[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:54

besita schreef:
ach joh ..als je een paard koopt met in je hoofd " ze is net ontwormd , dus dat hoeft even niet ..de smid is er net bijgeweest dus dat hoeft ook even niet ..ik ga nog een maand longeren dus een zadel hoeft ook nog niet .." tsssss deze week heeft ze brok gehad dus ze kan wel een weekje zonder zeker :(

Moeten paarden iedere dag brok hebben? Mijn hond krijgt ook maar 1x per week wat, veel te duur al die brokken. :j

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:55

en ik vroeg mij zelf ook af of zij toen wel iemand had mee genomen naar dat paardje kijken of is dit ook op de dolle foi ?
want aan haar manier van rijden en haar ervaring heeft zij er niet veel kijk op en sommige kunnen nog niet eens zien of ze kreupel zijn

Goos_Horses

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:56

ja maar honden leven anders hé, 1 mensenjaar is 7 hondenjaren dus met die gedachte hoeven ze ook maar 1 maal per week eten of is het nou 7 maal per dag??

Geloof dat ze er geen kaas van gegeten heeft, maarja praten tegen de muur

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:56

*komt ook even binnenvallen*

Ik heb mijn paard te koop wegens aanhoudende lichamelijke klachten van mij zelf.
Ik bied aan:

15 jarige zwarte met witte aftekeningen ruin, Balzflug X Alcatraz
Stokmaat: +-1.65, hij is in het verleden klinisch en röntgenologisch goed gekeurd.

L met winstpunten geklasseerd,in het verleden werd hij op M niveau getraind.
Staat nu overigens al een tijd ''stil'' ik rijdt nu 2 x per week ongeveer ( buitenritjes) maar doelbewust trainen lukt mij wegens mijn klachten niet meer.
Is altijd op tijd geënt en ontwormt,braaf in de trailer en bij de hoefsmid.
heeft ervaring op wedstrijdterrein.
Het is paard die graag voor je wilt werken en daarom ook niet geschikt voor de beginnende ruiter/amazone.

Bij interesse of vragen graag een pb sturen, daar ik niet constant op Bokt kijk.

Foto:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 31-10-12 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:57

badeendje schreef:
besita schreef:
ach joh ..als je een paard koopt met in je hoofd " ze is net ontwormd , dus dat hoeft even niet ..de smid is er net bijgeweest dus dat hoeft ook even niet ..ik ga nog een maand longeren dus een zadel hoeft ook nog niet .." tsssss deze week heeft ze brok gehad dus ze kan wel een weekje zonder zeker :(

Moeten paarden iedere dag brok hebben? Mijn hond krijgt ook maar 1x per week wat, veel te duur al die brokken. :j

een paard in die toestand de winter door helpen met alleen hooi ??
nee sorry dat denk ik niet of dan moet je aanvullen met bieten , lucerne en vitamines en daar zal al helemaal geen geld voor zijn !

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:57

Ja nee tuurlijk...
En omdat ie al een tijd in de wei staat, hoef ze dat voorlopig ook niet.
En als we dan toch bezig zijn, kan ik net zo goed het 10 jaar oude zadel erop gooien en meteen intensief gaan rijden en springen want dat maakt dan toch ook niet uit?
appelflap mensen...
Wat zijn jullie weer lekker bevooroordeeld...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:58

Lay_D schreef:
*komt ook even binnenvallen*

Ik heb mijn paard te koop wegens aanhoudende lichamelijke klachten van mij zelf.
Ik bied aan:

15 jarige zwarte met witte aftekeningen ruin, Balzflug X Alcatraz
Stokmaat: +-1.65, hij is in het verleden klinisch en röntgenologisch goed gekeurd.

L met winstpunten geklasseerd,in het verleden werd hij op M niveau getraind.
Staat nu overigens al een tijd ''stil'' ik rijdt nu 2 x per week ongeveer ( buitenritjes) maar doelbewust trainen lukt mij wegens mijn klachten niet meer.
Is altijd op tijd geënt en ontwormt,braaf in de trailer en bij de hoefsmid.
heeft ervaring op wedstrijdterrein.
Het is paard die graag voor je wilt werken en daarom ook niet geschikt voor de beginnende ruiter/amazone.

Bij interesse of vragen graag een pb sturen, daar ik niet constant op Bokt kijk.

misschien is er een foto bij zetten wel handig.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:58

een hond één keer in de week eten geven ..nou dan vreten ze hier gegarandeerd onze kat op :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:00

En ach dan kan ze dat te kleine halter ook nog wel een aantal maanden omhouden he?
En de hoefsmid hoeft dan ook niet te komen voor een half jaar.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:02

Volgens mij zijn het allemaal goedbedoelde adviezen die hier langskomen. Dat je je zo aangevallen voelt geeft wel degelijk aan dat er iets bij je knaagt. Of zit ik mis? :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:02

halster zal meevallen ..op die leeftijd groeien ze niet meer :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:03

Ik wordt gewoon boos dat iedereen hier zo neerbuigend doet.
Dit voelt echt als mijn droom paardje, en als ik dan tijdelijk krap bij kas zit, heb ik dat er voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:03

eh fleur jij was toch degene die voor weinig een paard wilde kopen en onderhouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:05

fleur sommige lukt het sommige niet

nimber heeft het gered en echt wel meerdere (zoals ik)

maar met de crisis en alles wat duurder word is het gewoon handig als je ruim geld overhoud als je een paard aanschaft en daar de maandelijkse vaste kosten afhaalt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:06

Ik hou toch 200 euro over na het stallings geld?
Waarom zegt iedereen steeds dat ik niks over hou?
Misschien de eerste maand niet, maar daarna wel.
Leer nou toch eens lezen mensen..

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:08

maar mensen zijn er nog mensen opzoek naar een leuk paard? _/-\o_ _/-\o_

Pinda_Dipje

@fleurtjeh: Is is je al vaak genoeg op het hart gedrukt, maar asje-asje-blieft doe het NIET.

Het leven met paarden is vaak zo vreselijk onvoorspelbaar, dat het iemand met minima te vaak voor nare keuzes brengt. Ik heb helaas soortgelijke ervaringen als Nicole_ Volledig buiten mijn schuld om overigens; Man kreeg een burn-out, raakte zijn baan kwijt en zijn inkomen nagenoeg volledig. We hebben alles moeten verkopen wat we konden missen, een heel gezin en huishouden draaiende gehouden op 1.550 euro netto en daarnaast ook nog eens zorg gedragen voor de maandelijkse kosten van maar liefst 3 paarden toen ouderlijke steun ook ineens noodgedwongen wegviel. Ik heb een jaar lang getracht mijn prachtige E-pony ruin te behouden, mijn inboedel grotendeels verkocht om de rekeningen te kunnen bekostigen en werkelijk nog nooit zoveel stress gehad toen 1 van de dieren plotseling medische hulp nodig had... Met betraande ogen met het half-dode konijntje van mijn zoontje (3) in mijn handen gestaan bij de dierenarts; Het was wel te redden, maar de precieze kosten zouden enkele honderden euros bedragen... Geld dat we niet meer hadden, geld dat ik liever besteedde aan het eveneens doodzieke paard die op stal stond omdat men hem iets had gevoerd wat een zeer heftige allergische reactie teweeg bracht. Terplekke moest ik prioriteiten stellen en heb ik het konijntje in laten slapen, om diezelfde avond nog medicijnen te kunnen toedienen aan paardlief.

Half augustus vond ik het genoeg geweest; Onze zaken kwamen langzamerhand weer op orde, maar ik wilde de stress niet meer. Ik wilde geen keuzes meer maken tussen leven en dood, wel of niet behandelen. Uit liefde voor mijn dieren heb ik daarom besloten dat het beter was om ze te laten gaan; De E-pony heeft nu een droomplekje, de sportmerrie is onder de pannen en de gepensioeneerde ruin staat in een rusthuis genieten tot volgend voorjaar. Elke dag heb ik er verdriet van, elke dag denk ik aan ze... Vooral aan de E-pony die ongeveer alles was waar ik van had kunnen dromen. Ik mis ze elke dag. En ookal zijn ze in de genoemde periode niets te kort gekomen, ik heb hen immers NOOIT (medische)zorg ontnomen... Het is het niet waard. Je kunt en mag ook niet van bijv. je ouders verwachten dat zij even 5.000 euro ophoesten voor een koliekoperatie, of even 900 euro lappen voor een draadwond opgelopen in het paddock.
Paarden zijn onvoorspelbaar, financieen zijn onvoorspelbaar. Bespaar jezelf in deze jonge jaren het verdriet, geniet van een bijrijdpaard wellicht en ga over enkele jaren voor een TOP ervaring zonder financiele zorgen.

Veel wijsheid en sterkte.

listiglistje

Voor een 19 jarige klinkt je wel heel erg penny en ga je zeer ondoordacht en impulsief te werk :o ik verwacht dat van een <12, maar niet iemand van >18+

Ik neem aan dat je binnen nu en een paar jaar op jezelf wil gaan wonen, en dan? want vaste lasten kosten bakken met geld :7 meeste mensen kunnen dan geeneens onderhoud van een paard betalen...

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:10

Wil je straks gaan lessen met het paard, Fleur? Onderschat die kosten ook niet!

Ik betaal momenteel bijna hetzelfde bedrag aan lessen als aan stalling :+ Dat is overigens wel tijdelijk, ik ga straks wel wat minder lessen. Nu zijn we echter de basis nog aan het bevestigen en daar heb naar mijn idee zeker goede begeleiding bij nodig ;)

Maar heb je naast het paard dan geen andere kosten :)?

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:11

fleurtjeuh schreef:
Ik hou toch 200 euro over na het stallings geld?
Waarom zegt iedereen steeds dat ik niks over hou?
Misschien de eerste maand niet, maar daarna wel.
Leer nou toch eens lezen mensen..

Dan heb ik het ook verkeerd begrepen, ik dacht je loon 300 euro was en dat je daar ook dingen die niks met paarden te maken hebben moet betalen. Maar je hebt dus elke maand 300 euro alleen voor je paard?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:13

Fleur lees zelf een kritisch naar de adviezen die hier gegeven zijn.

Niemand kraakt je bewust af, is enkel om jou te behouden voor een grote fout want hoe je het went of keerd je gaat het niet redden dan moet je je droompaard straks voor een habbekrats verkopen want je kan het niet meer bekostigen.
Je loon is €300,- daar ga je het niet van redden. komt een moment dat je ouders je ziekenfonds ook niet meer betalen.
Tot je 18e ben je gratis mee verzekerd met je ouders, daarna moet je het zelf bekostigen nu doen je ouders het nog maar straks en dan word het nog eens 40% duurder ook.
komt een tijd dat je je rijbewijs wilt gaan halen hoe ga je dat doen?

Het zal voor jou idee een droom paard zijn, maar heb je een kundig iemand meegenomen met het paard bekijken?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:13

jep zij betaald 100 euro stal en heeft dan 200 euro over voor het paard,
en zegt dat haar ouders de rest betalen.
en als er in eens dierenarts bij moet wezen dat haar ouders helpen
zo kwam het bij mij over

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 17:13

1 x in de week voeren, ik hoop dat je dat niet meent. Een hond hoord sowieso 1 x per dag wat te eten tenzei je vlees en dus barf voerd dan is 1 vastdag in de week geen probleem. Ik ga er maar vanuit dat je 1 x in de week de bak vult en het dier er de hele week mee doet houd. Wat trouwens ook niet bevordelijk is voor de spijsvertering van een hond die is niet net als een paard die de hele dag nodig heeft in kleine porties te eten. Een hond zn maag is gemaakt om grotere porties in rust te verteren. Een paard hoeft zeker niet altijd biks ligt aan het dier de leeftijd groei en conditie. Het heeft echter geen zin dan wel wat biks en dan weer niets te geven.

Aan fleur iedereen wil je helpen ik weet ook heel goed wat het is om als minima te leven en nee ik heb geen paard genomen. Ik kon het onderhoud best betalen maar ik ken mijn geluk en mn dieren gaan voor alles. Ik zou me zelf nooit vergeven als ik een dier niet die beste zorg kon geven omdat de rekening te hoog is.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:15

Goos_Horses schreef:
Fleur lees zelf een kritisch naar de adviezen die hier gegeven zijn.

Niemand kraakt je bewust af, is enkel om jou te behouden voor een grote fout want hoe je het went of keerd je gaat het niet redden dan moet je je droompaard straks voor een habbekrats verkopen want je kan het niet meer bekostigen.
Je loon is €300,- daar ga je het niet van redden. komt een moment dat je ouders je ziekenfonds ook niet meer betalen.
Tot je 18e ben je gratis mee verzekerd met je ouders, daarna moet je het zelf bekostigen nu doen je ouders het nog maar straks en dan word het nog eens 40% duurder ook.
komt een tijd dat je je rijbewijs wilt gaan halen hoe ga je dat doen?

Het zal voor jou idee een droom paard zijn, maar heb je een kundig iemand meegenomen met het paard bekijken?

ziektenkosten word alleen duurder als jij boven de 50.000 euro paard jaar verdiend.
en anders ben je voor je basis als je bij bijstands niveau leeftijd 20 euro kost je basis verzekering.
maar de zorg toeslag die je maandelijks terug krijgt krijg je niet meer zo heb ik het begrepen :p

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:15

Misschien moeten we deze discussie maar eens gaan opgeven, of ligt dat aan mij? Ik zie veel goed bedoelde posts, maar fleurtjuh heeft nu eenmaal besloten dat ze toch wel doet wat ze zelf wil, dus geef het op! ;)

Wie heeft er nog een leuk paard op het oog? Ik heb op het moment een abonnement op aanbiedingen van paarden die 'maar' 75.000 euro of meer kosten.. Hahaha, gezocht; geldboom, of geldbomen, geldbos?!