Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:12

Shalimar schreef:
Tijdje het topic zijdelings gevolgd maar jeetje ze is echt veranderd hoor, daar zit zeker een veulen(tje) in!

*\o/*

Ik hoop het nog steeds! Ze veranderd nu echt wel zeg, kom op skyla *\o/*

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:34

Nou, na alle keulfjes, uilen en spruitjes ook nog een tweeling. :') Mag hopen van niet.

Hoe is de aanstaande moeder? Je zou haast denken dat het leven met zo'n buik al wat nadelen heeft.

Poele poele (werkt bij vogels, toch, en dus uilen iig :D ) kom maar!

Swift

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 10:20

Ja ze heeft echt een hangbuikje Ro0sje! En alles toont inderdaad slap maar haar uier toont ook nog slap,  dat is dan wel weer jammer -O-

Ja haar buik is echt veranderd Monique1963! Maar een tweeling hoop ik toch niet zeg :oo En verwacht ik ook niet want zo dik is ze nou ook weer niet al helemaal niet voor de dracht lengte. Dat stoort ook het meest en blijft voor twijfel zorgen, als ze nou nog een maand had gemoeten had ik het allemaal een stuk logischer gevonden...

Ik hoop het heel erg Shalimar! De veranderingen zijn opvallend maar het tijdschema is raar...

Ik blijf ook nog hopen Artimes, het zou zo leuk zijn!

Skyla gedraagt zich wel echt anders Ponytante. Ze ligt meer en is onrustig. Ze staat ook vaak naar haar buik te kijken,  staat soms wijdbeens en draagt haar staart regelmatig af. Vannacht heeft ze me ook lang wakker gehouden, ze had de hele stal omgeploegd, liep wat rondjes en stond eerst een tijd wijdbeens naar haar buik te kijken en daarna een  tijd met haar kont tegen de wand. De rest van de kudde stond ook steeds voor de deur van de stal. Maar uiteindelijk gebeurde er weer niks en ging ze gewoon liggen pitten >;)
Vanochtend was ze ook weer wat onrustiger dan anders.

En de foto's, helaas nog 0,0 verandering op uier gebied -O- Ik hoop toch elke keer dat er ineens een echte uier is ontstaan maar helaas...

Afbeelding

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:39

Ik hoop toch echt dat ze drachtig is. Want als ze zich echt zo gedraagt zou ik me anders wel zorgen maken om andere zaken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:58

Hoeveel uur slaap jij nog Swift? Elke nacht in de gaten houden :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 11:15

Om welke zaken zou jij je dan zorgen maken Knolselder? Als ze echt koliekerig was geweest had ik daar natuurlijk naar gehandeld maar onrust en wat ander gedrag vind ik niet per se zorgwekkend eigenlijk. Het gedrag kan ook gewoon toeval zijn of gedrag dat ze altijd al had maar nu opvalt omdat ik haar beter in de gaten hou en/of met andere ogen kijk. Normaal gesproken zit ik natuurlijk niet midden in de nacht uren op een camera naar mijn pony's te kijken. Het is ook geen raar gedrag wat je andere (gezonde, niet drachtige) paarden nooit ziet doen ofzo.

Ik word sowieso al vaak wakker 's nachts Nyalenti dus dat komt nu wel handig uit. Ik probeer nu wat eerder naar bed te gaan (dan houdt mijn man de camera in de gaten) en zo wat te compenseren voor de nachtelijke onderbrekingen. Maar ik zou wel balen als er geen veulen komt en ik al die slaap voor niks heb opgegeven -O- Maar goed dat heb ik dan ook aan mezelf te danken natuurlijk...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:27

Ik denk eerder met het oog op eventueel iets qua cyste op eierstok ofzo. Fries die ik reed had er ook een watermeloen op zitten, gewoon zomaar. En bij een shet zal die impact wel veel groter zijn.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:45

Sanet schreef:
Ik denk eerder met het oog op eventueel iets qua cyste op eierstok ofzo. Fries die ik reed had er ook een watermeloen op zitten, gewoon zomaar. En bij een shet zal die impact wel veel groter zijn.

Zei ik ook al . Maar ts beweert bij hoog en laag dat dat het niet kan zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:48

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:54

Absolem schreef:
Sanet schreef:

Met dat paard was helemaal niets mis, die moest weer drachtig worden na een “tussenjaar” zonder veulen. Dus die keer daarvoor waren er hooguit kleine cystes te zien, maar geen 20cm. En met eerste keer scannen was dat dus wel ff schrikken. Aan de buitenkant ook niets van te zien.
Merrie was qua gedrag zelf altijd al vrij pittig, beetje een diva :D. Maar dat werd niet beter of erger met of zonder watermeloen. Overigens netjes weer drachtig geworden en goed hersteld van operatie etc. In de sport gelopen en alles. Dus verre van einde van de wereld.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:27

Shirley schreef:
Druiven kunnen ook heel aaibaar zijn, Ponytante, dan moet je ze iets langer laten liggen....worden ze heel zacht en donzig :(:)

Ik gooi druiven (en ander fruit) tegen de tijd dat ze heel zacht en donzig zijn weg.

Doe ik trouwens niet met zachte donzige dieren, die vind ik ook stukken aaibaarder dan donzige druiven. :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:30

Morganlefay schreef:
Je kan ook urine checken op zuurgraad(PH) daar komt ook uit wanneer het veulen echt onderweg is.

Dat lijkt me geen gek idee.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 12:40

Swift schreef:
...
Bedankt voor je bezorgdheid Abdolem! Deze opties heb ik zelf natuurlijk ook overwogen en ik heb er het nodige over gelezen, jij ook? Om je zorgen hopelijk wat weg te kunnen nemen heb ik wat informatie voor je op een rijtje gezet. Het is zeker interessant om de hele onderzoeken te lezen daarom heb ik de bronnen toegevoegd!
In de symptomen van  een eierstok tumor kun je wat dingen die Skyla laat zien herkennen; het agressieve gedrag naar andere paarden en het ontbreken van een cyclus. Maar het past niet helemaal mooi (ze gedraagt en toont zich niet als een hengst en is nog super lief en hanteerbaar naar mensen) en het zou haar dikkere buik zonder pijnklachten ook niet verklaren. Zoals je kunt lezen is alleen de kwaadaardige kanker (die gelukkig zelden in deze vorm voorkomt) een sluipmoordenaar en tegelijkertijd helaas niet tot nauwelijks te behandelen. En Skyla heeft gelukkig geen enkele van deze symptomen.
Een goedaardige tumor op de eierstok of in de baarmoeder kan op den duur wel klachten geven maar is (op zichzelf staand) niet levensbedreigend en vraagt zolang er geen pijn klachten zijn geen behandeling met spoed. En een buikoperatie is natuurlijk ook geen sinecure en is ook een beslissing die weloverwogen genomen moet worden.
Mocht er geen veulentje komen is een goedaardig gezwel op de eierstok nog wel iets om mee te nemen maar aangezien deze tumoren langzaam groeien zal die ene maand het ook niet doen.
Voor nu ga ik met mijn nuchtere boerenverstand uit van de meest logische verklaringen maar dat betekent niet dat ik mijn beslissingen niet zorgvuldig, onderbouwd en weloverwogen neem...

Als ik de moeite neem om een hele uitgebreide reactie te typen op jouw bericht Absolem zou ik het erg prettig vinden als je die reactie ook zorgvuldig leest en mij geen woorden toedicht die ik nooit heb geschreven. Ts beweert namelijk helemaal niet bij hoog en bij laag dat dat het niet kan zijn, TS zegt dat ze deze optie mee zal nemen mocht er geen veulentje komen. Dat is toch heel wat anders!
Laatst bijgewerkt door Swift op 13-02-24 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:42

Pfoe, bij het gedrag wat je van Skyla beschrijft zou ik toch ook denken dat het ieder moment (binnen nu en 24 uur) moet gaan komen of dat er iets anders aan de hand is.
Spannend!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:59

Ik zou afwachten tot 1 maart en daarna denken het komt niet meer. Ik blijft team veulen tot 1 maart :D Go,go Skyla!
Straks in zomervacht is eea ook beter te zien. Dan kan Swift het altijd nog na laten kijken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:13

Wordt het toch 14 februari *\o/*

Valentijn is best een mooie naam voor een hengstveulen :D

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:21

Absolem schreef:

Wat een rare reactie op een van de volgens mij 5 topics in totaal op Bokt waar een TS normaal reageert op alle, ook minder aardige, berichten. Ze vraagt notabene zelf nogmaals waar ze dan aan moet denken. Heel apart.

Als ze echt zo onrustig is word het toch wel spannend. :))

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 14:12

Ik hoop het Cayenne! Maar ze hebben vandaag ook wel allemaal weer het voorjaar in de bol. De grote paarden steeds aan het spelen en klieren en ik had bij het wandelen twee hele actieve Shetlanders! Skyla was echt zo gek als een deur en Sterra wilde of hard of gras >;) Dus misschien komt haar gedrag ook wel voort uit het voorjaarsachtige weer.

Ja 1 maart is voor mijn gevoel ook wel een mooie deadline imaudy! En mocht er dan geen veulen zijn gaan we haar zeker even na laten kijken (behalve als ze dan een mega uier heeft er eruit ziet alsof ze elk moment gaat bevallen, dan wachten we nog even :D )

14 februari zou wel een hele mooie datum zijn Apple, ik hoop het!

Nou ja vooral heel apart omdat mij woorden in de mond gelegd worden die gewoon absoluut niet kloppen. Dat vind ik echt heel storend al helemaal nadat ik zoveel moeite heb gestoken in het formuleren van een onderbouwd antwoord. Maar bedankt voor je compliment nevica, ik doe mijn best :o
Ik vind het super spannend maar heb ook nog wel twijfels hoor, ik had toch heel graag wat meer uier gezien... En qua tijd wordt het ook wel steeds bijzonderder...
Laatst bijgewerkt door Swift op 13-02-24 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:21

Morganlefay schreef:
Je kan ook urine checken op zuurgraad(PH) daar komt ook uit wanneer het veulen echt onderweg is.

Ben je niet in de war met melk?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:23

Blijft spannend zeg! Ze is wel heel erg veranderd in haar buik en de banden.

Heb een minipaard gehad die meerdere drachten 350+ dagen heeft gedragen. Niet ziek geweest en ook gezonde veulens. Daarna ook wel kortere drachten gehad maar altijd langer dan 340 dagen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:50

@Swift: als je zegt dat ze onrustiger is dan anders met momenten en regelmatig naar haar buik kijkt en naar haar buik trapt, bij een niet drachtige pony kunnen dat wel milde klachten van koliek zijn.
Ook weet ik uit ervaring uit mijn omgeving dat een zandkuur niet altijd altijd effectief is om zand te verwijderen en dat een paard niet altijd een enorme koliek moet laten zien bij zand.
Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat dit het is hoor. Alleen iets om in het achterhoofd te houden.

Maar als je haar meerdere momenten dan echt ander en onrustiger gedrag ziet vertonen zoals je in je bericht zegt met betrekking tot haar buik, is dat wel iets om in het oog te houden bij een pony die niet drachtig is. En je weet niet zeker of ze drachtig is.
Daarom hoop ik maar dat ze drachtig is om dat te verklaren.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:23

Jammer dat er toch altijd weer mensen het nodig vinden om te sneren naar TS. Ik hoop dat je dat een goed gevoel geeft zo’n betweterige sneer?

TS is een hele positieve en nuchtere eigenaar die het beste voorheeft met Skyla en er voor nu geen reden tot paniek is.
Skyla is bij de hengst geweest. De kans dat ze drachtig is, is nog altijd groter dan de zeldzame kans op een watermeloen tumor. *\o/*

Ik hoop dat er binnen nu en twee weken een veulen bij staat. Of het daadwerkelijk een ruin met groene stippen is zoals ponytante beweert betwijfel is wel ten zeerste *D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:53

Cayenne schreef:
Pfoe, bij het gedrag wat je van Skyla beschrijft zou ik toch ook denken dat het ieder moment (binnen nu en 24 uur) moet gaan komen of dat er iets anders aan de hand is.
Spannend!

Team Hooi denkt dat als er veulen in zou zitten, het ook het draaien van het veulen naar het geboortekanaal zou kunnen zijn. Dat geeft ook soms wat koliekachtige klachten.

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:13

Jeetje wat kunnen mensen toch oneindig speculeren zeg. Geduld is een schone zaak en imo lijkt het er niet op alsof Skyla plots neer gaat vallen door een andere reden dan bevallen. En denken jullie niet dat TS er strak bovenop zit en haar pony prima zelf scherp in de gaten kan houden?

Wat blijf je super netjes TS, ondanks wat zure pruimen! :D

1 maart is zeker een mooi streven om aan te houden. Spannend hoor!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:16

Ro0sje schreef:
Jammer dat er toch altijd weer mensen het nodig vinden om te sneren naar TS. Ik hoop dat je dat een goed gevoel geeft zo’n betweterige sneer?

TS is een hele positieve en nuchtere eigenaar die het beste voorheeft met Skyla en er voor nu geen reden tot paniek is.
Skyla is bij de hengst geweest. De kans dat ze drachtig is, is nog altijd groter dan de zeldzame kans op een watermeloen tumor. *\o/*

Ik hoop dat er binnen nu en twee weken een veulen bij staat. Of het daadwerkelijk een ruin met groene stippen is zoals ponytante beweert betwijfel is wel ten zeerste *D

Het is geen betweterige sneer die ik voorbij zie komen, maar mensen maken zich logisch zorgen en uiten die zorgen en denken met TS mee wat het evt wel kan zijn mocht er toch geen veulen in zitten.

En uit ervaring kan ik nog altijd vertellen dat 24/7 bij een hengst staan niet altijd gelijk dracht hoeft te betekenen.
Ik ken merries die gewoon leeg bleven waar de hengst 24/7 bij liep. En dan waren ze het ene jaar wel dragend en dan het andere jaar of langer niet.
Loop al 10+ jaar bij een Shetlander fokker waar de hengst 24/7 bij de merries loopt (eens in de zoveel jaar wisselen we van hengst overigens). Ik weet waar ik het over heb :j .

(Ik blijf in team hooi)