de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:21

Vandaag is de osteo geweest voor Gigi. Ze had een hoopje spieren in haar rug vast zitten die aan haar ruggengraat trokken. Nu is ze even recht gezet en mag ze alleen gecontroleerd bewegen (was opzich best zielig is maar zolang het haar helpt). Dus daarna eindelijk maar eens een zadel erop :D

_Anneruth

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:53

Fijn JudArthos! Lekker aan de slag :-).

Ik heb mijn startkaart van de week aangevraagd, eens kijken wanneer we los kunnen :D.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:56

Mijn moeder hield Gio in het begin ook vast als ik op hem ging stappen, maar werd toen juist op een gegeven moment loperig. Dus toen zei ik dat ze hem beter niet kon vasthouden. Als ik los erop stap is er eigenlijk helemaal geen probleem, heb hem eerst wel even moet corrigeren dat hij wel even stil moest blijven staan. En ook als ik er dan net op zit hoor, dan wil hij gelijk wegstappen, dan moet hij van mij ook nog even blijven staan. Afstappen geen probleem en als iemand hem wil vasthouden als ik opstap dan is dat nu ook niet meer een probleem. Hij probeerde het ook wat uit, want eerst bleef hij ook altijd keurig stilstaan.

JudArthos, fijn inderdaad dat de spieren nu lekker los zijn!
Anneruth, wat leuk! Spannend! Ben je wel van plan om in het indoor seizoen te gaan beginnen?
Ik wil het liefst vanaf april beginnen, zijn ze toch net wat minder heet met de zomer. Maar eerst ook maar
even zien hoe ver ik hem dan weer heb afgericht. Stap en draf gaat gewoon helemaal goed en mooi constant, alleen in de galop kan hij sterk worden aan de voorkant en wordt hij ook nog erg loperig.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:05

Gideon is heel braaf met op en afstappen, is ook nooit een probleem geweest. Hij wil nog wel eens blijven staan, dat hij niet weg wil stappen maar als ik dan even wacht tot de ergste spanning eraf is, loopt hij zo weg.

Ik wil graag nog binnen starten, ik heb net even gekeken wat er in maart nog allemaal is. Dat lijkt me een mooi doel. Ik voel mezelf binnen net even safer dan die grote grasvelden hier in de buurt :Y). Qua africhting moet een B-proefje wel lukken, het enige wat nog een puntje is, is de aanleuning. Die moet nog wat makkelijker / stabieler worden. De B-oefeningen zijn geen probleem. Ik zou nog wat vaker moeten gaan doorzitten en de overgangen oefenen al worden die ook steeds beter en vloeiender.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:16

Gigi is altijd erg braaf geweest met alleen op/af stappen. Maar nu ze goed gevoerd wordt en haar rug eindelijk goed zit zal dit nog wel eens spannend kunnen worden hahaha.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 01:14

Ben vandaag ook heel impulsief op de mijne geklommen, in Spanje is er ook al een keer op gereden en hij kent het commando ho heel erg goed, hoe hard hij ook rent als ik fluit of ho roep staat hij direct stil :) was er eerst beetje op gaan hangen maar hij is zo koel in z'n koppie dat het hem niks uitmaakte, en op een gegeven moment besloot ik m'n been op z'n rug en zelfs kont te leggen maar ook dat maakte hem niks uit en hij bleef ongestoord door eten, dus toen besloot ik dat de laatste stap ook nog wel kon en zoals verwacht niks aan de hand! Hij krijgt al onbeperkt kuil en redelijk wat krachtvoer en verwacht dus ook niet dat hij er raar mee zal gaan doen :) wachten met beleren is zo moeilijk :')

Afbeelding

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:21

Oe, spannend zat zo met die kruiwagen ernaast maar wat heerlijk dat hij zo koel is. Wanneer ga je beginnen met beleren?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:34

In april zo'n beetje als hij weer naar stal gaat, nadat hij geruind is heb ik hem naar huis gehaald maar hier hebben we alleen maar wei geen bak of wat dan ook vandaar dat ik hier ook niet zoveel doe behalve af en toe longeren, nu is hij ook pas in december 3 geworden dus echt haast heeft niet maar ben gewoon zo benieuwd hoe hij het gaat doen onder het zadel!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:17

Volgende week is Hinde aan de beurt. Het zadelmak maken besteed ik uit aan een jongen die ook de beesten bij Tim Coomans zadelmak maakt. Hopelijk hoeft hij maar 3 á 4 keer te komen en ga ik daarna zelf met haar aan de slag. Ik laat hem komen omdat ik weet dat hij in (bijna) alle gevallen blijft zitten, en dat durf ik niet van mezelf te zeggen. Zo bespaar ik haar hopelijk een nare ervaring door als ik er zelf af zou vallen. Maar eigenlijk ben ik er bijna zeker van dat ze geen stap verkeerd gaat zetten. Als iemand nog een kundig persoon zoekt voor het zadelmak maken in de provincie Zuid holland, geef me maar een seintje voor zijn telefoonnummer.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:25

Leuk Yeentll. Ik ben benieuwd.

Wat vroeg geboren dan _Zoe :-).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:35

Elke val is er weer een meegenomen. Je zal er toch ooit wel afvallen. Afgelopen weekend heb ik mooi zand gehapt, hij bokte als een idioot. Ff aan de longe goed laten lopen en daarna er gewoon weer op gegaan en alles is goed gegaan. Je hoeft niet altijd te blijven zitten, vallen hoort er echt bij en je paard zal daar ook aan moeten wennen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:41

Batlow schreef:
Elke val is er weer een meegenomen. Je zal er toch ooit wel afvallen. Afgelopen weekend heb ik mooi zand gehapt, hij bokte als een idioot. Ff aan de longe goed laten lopen en daarna er gewoon weer op gegaan en alles is goed gegaan. Je hoeft niet altijd te blijven zitten, vallen hoort er echt bij en je paard zal daar ook aan moeten wennen

En toch kan een bloedkikker er veel last van hebben als je op het verkeerde moment valt. In de beleer fase is het bij sommige paarden erg belangrijk dat er niks fout gaat.
Als ik naar de mijne kijk geloof ik niet dat het goed gekomen was als er iemand afgevallen zou zijn. (zowel met paard als ruiter) Die sloeg in het begin naar alles wat langs zijn benen ging.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:41

@ Batlow Ik voorkom liever dan dat ik moet genezen. Hinde is een sensibel type en kan snel van de kook zijn door een rare gebeurtenis in haar ogen. Tevens vind ik Peter een zeer kundig man en lever ik het liever over aan hem dan dat ik het zelf ga doen. Als ze eenmaal een tijdje onder het zadel is en je valt er dan vanaf zal het voor haar minder spannend zijn dan dat het gelijk de eerste dag gebeurd dat er iemand op zit. Maar dat is uiteraard mijn ervaring/idee ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:54

Voorbereiding... Mijn paard is eerst op van alles voorbereid. Gelongeerd met een touw om het achter been, om de kont, als ik poets, de bezem even pakken over hem heen wrijven etc. Vallen is altijd een mogelijkheid, hoe kundig je ook bent. Als een paard van plan is jouw van z'n rug te halen, dat kan je zitten wat je wilt... De beleerfase is belangrijk, dat ben ik met je eens, maar je kan niet alles uitstippelen hoe je alles wilt hebben en doet, want hij zal onvoorspelbaar zijn. Deze manier van voorbereiden zorgt ervoor dat mijn paard niet schrikt als ik er af val omdat ik per ongeluk met mijn been op een plek kom die je normaal nooit aanraakt... Omdat er zo werd aangemodderd met mijn paard door verschillende mensen die ik heb gevraagd mijn paard te beleren, heb ik gezegd, aju ik doe het lekker zelf. De ene deed het langzaam met hem aan. De ander ging er op zitten en wilde hem vooruit krijgen. Nou, beide was het voor hem geen optie. Mocht hij echt onhandelbaar zijn dan zou een kennis Gert van T hof bellen, maar het gaat nu zo goed dat dat niet meer nodig is..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:38

Iedereen heeft zijn eigen manier om met een jong paard om te gaan Batlow.
Jouw manier is niet de enige en als ik de problemen lees die je met het paard hebt (gehad) dan is het misschien ook wel niet de beste.

Natuurlijk komt er heus een keer een dag dat je er af valt, maar wat mij betreft hoeft dat ook niet zo nodig in die eerste weken. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen daar een handige prof voor inhuren, ook om zelf geen risico's te lopen!

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:40

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:12

Ik heb Gogo net ingeschreven voor de jonge paarden competitie eind feb. Geen idee of we er dan klaar voor zijn maar er word voor 4 jarige op B niveau beoordeeld (Go wordt trouwens pas in Juli 4 jr maar goed alles uit 2011 telt als 4 jarige) en heb ik een heel mooi doel om naar toe te trainen :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:23

Leuke foto maudenmarc zo in tenue!

Ik zou er ook voor kiezen dat je voorkomt dat je eraf gaat tijdens het beleren en heb er dan ook voor gekozen om een goede professionele stal in te schakelen.

Leuk Kady! Bij ons is er ook een jonge paardencompetitie begin maart. Ik twijfel nog of ik daarheen ga. Ik hou niet zo van competities maar het is natuurlijk een uitgelezen kans voor ervaring op vreemd terrein met een boel erom heen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:31

Welke competitie is dat Anneruth? Misschien is het ook wel iets voor mijn guppie.
Wil binnenkort eens een klein sprongetje met hem maken onder de man om te zien hoe hij dat aanpakt :j

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:42

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:46

O ja, dat heb ik vorig jaar ook voorbij zien komen. Een parcours springen op vreemd terrein over 6 weken is denk ik nog wat te enthousiast. Kan nergens vinden wat er precies gevraagd gaat worden, maar vaak staat er dan toch al wel een licht B-parcours.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:59

gomir schreef:
Iedereen heeft zijn eigen manier om met een jong paard om te gaan Batlow.
Jouw manier is niet de enige en als ik de problemen lees die je met het paard hebt (gehad) dan is het misschien ook wel niet de beste.

Natuurlijk komt er heus een keer een dag dat je er af valt, maar wat mij betreft hoeft dat ook niet zo nodig in die eerste weken. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen daar een handige prof voor inhuren, ook om zelf geen risico's te lopen!

De manier die ik nu doe is de beste tot nu. Heb altijd getwijfeld of ik het langzaam moest laten doen of juist in 2 weken goed doorpakken. Elk paard reageert anders en beter op een bepaalde manier. ik wilde heteigenlijk absoluut niet zelf doen voor eigen veiligheid maar ook ivm geen ervaring met inrijden. Nu krijg ik hulp vanaf de grond en ik zit er op en ik moet zeggen dat ik het minder erg vind dan ik in eerste instantie had gedacht. Ik wil uiteraard geen slachtpaard creëeren en je moet zeker doen waar je je goed bij voelt. Ik heb nu 3 keer er op gezeten en ben ontzettend blij over de vooruitgang. We werken nu aan gewoon vooruit rijden. Maakt niet uit hoe hard hij wilt, hij wilt in ieder geval voorwaarts onder het zadel! De 3e keer kon ik al goed schakelen in draf. Hij rijdt heel lekker op stem en het gaat zeker de goede kant op, ongeacht de vrije val die ik had gemaakt die dag :+

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:03

@ Anneruth en gomir. Dat is hetzelfde idee als waar ik aan mee doe alleen kwpn brabant (drenthe beetje heel ver voor mij haha ) lijkt me erg leuk. Ik ga puur voor de ervaring mooie test om te kijken hoe ver we staan en dan wie weet daarna zn startkaart aan te vragen.

@ batlow ik ken hem van naam niet van gezicht (of Miss wel als ik hem zie haha)

Betreft zadelmak maken ieder zn eigen ding. Mijn manier is ook niet ieder zn manier. Toch boek ik er hele goede resultaten mee, zelden paarden die gek doen, maar... Voor een ander kan het miss wel helemaal geen fijne manier zijn.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:05

Wat is jouw manier, Kady?

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:22

Een heel klein stukje film van vandaag (de rechter vos). Was de tweede keer binnen. Hij vond het erg spannend en er reed ook nog een vreemd paard bij in, maar verder hebben we lekker ontspannen kunnen rijden. Achteraf had ik hem wel weer wat actiever kunnen maken, maar hij ontspande zich nu wel fijn.

Zadelmak maken doe ik liever ook niet zelf. Er was al 15x gezeten op Gio en vanaf daar kon ik het zelf wel. Maar zijn karakter was ook wel bepalend, hij is niet sensibel en erg werkwillig.