Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:22

Pinda_Dipje schreef:
De advertentie op marktplaats dateert van 14 juni.... het topic op bokt van 19 juni uit mijn hoofd gezegt, dus ik denk dat de advertentie van marktplaats gewoon niet meer geldig is en de pony allang en breed gelukkig is bij zijn of haar nieuwe eigenaar ;)

Babootje schreef:
Ha, dat had ik niet gezien. Dan is ie dus wel heeel snel verkocht. Eigenlijk te snel om te laten keuren. En met prijs notk zal ie niet goedkoop zijn geweest. Ook typisch dat de foto's van marktplaats in het topic zijn geplaatst. Misschien plak en knipwerk van een penny en staat de pony gewoon nog te koop. Tis tenslotte vakantie.

Sorry, dat vind ik beredenatie van lik-me-versje. Te snel verkocht om te laten keuren? :') Er zijn nog steeds genoeg mensen die na de 1e bezichtiging de knoop doorhakken. Als ik vandaag een paard bezichtig wordt hij morgen nog gekeurd hoor. Ik ga echt geen week wachten op de keuring...

Daarnaast zegt N.O.T.K. natuurlijk helemaal niets over de prijs die betaald is/word. Ik weet uit ervaring dat het voor velen een manier is om bij potentiele kopers het kaft van het koren te scheiden, daar serieuze geinteresseerde er vaak direct een belletje aan wagen om te ontdekken wat de vraagprijs is die men in gedachten heeft. Geeft verkoper direct te tijd om te ontdekken welk vlees hij in de kuip heeft. Ook een methode die door redelijk wat handelaren wordt gehanteert; Op deze wijze speelt gunningswijze en onderhandelingsruimte een grote rol. Als binnen handelaarskringen bekent is dat een bepaalde rijke particulier op paardenjacht is, zal altijd worden getracht een hogere vp te noemen. Terwijl een goede collega het paard weg gekaapt krijgt tegen minimale winstmarge. Andersom werkt dat hetzelfde; In principe zijn mijn paarden niet te koop voor handelaren, maar het is wel eens voorgekomen dat een verdubbeling van de vraagprijs een handelaar niet eens afschrok, en ik in principe dankzij N.O.T.K. mijn paard had kunnen verkopen met dubbele winst, terwijl ik voor een particulier (hogere gunningsfactor) gewoon een marktconforme handelsprijs hanteerde.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:23

Babootje, vaak zie je bij paarden die al gekeurd zijn dat opnieuw keuren k.k. is ook bij afkeuren. En tenzij de foto's zeer recent zijn (meestal niet het geval) doe ik dat dus niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:27

Liaan schreef:
Vind ik ook! Stel je voor dat je al 3 paarden hebt laten keuren en ze zijn steeds niet goed. Dan blijft er steeds minder over voor de aanschaf van het paard. Nee hoor bij mij ook afkeuren kosten verkoper.

als koper wil ik weten wat ik aankoop en laat het paard dan ook keuren. Ik mijn keuze en ook het onderzoeksplicht die je als koper hebt. Of je kunt het risico accepteren. Maar ik weet wel graag wat ik koop.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:31

friesiszwart schreef:
jury schreef:
jammer dat het keuren k.k. is.

Keuren is altijd k.k. Als koper heb je namelijk onderzoeksplicht. Of je moet het anders bespreken met de verkoper.

Normaal betekend zo'n zinnetje dat ook bij afkeuring de kosten voor de koper zijn en dan haken wij dus af.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:33

jury schreef:
Normaal betekend zo'n zinnetje dat ook bij afkeuring de kosten voor de koper zijn en dan haken wij dus af.

Je kunt er altijd een telefoontje aan wagen? Lijkt mij een heel vanzelfsprekend en bespreekbaar onderhandelingspunt/voorwaarde?

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:03

Pinda_Dipje schreef:
Pinda_Dipje schreef:
De advertentie op marktplaats dateert van 14 juni.... het topic op bokt van 19 juni uit mijn hoofd gezegt, dus ik denk dat de advertentie van marktplaats gewoon niet meer geldig is en de pony allang en breed gelukkig is bij zijn of haar nieuwe eigenaar ;)

Babootje schreef:
Ha, dat had ik niet gezien. Dan is ie dus wel heeel snel verkocht. Eigenlijk te snel om te laten keuren. En met prijs notk zal ie niet goedkoop zijn geweest. Ook typisch dat de foto's van marktplaats in het topic zijn geplaatst. Misschien plak en knipwerk van een penny en staat de pony gewoon nog te koop. Tis tenslotte vakantie.

Sorry, dat vind ik beredenatie van lik-me-versje. Te snel verkocht om te laten keuren? :') Er zijn nog steeds genoeg mensen die na de 1e bezichtiging de knoop doorhakken. Als ik vandaag een paard bezichtig wordt hij morgen nog gekeurd hoor. Ik ga echt geen week wachten op de keuring...

Daarnaast zegt N.O.T.K. natuurlijk helemaal niets over de prijs die betaald is/word. Ik weet uit ervaring dat het voor velen een manier is om bij potentiele kopers het kaft van het koren te scheiden, daar serieuze geinteresseerde er vaak direct een belletje aan wagen om te ontdekken wat de vraagprijs is die men in gedachten heeft. Geeft verkoper direct te tijd om te ontdekken welk vlees hij in de kuip heeft. Ook een methode die door redelijk wat handelaren wordt gehanteert; Op deze wijze speelt gunningswijze en onderhandelingsruimte een grote rol. Als binnen handelaarskringen bekent is dat een bepaalde rijke particulier op paardenjacht is, zal altijd worden getracht een hogere vp te noemen. Terwijl een goede collega het paard weg gekaapt krijgt tegen minimale winstmarge. Andersom werkt dat hetzelfde; In principe zijn mijn paarden niet te koop voor handelaren, maar het is wel eens voorgekomen dat een verdubbeling van de vraagprijs een handelaar niet eens afschrok, en ik in principe dankzij N.O.T.K. mijn paard had kunnen verkopen met dubbele winst, terwijl ik voor een particulier (hogere gunningsfactor) gewoon een marktconforme handelsprijs hanteerde.

Hij is door een meisje bij mij op de club gekocht, vandaar dat ik het topic zo snel gevonden had. Ik denk dat ze hem nog steeds hebben en dat de advertentie idd verouderd is.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:54

Is idd tamelijk gebruikelijk bij afkeuren: verkoper betaalt. Als verkoper is het wel irritant als je een paard eerder, bv 1 of 2 jaar, helemaal Xrays 100% hebt laten keuren, paard is prima en je moet nog een keertje op pad naar een andere uithoek van het land. (doen we dus niet meer). Bij ons mag het wel nogmaals maar de ene wil na een maand al over laten keuren en de ander vindt het prima als het ooit gebeurd is.

En ja, die 'test'ruiters :( Als je wilt verkopen moet je soms dingen door de vingers zien. Sta er soms wel met kromme tenen en als boer met kiespijn bij... :o Onze rillerige jonkies waag ik er vaak niet eens meer aan of ik moet echt zeker weten dat iemand het goed beheerst. Z geklasseerd zijn is beslist geen garantie zoals al vaker hier is gebleken |(

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:55

Woensdag paard kijken *\o/*

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:11

Ik ben op zoek naar:

- merrie
- 1m70 of meer
- beleerd
- tussen de 5-8 jaar
- vooral voor recreatief rijden
- budget = maximaal €1.000
- liefst niet te ver weg van de Belgische grens ;)

Eventjes een edit;
Deze 'eisen' mogen ruim genomen worden hoor (enkel de vraagprijs is maximaal €1000 en de schofthoofte rond de 1m70)
Dit zijn voor mij gewoon eisen voor 'het ideale paardje' voor mij :)

Even ruim genomen:
- leeftijd van maximaal 10
- kan stap, draf en gallop
- mag afgekeurd zijn voor de sport
Laatst bijgewerkt door xLIESSSx op 16-07-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:13

xLIESSSx schreef:
Ik ben op zoek naar:

- merrie
- 1m70 of meer
- beleerd
- tussen de 5-8 jaar

Jeutje... Met die stokmaateis valt zelfs de keus voor een dravertje weg. En de leeftijdseis maakt het nog veel moeilijker... Wellicht overwegen om naar een veel jonger (onbereden) dier, of bijvoorbeeld een veel ouder 13> dier te kijken, wellicht eentje die afgekeurd is voor de sport?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:14

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:25

Pinda_Dipje schreef:
xLIESSSx schreef:
Ik ben op zoek naar:

- merrie
- 1m70 of meer
- beleerd
- tussen de 5-8 jaar

Jeutje... Met die stokmaateis valt zelfs de keus voor een dravertje weg. En de leeftijdseis maakt het nog veel moeilijker... Wellicht overwegen om naar een veel jonger (onbereden) dier, of bijvoorbeeld een veel ouder 13> dier te kijken, wellicht eentje die afgekeurd is voor de sport?

Afgekeurd voor de sport is voor mij niet echt een probleem, aangezien ik er dus zelf recreatief op wil rijden. (Misschien zo nu en dan eens een sprong of een dressuuroefening, maar ik zit niet met het gedacht om wedstrijden te rijden)
en die stokmaat is omdat ik ten eerste zelf 1m70 ben en mijn vriend is 1m95. Hij zal echter niet 'rijden' op het paard (louter stappen) maar ik moet er toch rekening mee houden dat ik het paard dan niet overvraag hé :)

en ik zou het liefst een paardje hebben van uiterst 10 jaar. :)

Beleerd is niet echt een hoofdvereiste ofzo en ik bedoel ook niet dat het dier Z moet lopen (voor die prijs vind ik dat toch nergens :p). Gewoon draf, stap, gallop is al voldoende voor mij.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:26

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:29

Pfoe als je budget maar 1000 is, dan ook nog een afgekeurde kopen is echt de ellende in huis halen...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:33

Hoipiepeloii schreef:
Pfoe als je budget maar 1000 is, dan ook nog een afgekeurde kopen is echt de ellende in huis halen...

Hangt ervan af wel 'probleem' het paard heeft hé ;)
Als het gewoon niet meer mag springen, dan is dat voor mij eigenlijk geen probleem, daar ik louter recreatief zou rijden.

Maar ik besef volledig dan €1000 een laag budget is.
Ik moet er zelf voor werken en moet met het geld ook nog zadels enzo kopen, dus €1000 is momenteel mijn maximum.
Ik hoef niet meteen een paard te hebben ofzo, ik kijk gewoon rustig rond :)

Hoipiepeloii

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:34

Ik bedoel daarmee dat als je nu maar zo'n beperkt budget hebt, wat ga je dan doen als een afgekeurd paard wel last gaat krijgen van zijn blessure?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:42

xLIESSSx schreef:
Hoipiepeloii schreef:

Hangt ervan af wel 'probleem' het paard heeft hé ;)
Als het gewoon niet meer mag springen, dan is dat voor mij eigenlijk geen probleem, daar ik louter recreatief zou rijden.

Maar ik besef volledig dan €1000 een laag budget is.
Ik moet er zelf voor werken en moet met het geld ook nog zadels enzo kopen, dus €1000 is momenteel mijn maximum.
Ik hoef niet meteen een paard te hebben ofzo, ik kijk gewoon rustig rond :)

Een beetje paard kost je per jaar een veelvoud van dat bedrag aan stalling en onderhoud!
Ik vraag me dus ernstig af waarom je als uitgangspunt al zo laag gaat zitten met je aanschafbudget. bedenk heel goed: quality remains, long after the price is forgotten..... (Henry, die van die auto's, ja, Royce.....)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:43

Hoipiepeloii schreef:
Ik bedoel daarmee dat als je nu maar zo'n beperkt budget hebt, wat ga je dan doen als een afgekeurd paard wel last gaat krijgen van zijn blessure?

Ik ben niet express op zoek naar een paard met een blessure hé x) Maar ik begrijp je vraag wel.

Ik informeer me ook steeds goed over de blessure, wat de risico's zijn,... Heb ook vrienden in de paardensport en ook aan hun vraag ik steeds feedback over paarden die 'afgekeurd' zijn.
Een paard met bijvoorbeeld een blind oog, dat zou ik nog kopen. Ik heb ook een paard gereden met ataxie en afhankelijk van de ernst zou ik dat ook nog kopen. Er is mij een gratis paard aangeboden dat last had van astma, dat dier heb ik niet gekocht, daar het een puffer moest nemen en ik niet in deze noden van dat paard kon voorzien (de eigenaars deden het weg omdat het voor hen te duur opliep).

Ik overweeg alles goed en dank bewust na hoor :)
Ik niet hals over kop een paard kopen ofzo.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:44

Wellicht is even doorsparen een beter idee?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:45

Dat lijkt me ook beter... Want inderdaad, stalling is ook duur en paardrijden is sowieso een dure hobby.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:48

ikke schreef:
Een beetje paard kost je per jaar een veelvoud van dat bedrag aan stalling en onderhoud!
Ik vraag me dus ernstig af waarom je als uitgangspunt al zo laag gaat zitten met je aanschafbudget. bedenk heel goed: quality remains, long after the price is forgotten..... (Henry, die van die auto's, ja, Royce.....)

Mijn vriend heeft een boerderij, dus stalling is geen probleem en zal me dus ook al niks kosten. (als ik alles zelf onderhoudt natuurlijk)
Stalling is bij velen de grootste kost en die heb ik dus al niet.

En mijn budget is laag omdat ik juist wil overhebben voor onderhoud en dergelijke. Het is niet dat ik slechts €1000 op zak heb hoor xD
Alles is goed afgewogen hoor :)

Zoals ik in een eerdere reactie zei: ik koop niet hals overkop een paard als ik op voorhand weet dat ik het dier niet kan onderhouden. Zo'n mens ben ik ook niet.
Ik heb nu gewoon €1000 vrij en ben rustig aan het rondkijken naar paarden rond die prijs. Over 2 maand kan dat een budget zijn van bijvoorbeeld 1500, over 6 maand ...
Je snapt het wel denk ik :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:50

Suelza schreef:
Wellicht is even doorsparen een beter idee?

Haha :) Ja, ik blijf sowieso doorsparen hoor ;D
Maar het zou toch leuk zijn moest ik een paardje vinden voor €1000 ?? (en ik kan in de noden van het dier voorzien)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:01

Ik ga mee met Suelza, even doorsparen. Je moet niet bezuinigen op de aanschafprijs van een paard.
Rond de 2.000 - 2.500 euro kan je tegenwoordig aan een prima, correct beleerd en bovenal GEZOND recreatie-dier kopen. Blessures lopen vaak vreselijk snel in de papieren, om je een indicatie te geven; Mijn afgekeurde KWPN ruin heeft zonder gekke medische capriolen in de afgelopen 7 maanden reeds een kleine 3.300 euro (excl. stalgeld, bekappen etc!!!) gekost, hierbij moet je dan denken aan extra supplementen en rubber matten in stal ten behoeve van zijn artrose, verhuizing naar een stal met ruimere beweiding, extra massages met bijbehorende benodigdheden, extra bekappen om zijn hoefstand netter te begeleiden, kleine medische voorvallen door lagere weerstand, een extra kreupelheidsonderzoek... etc. etc. Echt niets geks of bijzonders... Onderhoudsolie om hem draaiende te houden, en hij kan/mag nog steeds gereden worden. Maar het kost me een vermogen maandelijks.

In bovenstaand geval heb ik bewust deze ellende (want werkelijk, dat is het!) gekocht, omdat ik een bijzondere voorgeschiedenis met dit paard heb waardoor hij het dubbel en dwars waard is. Maar realistisch gezien had ik voor het geld dat we aan hem gespendeert hebben aan kleine medische noodzakelijkheden en ondersteuningen, in huidige tijd een super fijn basis-sportpaard kunnen kopen. Dat is de enige raad die ik je kan geven, danwel je leeftijdsgrens enorm bijstellen, danwel iets langer doorsparen en uitkijken naar een gezond paard... Want anders draait het vrijwel zeker uit op een nog véél duurdere strop.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:11

Pinda_Dipje schreef:
Ik ga mee met Suelza, even doorsparen. Want anders draait het vrijwel zeker uit op een nog véél duurdere strop.

(heb even een stuk uit je reactie verwijderd aangezien het heel lang was om volledig te quoten xD)

Bedankt om je eigen ervaring even mee te delen ;)
En ik besef wat het risico is van een paard kopen met een blessure. Dankzij jou ervaring heb ik daar nu nog een beter zicht op.
Toch vind ik dat je het per 'probleem' moet bekijken zoiets... Een blind oog kan bijvoorbeeld niet erger worden en daar zijn ook geen gekke medische kosten aan verbonden.
Ik zoek nu niet express naar blessure-paarden hé. Het is gewoon dat sommige 'problemen' voor mij niet uitmaken, op voorwaarde dat het paard er geen last in heeft.

Maar er zijn ook mensen die hun paard verkopen om financiële redenen en op deze manier kan je ook aan een goed en goedkoop paard geraken.
Zoals ik al eerder zei, ik kijk rustig rond met momenteel een beperkt budget :)
Je weet maar nooit dat ik via dit topic aan een goedkoop en gezond paard raak dat in mijn budget past :)

Maar nogmaals, ik blijf sparen ;D

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:22

Stel nou dat het paard iets gaat mankeren kan je dan die bedragen wel ophoesten. Bijv koliekoperatie oid.