Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:53

Waar Jack nu staat gaan ze heel de dag naar buiten en voor nu alleen snachts op stal. Wanneer het weer wat warmer/beter wordt blijven ze 24/7 buiten :)

Vandaag weer langsgeweest, ik word nog elke keer zo blij als ik hem zie <3
Gewoon lekker eventjes gepoetst, daarna ging hij zijn buurvrouw even poetsen

Afbeelding

En mij schattig aankijken <3
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:33

Hier ook 24/7 weiland. Alleen de stukken waar de hooibalen staan is vertrapt en bij de berg de stukken waar ze omhoog en omlaag klimmen. En het stuk wat weg is gehaald.. Maar dat is logisch. Gras groeit niet 1-2 meter onder de grond.. :')

Vandaag weer heen gegaan en poetspullen mee genomen en een schaar. Even de vilt weg knippen. Wilde ik al heel lang doen, alleen vergat steeds de schaar.
Touwhalster even aangepast, is een maat full dus eigenlijk te groot. Maar heb de knopen beetje versteld dus kan nu net aan. Zal later als ik eraan denk fotootje plaatsen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:42

Ilayla schreef:
farahdiba46 schreef:
ik weet niet of dit een hint naar mij was maar paarden hier hebben heeel veel weidegang, juist omdat je zelf de verantwoording voor je wei hebt, natuurlijk staan ze er niet alleen zomers op maar in de winter wel veel minder want als ze alles stuk lopen heb ik zomers bijna geen gras. Het pinnige oude welshje hebben we heel bewust gedaan omdat Missy ondanks haar vriendelijke karakter toch soms ook wel aardsbrutaal is :)

O nee was niet naar iemand gericht, sorry als dat zo over kwam. Had niet gelezen dat de welsh oud en pinnig was. Ging meer over mijn ervaring en wat ik belangrijk vindt voor een jong dier en dat is sociaal contact, kunnen spelen, correcties kunnen krijgen en vrij kunnen bewegen. Maar niet alle paarden en mensen zijn het zelfde, dus oordeel zeker niet over jouw situatie.

Met weidegang bedoel ik ook meer dat ze gewoon kunnen bewegen. Als ik een paddock had, zou ik die ook gebruiken ipv de wei.
oh onnodig bericht van mij dus, sorry :o

carika

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:15

Afbeelding

Zimba is weer helemaal de oude en verhuisd morgen naar dezelfde plek als zijn moeder! Allemaal wel een beetje spannend :o .
Hij staat 24/7 in de wei.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:50

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:33

Fijn dat Zimba weer beter is *\o/*

Wat is Jorie een scheetje <3

Nayeli helaas al een paar keer verhuisd door omstandigheden :( Eerst de grote reis van Duitsland naar Limburg naar een opfok. Hier stond ze met 3 andere veulens en een opvoedruin samen. 24/7 beschikking over wei en inloopstal. Ze kregen hooi en brok (zelf aanleveren) bijgevoerd. Daar weggegaan omdat er dingen gedaan werden die niet afgesproken waren en de communicatie van hun kant slecht was. Erg jammer.

Vervolgens samen verhuisd met een andere jaarling die bij haar in de opfok stond. Ze kwam in een kudde van 5 te staan: 2 volwassen merries, 1 jaarling, een veulen en zij. In de zomer 24/7 buiten op de wei met bomen om te schuilen en als het echt heel erg vies weer was konden ze snachts op stal. In de winter savonds op stal en overdag op een verharde paddock. Volledig zelfverzorging, dit werd mij op een gegeven moment te veel. En omdat Nayeli ook niet happy was daar, de knoop doorgehakt.

Haar verhuisd naar een volpension stal. Hier zijn we nu 2 maanden en wat een verademing vanaf dag 1!
Zij blij, ik blij :D
Op het moment komt ze een stuk minder buiten omdat de weides te nat zijn, ze komen ca. een halve dag in een groepje in de bak. Wel extra ruwvoer voerbeurten en ik heb een groot slowfeeder net ophangen voor snachts. Ik zet het krachtvoer met lucerne klaar en dit geven hun smorgens en savonds. Ik merk aan haar dat ze er geen moeite mee heeft om wat meer binnen te staan en ze is veel vrolijker als op de vorige plek. Bij goed weer gaan ze hele dagen op de wei en snachts op stal. Alles is er bespreekbaar.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:49

Woow lang niet geweest :wow: Zal even wat bijlezen!

@NRJ; Fijn dat je nu tevreden bent op je plek! Is heel belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de stalling van je paard. :j
@carika; Hihi dat staartje :=
@Annikoe; Wat een fijn gezicht hé zo dat ze staan te knuffelen <3
@Ilaya; WoW haha wat een verschil zeg. Die poetsbeurt was niet voor niets :D
@KittyDylan; Schattig! Mooi plekje ook trouwens, lekker droge bodem zeker?
@Farahdiba; Welkom! Wat een lief snoetje.
Fennadev; Hihi ja nog even oefenen :=
@Murosch; Toffe actie foto :D Hihi die witte pony :):)
@Quinc; Mijn baby staat thuis. Ik ben zelf een voorstander van 24/7 buiten kunnen lopen voor alle paarden niet alleen jonkies (waarom opeens 'oplsuiten' als ze 3 worden?!) We hebben een grote inloopstal en een grote paddock. Ik vind het heerlijk dat ik hem zo dichtbij kan zien opgroeien en opvoeden. Hij kent alles al en we hebben ook echt een goeie band. Dat zou ik echt enorm missen als ik hem maar 1x per week of zelf minder vaak zou zien.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 01:15

farahdiba46 schreef:
Normaal natuurlijk geen halster om in stal maar was net klaar met poetsen hier. *het gaat overigens heel goed tussen Missy en haar nieuwe maatje, ze heeft 2 jaar bij ij haar moeder gestaan en was even afwachten hoe het zou gaan maar gaat dus prima, er is veel rust.

*helaas blijkt bovenstaand bericht te voorbarig van mij. Missy heeft zich vandaag echt niet gedragen :( Ze besloot dat ze groter en sterker was dan haar tante en toen ze een correctie van tante kreeg liep ze erop af en duwde haar gewoon omver. Ik heb direct de afscheiding weer in de stal gemaakt, het moet voor beiden wel veilig zijn. In de nachten staan ze dus weer apart, overdag zoveel mogelijk bij elkaar maar als er geen toezicht is moet tantetje toch maar apart in de paddock ernaast. Missy en haar moeder (tinker) beukte n elkaar gewoon aan de kant als ze er langs wilden en dat gaat bij kleine tante natuurlijk fout. Balen hoor dit had ik echt niet zien aankomen...

***tante had behalve een flinke deuk in haar grote ego, gelukkig helemaal niets en heeft voor de schrik een grote wortel gekregen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 08:06

Fijn dat Zimba weer beter is!

Stoute Missy! Dominant dametje is het, of niet?

Voor wat betreft de opfok 'discussie', heb nu voor dd 2e x een paard in de opfok en tot nu toe hele fijne paarden eraan over gehouden. Heb het vaker verkeerd zien gaan met veulens die thuis gehouden werden en waar veel mee 'getut' werd, wat een draken werden dat..nu scheelt het ook dat ik niet veel andere keus heb, anders moet ze alleen in een stal op een (veel te dure) pensionstal.

Mijn dametje 2 weken geleden:

Afbeelding

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:00

Goedemorgen hele hoop bijgelezen! Kletskoppen :))
Welkom voor de nieuwe!
Wat een leukerd jibbel!

Succes met de verhuizing Carica!

Hier ook opfok laatste jaar en daar ben ik wel blij om ook al ben ik verder heel tevreden geweest!
Lamar is vandaag 2 jaar geworden *\o/* Y)(^)
Wat keuren betreft twijfel ik enorm!!
Moet ik veel geld in zn opleiding stoppen zonder te weten hoe hij van binnen in elkaar steekt maar aan de andere kant wat anders?? Ik zou hem niet weg kunnen doen denk ik..
maar die informatie kan wel nuttig zijn kortom nog 1 groot vraagteken

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:36

Jibbel ja, best wel ja, hoewel ik zelf weinig last met haar heb. Ik wilde haar eerst Jasmijn noemen maar toen ze er bij de geboorte half uit was en al nijdig met haar voorbeentjes sloeg, zei ik direct " dit is geen Jasmijn maar een Missy :D

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:38

farahdiba46 schreef:
Ilayla schreef:
O nee was niet naar iemand gericht, sorry als dat zo over kwam. Had niet gelezen dat de welsh oud en pinnig was. Ging meer over mijn ervaring en wat ik belangrijk vindt voor een jong dier en dat is sociaal contact, kunnen spelen, correcties kunnen krijgen en vrij kunnen bewegen. Maar niet alle paarden en mensen zijn het zelfde, dus oordeel zeker niet over jouw situatie.

Met weidegang bedoel ik ook meer dat ze gewoon kunnen bewegen. Als ik een paddock had, zou ik die ook gebruiken ipv de wei.
oh onnodig bericht van mij dus, sorry :o

Geeft niks hoor!
Jammer dat het nog niet klikt tussen de twee, maar ze wennen vast snel aan elkaar.

Xapple Hoe gaat het met lars?

Lamarxhorse, Gefeliciteerd met Lamar's verjaardag! Weet ik eindelijk wie het oudst is haha.
Ik denk dat je vanzelf wel merkt of keuren goed voelt of toch voor jezelf niet nodig blijkt.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:28

Gefeliciteerd met Lamar!

Jullie gaan hard! Kan het niet bijhouden al die berichten haha.
Nieuwkomers welkom iig :)

Leuke foto van Jaro Ilayla, wat een verschil ook!
Foto's van wat minder goede kwaliteit zijn evengoed leuk om te zien hoor :)

Ik heb vandaag weer met Dex gewandeld, hij begint wel een beetje stout te worden.
In het touw bijten enz, ik weet ook niet of hij het wandelen wel leuk vind.
Doe meestal half uurtje ongeveer, en 1 keer per 2 weken op z'n hoogst.
Maar hij is wel braaf met verkeer dus dat is fijn:)

Hoe doen jullie paarden het met wandelen?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:41

Gefeliciteerd met Lamar *\o/*

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:02

noor14 schreef:
Gefeliciteerd met Lamar!

Jullie gaan hard! Kan het niet bijhouden al die berichten haha.
Nieuwkomers welkom iig :)

Leuke foto van Jaro Ilayla, wat een verschil ook!
Foto's van wat minder goede kwaliteit zijn evengoed leuk om te zien hoor :)

Ik heb vandaag weer met Dex gewandeld, hij begint wel een beetje stout te worden.
In het touw bijten enz, ik weet ook niet of hij het wandelen wel leuk vind.
Doe meestal half uurtje ongeveer, en 1 keer per 2 weken op z'n hoogst.
Maar hij is wel braaf met verkeer dus dat is fijn:)

Hoe doen jullie paarden het met wandelen?

Dankje! Vind het meer zelf te lelijk om te delen, maar als jullie dat niet erg vinden doe ik dat wel.

Ah jammer dat je het idee hebt dat hij het niet echt leuk vindt. Had ik soms ook toen die zo sloom liep. Laat je hem ook wel eens grazen onder weg? Dat vinden ze vaak wel leuk haha. Maar denk ook dat je maar zo moet denken je doet het ook voor hem en niet alleen omdat hij het wel/niet leuk vindt. Hij wordt er sterker van en als hij vroeg nergens van onder de indruk is, is de stress later lager.
Jaro was bij mij de laatste 3x ook stout. Hij werd sterk en ging dribbelen van iemand die aan het snoeien was en een paard dat over een dijkje galopeerde.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:09

xApple schreef:
Woow lang niet geweest :wow: Zal even wat bijlezen!

@NRJ; Fijn dat je nu tevreden bent op je plek! Is heel belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de stalling van je paard. :j
@carika; Hihi dat staartje :=
@Annikoe; Wat een fijn gezicht hé zo dat ze staan te knuffelen <3
@Ilaya; WoW haha wat een verschil zeg. Die poetsbeurt was niet voor niets :D
@KittyDylan; Schattig! Mooi plekje ook trouwens, lekker droge bodem zeker?
@Farahdiba; Welkom! Wat een lief snoetje.
Fennadev; Hihi ja nog even oefenen :=
@Murosch; Toffe actie foto :D Hihi die witte pony :):)
@Quinc; Mijn baby staat thuis. Ik ben zelf een voorstander van 24/7 buiten kunnen lopen voor alle paarden niet alleen jonkies (waarom opeens 'oplsuiten' als ze 3 worden?!) We hebben een grote inloopstal en een grote paddock. Ik vind het heerlijk dat ik hem zo dichtbij kan zien opgroeien en opvoeden. Hij kent alles al en we hebben ook echt een goeie band. Dat zou ik echt enorm missen als ik hem maar 1x per week of zelf minder vaak zou zien.

Ohh ja dat staartje... helaas groeit hij zelf harder dan zijn staart dus dat schiet helemaal niet op.
Zo zonde...
De verhuizing ging heel soepel, het duurde wel zo'n halfuur voordat hij op de trailer stond maar alles ging rustig zonder heel verveld gedrag. In de nieuwe kudde heeft hij ook meteen een vriend gevonden.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:20

Hoihoi!

Mag ook ik me hier melden?
Vorig jaar hebben wij een Welsh Cob merrie gekocht, geboren op 28 April 2015.
Sascha is geimporteerd uit Engeland.

Afbeelding

Een recente foto moet ik nog uploaden :D

Helaas is door mijn andere veulen haar staart en manen opgegeten, dus ziet ze er niet meer zo mooi uit als op de foto.

Ze staat in principe te koop voor het goede huis. Vind ik geen geschikte plaats, blijft ze lekker hier! :)

Leuk om de vorderingen van andere ponys en paarden te lezen.
Zag een hoop mooie voorbij komen!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:06

Gefeliciteerd met Lamar! Y)(^)

Welkom Bubleee; leuk paardje! Maar ze staat dus al te koop? :o?

@Ilaya; Gaat heel goed met Lars! Hij krijgt elke dag z'n eten en knuffels. Pak hem af en toe om te borstelen maar verder niks. Ga van het voorjaar weer eens lekker met hem wandelen maar nu heb ik er vaak geen tijd voor en ik zie er de meerwaarde er nu niet van in (ik weet al dat hij niet onder de indruk is van verkeer). Ik meet hem regelmatig want ik ben een beetje bang dat hij klein gaat blijven maar ik hou moed :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:05

Jorie mag juist niet grazen onderweg. Hij vindt het wel leuk als we even een sprintje trekken of even draven. Als ik hem wel laat grazen onderweg dan krijg ik dat gedrag er nooit weer uit. Verder gebruik ik het wandelen om dus alvast de 'kom' =harder en 'draf' erin te krijgen.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:21

@carinka wel goede oefening inladen en rijden met de trailer lijkt me. Altijd prettig als dat goed gaat.
Vriendin van me heeft een trailer gekocht, dus ik hoop stiekem dat ik binnenkort ook kan oefenen.

@Bubblee Hoi knap dier heb je. Ik hoop gewoon dat ze niet verkocht wordt, dan kunnen we haar blijven volgen :D

@xApple Goed om te horen dat Lars het ook goed doet. Welke hoogte zou hij moeten halen dan, zodat je er goed op kan? Spannend lijkt me dat. Je weet het nooit zeker op die leeftijd.

@Fennadev Kan me ook wel iets bij voorstellen dat je dat niet wilt aanleren. Is voor de kar misschien ook wat onhandiger als ze willen eten. Ik doe het juist wel om het leuker te maken en om z'n aandacht af te leiden van enge dingen, maar ik zeg wel altijd 'ja eten' als hij mag grazen, anders mag het niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:51

Laten grazen tijdens het wandelen doe ik ook niet. Met vreetmachines (Shetlanders en een Fjord) wil
ik dat gedrag niet weer hoeven afleren.

Lars is nu 1.33 Papa is 1.53 maar mama was wel een kleintje (1.40 ongeveer).

Mijn vorige rijpony was 1.33 maar dat was net ff te klein. 1.40 zou wel kunnen maar echt
heel mooi is het niet. Ik hoopte eerst op 1.50 maar dat zit er denk ik echt niet in. Nu hoop ik
op 1.45 :=

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:52

Nog gefeliciteerd met Lamar! :D

@bub
Wat een leuk koppie zit daar op! :D

[ITP] De zee in met Elano!

Wat ik vandaag gedaan heb! :D

Hier laat ik Elano wel af en toe grazen.. Maarja, hij is ook het omgekeerde van veel paarden. Loopt weg als ik aan kom met eten en als ie mag grazen moet ik het hem helemaal aanwijzen.. _O-

Hij loopt hooguit zelf naar het gras als hij nodig moet plassen. Dat doet ie niet op steen/asvalt. Geef hem groot gelijk. :P

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:03

Annikoe wat een lieve fotos <3

Wat een prachtige schimmel pony zimba!!

Wow bubble wat een prachtig dier :wow:

Leuk topic puppy1128! Mooie fotos

Mooie zwarte van jibbel :j

Mijn meisje gister gepoetst, manen gekamt via een krukje. Even voor de lol over haar rug gehangen en geklopt op de bips en buik. Geen KIK he! Zo trots op babymeisje
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:08

Kabayo schreef:
Annikoe wat een lieve fotos <3

Wat een prachtige schimmel pony zimba!!

Wow bubble wat een prachtig dier :wow:

Leuk topic puppy1128! Mooie fotos

Mooie zwarte van jibbel :j

Mijn meisje gister gepoetst, manen gekamt via een krukje. Even voor de lol over haar rug gehangen en geklopt op de bips en buik. Geen KIK he! Zo trots op babymeisje
[ [url=m/397w97.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook geen kick. Kan ook gerust mijn tas op hem leggen. Zeker handig als ik geen zin heb om te bukken voor een borstel. :')

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:15

Fijn dat ze dat al zo goed doet Kabayo! Doe het zelf ook al vanaf baby af aan, ze rondom vastpakken om de buik en erover heen hangen.

Thnx voor t compliment over mijn meisje. :)

Leuk naar zee puppy!! Wil ik ook nog eens doen. :j