Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:15

[quote="Aimee]Het is een Gelderse van bijna 1.80 m. Ik realiseerde me pas later dat dat kennelijk uitnodigend is voor mensen met een ander postuur dan ik zelf :o
Daarbij komt dat ik verwacht dat een beginner die een eigen paard zoekt toch in ieder geval kan licht rijden en enigzins normale hulpen kan geven. Sterker nog, mijn vriend heeft misschien tien keer op een paard gezeten, maar rijdt zo weg met m'n grote vos.[/quote]

mijn postuur is ook wat groter dan gemiddeld, het is toch logisch dat ik dan ook een wat groter en zwaarder paard uit kies? en niet zo n hoogbenig damespaardje van Vonneke?
vond die van jou ook erg leuk destijds maar durfde de bemerkingen niet aan. Het is wel een plaatje!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:22

Seven schreef:
Toen ik mijn ruin te koop had heb ik al aan de telefoon veel proberen te selecteren en toch heb ik ruiters gezien waarvan ik dacht jeetje en jij wil zo'n groot paard :oo
Mensen die zelf totaal geen balans hadden etc gelukkig had ik mn ruin zorgvuldig afgericht en vertrouwde ik hem er op dat hij niets zou doen maar de eerste die opstapte bezorgde me toch echt doodangsten pfff wat hing die scheef en dan weer achterover. Het paard wou eigenlijk niet meer lopen maar probeerde het toch dier heeft ee gouden karakter.

Maar als je een dier hebt wat daar ook maar iets gevoelig is daar kan het al helemaal mis mee zijn echt heel vervelend en sneu voor het dier, die weet ook niet wat die op dat moment moet.

Hier nog zo'n brave merrie. Er hebben in de tijd dat zij in de actieve verkoop stond echt ruiters opgezeten waarvan ik dacht :oo :oo En toch braaf elke hindernis nemen, zo goed mogelijk proberen te ontspannen en echt haar best proberen te doen. In dat opzicht durf ik een klein kind op haar weg te sturen, maargoed voorkeur heeft nu eenmaal een fatsoenlijke ruiter of amazone. Maar ik heb hem wat keren geknepen 'als dat maar goed gaat....' :=

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:40

Seven schreef:
Ik hoor het wel gaat ze naar een ander is het niet anders kan ik nu niets meer aan veranderen dan kijk ik wel verder. Zal wel balen zijn trouwens das dan de zoveelste keer.

De juiste instelling bij de aankoop van een paard.
Verstandig er zo over te denken en indien het beslismoment daar je je wellicht niet laat overhaasten om een beslissing te nemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:49

Adin schreef:
mijn postuur is ook wat groter dan gemiddeld, het is toch logisch dat ik dan ook een wat groter en zwaarder paard uit kies? en niet zo n hoogbenig damespaardje van Vonneke?
vond die van jou ook erg leuk destijds maar durfde de bemerkingen niet aan. Het is wel een plaatje!

Het is de combinatie postuur en rijkwaliteiten, waarbij het eerste niet voor niets in kleine letters stond.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:59

jury schreef:
Pletje123 schreef:
Voor wie een leuke allrounder zoekt:

http://www.sporthorses.nl/advertentie/paard/id/96238

jammer dat het keuren k.k. is.

Keuren is altijd k.k. Als koper heb je namelijk onderzoeksplicht. Of je moet het anders bespreken met de verkoper.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:00

Seven schreef:
Aan een jaarling is niet veel te keuren enkel hart afwijkingen daar zou ik evt naar laten kijken maar voor de rest niet.

inderdaad, meer valt er op dat moment niet echt te controleren.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:03

Nee wat jury bedoelt (lijkt me trouwens ook logisch) is dat de kosten bij afkeuring voor de verkoper zijn. Een ongeschreven regel in paardenland die vaak gehanteerd wordt. Wanneer de verkoper de kosten bij afkeuring niet op zich wil nemen, koop ik daar geen paard.

fokfanaat

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:04

ik ook niet, heel belangrijk!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:05

Maar in dit geval is paard in 2011 al volledig gekeurd, dus dan ligt t wel een klein beetje anders.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 16-07-12 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:05

monica08 schreef:
Kim succes vandaag!

Wij gaan deze week waarschijnlijk weer bij de friese merrie kijken waar we afgelopen weekend ook zijn geweest :)

ik ben benieuwd welke merrie je op het oog hebt? kun je mij de afstamming doorgeven?

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:06

Vind ik ook! Stel je voor dat je al 3 paarden hebt laten keuren en ze zijn steeds niet goed. Dan blijft er steeds minder over voor de aanschaf van het paard. Nee hoor bij mij ook afkeuren kosten verkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:08

Hoipiepeloii schreef:
Nee wat jury bedoelt (lijkt me trouwens ook logisch) is dat de kosten bij afkeuring voor de verkoper zijn. Een ongeschreven regel in paardenland die vaak gehanteerd wordt. Wanneer de verkoper de kosten bij afkeuring niet op zich wil nemen, koop ik daar geen paard.

Ik zorg ervoor dat mijn paarden vlak voordat ik ze in de verkoop zet volledig gekeurd zijn. Heb ik iig geen stress meer dat ze op de foto niet goed zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:09

Hoipiepeloii schreef:
Maar in dit geval is paard in 2011 al volledig gekeurd, dus dan ligt t wel een klein beetje anders.

maakt dan toch niet uit, als hij gewoon goed is hoeven ze niet te betalen, is voor koper.
zou ik juist achterdochtig van worden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:13

Ja dat is wel zo. Maar dan snap ik t kk wel beter want dan heb je t helemaal keuren zoals vonneke ook doet, niet voor Jan banketstaaf gedaan

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:14

KimJenda schreef:
Ik ben bijna thuis met mijn nieuwe paard. Keuring was helemaal goed!

gefeliciteerd :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:21

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:22

Snap niet zo goed waarom ze vooraf laten keuren. Als hij niet goed is bij verkoop dan is dat pech, maar ben je het geld net zo goed kwijt als je hem vooraf had laten keuren.
Veel particulieren willen paard toch graag in de verzekering en dan mogen foto's vaak niet ouder zijn dan 3 maanden. Plus ik wil er over het algemeen met mijn neus bovenop staan als een paard gekeurd wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:24

Optisana schreef:
Tja die fries leek perfect want ze was van vrienden van ons. Maar toen bleek dat ze erge rugroblemen heeft en elke dag minimaal 20 min gelongeerd moet worden. En soms naar een kraker moet. Dan heb ik liever een gezond paardjr :)

ja dit lijkt mij geen paard om aan te kopen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:27

Mijn rug is aan de beterhand, dus ik kan weer op zoek :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:29

Hoipiepeloii schreef:

fokfanaat schreef:
maakt dan toch niet uit, als hij gewoon goed is hoeven ze niet te betalen, is voor koper.
zou ik juist achterdochtig van worden.

Ik ook. Een keuring is altijd nog maar een momentopname en een keuring van een jaar geleden zou ik niet op vertrouwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:34

Johnnydepony schreef:
Snap niet zo goed waarom ze vooraf laten keuren. Als hij niet goed is bij verkoop dan is dat pech, maar ben je het geld net zo goed kwijt als je hem vooraf had laten keuren.
Veel particulieren willen paard toch graag in de verzekering en dan mogen foto's vaak niet ouder zijn dan 3 maanden. Plus ik wil er over het algemeen met mijn neus bovenop staan als een paard gekeurd wordt.

Wat Vonneke zegt, als verkoper heb je dan niet de stress dat ie afgekeurd wordt op het moment van verkoop. Is altijd vervelend. Heb je vooraf goedgekeurd paard dan weet je dat ook maar; koper kan dan altijd weer keuren maar bij goedkeuren zijn de kosten dan voor de koper. Ik vind het persoonlijk heel prettig als er al een recent keuringsrapport bij zit. Dan ben je in de regel niet voor "niets" aan het keuren. Op het moment dat je een paard laat keuren heb je er toch al een beetje je zinnen op gezet en is de teleurstelling groot als het dan toch niet goed is.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:42

Babootje schreef:
_Lotte_ schreef:

Lijkt erop dat deze bokker haar dus weer te koop heeft gezet. Zijn dezelfde foto's. Typisch... Misschien niet geweten dat er een veulen in zat?

De advertentie op marktplaats dateert van 14 juni.... het topic op bokt van 19 juni uit mijn hoofd gezegt, dus ik denk dat de advertentie van marktplaats gewoon niet meer geldig is en de pony allang en breed gelukkig is bij zijn of haar nieuwe eigenaar ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:50

Dees schreef:
Paarden welke in de hogere prijsklasse worden aangeboden, zijn dikwijls al veterinair getest en goed bevonden.
Paarden die veterinair getest zijn en niet goed zijn bevonden, worden aangeboden voor circa 3.000 euro, omdat juist in die prijsklasse weinig kopers een paard helemaal rondom laten keuren. Het is dé prijsklasse waarin 'foute' paarden worden verkocht.

Ben het helemaal met je eens dat het een "risico" prijsklasse is. Volledig laten keuren dus en bij afkeuring kosten verkoper. Ben ook ooit voor een paardje wezen kijken en die wilde ik wel kopen. Prijs was 3500. Mooie vosruin afstamming Rubinstein met lichte manen en staart. Kon echt super lopen. 3,5 jr stm krap 160. Precies wat ik zocht. Paard had wel een draadwond op zijn achterbeen maar dat was niet erg lelijk. Afspraak voor keuring gemaakt en kosten verkoper. Op de dag dat we zouden keuren belde de verkoper met het verhaal dat de smid was geweest om hem nog even netjes op zijn voeten te zetten en dat ie was vernageld en dus niet keurbaar. Ik mijn afspraak afgezegd en zou bellen voor een nieuwe afspraak. Dat is er nooit van gekomen want die mensen hielden zich onbereikbaar. Ik weet dat er nog een "kaper op de kust" was en die zal wel gemakkelijker hebben gedaan dan ik. Het was natuurlijk een meeneemprijs.
Nou succes ermee maar, wie weet wat mij bespaard is gebleven :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:56

Babootje schreef:
_Lotte_ schreef:

Lijkt erop dat deze bokker haar dus weer te koop heeft gezet. Zijn dezelfde foto's. Typisch... Misschien niet geweten dat er een veulen in zat?

Pinda_Dipje schreef:
De advertentie op marktplaats dateert van 14 juni.... het topic op bokt van 19 juni uit mijn hoofd gezegt, dus ik denk dat de advertentie van marktplaats gewoon niet meer geldig is en de pony allang en breed gelukkig is bij zijn of haar nieuwe eigenaar ;)

Ha, dat had ik niet gezien. Dan is ie dus wel heeel snel verkocht. Eigenlijk te snel om te laten keuren. En met prijs notk zal ie niet goedkoop zijn geweest. Ook typisch dat de foto's van marktplaats in het topic zijn geplaatst. Misschien plak en knipwerk van een penny en staat de pony gewoon nog te koop. Tis tenslotte vakantie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:10

Over dagjesmensen die komen proefrijden gesproken. :+ Ik zoek een gratis goed tehuis voor mijn echt hele mooie sporthaflinger (B dressuur klaar, loopt keurig nageeflijk incl. toebehoren) alleen nabij de kust i.v.m. zomereczeem (dit jaar goed onder controle, alleen het hoofd is wat kaal) en naar iemand toe die goed kan rijden (hij is wat sensibel en heet), meteen telefoon, wilden meteen komen kijken, rijden ging prima, alles okay. Waarom het toch niet door ging (belden drie dagen later):

1. hij heeft zomereczeem (uhhhh, ja; daarom mag hij GRATIS weg naar iemand die dicht bij zee woont zoals jullie..)

2. Dan moet de shetlandpony weg en dat wil ik niet (WAAROM KOM JE DAN????)

Echt... 8)7 Tijdverspilling.