Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:09

Ik kom me ook melden. Alleen ik zoek iets totaaaal anders als de rest.

Ik ben op zoek naar een fokmerrie. Ze zijn er genoeg maar ik wil wel graag predicaten (keur/elite) en tot een jaar of 12. Daar word het al moeilijk :+ Verder gezond en geen erfelijke afwijkingen. Braaf karakter is ook belangrijk! Ik kom ze wel is tegen maar ver boven mijn budget dus hier begint ook een goede zoektocht!

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:24

xSCWx schreef:
@vinnie een wijze paardenvrouw zei van de week nog tegen me, mensen hebben door Corona ingezien dat ze hun leven ook anders kunnen inrichten dus de prijzen zullen niet meer zakken. Dat klonk voor mij wel logisch.

Klinkt idd als een wijze vrouw! En ook logisch. Ben wel benieuwd of het dan straks weer lager word omdat men weer meer naar kantoor moet(en dus soms lange reistijden hebben)

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:28

Lieser schreef:
StalNollie schreef:
Corona heeft niks met de prijs stijging te maken. Het heeft het doen versnellen maar de prijzen gingen al omhoog

Door corona en de verplichte sluiting van maneges hebben meer mensen een eigen paard gekocht. Dat heeft de prijzen echt wel verhoogd.

Idd lieser, dat denk ik ook. Ben het ook wel echt eens met de quote van xSCWx. Klinkt heel logisch allemaal. Je ziet het ook in de hondenwereld: de asiels waren leeg en er waren vrijwel geen pups meer te krijgen. Men ging thuis werken en had opeens veel meer vrije tijd.. de vraag is momenteel groter dan het aanbod en vandaar de hoge prijzen.

Waar denk jij dat de prijsstijging door komt @stalnollie?

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 23:24

anjali schreef:
xSCWx schreef:
Leuk filmpje hoor Clairtje, mooie pony.

Bedankt voor jullie antwoorden op mijn “hoe mooi moet je paard zijn” vraag. Ik ga aankomend weekend kijken bij een paard die qua omschrijving perfect is maar me niet direct aanspreekt op de foto’s (maar ook niet lelijk is). Al moet ik zeggen dat mijn gevoel voor hem wel groeit, sowieso mis ik het het heel erg om een paard te hebben. Maar ik wil ook geen overhaaste beslissing maken want ik wil er eentje die nooit meer weg hoeft. Ik merk wel dat paarden erg goed zijn voor mijn stemming, ik probeer nu te genieten van de rust maar dat voelt toch een beetje nutteloos :')

Misschien is dat paard gewoon niet zo fotogeniek.En het ligt er ook aan voor welk doel je een paard wilt.Wil je hem om fotosessies mee te maken bijv. of om prettig en veilig mee te rijden of om hoge hindernissen te springen etc. In de wedstrijd-dressuursport kan een fraai uiterlijk wel extra punten opleveren.Ga nu eerst maar eens kijken.

Stille meelezer hier :o
Maar hier sluit ik mij dus volledig bij aan.Mijn paard sprak me ook niet echt aan op de foto maar voldeed qua omschrijving aan de eisen.
Toen ik ging kijken was ik wel degelijk onder de indruk <3 paard is inderdaad gewoon niet fotogeniek.qua hoofd wel maar qua lichaam totaal niet.inmiddels heb ik haar al 15 jaar

Kalea

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:31

Op 2dehands staat een leuke D-pony (fjord x new forest) voor 5K. Maar je ziet ook meteen dat er veel interesse is.. Ik wou eigenlijk een doorgereden paardje maar eindigde met een jaarling. Zou nu, bijna een jaar later, nog niet evident zijn geweest om iets te vinden. Ik heb medelijden met mensen die op zoek zijn :(:) hopelijk krijgen we snel weer nieuws over nieuwe aanwinsten!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:48

MyWishMax schreef:
Nee een fraai uiterlijk levert geen extra punten op? := Het is geen schoonheidswedstrijd. Een goed passende combinatie, een vriendelijke ruiter enzovoorts kan wel extra punten opleveren. Een goed verzorgde pony in de b ook. Maar een knappe pony die slecht gereden wordt of slecht loopt krijgt niks extras.

Mijn vriendin had een simpele Newforester in E-maat.Die liep alle dressuuroefeningen perfect foutloos.Iedere keer kreeg zij op het protocol de opmerking dat ze met die pony niet ver zou komen.Inderdaad in de M blijven steken.Echter als er een type Totilas de ring binnenkomt dan vliegen de winstpunten om je oren alleen al door zijn uiterlijk en uitstraling waarbij uiteraard de uitvoering van de gevraagde proef ook wel goed moet zijn.Het "probleem" met dressuur is dat het afhankelijk is van een jury. Bij springen heb je dat niet want dan tellen alleen de balken en eventueel de tijd.Maar goed,dit zou een apart discussiepunt kunnen zijn maar toch wel van belang voor degenen die op zoek zijn en hun keuze nog niet hebben kunnen maken.(De vraag was toch hoe belangrijk je uiterlijk vindt bij je keuze?)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:04

Dan zal die pony niet zo goed gelopen hebben als meerdere juryleden het zeiden.

Heb je zelf wel eens wedstrijden gereden? Of baseer je dit nu op 1 persoon die misschien zelf niet de juiste zelfreflectie had dat het niet zo perfect was? Zat e ponys die zz licht lopen, zat minder aansprekende paarden die dikke punten scoren. Je moet alleen gewoon goed rijden.

Dus nee, ook dat aansprekende paard gaat niet enorme punten halen als het slecht gereden wordt. Dat roepen mensen graag, maar is echt niet zo. Het enige wat zo is is dat paarden met hele goede bewegingen wat meer ruimte hebben om te compenseren en dus sneller hogere punten halen ook al gaat er wat mis. Als jij een 9 of een 10 tegenover een 4 kan zetten is dat beter als een 6 tegenover een 4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:24

Ben ik het wel eens met mywishmax, ik kan mij nog die meid herinneren die met haar Shetlander (bonfire dacht ik dat die heette) in het Z mee reed bij de paarden en ook goed in de punten liep elke keer.
Al zijn er ook echt wel jury’s die wel vooroordelen hebben op bepaalde combinaties of rassen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:26

Ja, soms kom je er wel eens 1 tegen, maar niet zo vaak als mensen soms willen laten geloven. Bij combinaties die ze zogenaamd zo vaak tegenkomen zie je vaak toch dingen die misgaan in de proef of basis waardoor het niet aan de jury ligt. Een enkele keer komt wel voor, maar regelmatig echt niet. Het gemiddelde over een seizoen laat zien waar je staat, die ene uitschieter naar boven of onder niet.

Wij hebben een aantal manege pony's die met bijrijder Z2 paarden loopt met goede winst. Oa haflingers. Die lopen dus 3 of 4 dagen manegelessen van echte beginners tot misschien net aan b niveau en 2 of 3 dagen met de bijrijders. Knap, net als die shet idd!

Anita158

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:46

Ik ga heel rustig opzoek wil in het najaar serieuzer opzoek. Het budget is er wat ik eraan wil uitgeven maar vindt het nogal spannend om de stap daadwerkelijk te gaan zetten.

Ik zoek een braaf/ nuchter paard maar wat wel voorwaarts is en graag wil werken. Ik ben niet bang aangelegd maar veel gekkigheid hoeft van mij niet. Ben opzoek naar een allrounder, hoeft geen bewegingstopper te zijn. Liefst al uitgebracht op wedstrijd wil geen groen paard. Mogelijkheid tot alleen en in de groep op buitenrit.
- Ruin of merrie
- Tussen de 5-14
- Geen koudbloed, pre, schimmel
- Tussen de 150-175
- Mogelijkheid om te laten keuren
- Liefst binnen 1 uur rijden afstand vanaf Den-Bosch tenzij ik heel enthousiast ben

Hoe doen jullie dat met stalling pas daadwerkelijk regelen wanneer je heel serieus bezig bent met een koop?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:51

Stalling is wel al handig om je vast op wat plekken in te schrijven. Uit ervaring weet ik dat op de goede stallen een wachtlijst is, en dat op de stallen waar je direct terecht kan dat vaak ook een reden heeft.
Jezelf inschrijven op een wachtlijst is in ieder geval verstandig. Mocht je dan eerder iets vinden kun je natuurlijk altijd op zoek naar een tijdelijke oplossing.
Wat voor eisen stel je aan je stalling en welk budget had je in gedachten?
(ik kom uit de buurt, dus ken de meeste stallen wel)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:05

Sky_As schreef:
marley93 schreef:
Ik lees al een tijdje stil mee, maar meld me toch maar 'vast' aan... Komende zomer/najaar moet ik waarschijnlijk mijn paard in laten slapen. En hoewel ik er heel verdrietig om ben, oriënteer ik me ook alvast op de huidige markt.
Ik schrok me kapot, wat een prijzen tegenwoordig! Mijn budget is rond de €6000,- maar daar vind je maar erg weinig voor, zie ik al. Ik hoef er absoluut niet mee de sport in, maar het moet wel een betrouwbaar dier zijn. En niet bang zijn voor koeien. Want dat beperkt hier nogal in buitenrij mogelijkheden, heb ik al gemerkt met mijn huidige paard _O- (Terwijl hij er wel rustig naast op stal staat :') )

Mocht je straks iets nieuws gevonden hebben, kun je natuurlijk altijd een koeienclinic volgen bij Wendy van Osch, worden ze vanzelf makkelijker met koeien :)

Ja, dat lijkt me aan de ene kant heel leuk, aan de andere kant ben ik niet een hele zekere ruiter. Komt ook door mijn eigen medische achtergrond; als ik echt hard van een paard knikker, heb ik gemiddeld een wat grotere kans om het niet na te vertellen. Dat maakt dan wel weer dat ik een mega plakzit heb ontwikkeld, haha! Maar vandaar ook dat ik wel echt een betrouwbaar paard zoek, of in ieder geval één die niet snel onder de indruk is en ontploft van groot verkeer of jolige koeien.

Anita, stalling zou ik ook op voorhand proberen te regelen. Desnoods betaal je een tijdje voor een lege box, maar dan weet je in ieder geval dat je een plekje hebt als je ineens je droompaard tegen het lijf loopt. Bij mij is dat destijds ook ineens heel snel gegaan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:10

Anita158 schreef:
Hoe doen jullie dat met stalling pas daadwerkelijk regelen wanneer je heel serieus bezig bent met een koop?

Wij staan bij een paar stallen op de wachtlijst. Wel hoog inmiddels, dus als we een paard daadwerkelijk kopen verwacht ik dat de eerstvolgende plek die dan vrijkomt, voor ons is.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:05

Iemand ervaring met D. den Dubbelden als verkoper? Mag ook via pb.

Anita158

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:31

Bedankt voor jullie reacties! Ik had een beetje nog de beleving van dat komt op dat moment goed maar jullie laten mij anders inzien :)

Sky_As leuk dat je uit de buurt komt!
Budget voor de stalling of paard?

Ik ben redelijk flexibel heb een eigen bedrijf met mijn man maar dat is erg druk plus 2 jonge kinderen. Mijn voorkeur gaat uit naar dat zoveel mogelijk gedaan wordt. Voldoende weidegang vind ik belangrijk en stalling liefst groter dan 3x3. Binnenbak is een pre.

Voor nu heb ik op mijn lijstje:
- De distelhoeve
- Manege t Heike (vind ik eigenlijk de binnenbak te klein)
- De Gorseweide
- Stal de blokhoeve
- D’N Dries (doet voor mijn gevoel wat massaal druk aan)

Ik heb bij deze stallen nog niet geïnformeerd. Manege T Heike wel eens geweest, D’n Dries alleen op de parkeerplaats. Zou dus nog verder moeten onderzoeken hoe of wat. Mocht je tips of adviezen hebben graag +:)+

Anita158

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:36

Lieser schreef:
Anita158 schreef:

Wij staan bij een paar stallen op de wachtlijst. Wel hoog inmiddels, dus als we een paard daadwerkelijk kopen verwacht ik dat de eerstvolgende plek die dan vrijkomt, voor ons is.

In welke omgeving zit jij Lieser? Had niet door dat het vol zit overal. Dacht zitten zo ontzettend veel stallen hier in de omgeving.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:59

Anita158 schreef:
In welke omgeving zit jij Lieser? Had niet door dat het vol zit overal. Dacht zitten zo ontzettend veel stallen hier in de omgeving.

Andere regio, in Zuid-Holland :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:02

Dochter heeft net zo veel pech als ik. Om kwart voor 7 vanochtend vond ze een filmpje van een paard op haar mobiel, om 10 uur was het paard al gereserveerd. Ze kreeg niet eens de kans om te kijken wanneer ze tijd had om langs te gaan (meer dan 2 uur rijden, dus niet iets om even 's ochtends voor je werk te doen) :(

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:16

Ja, je moet volgens mij in deze Markt maar net geluk hebben dat er een paardje in jouw buurt te koop komt wil je er als eerste bij zijn lijkt wel of niet.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:21

Het hangt er denk ik ook heel erg vanaf bij welk type persoon het paard te koop staat. Ik ben zo'n 3 jaar terug (na voor de zoveelste keer achter het net te hebben gevist) ook degene geweest die het paard voor de neuzen van andere bezichtigers heeft weggekaapt. Advertentie stond online, ik ging toevallig al die richting uit, en heb gelijk gebeld of ik dezelfde middag langs kon komen. Dat kon. Paard bekeken, gereden, en de knoop doorgehakt. Dat was wel bij een handelstal. Bij sommige particuliren kan ik me voorstellen dat zij nog meer interesse hebben in waar hun paard terecht komt, en misschien nog wat andere mensen laten kijken alvorens een beslissing te maken.
Maar misschien ben ik daar zelf teveel een gevoelsmens in :')

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:51

Denk dat stalling idd goed is nu al langs te gaan. Ik dacht ook dat het moeilijkste was een paard te vinden, maar kwam er snel genoeg achter dat dat niet alles is. Verschillende stallen langs gegaan en meeste bevielen me niet. De overige zaten vol met een flinke wachtlijst en dmv een Facebook oproep mijn huidige stal gevonden. Deze voor de zekerheid gereserveerd, net een oude pony overleden en weinig verloop op stal. Hoefde 2 maanden niets te betalen en daarna maar een deel van het stalgeld wat in mindering gebracht zou worden op het stalgeld zodra ik er zou komen staan. Uiteindelijk stond ik er iets van 2 of 3 weken later al. Maar vond de regeling erg fijn. Zo had ik geen druk om snel een paard te moeten kopen (dat was ook de insteek van de staleigenaar).

Zou ook proberen de regel los te laten van binnen een uur vanuit Den Bosch. Je beperkt jezelf er wel flink in.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:59

Ik rij ook verder om een paard te bezichtigen. Alleen de dierenarts vind ik dan een dingetje omdat ik graag bij die van mezelf wil keuren.

Ik heb het geluk gehad dat ik bij mijn oude rijpaard maar een kwartiertje hoefde te rijden. Dat maakt alles veel makkelijker maar afstand houd mij niet tegen in deze tijd ! Tuurlijk is er een grens maar ander half uur wil ik wel rijden.

Ik stuur dezelfde dag ook vaak een bericht net voor ik aanrijd of ik bel even ter bevestiging. Dat scheelt soms ook teleurstelling als het paard ineens is verkocht. Maar inderdaad, het plannen gaat dan echt een stuk lastiger met een verre afstand.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:03

Seni schreef:
Zou ook proberen de regel los te laten van binnen een uur vanuit Den Bosch. Je beperkt jezelf er wel flink in.

Het nadeel van paarden die verder weg staan, is dat je er niet meteen 'even' heen kunt als het wat lijkt. Ik kan in ieder geval op een doordeweekse avond na mijn werk niet nog even vijf uur vrijmaken voor een bezichtiging. En zeker niet 10 tot (wat ik soms hoor) wel 50 keer achter elkaar.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:16

Romy1234 schreef:
Ben ik het wel eens met mywishmax, ik kan mij nog die meid herinneren die met haar Shetlander (bonfire dacht ik dat die heette) in het Z mee reed bij de paarden en ook goed in de punten liep elke keer.
Al zijn er ook echt wel jury’s die wel vooroordelen hebben op bepaalde combinaties of rassen.

Iedere pony of paard kan een Z proef lopen, mits ze 3 correcte gangen hebben. Ze hoeven echt niet spectaculair te kunnen lopen. De ruiter is de factor die een paard net dat beetje extra kan geven. Dus als een dier het M niet door komt, dan zou ik dringend op zoek gaan naar passende instructie

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:04

marley93 schreef:
Het hangt er denk ik ook heel erg vanaf bij welk type persoon het paard te koop staat. Ik ben zo'n 3 jaar terug (na voor de zoveelste keer achter het net te hebben gevist) ook degene geweest die het paard voor de neuzen van andere bezichtigers heeft weggekaapt. Advertentie stond online, ik ging toevallig al die richting uit, en heb gelijk gebeld of ik dezelfde middag langs kon komen. Dat kon. Paard bekeken, gereden, en de knoop doorgehakt. Dat was wel bij een handelstal. Bij sommige particuliren kan ik me voorstellen dat zij nog meer interesse hebben in waar hun paard terecht komt, en misschien nog wat andere mensen laten kijken alvorens een beslissing te maken.
Maar misschien ben ik daar zelf teveel een gevoelsmens in :')

Ik was een van die personen die jouw paard toen heel leuk vond :)) was idd net weg voor ik reageerde :+

Al kreeg ik Titane vlak daarna. Dus had zo moeten zijn, denk ik dan :)