genoeg te eten valt voor ze. Hier heb je jaarlijks enorm veel bosbranden en jagers die enorme aantallen (duzienden per "feestje") wegschieten. In Nederland is er meer kans op vrije voortplanting van "de prooien".
Kan me ook niet herinneren dat ik ooit over een tekort aan konijnen en hazen heb gehoord.De hele Veluwe is feitelijk uit de hand gelopen bestanden van uitgezette dieren voor de jacht.

Het hele gebeuren rond honden en hybriden tja, de wolf is beschermd, dus die andere kun je in principe gewoon ruimen als ze last veroorzaken, lijkt me niet zo lastig.

Mirranda

Berichten: 1723
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:39

Je neemt me de woorden uit de mond Dubbelfun.
Ik wil mijn dieren uiteraard beschermen, maar niet halfwas.
Wolven overwinnen te gemakkelijk omheiningen van 120 en 140 hoog.
Maar daar waar je echt hoge omheining wilt plaatsen mag dat gewoon niet. Nog afgezien van de gevolgen voor andere (wilde) dieren die door al die hekwerken dus geen vluchtroute meer hebben en de visuele effecten in ons landschap (fraai hoor die hoge hekken, windmolens en zonneparken _-:( )

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:42

@Lusitana:
De konijnstand is belabberd, met name door virusziekten. 75% minder dan eind jaren negentig.
Aantal hazen neemt ook dramatisch af door te weinig leefruimte.

Miran

Berichten: 4483
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:50

Als ik het zo lees lijkt de Portugese wolf een ander boekje gelezen te hebben dan de wolven in andere landen…
Ik vind een jaarlijks verlies van een kwart van een kudde paarden, ook al zijn het verschillende oorzaken, overigens ook bizar.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:51

Lusitana schreef:
Er zijn ook veel minder wolven bij jullie. Hier hebben we het over honderden op een gebied zo groot als Nederland of iets kleiner en jullie halen geloof ik niet eens de twintig. In de postzegeltjes aan "natuur" die jullie hebben lijkt me dat een prima verhouding. Ze helpen ook nog eens met het wildbalans, er zitten niet alleen nadelen aan.
En ik snap dat mensen wilde roofdieren griezelig vinden en ook bang zijn om vee te verliezen, maar het hele drama dat er van gemaakt wordt, daar kan ik niet bij en dat komt, volgens mij, toch echt door de focus op de incidenten en daarbij niet de dingen in perspectief zien.

In Florida leeft men met aligators en die lopen dus gewoon ook in de wijken af en toe. Ook daar accepteert men gewoon de nadelen ervan, dat er zo af en toe een incident zal zijn met een slachtoffer, en men roept hulp in om dieren te verplaatsen, maar er worden geen acties ondernomen om het aligator vrij te maken en men leeft ook niet in angst omdat ze daar bestaan. En in de hele USA heb je wel gevaarlijker dieren dan de wolf.
Om maar te zwijgen over de gevaren die in Australië om de hoek loeren, maar ook daar leven de mensen echt niet in angst en het houdt de toeristen ook niet tegen.

Houdt het in perspectief. We hebben het niet over een roedel van een paar honderd levensgevaarlijke enorme dieren die dagelijks overal tientallen slachtoffers maakt maar een paar hondachtigen die een kostje bij elkaar moeten scharrelen en in bepaalde gebieden soms de makkelijke weg kiezen, maar waarbij men vooral bang is voor wat er zou kúnnen gebeuren. Dat laatste is echt slecht voor je gezondheid ;).


Ik vraag me ook wel af hoe de verhoudingen dan bij jullie en ander genoemde landen tussen boeren, burgers en natuurorganisaties is. Hier in Nederland is die ronduit belabberd.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:03

mysa schreef:
@Lusitana:
De konijnstand is belabberd, met name door virusziekten. 75% minder dan eind jaren negentig.
Aantal hazen neemt ook dramatisch af door te weinig leefruimte.

Dank je wel.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:05

Lusitana schreef:
Het feit dát ze als gast weer binnenkomen wandelen (ze zijn niet uitgezet) wil zeggen dat er wat te halen valt, anders is het niet interessant.

Nee, het zegt enkel dat er genoeg te eten was om zich voort te planten waar ze vandaan komen. Het is geheel normaal dat die jonge dieren ergens anders een plekje gaan zoeken. Dat zegt echt geheel niks over hoe al dan niet geschikt de plekken zijn waar ze in die zoektocht gaan kijken. Eerste criterium voor zo'n jonge wolf is nl geen andere wolvenroedels en dus al bezet territorium. Waarom er daar geen wolven zijn is echt niet de eerste vraag voor zo'n wolf en de vraag genoeg eten heeft een andere definitie voor een wolf dan voor ons. Komt bij dat die wolf echt geen wild/potentiele prooien gaat tellen, die rekent wel in hoe makkelijk (en niks qua herten, etc. is hier gewend aan bejaagd worden door andere dieren) er eten te vangen is, niet over hoe dat zal/kan gaan veranderen door dat jagen.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:22

Miran schreef:
Als ik het zo lees lijkt de Portugese wolf een ander boekje gelezen te hebben dan de wolven in andere landen…
Ik vind een jaarlijks verlies van een kwart van een kudde paarden, ook al zijn het verschillende oorzaken, overigens ook bizar.

Het is een gevolg van paarden in het wild houden in een gebied waar ook mensen en wolven leven (want veel komt door menselijke activiteiten, zoals de verkeersongelukken, schietincidenten, mishandeling en branden). De wolf speelt maar een kleine rol, ze pakken pasgeboren en jonge veulentjes. Daar een kudde voor bijna de helft uit veulentjes en jonge dieren bestaat, is een kleine kudde natuurlijk makkelijk roofgebied.
De reden waarom jullie zo´n probleem hebben met de konik kuddes is omdat die factoren volkomen ontbreken en ze feitelijk gewoon in gevangenschap leven in een groot gebied.
De aanfok is onbegrensd en dit is al zo vanaf het begin en toch zien ze geen noodzaak om gewoon dieren en dan met name jonge manlijke, weg te vangen. Onbegrijpelijk, maar dat is een ander verhaal.
In het wild, waar er geen omheiningen zijn en de dieren in geisloeerdere groepjes leven heb je dus niet hebt dat het bestand explodeert, maar in stand gehouden wordt.
Zelfs met elk jaar een kwart verliezen groeit een kudde nog steeds omdat merries nu eenmaal weer nieuwe veulens krijgen en er meer worden geboren dan sneuvelen.
voor de duidelijkheid, de dieren zijn gewoon van fokkers, maar ze hebben het recht om vrij te grazen. Dit fenomeen zie je bv ook in de New Forest, hebben ze ook veel verkeersslachtoffers en een bijkomend probleem van dieren die gestolen worden. De Portugese Garrano is niet aantrekkelijk genoeg voor dieven omdat er haast geen waarde aan zit, behalve voor vlees, en veel te veel werk om te vangen want ze zijn behoorlijk bijdehand.
Sidenote, maar door het verhaal van de hybrides moest ik er aan denken, hier laten mensen die genoeg van hun paard of pony hebben, ze vaak ook gewoon vrij. Als ze mazzel hebben is dat dan in het gebied waar al kuddes lopen (reden waarom er DNA testen worden gedaan voordat Garranos in het stamboek worden opgenomen), maar het gebeurt ook gewoon in woonplaatsen en willekeurig platteland. Je kunt hier dus gewoon een paard vinden (en houden), heel bizar.

En voor de duidelijkheid, ik ben niet pro wolf ozfo, maar van de logica en nuchterheid omtrent het fenomeen "wolf in je land".

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:24

Lusitana schreef:
De paarden aan huis zijn niet de paarden die het meeste risico lopen, er is daar toezicht , meestal ook veel mensenlucht en huizen, en je zou ze ´snachts op stal kunnen zetten of een van de beschermende middelen kunnen gebruiken.
.


Heb je meegekregen dat er al wolven over de staldeur springen in Duitsland ? En dan een kalf levend gaan opeten ?
De wolven in Portugal zijn nog schuw voor mensen, maar de wolven in Duitsland zijn dat niet.
Of dat komt omdat ze vaker mensen zien, en deze mensen niets mogen doen, behalve schreeuwen en een fluitje, of dat ze mogelijk zelfs zijn uitgezet (een gezenderde wolf liep toevallig door de straat van een van de wolven experts) is nog de vraag.
Het gegeven dat ze niet (meer) schuw voor mensen zijn, dat is juist een groot probleem.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:30

tamary schreef:
Lusitana schreef:
Het feit dát ze als gast weer binnenkomen wandelen (ze zijn niet uitgezet) wil zeggen dat er wat te halen valt, anders is het niet interessant.

Nee, het zegt enkel dat er genoeg te eten was om zich voort te planten waar ze vandaan komen. Het is geheel normaal dat die jonge dieren ergens anders een plekje gaan zoeken. Dat zegt echt geheel niks over hoe al dan niet geschikt de plekken zijn waar ze in die zoektocht gaan kijken. Eerste criterium voor zo'n jonge wolf is nl geen andere wolvenroedels en dus al bezet territorium. Waarom er daar geen wolven zijn is echt niet de eerste vraag voor zo'n wolf en de vraag genoeg eten heeft een andere definitie voor een wolf dan voor ons. Komt bij dat die wolf echt geen wild/potentiele prooien gaat tellen, die rekent wel in hoe makkelijk (en niks qua herten, etc. is hier gewend aan bejaagd worden door andere dieren) er eten te vangen is, niet over hoe dat zal/kan gaan veranderen door dat jagen.

Ja, ik volg je, maar in eerste instantie moet er wat gevonden worden dat makkelijk te vangen is, anders trekt hij door naar een ander gebied. En daar vind ik dus dat de verantwording over je eigen dieren bij jezelf ligt en je gewoon maatregelen kunt treffen, of accepteren dat dieren nu eenmaal ook pech kunnen hebben.
Het is niet zo dat ie dan maar onder de mensen in de steden gaat huishouden ofzo. Wolven zullen ook niet en masse in een noodtempo heel nederland gaan bezetten.

Ik denk niet dat het logish is om als hele bevolking bang te zijn van een paar wolven die op bepaalde gebieden rondgaan.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:37

Maar de verantwoording bij jezelf, mooi punt. :j
Voor een vosje kan men een kippenren nog wel veilig krijgen.


Maar dan heb je hectares grond, klop ik bij de gemeente aan dat ik daar 2,5 meter gaashekwerk hoogte plus halve meter ingegraven plus schrikdraad wil zetten, denk je dan dat ik vergunning krijg? (buiten het onbetaalbare om)

Dan neem mijn buurman, die woont net als ik dus in het gebied waar Irmaz straks al een "mooi" lijstje van plaatste met bewezen gedode dieren door de wolf.
Mijn buurman had een uit de kluiten gewassen hobby met schapen. Had.
Deze had hij achter van dat oranje schapennet schrikdraad staan.
Dat verplaatste hij dan regelmatig. Vaak niet bij bebouwing in de buurt.
Hij is er mee gestopt. Na een paar keer een dood schaap en half dode is voor hem de lol er af.
En als verplaatsbaar net kun je niet meer doen dan wat hij deed.
Ja accepteren dat je dode en half dode schapen in de ochtend aantreft. Nou zo leuk is dat niet. Hij was er klaar mee. Is dat zoals het moet dan?

irmaz

Berichten: 4936
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:42

Lusitana schreef:
..
Maar zet je staatje eens naast incidenten met honden, dan valt het in het niets. https://www.rd.nl/artikel/766607-honden ... hapen-dood

De incidenten in datzelfde gebied met honden staat in dat staatje: 1
Dit zijn de meldingen van doodgebeten dieren, pas later wordt via DNA uitgezocht welk roofdier de veroorzaker was. Misschien zit er nog een hond bij de meldingen die nog niet bepaald zijn maar zeer waarschijnlijk is dat niet.

En die duizenden schapen in 2018? Beetje raar dat er in de meldingen maar 190 stuks zijn terug te vinden -O-
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ieder doodgebeten schaap door een hond er 1 te veel, maar vind het raar om het probleem van loslopende honden te gebruiken om de aanvallen van wolven goed te praten.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:44

sterregoud schreef:
Lusitana schreef:
De paarden aan huis zijn niet de paarden die het meeste risico lopen, er is daar toezicht , meestal ook veel mensenlucht en huizen, en je zou ze ´snachts op stal kunnen zetten of een van de beschermende middelen kunnen gebruiken.
.


Heb je meegekregen dat er al wolven over de staldeur springen in Duitsland ? En dan een kalf levend gaan opeten ?
De wolven in Portugal zijn nog schuw voor mensen, maar de wolven in Duitsland zijn dat niet.
Of dat komt omdat ze vaker mensen zien, en deze mensen niets mogen doen, behalve schreeuwen en een fluitje, of dat ze mogelijk zelfs zijn uitgezet (een gezenderde wolf liep toevallig door de straat van een van de wolven experts) is nog de vraag.
Het gegeven dat ze niet (meer) schuw voor mensen zijn, dat is juist een groot probleem.

Dat is 1 incident. Ik heb hier zelf gepost dat hier een vrouw schapen is kwijt geraakt aan een wolf die tot twee keer toe ´snachts een stal in drong en in dezelfde gemeente is een man een hond en schapen kwijtgeraakt.
Maar zulke incidenten komen dan wel in de krant maar zijn niet het gewone doen van een wolf!
En hoeveel incidenten zijn er met honden bv? Dat is vele malen meer, maar daar stapt men gewoon overheen want dat is geen wild dier die tot de verbeelding spreekt.
En voor de goede orde: Hier zijn ze ook beschermd en sommigen zijn ook aan mensen gewend, sterker nog er zijn er die gezelschap van mensen opzoeken en er is een zeldzaam verhaal vaneen wolf dat bevriend is met een schaap.
Maar hier heeft iedereen op het platteland een geweer (of meerdere), maar ze mogen ze dus niet doodschieten. Wél in de lucht knallen.


Wolven worden gezenderd om hun aciviteiten in kaart te kunnen brengen. Dat heeft niks te maken met wel of niet uitzetten. Maar als je feiten hebt over wolvenfokkerij, dan graag melden, ik weet echt niet alles, ik ga uit van wat ik zelf weet en kennisvergroten is nooit slecht en meestal ook mijn doel van discussiëren.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:46

DuoPenotti schreef:
Voor een vosje kan men een kippenren nog wel veilig krijgen.
Een vosje is niet beschermd. HIer zijn veel vosjes. Daar wordt door de jagers echt op gejaagd. De kippen worden hier goed opgehokt, reken maar van Yes. Alleen hoorde ik een half jaar geleden dat één vos alle rennen was afgegaan en heel heel erg veel kippen ea pluimvee had kapot gebeten. Opeens hoorde ik daar niets meer over. Die is gewoon (buiten het seizoen) bejaagd en gedood want het probleem is over voor de boeren.
De meeste vossen hier blijven uit de buurt van mensen, ze hebben er angst voor, dus normaal heeft er af en toe iemand pech want wordt overdag eens wat gedood. Maar die enorme hoeveelheid gedode kippen was echt ongekend, het beestje ging gewoon alle kippenhouders af en kwam overal binnen→ slimmerik.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:53

Die stal in Duitsland was als ik het me goed herinner aan de bovenkant half open. Wil je de wolf buiten houden dan moet je een volledig afgesloten en een degelijke stal hebben. Helaas is het mooie idee van paarden 24/7 het liefst in een PP dan ook weer verleden tijd.

Het smerige daaraan is dan weer dat dezelfde mensen die nu juichen over de komst van de wolf dan weer gaan roepen dat paarden het slecht hebben omdat ze noodgedwongen opgesloten staan. Dat is wat ik bedoel tussen een belabberde relatie tussen natuurclubs, boeren en burgers. Nu zitten we weer met het laten voort woekeren van jakobskruid in zogenaamde natuurgebieden en in bermen. Je zou bijna gaan geloven dat het treiteren is. Ik weet njet hoe de sfeer in Portugal is tussen natuurclubs, boeren en burgers. Maar in Nederland is die ronduit slecht.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:55

irmaz schreef:
Lusitana schreef:
..
Maar zet je staatje eens naast incidenten met honden, dan valt het in het niets. https://www.rd.nl/artikel/766607-honden ... hapen-dood

De incidenten in datzelfde gebied met honden staat in dat staatje: 1
Dit zijn de meldingen van doodgebeten dieren, pas later wordt via DNA uitgezocht welk roofdier de veroorzaker was. Misschien zit er nog een hond bij de meldingen die nog niet bepaald zijn maar zeer waarschijnlijk is dat niet.

En die duizenden schapen in 2018? Beetje raar dat er in de meldingen maar 190 stuks zijn terug te vinden -O-
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ieder doodgebeten schaap door een hond er 1 te veel, maar vind het raar om het probleem van loslopende honden te gebruiken om de aanvallen van wolven goed te praten.

Er zijn echt duizenden incidenten met schapen en honden elk jaar, maar niet alles wordt gemeld, ik denk dat je van de boeren zelf uit moet gaan en niet de instanties die met meldingen te maken hebben.
Er worden geen aanvallen van wolven goed gepraat, maar in het plaatje van waar dieren dood aan kunnen gaan, is de wolf maar een heel klein onderdeeltje. Waarom doet men alsof dat van de wolf erger is?

En ja Duo Penotti, het is iets dat je moet accepteren als je dieren houdt waar je geen bewaking/oppas bij hebt, en waarom 2.5m gaasherkwerk en schrikdraad? Wat dacht je van gewoon 6 draadjes schrikdraad onder elkaar?

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:03

[quote="Lusitana"]
Bijna alle dode weide dieren worden hier gemeld, dus hond komt er ook uit.


Waarom geen 6 draden. Omdat dat dus geen wolf tegenhoud.

daarnaast zijn er ook ook al aanvallen geweest aan huis, dat is het punt, hier is het niet zo uitgestrekt.
Andere Europese landen kun je niet met Nederland vergelijken.
Waar enkele maanden terug 3 herten zijn gedood was gewoon aan huis. Achter gaas en stroom.
https://www.1limburg.nl/doodbijten-witt ... k-van-wolf

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:11

Ook drie herten achter stroom en welk incident je ook aanhaalt, het gebeurt, maar het is 1 manier om dood te gaan, er had ook wat anders kunnen gebeuren en het is nog steeds geen massaal probleem. Het is alleen iets waar de focus op is.
Heb je een bericht van een wolf die in een wei is gekomen met zes draadjes onder elkaar dan? Hoe doen ze dat precies? Nogmaals, alles om meer te weten.
Loretta schreef:
Die stal in Duitsland was als ik het me goed herinner aan de bovenkant half open. Wil je de wolf buiten houden dan moet je een volledig afgesloten en een degelijke stal hebben. Helaas is het mooie idee van paarden 24/7 het liefst in een PP dan ook weer verleden tijd.

Het smerige daaraan is dan weer dat dezelfde mensen die nu juichen over de komst van de wolf dan weer gaan roepen dat paarden het slecht hebben omdat ze noodgedwongen opgesloten staan. Dat is wat ik bedoel tussen een belabberde relatie tussen natuurclubs, boeren en burgers. Nu zitten we weer met het laten voort woekeren van jakobskruid in zogenaamde natuurgebieden en in bermen. Je zou bijna gaan geloven dat het treiteren is. Ik weet njet hoe de sfeer in Portugal is tussen natuurclubs, boeren en burgers. Maar in Nederland is die ronduit slecht.

Je gaat van het ene uiterste in het andere. Paarden hoeven niet opgesloten te staan omdat er wolven bestaan. En als een wolf ergens een keer over een halve deur is gegaan, wil dat niet zeggen dat alle wolven dat over alle halve deuren gaan doen. De gedachte trein slaat gewoon veel te veel op hol als men iets over zo´n incident leest.
Paarden kunnen gewoon buitengehouden als je ze in afgelegen gebieden in grotere groepen houdt waar geen paarden bij staan die er niet bij mogen van de rest, en als het maar geen jonge dieren bij elkaar zijn. Zorg dan voor een paar oudere dieren ertussen, dat sowieso veel verstandiger is om meerdere redenen.
En je kunt zorgen voor omheiningen die lastiger zijn en bv ´snachts opstallen (doe ik ook om verschillende redenen, maar veiligheid is er 1 van).
Vergeet niet dat het stelen of mishandelen van paarden ook gewoon een risico is dat je neemt als je geen zicht op je paarden hebt.
De sfeer tussen jagers en dierenliefhebbers is hier natuurijk ook slecht, maar boeren, daar heb ik eigenlijk nooit wat over gehoord dat strookt met burgers.

En men kan wel hameren op verschil van land, maar ik heb het over verschil van mentaliteit betreffende omgaan met wilde dieren. Ik denk dat jullie gewoon, in het algemeen, meer moeten wennen aan nieuwe wilde dieren die gevaar mee kunnen brengen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-07-21 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:14

Citaat:
Heb je een bericht van een wolf die in een wei is gekomen met zes draadjes onder elkaar dan? Hoe doen ze dat precies? Nogmaals, alles om meer te weten.

er over springen.
Hebben door de tijd heen meerdere links van gestaan.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:16

Lusitana schreef:
Er zijn ook veel minder wolven bij jullie. Hier hebben we het over honderden op een gebied zo groot als Nederland of iets kleiner en jullie halen geloof ik niet eens de twintig. In de postzegeltjes aan "natuur" die jullie hebben lijkt me dat een prima verhouding. Ze helpen ook nog eens met het wildbalans, er zitten niet alleen nadelen aan.
En ik snap dat mensen wilde roofdieren griezelig vinden en ook bang zijn om vee te verliezen, maar het hele drama dat er van gemaakt wordt, daar kan ik niet bij en dat komt, volgens mij, toch echt door de focus op de incidenten en daarbij niet de dingen in perspectief zien.

In Florida leeft men met aligators en die lopen dus gewoon ook in de wijken af en toe. Ook daar accepteert men gewoon de nadelen ervan, dat er zo af en toe een incident zal zijn met een slachtoffer, en men roept hulp in om dieren te verplaatsen, maar er worden geen acties ondernomen om het aligator vrij te maken en men leeft ook niet in angst omdat ze daar bestaan. En in de hele USA heb je wel gevaarlijker dieren dan de wolf.
Om maar te zwijgen over de gevaren die in Australië om de hoek loeren, maar ook daar leven de mensen echt niet in angst en het houdt de toeristen ook niet tegen.

Houdt het in perspectief. We hebben het niet over een roedel van een paar honderd levensgevaarlijke enorme dieren die dagelijks overal tientallen slachtoffers maakt maar een paar hondachtigen die een kostje bij elkaar moeten scharrelen en in bepaalde gebieden soms de makkelijke weg kiezen, maar waarbij men vooral bang is voor wat er zou kúnnen gebeuren. Dat laatste is echt slecht voor je gezondheid ;).


Natuurlijk zijn er hier veel minder wolven, ze zijn er ook nog maar net. Wat ik al schreef, de enige vijand is hier het verkeer. Vandaar dat ik ook schreef, prima als het zo blijft. Maar ingrijpen als dat niet het geval is. Een kwart van je kudde verliezen lijkt me geen optie. Een wolf op je erf die zich bijna niet laat weg jagen ook niet.

Alle andere voorbeelden die je noemt spelen hier geen rol. De vos zul je hier amper tegen komen. Ja hij is wel, maar is zo schuw dat maar weinig mensen er ooit een hebben gezien. Daarbij pakken die pluimvee wat heel makkelijk 's nachts op te hokken is. En ja, zelfs dan kun je nog eens pech hebben.

En natuurlijk zijn er nog wel gevaarlijkere roofdieren op de wereld. Maar niet hier. En tot voor kort ook geen wolf. Ik zou me geen raad weten als er hier een 's nachts om de stallen loopt spoken.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:19

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Heb je een bericht van een wolf die in een wei is gekomen met zes draadjes onder elkaar dan? Hoe doen ze dat precies? Nogmaals, alles om meer te weten.

er over springen.
Hebben door de tijd heen meerdere links van gestaan.

Precies, die beelden vind ik ook zorgelijk. Helemaal van wolven die geen angst lijken te hebben voor mensen. Die hebben wat mij betreft geen plaats in een dichtbevolkt gebied als Nederland.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:26

Je kan een beleid volgen waarin te brutale dieren wél geruimd mogen worden.

@Thanks Duo Penotti, maar heb je ook aantallen van incidenten in hoeveel tijd?
Ik vind een paar dieren die ergens binnendringen over een gespreidde tijd namelijk zelf helemaal niet reden om vreselijk bang te worden voor wolven als soort.

Het is in mijn ogen niet erger om door een wolf doorgebeten te worden, alleen ongewoner.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18234
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:31

Prettige, goed beargumenteerde discussie hier weer. Fijn ;)