Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 08:49

Citaat:

naranja1 Wat stoer dat je na 6 jaar ineens besluit toch op te stappen. En wat super fijn dat het zo goed is gegaan. Een paard om mee te grond werken en te wandelen enzo is super leuk maar als je er op kan geeft toch wel een bijzonder gevoel

Thanks.
Ja grondwerk is ook leuk! En als het rijden noet zal lukken dan is grondwerken ook goed. Had dr niet gekocht om te rijden. Maar was toch wel heel trots en inderdaad heel bijzonder. Ze is zo veranderd

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 08:53

DDDara soms zijn het lastige keuzes, maar ik denk inderdaad ook dat het beter is voor je paard. Aangezien ze gevoelog zijn voor hoe de ander zich voelt. En een volg3nde keer komt wel weer.

Rianne1807

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:55

En toen mocht ik er zelf op <3
Vandaag is ze voor de 6e keer gereden en voor mij voor de 1e keer op haar.
Ze deed het fantastisch, ze is zo braaf, zo relaxed.
Stap draf en galop, de deed t mega braaf.
Mijn smile gaat vandaag niet meer van mijn gezicht af <3
Wat een top paard heb ik

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 08:58

Lang niet hier geweest..

Die van mij is nog steeds het meest brave dier op de aardbol haha, zit iedere dag op een wolkje <3

Hij is vorige maand mee geweest voor eens shoot naar vreemd terrein, kuikenmak :D
Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:54

Ik had afgelopen woensdag nog even gereden maar bij het indoen van het bit was hij erg duidelijk dat hij dat niet wilde, dit was al een tijdje moeilijker maar nu wou hij het ECHT niet. Uiteindelijk toch in gedaan en gereden eerst met me vriend er naast maar hij hapte steeds naar mijn vriend (net al de keer daarvoor) dus uiteindelijk maar gevraagd of hij me los wou klikken dit ging erg goed even paar rondjes gestapt.
De dagen er na geoefend met het bit maar conclusie was dat hij het toch niet fijn vond en het niet makkelijker werd. Dus gister maar even een lerenbitje besteld. Vandaag wou ik er eigenlijk toch wel op dus bedacht het maar zonder bit te doen. Toevallig had ik nog een sidepull in de kast liggen nooit gebruikt maar dacht we kunnen het altijd proberen.... omdoen was moeilijk maar ik denk dat hij het verschil nog niet echt door heeft. Vervolgens de bak in en opgestapt...... maar de vooruit konden we weer even niet vinden en toen begon het ook nog keihard te waaien en regenen. Dus ben ik maar even afgestapt en heb ik aan de hand wat geoefend want we waren beide niet bekend met de sidepull dit ging redelijk het stuur was minder goed dan met het bit (en daar was die onder het zadel al niet heel best)

Toen de bui over was me vriend geroepen om er weer naast te lopen en er weer opgestapt hij was ontzettend braaf kwa halshouding liep die stukken beter dan met bit in en hij probeerde voor het eerst niet naar mijn vriend op de grond te happen..... wat me toch het idee geeft dat het bit hem toch niet lekker zat. Maar met me vriend er naast nog even geoefend met het sturen dat ging momenten super goed maar het kon ineens halverwegen een volte wel gebeuren dat hij ineens de andere kant op ging dus dat stuur vereist nog wel wat werk met ons nieuwe hoofdstel.....

Al met al super te vrede. Ik ga het inrijden verder bitloos doen en kijken of er binnenkort nog een tandarts langs kan komen, dat heeft allemaal geen haast maar is wel iets wat ik gedaan wil hebben voor ik er ook maar aan denk om er een bit in te stoppen.....

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:07

@rianne. Fijn gevoel is dat he <3 heel bijzonder! Nu lekker na genieten!

@xsensibel leuk paard heb je

@dddara ik heb mn paard bitloos opgeleid. Dat gaat ook echt anders dan met bit kwa sturen dus het is wel logisch dat het even anders is. Wel goed van je dat je zo naar je paard luisterd

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 00:11

Wat super gaaf Rianne en Xensibel! Ik ben echt jaloers op jullie haha. Kan niet wachten om mijn eerste meters op Replay te maken! Zo fijn als ze zo goed gaan.

Iedereen heeft zijn eigen proces, en als je het niet fijn vindt, moet je het ook zeggen Dddara, maar als ik jouw laatste updates lees, heb ik heel erg het idee dat je Reus wat overvraagt door er al op te zitten. Reus klinkt als een binnenvetter, en dit kan denk ik gigantisch exploderen...
Ik zou eerst aan 'gas' en stuur vanaf de grond werken. Als je er een stem commando voor hebt, in combinatie met 'wijken voor druk', vanaf de grond. Dan snapt hij het al en is het makkelijker voor hem om het ook onder het zadel te doen.
Tandarts is altijd een goed idee, en als de tijd rijp is een bitfitter.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, hou ons op de hoogte!

Replay heeft een zomerstop ivm het prachtige weer van de laatste tijd.. bah, niks aan..

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:04

Ik ben ook jaloers op iedereen die zo lekker aan het rijden is haha!

Hier nogsteeds aan het afvallen, maar begint wel ergens op te lijken :):) dus heb dr motivatie te pakken haha.

Mijn jonkie moet zelf ook echt nog even wat sterker worden dus in dat geval is dat werken aan de hand allemaal zo erg niet natuurlijk +:)+

Maar heel eerlijk? Ik ben ook best een beetje bang dat hij straks onder het zadel te explosief voor mij is := hij kan namelijk nogal over de zijk gaan als het niet naar zijn zin gaat.. Tja dat is nou eenmaal soms zo :x

Maargoed hij heeft ook nog amper levens ervaring dus we stappen er open in :))

Ik wil binnenkort naar werken aan de hand les <<)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:59

naranja1 Wat leuk dat jij je paard ook bitloos heb opgeleid (gek genoeg heb ik nooit interesse gehad in bitloos werken vond het altijd onzin tot ik het ineens zelf ga doen hahaha) maar ben heel benieuwd waarom jij voor bitloos hebt gekozen. En hoe dat is bevallen. Ben je van plan uiteindelijk wel met bit te gaan rijden? En vindt je het bitloos net zo veilig als met bit?
Gevoelsmatig is het voor mij echt levensgevaarlijk om bijvoorbeeld bitloos het bos in te gaan geen idee of dat ook echt zo is. Maar is misschien ook gewoon mijn onervarenheid met bitloos rijden.

Rose_Sonny
Ik kan me voorstellen dat het misschien overkomt als of ik heel veel met Reus doe omdat ik hier veel schrijf en ja ik probeer op het moment ook wel dagelijks iets met hem te doen (wat zeker niet lukt met 3 kleine kinderen, maar juist omdat ik weet dat het niet lukt probeer ik wel te doen).
Reus loopt 24/7 buiten dus als ik niets met hem doe komt hij helemaal niet in de hand. Dat is 1 van de redenen dat ik toch dagelijks probeer iets te doen (als dat uiteindelijk 5x per week lukt ben ik blij) Maar iets doen kan van alles zijn boswandeling, wandeling over eigen terrein, even grazen, grondwerk, of alleen op en af doen van zadel of hoofdstel tot rijden.
Reus is bekend met de hele Clinton Anderson grondwerk methode en sinds enkele maanden ook al het grondwerk en de jongen paarden opleiding van Tristan Tucker. Het wijken voordruk kent hij dus prima vanaf de grond alleen onder het zadel vind hij dat nog moeilijker. Het bit is eigenlijk zijn enige moeilijkheid. Dit ging eerst heel makkelijk maar werd de laatste tijd steeds moeilijker ik gok dat dit iets met zijn tanden te maken heeft, ook het halster is even moeilijker maar denk dat dit komt door het hoofdstel (met bit)
Longeren doe ik trouwens nog nauwelijks als dat 1 keer per maand gebeurt is dat denk ik veel. Dus lichamelijk overvraag ik hem zeker niet. (Hij is ook te dik dus hij moet wel echt iets gaan doen)

Na het rijden van gister heb ik besloten de komende tijd even zo vaak mogelijk op te stappen zodat we de voorwaarts even kunnen bevestigen. Vandaag dus begonnen met het werk aan de hand met het zadel op om het sturen even te oefenen en het voorwaarts gaan op been (zweep) hulpje. Dit ging erg goed. Mijn vriend er weer bij gehaald, hij heeft er weer even naast gelopen toen ik er op zat het ging echt super goed Reus was helemaal relaxt eindelijk lekker bewegelijke oortjes hoofd laag hij was helemaal relaxt uit eindelijk nog even los gereden uiteindelijk ben ik dat ik er na een minuut of 3 a 4 weer naast stond!
Zo trots op hem!!!! Hoofdstel in doen ging ook al beter dan gister hij deed zijn hoofd nog wel omhoog maar probeerde niet meer uit alle macht weg te lopen.

En het probleem dat mijn vriend niet bij hem in de buurt mocht komen is ook opgelost door mijn vriend iedere dag even met een hand brokjes langs te sturen dus dat is ideaal!

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:56

Dddara,
Ja dat is van achter het scherm altijd lastig in te schatten. Replay heeft een hele drukke week als hij 3x wat doet, maar veel vaker werk ik hem 1, hooguit 2x. We doen nooit 2x per week hetzelfde. Nu is hij wel iedere dag in de hand omdat hij in de nacht op stal gaat. Maar een paard die van de grond al goed stuur, gas en rem kent en waarvan het klinkt alsof hij bevriest zodra je erop gaat zitten, ik dacht ik kan het simpelweg aangeven dat het misschien een signaal is dat hij er mentaal niet aan toe is en dan vind ik dat ik het beter kan zeggen dan me stilhouden; als je snapt wat ik bedoel. Zelf kan je hem het beste inschatten, maar niet dat hij straks wel explodeert, en dat er dan iets mis gaat; dan zou ik mezelf voor mijn kop slaan als ik niets zou hebben gezegd. Met je eigen paarden kan je al snel een blinde vlek ontwikkelen en dan is het fijn als iemand je daarop wijst vind ik zelf.

Nadiine_x
Goed bezig met afvallen! Heeft je paard nog mooi even tijd om aan te sterken om het zo te zeggen. Knap dat je toch het geduld hebt om te wachten tot jullie er beide klaar voor zijn. En explosief is altijd afwachten, soms verbazen die beestjes je. Als de basis klopt, komt het vast goed!

≈=============
Replay gaat morgen even weer langs de weg oefenen, dit keer met mijn grondwerk trainer. Met verkeer gaat niet altijd goed, en ik merk dat ik daar wel wat onzeker van word, of ik het op de juiste manier aanpak. Dus dan heb ik liever dat ik het niet alleen doe, maar luisteren naar de expert, om zo ook mijn blinde vlek te verkleinen.

Hij lijkt ondertussen weer iets overbouwd, help me hopen dat hij dus weer van plan is iets groter te worden

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:04

Rose_Sonny Ik ben ook altijd blij hoor als ik hier tips of adviezen krijgt en het zorgt ook dat je weer even met een frisse blik naar je paard kijkt of het wel echt zo is als je zelf denkt.

Maar ik denk dus dat ik met Reus echt wel op de goede weg ben. Persoonlijk had ik ook verwacht dat Reus het voorwaarts gaan wel zou begrijpen maar uiteindelijk heb ik er nu 5x in de bak opgezeten de 1ste keer alleen, toen snapte hij het voorwaarts niet maar dat ik erop zit heeft hij totaal geen moeite mee die 1ste keer kon ik hem dus wel laten lopen door achter in de bak op te stappen en naar het hek te te rijden. Daarna heb ik er 2 keer opgezeten met mijn vriend erbij (dat waren dus de 2de en 3de keer). En die 3de keer kon ik dus al zelfs rondrijden en was het kwartje gevallen. De 4de keer was afgelopen zondag en dat was de eerste keer bitloos toen had hij even een error en zat de vooruit er weer niet meer op maar het feit dat ik op hem zit doet hem verder niets. En gister was dan de 5de keer en toen heb ik zelf weer los rond gereden met een kleinbeetje hulp vanaf de grond.

Rijden is bij mij niet meer dan een keer of 2 a 3 links om en een keer of 2 a 3 rechts om in stap en dan is hij klaar. Ik ben liever vaak heel kort max 5 min bezig. Dan dat ik 1 keer per week opstap en dat hij er dan weer aan moet wennen. Als het kwartje straks is gevallen kunnen we gaan uitbouwen naar eventueel wat langer en wat minder vaak. Maar voor nu vind ik dit fijn.
Ik longeer ook niet voor het opstappen ik wandel een rondje linksom en rechtsom met hem door de bak. Dan stap ik op rij ik mijn rondjes stap ik af koekje er in en gaat hij weer de wei op.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:20

Leuke updates weer van iedereen.
Ik vind het zelf soms ook lastig inschatten hoeveel ik met mijn jonkie moet doen. Het is een vreselijk enthousiast dier dat als het aan hem zou liggen nu al in passage door de bak paradeert en daarna nog even een 1.20 parcoursje springt. Als ik mee zou gaan in zijn enthousiasme dan zou ik om de haverklap met een bijzonder explosief paard moeten dealen, omdat meneer halverwege ineens beseft dat hij zichzelf weer heeft overschat.

Het blijft toch gewoon proberen wat het beste werkt voor jou en je paard. Buiten op het harde is mijn jonkie bijvoorbeeld heel braaf, dus voor nu ben ik op het erf aan het rondstappen. Dat gaat heel goed. In de bak blijft hij wat reactief en daar stap ik er nog niet op. De mogelijke explosies ga ik straks lekker uitbesteden aan iemand die dagelijks met dat bijltje hakt. Ik heb een fijne handige ruiter gevonden die aan huis mijn paard keurig door zijn spannende momenten heen moet kunnen begeleiden. In het mooiste geval zelfs al af kan laten vloeien voor hij überhaupt reactief wordt. Dan ga ik er eigenlijk vanuit dat, met de voorbereiding die al gedaan is, er weinig geks zal gebeuren. Maar ik zeg liever achteraf dat geld uitgeven aan een andere ruiter erop niet nodig was geweest dan had ik het maar uitbesteed. Er zit pittig bloed achter van beide ouders, dus ik vind het veiliger voor mezelf en eerlijker naar het paard om het zelf pas verder op te pakken als de eerste wiebels er een beetje vanaf zijn.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:09

Citaat:
naranja1[/b] Wat leuk dat jij je paard ook bitloos heb opgeleid (gek genoeg heb ik nooit interesse gehad in bitloos werken vond het altijd onzin tot ik het ineens zelf ga doen hahaha) maar ben heel benieuwd waarom jij voor bitloos hebt gekozen. En hoe dat is bevallen. Ben je van plan uiteindelijk wel met bit te gaan rijden? En vindt je het bitloos net zo veilig als met bit?
Gevoelsmatig is het voor mij echt levensgevaarlijk om bijvoorbeeld bitloos het bos in te gaan geen idee of dat ook echt zo is. Maar is misschien ook gewoon mijn onervarenheid met bitloos rijden.

De korte en simpele versie van waarom ik voor bitloos heb gekozen is eigenlijk omdat ik geen reden zie om een bit en te doen als het ook zonder kan.

Nee ik heb haar beloofd dat ze nooit een bit in hoeft.

Ik vind het zeker net zo veilig als met bit. De controle/veiligheid van een bit zit vaak in je hoofd. Ik denk altijd maar zo: een bit is niet voor de veiligheid, een cap wel.
Ik heb haar vanaf de grond de one rein stop aangeleerd. Dat is een soort 'noodstop'. googel maar eens. Misschien is dat wat voor je om te leren, want dan heb je misschien ook minder snel de gedachte van controle verliezen.

Ik heb ook een paar dat schrok van haar eigen schaduw. En mega veel comentaar gehad dat ik haar bitloos ging rijden omdat ze 'gevaarlijk' daarvoor zal zijn. Dus het is echt niet gevaarlijk

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:43

Ja ik merk ook dat niet jeukt om erop te rijden, soms vraag ik mij af of wij wel een match zullen worden. Hij is best sensibel, waar ik aan de hand prima mee kan, maar vind het zelf heel prettig om relexed paard te hebben waar ik mijn koppie bij leeg kan maken.

In dat opzicht mis ik echt mijn shire en twijfel ik soms om Patser te verkopen als ik de juiste koper tegenkom en zelf weer opzoek te gaan naar een shire..

Maar ik hou niet van dieren verkopen en zonder dat hij überhaupt beleerd is voelt het een beetje als opgeven haha, terwijl ik hardstikke gek op hem ben hoor!

Beetje lastig uitleggen.
Dinsdag hebben we onze 1e werken aan de hand les! :D

Daar heb ik dan wel weer zin in, kijken of we beetje motivatie kunnen vinden.
Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:51

Nadiine__x Niet opgeven voor je het hebt geprobeerd hoor! Je kan soms zo niet inschatten hoe die paarden het onder het zadel gaan doen. De super gevoelige kunnen onder het zadel veel relaxter zijn en anders om.
Toen ik mijn (nu fok) merrie als 3 jarige kocht was ze zo sensibel en kon echt gigantisch uit haar dak gaan. Ik kocht haar dus ook als "niet zadelmak te krijgen" en ben gewoon met haar aan het werk gegaan. Onderhand is ze 16 en ben ik er in totaal 3x afgevallen waar van 2 keer tijdens het beleren en 1 keer na dat ik een weekje op vakantie was geweest en ik dacht dat ze gewoon beweging had gekregen. Verder is het een super relax paard geworden waar ik alles mee kan en zelf me kinderen op kan zetten en er mee het bos in kan.....

Soms ga je gewoon twijfelen om te verkopen omdat je gewoon bang bent dat als je straks al je tijd er in heb gestoken het dan toch tegenval. Maar voordat je die tijd er in gestoken hebt zal je nooit weten of het misschien toch wel het paard voor jou zou kunnen zijn!

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:29

Mooie foto's xsensibel!

Hier ook even wat stiller geweest.
Madam heeft nu wat meer spieren gekregen, dus was het weer tijd om haar zadel te controleren.
Conclusie; Ze is uit haar zadel gegroeid, haha.
Inmiddels heb ik nu een dressuur- en een springzadel voor haar gevonden en zijn deze door mijn zadelmaker passend gemaakt.

Tijdens de zadelzoektocht ben ik haar gaan voorbereiden op de stamboekkeuring.
Besloten dat ik haar zelf ging voorbrengen op de keuring, 0 ervaring daar in, maar eens moet de eerste keer zijn toch, haha. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een zeer geslaagde dag vond.

We begonnen de dag met de chip controle en het meten.
Vervolgens mochten we door naar het straatje, voor de exterieur beoordeling en een stukje stap/draf.
En toen was het moment daar, de kooi in voor het vrijbewegen en springen.
Ik was heel blij met hoe de merrie zich liet zien! :j
Na afloop van de groep allemaal de baan in stappen voor de uitslag.

Merrie werd opgenomen in het stamboek, en ster verklaard. *\o/*

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:00

Wauw van harte gefeliciteerd!!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 17:10

GEFELICITEERD wat een goed nieuws!

Hier vandaag weer gereden (6de keer dat ik er op zit) 3de keer bitloos, 1ste keer helemaal los.
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:47

Ziet er goed uit DDDara! Knap paard!

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:01

SimonDesteny Gefeliciteerd!!!

DDDara wat ontzettend gaafff!! Wat voor bitloos hoofdstel heb jij?

Hier al paar weken geen motivatie om wat te doen, maar gister was dat er wel en heb ik ontzettend fijn met Goof kunnen trainen. Hij liep super relaxed aan de longe met het zadeltje op. Na afloop heb ik ook voor het eerst even gehangen op het zadel. Hij was super braaf, hij voelde ook lekker relaxed aan. Ik denk wel dat hij een beetje overdonderd was van mijn actie haha.. Daarna nog even gestapt over de weg, hij word steeds rustiger als auto's voorbij rijden. Nu heeft hij weer lekker een paar daagjes vrij.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:16

hoi allemaal ik lees al even mee met jullie en wilde ook mee kletsen

jullie maken per persoon mooie stappen en soms een stapje terug is nooit erg altijd goed en ieder op zijn tempo en gevoel :) mooie foto's van jullie paardjes ook leuk om te zien verschil qua uitstraling echt nog puppy of al echt paarden look zegmaar zo grappig

ik heb mijn paint horse yuri helaas moeten laten inslapen in januari die heb ik vanaf veulen af aan gehad en zelf opgevoed en super sensibel paard wat uiteindelijk vanaf dat hij 3 was tot zijn 6e ongeveer pas echt goed te rijden was veel trainingen gedaan om zijn gevoelige hoofd te leren begrijpen veel van geleerd ook helaas door genetische hoef problemen laten inslapen....

nu heb ik een drie jarige paint gekocht genaamd Johnny hij is in maart 3 geworden en kwam bij bezichtiging pas achter dat hij toen 2 jaar en 11 maanden was en al 7 ritjes had gemaakt super lief braaf en was verbaasd maar opslag verliefd en daarom laten keuren en is hij met mij meegegaan <3

bij mij mocht johnny even eerst goed aankomen vond hem wat mager en hebben we longeren met zadel hoofdstel en lange lijnen opgepakt de galop wordt al sterker en doen dit 1x per week (net wat uitkomt) en ook veel erachter lopen en gewoon sturen , verder een gewone grondwerk dagje en ik zit er 1x per week op vooral stappen en sturen oefenen en een drafje op de volte hooguit 20 min de galop komt pas later :) en Johnny is echt geweldig hierin nu even lekker op land want hij heeft genoeg vrije tijd om dingen te verwerken laatst voor het eerst naar bos geweest eerst aantal x ernaast dat vind ik zelf prettiger dan bv er meteen op

alles beetje kort samengevat ben ik dankbaar dat johnny op mn pad is gekomen :o heb zelf ook nog 2 kids van 8 en 5 en lieve jackrussel toby en mijn vriend zonder hem kon ik mijn paarden hobby niet doen :) dus elke week is altijd anders qua wat ik doe met johnny soms niks en soms gaat wel volgens planning haha

Afbeelding

Afbeelding

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:32

Super goed SimoneDesteny
Heerlijke foto's DDDara.
Sheeltje2 komt vast helemaal goed.

Gisteren zijn wij weer naar vreemd terrein geweest.
Onzekere paard van de buren is ook meegelopen naar het terrein, aangezien er dan ook clubles is. Gelukkig vond hij het niet erg. Wel weer genoeg enge wapperende blaadjes onderweg en een groep motors waren toch wel spannend. Op wat dribbelen na of scheef lopen na echt braaf op de weg. Tijdens de clubles ging het in het begin erg goed, zelfs veel rond gestapt zonder zijn ondersteuning. Die heeft lekker wat rond gestapt/gedraafd. Toen werd de spanning op een bepaald punt wel erg hoog bij een tegenmoet komend paard, dat hij zijn spanning niet meer zelf afgevloeid kreeg om door te lopen. Dus de andere er weer bij gehaald en weer positief afgesloten en naar huis gewandeld. Toch al met al een uurtje weg geweest. Weer een flinke stap vooruit ten op zichtte van de vorige keer. Volgende week weer.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:31

Super fijn SimoneDesteny! Leuk paard ook.

Wat een top update Dddara, leuke foto's!

Sheeltje2, wat een leukerd, ziet er heel braafjes uit.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:45

Moonlight
wat fijn dat je clubles zo dichtbij hebt ideaal fijn dat je goed hebt afgesloten:)

dankje rose:)

ik ga 13 juli naar een clinic in hand trail in Friesland zo'n 1,5 rijden voor mij als hij braaf doet aan de hand stap ik zelfs misschien even op hangt echt even van Johnny af :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:49

Mer1980 Dank je! Ja mijn mislukte appaloosa is toch een goed gelukt paard geworden!

jitskenienke Dit is een sidepull van F.R.A. (maar op de foto zit mijn halster er nog onder) Fijn dat die van jou Relax bleef bij het hangen! Iedere goede ervaring telt op.

Sheeltje2 Wat een leuk paardje heb je en wat stoer dat je hem gewoon meeneemt 1,5uur van huis naar een clinic!

Moonlight17
Top weer een goede ervaring er bij. Ik blijf het wandelen toch iets spannends vinden altijd, ik ben altijd bang dat er iets mis gaat en dat we een los paard op straat hebben. Maar als je het allemaal vaak genoeg hebt gedaan wordt het steeds makkelijker en zo te horen zijn jullie lekker op de goede weg!

Hier vandaag helemaal alleen op stal/ thuis en na dat het gister zo makkelijk ging ben ik vandaag weer in me eentje opgestapt! Het kwartje is echt helemaal gevallen hij is zo braaf, het stuur doet het echt bijzonder goed en hij loopt zo zelfverzekerd in een vlotte stap de bak door af en toe draafde hij zelf aan (dan ging ik gewoon met hem mee) ook dat gaat echt prima hij is echt compleet relaxt.
Dus na een paar rondjes en een paar bochtjes stond ik er binnen 5 min weer naast!

Ik hou het in het begin lekker kort zodat hij er niet moe van wordt en het niet als werk ziet. Dat het gewoon even herhalen (bevestigen) is en een koekje verdienen en dan weer lekker de wei op!

Goede ervaringen zijn goud waard in het begin!