Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:04

Dat was met Rico ook zo :j je kon hem overal poetsen en aanraken, ook het bloed van de benen halen enz. Maar eenmaal in de liesstreek ging het hoofd om en het beentje beetje omhoog :D...ik liet hem dan ook gewoon gerust, ze kwamen hem al 2x daags pesten met de wonde schoon te maken en open te houden, dan moest ik dat ook niet nog doen :)
Hij werd ook aantal keer per dag gelongeerd om de wondes mooi open te houden en na die 4 weken was bijna alles dicht. Hij mocht toen op de weide en ik moest elke dag controleren of het nog open was, het moest vanbinnen uit dicht gaan en het is ongeveer nog 2weken beetje opengeweest. Hij heeft toen nog 1maand AB gehad, maar alles is heel mooi genezen.
Hij heeft wel geen balzak meer, die hebben ze mee geamputeerd omdat die helemaal ontstoken was.
Hij was wel zo'n 50-70kg afgevallen, heeft heel veel pijn gehad die eerste weken, maar gelukkig is het nu een gezond en sociaal paard :j

Babootje: Rico heeft een 100gr deken op waar hij mee binnen en buiten kan. Hij valt echt goed mee qua haren, ben net op tijd geweest. Mijn oudere paard wordt wel geschoren, begin december normaal. Die heeft sinds dit weekend ineens een pels gekweekt :D
Hier is het ook nog te doen qua frisheid hoor, na 15min is ie moe :D dus als ik die overleef zit ik safe :D

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:05

Babootje schreef:
Ik vrees toch te moeten scheren deze winter. History is flink fluffy. Met dank aan die rare temperaturen van de laatste tijd want met 18 graden kon hij toch echt nog geen dikkere deken op, al was ie voor de nacht dan weer wel nodig. Maar is voor mij niet te doen 2x p/d dekens wisselen. Als ie uitgegroeid komt er toch echt zo'n - 20 + 20 deken; scheelt een hoop gedoe.

Ah, dekens...vreselijk. Ik kan nu al niet wachten tot het weer lente is. Ik ben niet elke dag op stal dus kan niet elke dag zijn deken wisselen. Ik had hem zondag 0gr op gedaan maar daar heb ik alweer spijt van, het is zo koud... Bedoel je zo een Bucas deken Babootje? Die past mijne helaas niet goed, heb er nu een rambo en een rhino. Maar had liever ene Bucas gehad, scheelt een hoop gedoe volgens mij.

Babootje schreef:
Ongelooflijk hoe die is opgeknapt. Was het kantelpunt nu de aquatrainer (want dat had je met hem gedaan toch?)

Ja klopt, hij heeft 3 maanden in training gestaan toen hij 1 jaar was. Dat heeft hem echt enorm geholpen! Hij kon eerst zijn stal bijna niet uit komen en hij ging vrolijk en goed in zijn spieren mee naar huis.

Charisma schreef:
Switt: ziet er goed uit! Als je ziet waarvan hij komt! Proficiat hoor!
Morgen gaan we eens balkjes galopperen en volgende week heb ik voor de eerste keer een half uurtje les, dan gaan we hem eens een sprongetje laten maken :)

Thnx :D Dingen als balkjes galopperen en sprongetjes gaan we denk ik nooit kunnen doen, dan breekt hij vrees ik al zijn benen. Jammer maar ik mag niet klagen denk ik....
Laatst bijgewerkt door switt op 14-10-15 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:07

O wat interessant om te lezen dat bij Rico de wonde open is gelaten. Bij Elmo is de wond dichtgehecht, er steekt alleen een gaasdrain uit voor afvoer van prut (tot nog toe heb ik alleen bloed en helder vocht gezien, ik duim dat dat zo blijft!
Hij heeft voorlopig ooo verplichte boxrust, om de wond niet open te laten springen.

Nu zal het wel een verschil zijn dat bij Elmo de castratie al zo lang geleden was (ruim 4 jaar). Ze hebben bij hem de techniek van opereren gebruikt die ze ook doen bij de castratie van een klophengst en dan hechten ze ook altijd de wonden dicht.
Het abces zat ook heel hoog in de lies, vlakbij het lieskanaal, zei de arts die geopereerd heeft, hij moest best diep graven om erbij te komen.
Het is ook een wond van 15 cm, die kun je niet zomaar open laten.

Ben benieuwd naar hoe hij gaat herstellen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:35

Switt: heerlijk dat hij zo'n baasje heeft gevonden als jou! :D En dat hij misschien niet in de sport kan lopen maakt toch niets uit, als jij er blij mee bent en hij is dat zeker met jou :j

Marije: Rico had ook een drain de eerste week. Ook om te zien of er geen pus meer kwam. Hij had een zaadstrengontsteking op de beide strengen (reactie op de inwendige hechtdraad van de castratie). Hij was ongeveer een half jaar ervoor gecastreerd.
Ze konden/wilden de wondes dus niet meer toehechten en die zijn dus van binnenuit moeten dichtgroeien.
Ze hebben toen ook heel diep in de lies gesneden, bijna tot aan het buikvlies. De wondes waren 15cm lang en 15-20cm diep (je kreeg er je hand in tot aan de pols). Elke dag werd deze proper gemaakt binnenin en open gemaakt (zeer pijnlijk). Door de pijn de eerste weken is hij zoveel afgevallen. Hij had stalrust, maar werd veel gestapt en gelongeerd om te voorkomen dat de wondranden te snel sloten. Ook AB en ontstekingsremmers.
Hij is in september geopereerd en eind november was het leed geleden.

moniek21

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:55

Babootje, Hudson staat met 200 gram ( heb geen 100 :o ) maar hij heeft ook weinig haar , ik heb
hetzelfde als jij gehad, ga niet 2 x per dag z'n deken wisselen.. Dacht dan heeft ie het overdag maar een beetje warm :o snachts is het gewoon maar een graag of 4 dan kan ie hem wel hebben ;)

Morgen ga ik weer rijden , vandaag toch even voor de longe gekozen.. Hij was super braaf _/-\o_

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:11

Zo dat van Rico klinkt een paar maten heftiger dan bij Elmo zeg!
Nu was het bij Elmo geen acute ontsteking, 4 jaar na castratie en maar eenzijdig.
Maar hij doet het echt super goed. Is al van de pijnstillers af en had veel meer praatjes dan gisteren.
Morgen haalt de dierenarts de drain eruit, die produceert nog enkel een beetje helderrood wondvocht, meer niet.

Hij vond het een voorbeelpatient. Een vd assistenten die maandag niet gewerkt had, vroeg gisteren aan hem wanneer hij die haflinger ging opereren, die had dus in haar stalronde niets aan hem gemerkt :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:46

Het was idd wel een heftige periode idd, maar gelukkig allemaal weer achter de rug! :)
Fijn dat Elmo het zo goed doet! Hopelijk is ie snel weer thuis!!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:52

Potverdikkie.. tijdje niet meegelezen en er is veel gebeurd. Hoop dat ie snel weer de oude is Marije!

Ik ben helaas wat ongelukkig gevallen ( was Hummer zijn schuld niet maar mijn eigen) Mijn ribben kwamen tegen de bakpaal aan. Nu ben ik op zoek naar een goede bodyprotector die mij niet in de weg zit. Mijn oude heb ik opgezocht van 2005. Echter is dat 1 groot schuim ding en iets te groot. Welke hebben jullie?

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:57

Babootje schreef:
Hahaha hier interesse hoor, alleen al omdat ie History heet.

Onze History was met zadelmak maken wat meer "ril"

https://www.youtube.com/watch?v=Nj7CjaVfv1E

Maar nu is ie superbraaf!

Wat heb jij een fijne hulp op de grond! complimenten!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:09

Ik heb een usg oudere versie en een racesafe:).

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:14

XUlyssesX schreef:
Potverdikkie.. tijdje niet meegelezen en er is veel gebeurd. Hoop dat ie snel weer de oude is Marije!

Ik ben helaas wat ongelukkig gevallen ( was Hummer zijn schuld niet maar mijn eigen) Mijn ribben kwamen tegen de bakpaal aan. Nu ben ik op zoek naar een goede bodyprotector die mij niet in de weg zit. Mijn oude heb ik opgezocht van 2005. Echter is dat 1 groot schuim ding en iets te groot. Welke hebben jullie?

oe wat rot, nog veel last van? ik heb een sir lancelot, heerlijk ding (zie foto paar posts terug)

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:34

Ik zat zelf ook aan de Sir lancelot te denken.
Heb je jezelf gemeten en besteld of langs de winkel en gepast?

Ik had er de eerste 2 weken flink last van. Na wat fysio en gekleurd sport tape gaat alles alweer wat beter. Volgende week weer het rijden oppakken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:42

Pittige klapper dan!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:52

XUlyssesX schreef:
Ik zat zelf ook aan de Sir lancelot te denken.
Heb je jezelf gemeten en besteld of langs de winkel en gepast?

Ik had er de eerste 2 weken flink last van. Na wat fysio en gekleurd sport tape gaat alles alweer wat beter. Volgende week weer het rijden oppakken.

Auw, best flink gevallen dus! Hopelijk ben je snel weer helemaal ok!
Ik had na het opmeten van mezelf even gemaild voor overleg, super geholpen en had hem de volgende dag al in huis. Ze vallen wel klein, ik heb een xs op zijn strakst zitten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:15

Oef flinke klapper Ulysses! Ik heb geen bodyprotector (meer).
Had er vroeger 1 met springen, maar dat is ook zo'n stug schuimding (tipperary phoenix). Maar hij paste me niet meer dus weggedaan en niks nieuws voor gekocht.
Elmo gaat nog steeds lekker. Morgen hoor ik waarschijnlijk wanneer de arts denkt dat hij naar huis mag.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 07:27

Fijn elmo goed gaat!

Ok ik trek als ik straks zelf opstap wel mn bp aan met al die vallen hier. Better safe than sorry

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:34

Babootje schreef:
Hahaha hier interesse hoor, alleen al omdat ie History heet.

Onze History was met zadelmak maken wat meer "ril"

https://www.youtube.com/watch?v=Nj7CjaVfv1E

Maar nu is ie superbraaf!

XUlyssesX schreef:
Wat heb jij een fijne hulp op de grond! complimenten!

Zeg dat! uitermate belangrijk een goede hulp op grond. Ik geef de complimenten door :D

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:39

vencedor schreef:
Fijn elmo goed gaat!

Ok ik trek als ik straks zelf opstap wel mn bp aan met al die vallen hier. Better safe than sorry

Ja.. Had ik nou gewoon in het zand gevallen was er niets aan de hand. Echter zijn er altijd obstakels rondom de bak.. dus je kunt altijd het zekere voor het onzekere nemen. Vandaar dat ik er nu toch maar 1 om ga doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:39

Marije_jiplover schreef:
Had er vroeger 1 met springen, maar dat is ook zo'n stug schuimding (tipperary phoenix). Maar hij paste me niet meer dus weggedaan en niks nieuws voor gekocht.

Hier een bp van Tipperary Phoenix, de RiteLite. Van kevlar (blokjes) gemaakt en daarom licht in gewicht en erg flexibel. Je voelt niet dat je hem aan hebt. Beperkt dus ook niet in de bewegingsvrijheid. Ik had er al 1 voor mijn dochter toen ze 5 was. Zag vaak kindjes als kachelpijpjes op hun ponies zitten door die stugge dingen.
Omdat de tipperary vrij prijzig is en mijn dochter eruit gegroeid was hadden we ook een Sir Lancelot gekocht. Maar in vergelijking met de tipperary is hij vrij stug. Nu leent de dr oude tipperary weer even van het meisje waaraan het is verkocht en ligt de Lancelot niks te doen. Is dus eventueel ter overname (maat S) en in nieuwstaat
Modellen en besteladres vind je hier:
[RUI] Ook ik stap over op een bodyprotector!

Er is ook in NL een webwinkel waar ze worden verkocht, weet eerlijk gezegd niet meer welke. Moet even zoeken.

Fijn dat het met Elmo zo goed gaat. Nu maar hopen voor groen licht en dan naar huis.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:41

Denk niet dat ik in een S ga passen helaas

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:48

Ik heb een hows race safe. Dat was volgens mij een van de eerste met die blokjes. En die bevalt super goed.
Heb hem ook altijd maar gewoon nog aan op mijn jonkie. Nog geen moment nodig gehad maar ik zou me echt heel stom voelen als ik er in de kreukels naast lag terwijl mijn bodyprotector kreukvrij in de kast hangt....

Nu vindt ik het sowieso heel normaal om hem te dragen bij springen en crossen dus hoef ik er ook niet echt aan te wennen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:17

XUlyssesX schreef:

We kwamen er ook achter (met zadelmak maken) dat oranje nu ook niet de beste kleur was :D
Hij zag mn dochter gewoon zitten en schrok ervan. Bij de zwarte had ie dat niet. Nooit aan gedacht. :o
Dus houd daar maar rekening mee.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:22

XUlyssesX schreef:

Te groot of te klein? Want ze vallen echt heel ruim! Ik heb mijn XS op zijn strakst aangesnoerd zitten.

Babootje schreef:
We kwamen er ook achter (met zadelmak maken) dat oranje nu ook niet de beste kleur was :D
Hij zag mn dochter gewoon zitten en schrok ervan. Bij de zwarte had ie dat niet. Nooit aan gedacht. :o
Dus houd daar maar rekening mee.

Haha, hier moest ik stiekem een beetje om lachen :')

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:47

Citaat:
Ik heb een hows race safe. Dat was volgens mij een van de eerste met die blokjes. En die bevalt super goed.
Heb hem ook altijd maar gewoon nog aan op mijn jonkie. Nog geen moment nodig gehad maar ik zou me echt heel stom voelen als ik er in de kreukels naast lag terwijl mijn bodyprotector kreukvrij in de kast hangt....

Mijn usg zit een stuk lekkerder dan mn race safe. Ik vind die erg warm. Maar de race safe is level 3 en goedgekeurd voor cross en de andere niet volgens mij. Ik ondervind er ook geen hinder van. Draag ze vrij regelmatig op vreemde, jonge paarden of met springen :). De mijne een normaal kleurtje blauw en zwart :Y) . Mooi want het is een blieker schijnbaar hahaha. Hoop hem over twee weken thuis te hebben als alles goed verloopt. Ikheb toen veel problemen gehad met een pb kopen omdat ik heel smal ben en al snel gefrot onder mn armen heb. De usg lopen de stukken taps toe dus dat sluit mooi op elkaar aan. de race safe heb ik een kindermaat extra lang.

de usg
https://www.google.nl/search?q=usg+body ... qoMbnnE%3D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:21

*\o/* Elmo mag naar huis *\o/*
Morgenochtend haal ik hem weer op.
Krijg nog wel antibiotica mee om te spuiten en moet het drainage wondje nog even open houden en spoelen (doorspuiten) met betadine oplossing.
Maar het scheelt een hoop heen en weer gereis datie gewoon lekker thuis mag komen.