[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:19

in tijden van crisis een heus paard kopen met het budget voor een shet *\o/*

rijmt ook nog eens :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:20

Kaja, het paard is beter af als iemand die betere mogelijkheden kan bieden het koopt. Dan hoeft er niet nog een onhandig adres tussen te zitten waar het niet van verbetert.

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:26

Goos_Horses schreef:
Kaja is niks penny aan, mensen proberen een mens en paard te behoeden voor een zeer grote fout!
Welzijn staat ondanks dat het topic daar niet over gaat naar mijn idee altijd nog voorop en geloof niet dat het paard zijn welzijn daar voorop gaat indien het aangekocht word.

Samantha foto's? :-)
interessant bloed overigens

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hmm en als dit niet lukt staat ze op mijn profiel!

@ Selka
@ Iessie
@ Nicole
Dank jullie wel erg leuk altijd om te lezen! TROTS op der!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:26

ralphtdw schreef:
sympie schreef:
ik kijk atlijd naar de ogen, zo zal ik nooit een paard kopen met een klein oogje ( zo een waar je de witte rand altijd kan in zien, zonder dat het oog wegdraaid) mijn ervaring is dat het altijd kijkers zijn en moeilijk te ontspannen...

Ik moet ook wel een beetje liefde of op het eerste zicht hebben, ik moet het paard zien en al het idee hebben van ja, heeft iets

ja tuurlijk mijn keuze zal dit ook niet wezen maar als jij echt een goedzak zoekt en beetje wil rondjes rijden denk ik waarom niet.
maar meestal met de witte randjes zijn vaak pittig maar niet altijd wij proberen die paarden altijd te vermijden haha

wie spreekt er nu over een goedzak????
ik zeg alleen, ééntje met kleine oogjes komt er bij ons niet in.. :D
Laatst bijgewerkt door Deertje op 31-10-12 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:28

Fleur, ook ik hoop van harte dat je je bedenkt. Ik ben ook 19, zou heel graag een eigen paard kopen maar op dit moment heb ik geen stabiel inkomen dus ik durf het niet aan. Ik geniet lekker van al het moois wat hier langs komt en kijk uit naar het moment dat ik zelf thuis kom met een viervoeter (wat nog minimaal twee jaar gaat duren).

Sam, gefeliciteerd! Wat een schitterend dier zeg :D

Dames, misschien wat offtopic maar zetten jullie per maand een bepaald bedrag opzij voor de onvoorziene kosten of hebben jullie een bepaald bedrag gespaard voordat het paard in huis werd gehaald? Ik ben wel nieuwsgierig hoe iedereen dat aanpakt. :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:29

Fleur het gaat krap worden maar ik heb het ook altijd gered hoor. Ik verdiende toen ik 17 was hetzelfde alleen in guldens (ai wat ben ik alweer oud)
Ik betaalde daar stalgeld van 165 gulden per maand.
Bij een boer. Zomer 24/7 op de wei in de winter de nachten op stal. Moest alleen wel zelf uitmesten.Alleen een buitenbak geen luxe.Overdekt poetsen kon in je stal :D

Mijn paard stond niet op ijzers omdat ik ook regelmatig naar het bos ging over de weg groeiden de hoeven niet heel hard en met 2 x per jaar bekappen (en dan vaak alleen vijl erlangs en stralen bij werken) was hij al klaar. Vaak hoefde ik van de smid niet te betalen of maar 5 gulden omdat er amper wat af hoefde. (kwam hij wel voor meerdere paarden op stal)
Mijn paard was nooit ziek of iets dus aan veearts kosten betaalde ik alleen de entingen per jaar. Ontwormen zat bij het stalgeld in.
Wel had ik de afspraak met mijn ouders dat in geval van nood (hoge kosten veearts) zij zouden bij springen en ik hun weer terug zou betalen. Dat is nooit nodig geweest.

Nieuwe dekjes e.d. vroeg ik voor mijn verjaardag. Van het geld wat ik overhield kon ik regelmatig lessen. Ik heb nooit veel uitgegeven aan kleding (nu doe ik dat nog steeds niet)
Voor kerst kreeg ik elk jaar de startkaart voor het volgende jaar :D
Voor dit paard heb ik in die tijd 2500 gulden (is dus 1250 euro ) betaald.
Afbeelding
Toen we z1 waren heb ik hem verkocht aan iemand hier op bokt waar hij inmiddels als 16 jarige met zijn prepensioen bezig is

wbt goedkope stalling. Het is denk ik maar net wat je wil maar ook welke regio je zit. Bij ons aan het einde van de straat zit ook nog een pensionstalling je betaald daar 100 per maand dat is incl ruwvoer, bodembedekking, dagelijks uitmesten, hele dagen weidegang (ook winter) buitenbaan met verlichting.
excl krachtvoer maar als je het in een ton voor de stal zet geven ze het wel 2maal daags

Ook zit er hier nog een stalling daar betaal je 90 euro (binnen en buitenbaan) weidegang maar daar moet je zelf voor bodembedekking, ruwvoer en krachtvoer zorgen. Ook zelf mesten en zelf binnen en buiten zetten.
Daar komt dus zo al 100 euro per maand bovenop (als het niet meer is) en moet je weer erg veel zelf doen of met je stalgenoten goede afspraken maken.

Samantha ze is prachtig!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:33

Proficiat met je jaarling Sam. Hij is inderdaad wel speciaal en ik vind hem persoonlijk wel heel mooi.
Blijft die zo of gaat die nog schimmelen ? Heb niet zo veel verstand van kleuren :o
Laatst bijgewerkt door betadine op 31-10-12 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:36

Hoi,

Ik lees al eventjes mee. Ik wil deze winter een paard aanschaffen. Ben op zoek naar het volgende:
- ruin
- liefst een schimmel
- stokmaat boven de 1.65
- allrounder. Hoeft nog niet veel gepresteerd te hebben
- leeftijd tussen de 4 en 10 jaar(ongeveer)
- budget +- €4000
- ster, stevig gebouwd

Hele waslijst :o Ik hoop dat jullie mee zouden kunnen kijken :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:36

en hoelang is het geleden dat je 17 was Nimber :P

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:37

Samantha wat een aansprekend paardje zeg! hoop dat je er veel plezier van mag hebben!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:38

Ik had een bepaald maximaal budget voor de aanschaf in gedachten, zodat ik nog voldoende spaargeld over zou hebben. Na de aanschaf ben ik verder gegaan met sparen :)

Voordat ik een paard kocht, heb ik een aantal maanden het bedrag gespaard dat ik kwijt dacht te gaan zijn aan een eventueel toekomstig paard. Zo kon ik zien of ik de maandlasten zou kunnen dragen en het bijkomende voordeel was dat mijn gespaarde bedrag hierdoor natuurlijk ook toenam ;)

Het is logisch dat je voor een eigen paard andere dingen moet laten, ik koop tegenwoordig bijvoorbeeld een stuk minder kleding dan voorheen. Het moet naar mijn idee echter niet zo zijn dat je elke maand héél krap zitten vanwege het hebben van een paard :n

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:39

Kaja in dat opzicht is het penny inderdaad. Het word tot in den treure herhaald, puur om betreffende bokker wat verstand bij te brengen.

Sam echt een plaatje, ik vind het altijd wel leuk zulke aparte verschijningen!

Nimber vind het verre van realistisch ook erg ondoordacht.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:41

besita schreef:
en hoelang is het geleden dat je 17 was Nimber :P

Au :')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:42

ze kan ook eerst nog een maand of zes zonder zadel rijden :P

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:43

badeendje schreef:
Nicole schreef:

Knap van je! :j . Wel super balen, maar dat knagen wil je ook niet. Je hebt gekozen voor de welzijn van het dier, dat is super goed van je!

Het is verschrikkelijk ik heb me en potje lopen janken dat is niet normaal |( Hij is en was mijn droom, maar ben ik dan zo egoïstisch om te zeggen nee jij bent mijn droom en wanneer je ziek bent kan ik je het niet het beste gunnen en dan gewoon houden..

Al huilend typ ik dit allemaal, maar meneer heeft het zo goed daar en dat verlicht toch wel de pijn. Ik weet wanneer zijn zadel niet meer past dat er per direct een nieuwe voor hem aangeschaft word wanneer hij ziek is ze richting de kliniek gaan, wanneer hij iets voor de rest van zn leven mankeert hij niet weg gegooit word als oud vuil maar daar voor altijd kan blijven net zoals hun andere paard die ze 10 jaar hebben gehad tot paardje zelf zei dat ze niet meer kon met spat in achterbenen.. En dat doet je goed, beter dan dat je wakker word 's ochtends en zal der wat gebeurt zijn..

Awh, hee precies meid, maar geweldig dat je zulke lieve eigenaren hebt gevonden! Mag je ook af en toe langskomen?

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:44

betadine schreef:
Proficiat met je jaarling Sam. Hij is inderdaad wel speciaal en ik vind hem persoonlijk wel heel mooi.
Blijft die zo of gaat die nog schimmelen ? Heb niet zo veel verstand van kleuren :o

Ja of die zo blijft is een beetje de vraag!! Ik hoop het maar ben bang van niet.....
Der vader is wel donker maar der moeder is ook schimmel, dus de kans bestaat groot dat ze licht gaat worden.

Der manen en staart zijn overigens wel nog zwart, en ze heeft ook heel veel zwarte haren.... Maar goed we gaan het zien! Zou wel leuk zijn als ze zo bleef!

En echt leuk al die positieve reacties!!
Dank jullie wel.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:44

badeendje schreef:
Nicole schreef:

Het is verschrikkelijk ik heb me en potje lopen janken dat is niet normaal |( Hij is en was mijn droom, maar ben ik dan zo egoïstisch om te zeggen nee jij bent mijn droom en wanneer je ziek bent kan ik je het niet het beste gunnen en dan gewoon houden..

Al huilend typ ik dit allemaal, maar meneer heeft het zo goed daar en dat verlicht toch wel de pijn. Ik weet wanneer zijn zadel niet meer past dat er per direct een nieuwe voor hem aangeschaft word wanneer hij ziek is ze richting de kliniek gaan, wanneer hij iets voor de rest van zn leven mankeert hij niet weg gegooit word als oud vuil maar daar voor altijd kan blijven net zoals hun andere paard die ze 10 jaar hebben gehad tot paardje zelf zei dat ze niet meer kon met spat in achterbenen.. En dat doet je goed, beter dan dat je wakker word 's ochtends en zal der wat gebeurt zijn..

Awh, hee precies meid, maar geweldig dat je zulke lieve eigenaren hebt gevonden! Mag je ook af en toe langskomen?

Ik mag gelukkig altijd langs komen wanneer ik wil :D Ga hem binnenkort waarschijnlijk scheren :P

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:45

ik za het ook afraden maar er zijn denk ik heel wat jongens en of meisje die er het zelfde voor staat.
als de 300 euro per maand aan het paard mag besteden en de rest krijgt zij van haar ouders ook als er wat met de dierenarts is
en de rest ook zoals ziektenkosten verzekering door de ouders enz.
dan denk ik dat zij het wel kan redden.
dan moet je alleen nog een idee gaan vinden zoals het zadel enzo.

wij waren ook altijd veel geld kwijt per maand.en wij hebben soms wel eens gezegd van al het geld gaat op naar de paarden en wij kunnen zelf niks meer

Goos_Horses

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:48

Sam hij word ongetwijfeld schimmel zo te zien op de foto's. Wel jammer maar in de zomer kan je het pigment verschil goed zien in de winter ook als je gaat scheren

Ja en hoe gaat ze het redden als ze op zichzelf gaat wonen? Gaat samen wonen? Ze kan het nu amper tot niet doen met dit budget laat staan dan.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:50

Goos_Horses schreef:
Sam hij word ongetwijfeld schimmel zo te zien op de foto's. Wel jammer maar in de zomer kan je het pigment verschil goed zien in de winter ook als je gaat scheren

Ja en hoe gaat ze het redden als ze op zichzelf gaat wonen? Gaat samen wonen? Ze kan het nu amper tot niet doen met dit budget laat staan dan.

dat betekend dan dat zij dit nooit kan en anders ander werk gaan zoeken:P

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:51

besita schreef:
in tijden van crisis een heus paard kopen met het budget voor een shet *\o/*

rijmt ook nog eens :D

_/-\o_ :')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:51

ach joh ..als je een paard koopt met in je hoofd " ze is net ontwormd , dus dat hoeft even niet ..de smid is er net bijgeweest dus dat hoeft ook even niet ..ik ga nog een maand longeren dus een zadel hoeft ook nog niet .." tsssss deze week heeft ze brok gehad dus ze kan wel een weekje zonder zeker :(

Needje

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:52

:')

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:52

Dieuwke_ schreef:
Fleur, ook ik hoop van harte dat je je bedenkt. Ik ben ook 19, zou heel graag een eigen paard kopen maar op dit moment heb ik geen stabiel inkomen dus ik durf het niet aan. Ik geniet lekker van al het moois wat hier langs komt en kijk uit naar het moment dat ik zelf thuis kom met een viervoeter (wat nog minimaal twee jaar gaat duren).

Sam, gefeliciteerd! Wat een schitterend dier zeg :D

Dames, misschien wat offtopic maar zetten jullie per maand een bepaald bedrag opzij voor de onvoorziene kosten of hebben jullie een bepaald bedrag gespaard voordat het paard in huis werd gehaald? Ik ben wel nieuwsgierig hoe iedereen dat aanpakt. :)

En sorry Dieuwke nog even een reactie op je vraag ;-)

Ik was van plan in eerste instantie te gaan sparen voordat ik een (volwassen) paard zou gaan kopen! Maar zoals je ziet waren alle plannen ineens omgegooid toen ik haar zag! Niet gespaard maar ook niet hoeven lenen. Wel uiteraard eerst alles doorgerekend kwa huishouden en alles wat erbij komt kijken + een pot onvoorziene kosten berekend! Nu is het zo dat ik voor haar stalling/opfok nog niet zoveel betaal dus het geld dat ik normaal kwijt zou zijn aan stalling zet ik nu alvast apart om straks alles te kunnen aanschaffen voor haar, ik had natuurlijk ook nog wel spullen van vroeger maar ben nu tevens ook al langzaam bezig dingen bij elkaar te sprokkelen. Tevens is het indd. zo dat ik naast de kosten van haar maandelijk een spaarpotje/rekening voor haar open om daar eventuele onvoorziene kosten van te kunnen betalen!

En niet te missen alles met mijn vriend besproken en de berekening aan hem laten zien, zodat hij weet wat de kosten zijn mocht er verandering komen in welke situatie dan ook!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:54

Nicole schreef:
badeendje schreef:

Ik mag gelukkig altijd langs komen wanneer ik wil :D Ga hem binnenkort waarschijnlijk scheren :P

Haha leuk, gelukkig! Je hebt echt de beste keuze gemaakt, welzijn voor het paard, daar moet je wat lef voor hebben hoor! Echt top van je. En mooi van die foto aan de muur :).