Shalimar schreef:Tijdje het topic zijdelings gevolgd maar jeetje ze is echt veranderd hoor, daar zit zeker een veulen(tje) in!

Ik hoop het nog steeds! Ze veranderd nu echt wel zeg, kom op skyla

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Absolem schreef:Sanet schreef:Ik denk eerder met het oog op eventueel iets qua cyste op eierstok ofzo. Fries die ik reed had er ook een watermeloen op zitten, gewoon zomaar. En bij een shet zal die impact wel veel groter zijn.
Zei ik ook al . Maar ts beweert bij hoog en laag dat dat het niet kan zijn
Shirley schreef:Druiven kunnen ook heel aaibaar zijn, Ponytante, dan moet je ze iets langer laten liggen....worden ze heel zacht en donzig
Swift schreef:...
Bedankt voor je bezorgdheid Abdolem! Deze opties heb ik zelf natuurlijk ook overwogen en ik heb er het nodige over gelezen, jij ook? Om je zorgen hopelijk wat weg te kunnen nemen heb ik wat informatie voor je op een rijtje gezet. Het is zeker interessant om de hele onderzoeken te lezen daarom heb ik de bronnen toegevoegd!
In de symptomen van een eierstok tumor kun je wat dingen die Skyla laat zien herkennen; het agressieve gedrag naar andere paarden en het ontbreken van een cyclus. Maar het past niet helemaal mooi (ze gedraagt en toont zich niet als een hengst en is nog super lief en hanteerbaar naar mensen) en het zou haar dikkere buik zonder pijnklachten ook niet verklaren. Zoals je kunt lezen is alleen de kwaadaardige kanker (die gelukkig zelden in deze vorm voorkomt) een sluipmoordenaar en tegelijkertijd helaas niet tot nauwelijks te behandelen. En Skyla heeft gelukkig geen enkele van deze symptomen.
Een goedaardige tumor op de eierstok of in de baarmoeder kan op den duur wel klachten geven maar is (op zichzelf staand) niet levensbedreigend en vraagt zolang er geen pijn klachten zijn geen behandeling met spoed. En een buikoperatie is natuurlijk ook geen sinecure en is ook een beslissing die weloverwogen genomen moet worden.
Mocht er geen veulentje komen is een goedaardig gezwel op de eierstok nog wel iets om mee te nemen maar aangezien deze tumoren langzaam groeien zal die ene maand het ook niet doen.
Voor nu ga ik met mijn nuchtere boerenverstand uit van de meest logische verklaringen maar dat betekent niet dat ik mijn beslissingen niet zorgvuldig, onderbouwd en weloverwogen neem...
Absolem schreef:Zei ik ook al . Maar ts beweert bij hoog en laag dat dat het niet kan zijn
Cayenne schreef:Pfoe, bij het gedrag wat je van Skyla beschrijft zou ik toch ook denken dat het ieder moment (binnen nu en 24 uur) moet gaan komen of dat er iets anders aan de hand is.
Spannend!
Ro0sje schreef:Jammer dat er toch altijd weer mensen het nodig vinden om te sneren naar TS. Ik hoop dat je dat een goed gevoel geeft zo’n betweterige sneer?
TS is een hele positieve en nuchtere eigenaar die het beste voorheeft met Skyla en er voor nu geen reden tot paniek is.
Skyla is bij de hengst geweest. De kans dat ze drachtig is, is nog altijd groter dan de zeldzame kans op een watermeloen tumor.![]()
Ik hoop dat er binnen nu en twee weken een veulen bij staat. Of het daadwerkelijk een ruin met groene stippen is zoals ponytante beweert betwijfel is wel ten zeerste