Fly_high schreef:Zit er wel voldoende energie in een handje Vitalbix (of welke balancer dan ook) om scherp/ril gedrag te verklaren?
Bij haver / sportbrok / ander energierijk voer is de redenering IMO ook hartstikke logischmaar bij balancer in zulke minimale hoeveelheden ook vraag ik me af in hoeverre het wetenschappelijk te onderbouwen valt?
Bij extreme wisselingen in gedrag en stemming ben ik overigens ook geneigd om naar medische oorzaken te kijken maar gewoon wat extra scherp en de ene dag meer spanning of makkelijk afgeleid tja. Iedereen heeft toch weleens een mindere dag, lichamelijk en mentaal, waarom zou het bij een paard niet mogen
Mijn merrie kreeg het van pavo vital. Die 100 gram was gewoon voor de pan uit flippen. Stoppen en binnen paar dagen was gedrag weg. Beginnen en het kwam ook weer.
En dat was dus eerst weken niet te handelen voordat we stopte met het voer. Ik geloofde het niet dus na aantal weken weer begonnen en gewoon weer hetzelfde. Op flinke scheppen sportbrok geen problemen, vitamine supplementen ook niet.
Vroeger bij ander paard ook gehad dat die flipte als je haar 1 handje gaf van het voer van ons andere paard.
Gaat dus niet om de hoeveelheid, maar iets wat erin zit waar dat specifieke paard dus op reageert. En ook niet een dagje heftiger, maar elke dag voor langere tijd.
Niet te verwarren met een paard dat eindelijk de energie en voedingsstoffen krijgt en daardoor zijn echte karakter laat zien. Helaas zie ik dat op SM regelmatig langskomen, vooral de volbloeden die mager gekocht worden. Die voeren ze dan veel te weinig want dan wordt die te heet. Terwijl dat gewoon het karakter is en ze paard nu dus bewust duf houden door hem enorm tekort te maken qua voedingsstoffen.