Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 07:38

Thanx! Ja deels wel. Het klopt idd dat het dan wat "duidelijker" kan zijn. Maar dat is ook niet altijd perse nodig natuurlijk. Verschilt ook per paard. Ik heb ook een bitloos hoofdstel waar hij op zich ook ok op reageert.

Ik reed mijn vorige (oude) pony ook met dit bit en hij liep daar heel fijn op. Ik had hem dus nog liggen, dus dacht probeer eerst gewoon deze en dan zie ik wel wat hij er van vindt. Ook lekker makkelijk haha. Het is wel een dubbel gebroken versie.

Tzt als ik er wat op ga vragen, dan zal ik het wel merken wat hij er echt van vindt :D

Koekie73

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:36

Hoe gaat het hier met iedereen?
Zal vandaag eens even teruglezen. Ik heb de hele week af en aan last van migraine gehad dus ik kwam niet echt ergens aan toe.

Omdat Ellie steeds meer uit dr mond ging stinken (de operatie is al weer 2 weken geleden) ben ik gister met haar naar de kliniek gegaan. Daar bleek de bisico (een soort plug die ze in de holte zetten zodat er geen voer in kan blijven zitten en kan gaan ontsteken) er inderdaad uit te zijn :-(
Het is een enorme holte die nu vol zat het voer en strootjes die de plek al aan het irriteren was.

Alles is schoongemaakt en er is weer een nieuwe bisico ingegaan. Het zou fijn zijn voor de genezing als het in ieder geval een week blijft zitten. Woensdag met de DA in de buurt zijn en controleert hij haar nog even, da's fijn.
Ik had wel met Ellie te doen :-(

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:59

Arm paard! Fijn dat je er snel achter was.

Hier is pilexa weer rad, is gister de zadelmaker geweest en is er vandaag gehangen en se gaf geen kik, dus mooie stap voorruit

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:05

Ahh wat sneu, Koekie :(:)

Hier gaat het wel redelijk eigenlijk.
Vorige week een paar keer flink gebotst met de Gup. Echt even met m'n handen in het haar gezeten.
De laatste dagen lijkt het weer wat beter te gaan. Maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerder zoveel moeite heb gehad met de omgang van een jong paard. :=

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:33

Balen Koekie73 dat dit nou ook weer zo gaat! Hopelijk geneest hij nu weer snel!

@sherivey het zijn net kinderen af en toe haha! Zo blijf je lekker scherp :')

Hier vanmiddag voor het eerst les met de lange lijnen gehad. Hoop geleerd en huiswerk om mee aan de slag te gaan. Het was echt weer een typische Lee & Stip chaotisch in de knoop les _O-

Hij is snel afgeleid, maar ik ook! Ik ga ook altijd eerst gewoon "doen" om er daarna vaak achter te komen dat ik beter bij stap 1 kan beginnen
ipv bij stap 10 haha. Gelukkig is hij er totaal niet van onder de indruk als hij 3x rond in die touwen vastgedraaid zit of krijgt hij een hele mooie "doe ff normaal" blik als ik opeens met een "super goed idee" aan kom zetten wat duidelijk nog niet uitvoerbaar is, dus dat scheelt wel.

Wel afgesloten met een stukje lopen "zoals het hoort", dus er is nog hoop voor ons :')

En gelukkig is mijn instructrice echt de rust zelve dus dat compenseert mijn hysterische gedoe weer n beetje...

Arm paard _O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:39

Ohh ik zit ook altijd zo in de knoop met die lijnen. :))
Bij mijn instructrice gaat dat zo natuurlijk. Bij mij hangen die lijnen te slap, paard gaat alle kanten op, of ik zit vast in de lijn :=

Meestal begint mijn instructrice en neem ik het (onder haar begeleiding) later over.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:00

Koekie 73 potver het zit ook niet mee zeg.
Nu hopen dat dat ding goed blijft zitten.

Sherivey wat doet je paard dan?
Misschien het voer schema eens onder de loep nemen?
Wat voer je?
Tandjes oke?

Leedebee lekker veel oefenen,je word er vanzelf handig in.
Tis ook handen vol 2 lange lijnen en een longeer zweep.

Hier heeft alles weer een apk gehad.
Hoefjes gedaan,tandarts geweest,ingeënt,wormen kuurtje.
Ze kunnen er weer ff tegen.
Muis was klaar met haar kiesjes,wel nog 1 los snijtandje die er uit is gehaald
Net een meisje aangesproken die ik zeker 2x per week langs ons huis zie lopen met haar paardje.
Of ze het leuk vind als ik mee ga met muisje.
Telefoon nummers uitgewisseld,dus 1 dezer dagen gaan we lekker een groot rondje maken.
Morgen gaat muis de trailer in en gaan we naar de binnenhal.
Kunnen we dat ook weer afstrepen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:05

Haha gelukkig ben ik niet de enige :')

Wat ik ook heel fijn vindt aan mijn instructrice is dat ze niet gewoon zegt "doe het zus of zo", maar je ook echt laat nadenken over wat je aan het doen bent en wat dat dan vervolgens voor reactie bij je paard geeft. En dat dan ook weer leert herkennen. Zo leer je niet gewoon het kunstje, maar echt de techniek en het lezen van je paard. Echt super leerzaam!

@roosa wat een leuk idee om je bij hun aan te sluiten!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:10

Leuke plannen! :j

Tsja, wat doet mijn paard... het is meer dat ik heel erg een connectie met hem mis. Sowieso is ie soms extreem afgeleid. En dan echt in de zin van compleet mij negeren en me letterlijk niet zien staan.
En hij lijkt het ook gewoon niet leuk te vinden om bij me te zijn op sommige dagen. Zo was ie voorheen niet, hij was juist altijd heel mensgericht.

Zn tanden zijn begin dit jaar nog nagekeken, voor ie uit de opfok kwam. Heb hem net opgegeven voor de controle in november bij ons op stal.

Hij krijgt een halve schep basisbrok, verdeeld over 2 voerbeurten (meer omdat ie anders zo onrustig wordt als alle anderen voer krijgen). Zelf geef ik 'm balancer, kruidenmix en een aanvullende mix (verschilt per maand, zijn besjes, gedroogde bladeren enzo).
En op aanraden van de fascia release behandelaar krijgt ie sinds kort een schepje magnesium.
Daarnaast gewoon zn ruwvoer natuurlijk.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:25

Even onder m’n meelees steen… hoe is jouw energie?
Je balans in emoties? Loop je tegen zaken aan momenteel in brede zin van t woord..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:53

Muze schreef:
Even onder m’n meelees steen… hoe is jouw energie?
Je balans in emoties? Loop je tegen zaken aan momenteel in brede zin van t woord..

Ja, er zijn wel wat dingen. En ik ben ook bang dat het probleem daar ook zit, of iig grotendeels.
Ben hiervoor ook op zoek naar een oplossing.

Ons andere paard lijkt hier beter mee om te kunnen gaan. Die is heel sensibel, maar om de een of andere reden vindt die het altijd leuk om wat met me te gaan doen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:25

Ja dat kan hoor.
Ik heb ook een hele sensibele staan, als ik geïrriteerd ben, dan verandert hij onmiddellijk..

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:16

Dat kan idd zoveel invloed hebben! Ik hoef ook echt niet met en pokke bui iets te gaan doen met hem, want hij laat me gewoon staan tot ik weer normaal kan doen :')

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:59

Zo jullie zijn rustig geweest :D

Ik ben net terug van een heerlijke vakantie, was echt top. Merrie ook top verzorgd en heel veel knuffels gehad, maar nu dus weer aan de bak.

In die 10 dagen dat ik weg ben geweest is ze ineens gaan verharen, wintervachten aangemaakt en natuurlijk redelijk fris want niks gedaan en ook het weiland is nog te nat om er nog op te kunnen dus een stuk minder buiten geweest…. Maar toch pakte ze het longeren best braaf weer op. Paar bokjes en sprongetjes maar niet extreem rennerig of gek doen.

Heb net voor de vakantie ook nog toch maar een Wintec gekocht. Leuk ding maar kortere stoten dus nu past de singel niet meer := Wel een mooi ding verder! (Maar het blijft plastic en het eerste schilfertje zit er al in)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:15

Ja, het weer is idd ineens omgeslagen. Hier staan ze ook al lekker in de wol :))

Fijn dat ze braaf was, ondanks de frissigheid.

Hier gedraagt de gup zich relatief goed. Staan ook minder buiten nu. Nog maar even afwachten hoe dat gaat als we verder in het winterseizoen zitten. :=

Wel is mijn zadel bekeken door de zadelpasser. Ligt nu goed, maar kreeg de tip mee het goed in de gaten te houden, omdat het ineens hard kan gaan als ie wat meer gaat werken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:41

Hier zijn ze ook op de winter paddock gezet. Als afsluiter vanmiddag 3 weides gesleept met de puber. Ging keurig! Nu staan ze verhard met de inloopstallen en stro op de stalmatten gelegd. Tot onze verbazing staan ze buiten in de stromende regen te mokken ipv zoals normaal dat ze binnen staan. Ben benieuwd wat er werkelijk in hun hoofden om gaat. Stro staan ze altijd op in de winter. Stalmatten er onder is nieuw maar verwacht niet dat ze nu glijden eigenlijk. Echt totaal geen idee wat ze bezielt om buiten te blijven dan dat het vrije eigen keuze is. Ze hebben nog stuk onverhard overigens maar dat is wel kapot getrapt hoor hun XXL lichtgewicht voetjes

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:57

Ik heb lang niet meer gereageerd, paarden zijn verhuist naar een plek in eigen beheer. 24/7 buiten met schuilstal, onbeperkt hooi. In de zomer nog een weiland wat open kan.

Omdat er heel veel moest gebeuren op de locatie heeft Pien vrij gehad, nu vooral bezig met grondwerk enz.

Het verbaasde mij dat ze juist aanhankelijker zijn geworden nu ze hier staan. Ze zijn beide zoveel liever. <3

Maandag weer eventjes gelongeerd met singel om. Ze blijft het aansingelen nog wat spannend vinden maar het longeren deed ze alsof we al jaren zo bezig waren.

Ben wel op zoek naar een andere instructrice, de huidige is fijn maar verhuist naar Belgïe en doet dan het “groepje” hier op 1 dag, vaak valt het zo dat het mij totaal niet uitkomt, en ze kan niet ‘s avonds of een keer op zaterdag ochtend ofzo.

Heeft iemand tips regio Leerdam/Culemborg? Wil wel iemand die weet hoe hij/zij vriendelijk zadelmak kan maken en mij hierin kan begeleiden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:31

Wat fijn dat je je eigen plekje hebt!!

Wel balen van instructrice, dat wordt voor mij ook nog wel een zoektochtje. Heb al zolang niet meer gelest in deze regio dat ik eigenlijk niet zo goed weet wie er allemaal rondlopen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:00

Ik heb helaas geen tips voor instructie in die omgeving.

Ik heb gelukkig 2 hele fijne instructrices. Een dichtbij huis voor het beleren en onze standaard rijlessen. De ander die ook in werken aan de hand en rechtrichten aan de longe les geeft. Die komt meestal 1x in de maand op route onze kant op.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:37

Haha idd ff rustig hier :j

@manic in 10 dagen kan een hoop gebeuren :')

@sherivey ik begreep idd ook dat ze er zo met een paar maanden "uit kunnen groeien". Idd een dingetje om even alert op te blijven.

@dierenfan haha paarden zijn gewoon raar :')

@wiwabalia heerlijk zo lekker aan huis!
Hopelijk vindt je een fijne nieuwe instructrice. Ik ben heel tevreden over die van mij, maar dat is een uur bij jou vandaan, dus denk niet dat daar iets aan hebt ;)

Ik heb andere lange lijnen gescoord via marktplaats, want die ik had bleven zo stug en dat is leidt echt enorm af! Voor nu laat ik het een weekje of zo rusten zodat hij het even kan verwerken.

Verder bezig geweest met een kort Halloween filmpje. Ik heb altijd zo'n lol in mn eentje (met Stip) bij het maken van de filmpjes :')
Ik zal m tzt wel ff hier plaatsen *pum*

Ook nog bezig geweest met wat meer "onzin". Dat blijft hij altijd leuk vinden. Hij kan nu bijna gekleurde ringen om een pion doen. Suuuuper nuttig natuurlijk _O-

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:12

Hihi hier een foto van "tijdens de opnames" _O-

Afbeelding

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:44

Geweldig haha _O-

Ik heb net mijn pony leren lachen…. Ik blijf het bizar vinden hoe snel ze dat soort dingen op kunnen pikken.

Oh ja en ze is net een van haar snijtanden kwijt. Jammer genoeg niet gevonden.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:17

Ja echt he! Zeker voor een snoepje haha

Jammer dat je de tand niet gevonden hebt!

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:49

Hoi allemaal,

Ik wil mij hier ook graag melden :) Sinds april is mijn nu 4,5 jarige Orlando onder het zadel. Ik ken hem bijna vanaf zijn geboorte (ze hadden nog gebeld maar ik was in sportschool), was toen bijrijder van zijn moeder . Heb toen gezegd dat als ze hem ooit wilden verkopen, ik het graag zou horen. Rond de zomer van 2020 kwam dat bericht, half september 2020 was hij van mij. Orlando is geboren 29 april 2019. Dus bijna 1,5 jaar toen hij van mij was, hij is mijn eerste eigen paard. Van kinds af aan verzorgpony's gehad en later bijrijdpaarden. December 2020 heb ik hem op een pensionstal gezet, en ben langzaam begonnen met aan alles wennen. We hebben wat meters gemaakt met wandelen, alleen kwam er in het voorjaar van 2021 een kleine kink in de kabel. Hij is een hele erge spiegel van mij, nam mijn spanning over. Dat escaleerde uiteindelijk een keer, met van mij aflopen op cirkel haalde hij uit. Puur vanwege zijn eigen spanning, helaas stond ik er nog en kreeg hoef tegen mij aan. Kon klap met arm opvangen, schade lichamelijk viel mee. Maar mentaal was ik echt gebroken en had ik angst ontwikkeld. Besloten er hulp bij te halen, dat heeft ons allebei zo erg geholpen. We vonden elkaar weer, konden weer rustig genieten van alles wat we aan het ontdekken waren.

Voorjaar 2022 begonnen met wat serieuzer te werken aan de hand. Die zomer heb ik voor het eerst zadel erop gelegd, maar ik had al vrij vroeg besloten dat er pas echt iemand in voorjaar 2023 op zou gaan. Hij is een laatbloeier, ik ben in de tussentijd nog moeder geworden dus dat kwam allemaal mooi uit. April dit jaar is hij door degene die mij begeleid heeft met grondwerk ingereden. Hii heeft 2,5 maand bij haar op stap gestaan. Ik ben daar ook goed bij betrokken, en begin juni er zelf voor het eerst opgegaan. Intussen zijn we gewisseld van instructrice, mijn oude instructrice helpt mij nu. Ik reed bij haar in de verenigingsles met Orlando zijn moeder.

Sorry voor het lange verhaal := , als jullie het leuk vinden dan kan ik nog wel wat foto's plaatsen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:01

Welkom @nienketje! Foto's zijn altijd leuk natuurlijk.

Ik lees mee, maar niet altijd tijd om iedereen te antwoorden. Even een egopost nu dus :') .

Hier even een kleine terugval. Pim werd steeds chagrijniger met werk. Dus de osteopaat is weer geweest. Waarschijnlijk ligt het zadel niet meer optimaal, het is een beetje prinses op de erwt. Ik rij amper en toch blijkbaar zoveel impact, arm dier. Dus zadelmaker komt binnenkort weer. Nu eerst sterker maken voor ik er weer op ga. Dus voorlopig alleen wat longeerweek ipv verder met inrijden. 'Gelukkig' is het ook schijt weer dus echt rijden wil ook niet meer.