Babootje schreef:Dat klopt. Maar ik heb gelezen dat proprioceptie niet per se met de hersenen te maken hoeft te hebben.
Dat het paard 'vergeten' is hoe ze moet lopen is na zo'n korte tijd boxrust niet heel aannemelijk; er zijn paarden die veel langer op boxrust staan en geen problemen hebben met proprioceptie (buiten dat de spieren slap zijn). Dat over de toon struikelen is echt van een andere orde.
Proprioceptie kan ook een gevolg zijn van trauma door beschadiging van het spierweefsel, zenuwknopen etc.
Dat lijkt bij het paard van Avalance de meest aannemelijke oorzaak. Want voor het ongeval struikelde het paard niet over de toon. Dus er is een causaal verband. Met de echo is er geen echte schade gevonden aan spieren/pezen, begreep ik. Maar betekent dit dat er echt geen schade is, of dat ze (nog) het niet hebben gevonden?. Is bijvoorbeeld schade aan zenuwvezels/knopen goed te zien? Wellicht is er nog wat uitgebreider onderzoek mogelijk die een echt sluitende conclusie geeft, zoals bijvoorbeeld een EMG. (EMG is een geleidingsonderzoek waarbij de functie van de zenuwen in het been worden getest.)
Aquatraining lijkt me in ieder geval aan te raden. Dat kan zeker geen kwaad. Ik zag in BIT magazine ook een aardig verhaal over de training bij proprioceptie. Maar voor ik daartoe over zou gaan, dan zou ik toch wel willen weten of er geen onderliggend neurologisch probleem in het been aanwezig is, of dat kan herstellen en hoe lang daarvoor nodig is.
https://www.bitmagazine.nl/medisch/verb ... ces/19677/
Ik vermoed dat dit is wat je bedoelt maar vind het wat misleidend omshreven:
proprioceptie heeft altijd met de hersenen te maken gezien daar het "regelcentrum" is. Ik zeg nergens dat het dier hersenschade heeft. Wanneer een zenuw stuk is kan dat idd ook voor verminderde proprioceptie zorgen omdat de hersenen dus een verminderd ontvangst hebben van dat deel. Maar proprioceptie heeft zijn kern in de hersenen. De zenuwen zijn slechts diens "handlangers".
Dat de proprioceptie verminderd is hoeft dus inderdaad niet te betekenen dat er in de hersenen iets mis gaat. (wat ik in mijn eerdere bericht ook al bedoelde eigenlijk toen ik zei dat verminderde proprioceptie niet perse ataxie hoeft te zijn.) het kan ook betekenen dat de signalen simpelweg niet goed door komen vanuit het ledemaat. Maar hoe dan ook zit proprioceptie ten alle tijden in de hersenen.

Maar een paard dat gevoelig is dat boxrust gehad heeft met fixatie (?) zou wel degelijk tijdelijk verminderde proprioceptie kunnen vertonen zonder dat er een fysieke (blijvende) beschadiging is.
Verminderde proprioceptie kan nl ook simpelweg voortkomen vanuit "trauma" (ja ook bij mensen, tot complete verlamming aan toe. )
een gevoelige dame als deze zou dus zomaar omwille van opgebouwd "trauma" (bij gebrek aan een beter passend woord) verminderde proprioceptie kunnen tonen.