Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:59

Hoi hoi ik volg dit topic al een poosje jullie zijn al lekker bezig met de jonkies :) weet al een beetje hoe vaak er getraind wordt en wat jullie zoal met de jonkies doen Maar waar ik ook benieuwd naar ben is wat en hoeveel er gevoerd wordt Dit is natuurlijk afhankelijk van ras en grote maar dan krijg ik toch een indicatie Duurt nog even hij is 2 en half Maar je kan niet vroeg genoeg beginnen met info verzamelen

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:04

Hoi dresjoepie!

Mijn jonkie krijgt 's morgens en 's avonds 1schep (+-1kg) onderhoudsbrok. Als hij wat meer in training staat wordt dit aangepast naar een halve schep onderhoudsbrok en een halve schep equifitmengeling. Onbeperkt hooi en stro.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:17

ik voer heel veel momenteel, maar hij is me wat te schraal bij de zadelmakmaker teruggekomen:

per dag:
onbeperkt jhooi op stal
overdag op de wei
2 scheppen seniores priores (ongeweekt)
1,5 schep muesli zonder
1 schep ponybrok
3/5 schep subli Omega 369 Mix
3 handjes lucerne
5 wortels

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:17

Mijn 5jarige haf krijgt nagenoeg onbeperkt ruwvoer en een kwart Natures Best per dag en 50 gram Vital complete en een paar handen daily plus. Overdag loopt hij buiten, 's nachts op stal. Ik verdeel de muesli/vital complete over 2 voerbeurten.
Op dagen dat ik met hem werk krijgt hij ong. een halve Natures Best. Hij deed ong. 30 minuten wat als ik met reed of longeerde, met redelijk wat draf, of een uur wandelen in vlotte stap aan de hand/handpaard door het bos.

Nu staat hij dan even stil ivm de operatie morgen en het kan wel zijn dat daarna het krachtvoer wat omhoog gaat, afh. van hoeveel hij inlevert door de pijn etc van de operatie.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:31

Mijn driejarige krijgt 2x per dag een schep Classic Mix van Equifirst, en verder zo'n 10-12kg hooi. 2x per dag een paar minuutjes grazen aan de hand en tussendoor een maiskolf, appel of wortel. Ik voer dus niet heel veel :) in de zomer wordt het hooi verminderd en heeft ie zo'n 12u per dag gras.
M'n andere paard krijgt eigenlijk net hetzelfde, alleen krijgt die sportmengeling ipv recreatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:39

Mijn jonkie krijgt 3 x 0,5 onderhoudsbrok en 2 x per dag wordt er gehooid waarvan 1 x savonds rond 9. (dus 5 "maaltijden" per dag)
Een schep Pavo Daily Plus en een scheutje 369 omega olie.
Appels wortels of mandarijntjes lust ie tot op heden nog niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:41

dresjoepie schreef:
Hoi hoi ik volg dit topic al een poosje jullie zijn al lekker bezig met de jonkies :) weet al een beetje hoe vaak er getraind wordt en wat jullie zoal met de jonkies doen Maar waar ik ook benieuwd naar ben is wat en hoeveel er gevoerd wordt Dit is natuurlijk afhankelijk van ras en grote maar dan krijg ik toch een indicatie Duurt nog even hij is 2 en half Maar je kan niet vroeg genoeg beginnen met info verzamelen

Het jonkie hier krijgt behoorlijk veel voor 2x per week een kwartiertje te lopen maar die is zwaar verwaarloost geweest en moet dus simpelweg nog extra bij gevoederd worden. :) Aan mij heb je dus niet zoveel vrees ik. :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:58

Wat krijgen jullie paarden allemaal veel eten :o
Mijne moet het doen met 2 x 1/4 sportbrok en royale hoeveelheid kuil. Na het werk krijgt hij half schepje appelmuesli van cavalor voor het idee.

En vandaag was hij fris en stout en bleek hij meer conditie te hebben als de gemiddelde 6-jarige := Dat belooft nog wat van de winter :o

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 06:58

Oh jee gomir hahaha. Hier idd ook minder eten hoor. Iets meer brok dan jij. Maar paard ziet er rond en gezond uit.

Straks even verder teruglezen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:26

Nou Elmo is gister al geopereerd.
Dat paste uiteindelijk beter in het ok-schema, dit was een lastige operatie die slecht van te voren liet inschatten hoeveel tijd die zou kosten en er moeten er vandaag en morgen nog een paar onder het mes.
De chirurg was eigenlijk vrij gister maar is dus toch s middags komen opereren, Elmo stond toch al in de kliniek.
Alleen wist ik van niks en kwam nietsvermoedend op bezoek en was mn paard kwijt!
Toen lag hij dus al op tafel.
Operatie is goed gegaan, hij is heel rustig onder narcose gegaan en ik heb hem zelf ook weer rustig wakker zien worden.
Het abces is eruit, de pus op kweek, hij heeft een jaap van 15 cm in de lies waar nu nog een drain uitsteekt. Staat nog flink onder de antibiotica en pijnstilling.
Nu duimen dat er verder geen infectie optreedt en hij voorspoedig herstelt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:50

oeh, dat is even schrikken Marije. Maar ook wel fijn dat je je er nu niet druk over hebt kunnen maken.
Moniek: er weer op geweest?
gomir: waaide het wat frisjes onder zijn buik?

ik heb gister op het grote weiland gereden. Wilde eigenlijk achterin in een afgesloten stuk gaan rijden maar mijn vriend was al weg voor ik er erg in had en kon er dus niet in. Dan maar op het open stuk (10x formaat van buitenbak). Hij was super braaf en heb zelfs gewoon gegaloppeerd. dat was pas de 2 e keer.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:52

Bedankt alvast voor de informatie er zit wat variatie in maar had ook niet anders gedacht Ik ga me er eens verder in verdiepen in de soorten voer

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:57

Oh dat is wel schrikken Marije..... gek dat je daar niet van op de hoogte bent gesteld! Hopelijk hersteld hij goed. Nooit leuk dit soort dingen -O-

Wat goed pol! Fijn als ze zo braaf zijn.

Mijn baby mocht mee buitenspelen <3
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56CFB1AB

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:59

aargh wil ik ook!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:10

Super tof!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:09

Wat fijn Pol datie zo braaf was in de grote wei.
Switt ziet er leuk uit!
Ha Gomir, leuk zo'n fris paard :-)
Hopelijk van de winter niet té fris.

Elmo gaat goed. Voor hem is het heel fijn dat het nu koud is, beter voor de zwelling en de wond.
Ze hebben er gewoon niet aan gedacht om me te bellen denk ik.
Ach, nu het allemaal goed is gegaan met de operatie maakt het me ook niet meer uit.

Hij mag lekker herstellen nu. Ze waren tevreden over hoe hij het doet. Kan wel merken datie wat meer op zichzelf is nu dan anders, maar lekker knuffelen en borstelen vond hij toch wel fijn, al liet hij subtiel weten dat ik niet te dicht bij het geopereerde gebied mocht komen. Dan draaide hij gewoon met zijn hoofd naar me toe en met zijn kont bij me vandaan. Ik ga hem daar nu ook nog niet toe dwingen, kan me goed voorstellen datie daar down under nu even geen polonaise wil.
Uit de drain leek alleen bloederig vocht te lekken en verder geen troep, dus dat was ook positief.
Nu maar afwachten en duimen dat hij snel goed herstelt.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:15

Pol, ik heb hem gisteren gelongeerd dat doe ik meestal op maandags .. Hij was pittig fris ;)
Morgen ga ik er waarschijnlijk weer op maar misschien longeer ik hem even voordat ik erop ga ;)
Gisteren ook nog even contact gehad met de vorige eigenaar ivm dat hij nog zoveel hengstengedrag
Heeft... Hij is staand gecastreerd en beide ballen zijn verwijderd, dus dat kan het niet zijn..dat er nog
Iets is achter gebleven :+ ik denk toch dat ik iets ga bestellen om z'n hormonen wat te temperen ~~}>

Ik voer Hudson ook best veel.. :o hij krijg 3 kg brok van havens en daarnaast veel hooi, na het werken
( 4 x in de week ) krijgt hij een schep pavo sportsfit ...

Marije, ik hoop dat Elmo goed hersteld .

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:18

dresjoepie schreef:

Mijne staat nu nog 24/7 op het land en krijgt alleen wat muesli als hij heeft gewerkt- wat niet zo vaak is. Heb helaas niet de mogelijkheid hem meer te voeren maar tot nu toe is dat ook niet nodig, hij ziet er goed uit.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:03

Gave foto switt, is dat nou in renswoude?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:21

Ja, dat klop! Dat zie je snel.

Stoere foto he <3

Hij heeft/had hele serieuze medische problemen- al vanaf veulen af aan. Ik had niet gedacht dat ik ooit op hem zou kunnen rijden, en nu doet hij het gewoon! Het is helaas een beetje een lang filmpje, maar zo erg was het: https://youtu.be/EiO6Z8a4EPc

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:44

ik meende je al te herkennen met Muis. Ongelooflijk hoe die is opgeknapt. Was het kantelpunt nu de aquatrainer (want dat had je met hem gedaan toch?)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 06:32

Switt, wat een verandering zeg .. Jeetje wat is die opgeknapt zeg...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:38

Switt: ziet er goed uit! Als je ziet waarvan hij komt! Proficiat hoor!
Moniek: frisse Hudson hihi :) is een teken dat hij zich goed voelt he! En dat hengst zijn, dat gaat er wel uit! Mijn 7j is ook laat gecastreerd (op zijn 5e) en die heeft een jaar zulk gedrag vertoont, ook dekken enz. Nu sinds dit jaar is het veel beter, enkel het brullen naar de dames en af en toe, flemen en zijn *** eruit halen is gebleven. :o Maar hij is veel makkelijk geworden voor de rest.
Marije: fijn dat Elmo zich al beter voelt! :j En ik kon de eerste dagen ook absoluut niet in de buurt van de wondes komen, maar das slijt :j Rico vind het nu niet mee erg als je aan zijn zaakje komt :)

Rico ging gisteren ook weer goed, ook wel lekker frisjes :j maar door die eerste koude hadden gisteren wel meer paarden op stal er kriebels van :D
Morgen gaan we eens balkjes galopperen en volgende week heb ik voor de eerste keer een half uurtje les, dan gaan we hem eens een sprongetje laten maken :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:42

Fijn om te horen dat Rico geen trauma's aan zijn operatie heeft overgehouden.
Elmo was ook helemaal niet gemeen, ik had hem gewoon los in zijn box staan zonder halster om en was hem aan het poetsen en knuffelen. Wanneer hij vond dat ik te dichtbij plekken kwam waar hij me nu niet wilde hebben, draaide hij heel subtiel zijn hoofd naar me toe en zn kont van me af en ging me weer knuffelen/afleiden van wat ik aan het doen was, dat was eigenlijk alles.
Uiteindelijk zelfs zijn rechterbeen (wond zit in rechterlies) vanaf zijn hoef tot ongeveer zijn sprong, net iets hoger, wel kunnen poetsen. Hoger was weer een duidelijk 'nu even niet baasje' reactie.
En juist omdat hij dat zo netjes doet en ik er feitelijk verder nog niks te zoeken heb, heb ik die aanwijzing van hem gerespecteerd.
Gewoon lekker de rest van zijn lijf weer gepoetst en lekker geknuffeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:54

Fijn dat het met Elmo goed gaat Marije!
En, frisse paarden allemaal (ook hier :D :D :D ) Maar het blijft wel te doen.
Ik vrees toch te moeten scheren deze winter. History is flink fluffy. Met dank aan die rare temperaturen van de laatste tijd want met 18 graden kon hij toch echt nog geen dikkere deken op, al was ie voor de nacht dan weer wel nodig. Maar is voor mij niet te doen 2x p/d dekens wisselen. Als ie uitgegroeid komt er toch echt zo'n - 20 + 20 deken; scheelt een hoop gedoe.