Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:46

Fly_high schreef:
Zit er wel voldoende energie in een handje Vitalbix (of welke balancer dan ook) om scherp/ril gedrag te verklaren?

Bij haver / sportbrok / ander energierijk voer is de redenering IMO ook hartstikke logisch :) maar bij balancer in zulke minimale hoeveelheden ook vraag ik me af in hoeverre het wetenschappelijk te onderbouwen valt?

Bij extreme wisselingen in gedrag en stemming ben ik overigens ook geneigd om naar medische oorzaken te kijken maar gewoon wat extra scherp en de ene dag meer spanning of makkelijk afgeleid tja. Iedereen heeft toch weleens een mindere dag, lichamelijk en mentaal, waarom zou het bij een paard niet mogen :o

Mijn merrie kreeg het van pavo vital. Die 100 gram was gewoon voor de pan uit flippen. Stoppen en binnen paar dagen was gedrag weg. Beginnen en het kwam ook weer.
En dat was dus eerst weken niet te handelen voordat we stopte met het voer. Ik geloofde het niet dus na aantal weken weer begonnen en gewoon weer hetzelfde. Op flinke scheppen sportbrok geen problemen, vitamine supplementen ook niet.
Vroeger bij ander paard ook gehad dat die flipte als je haar 1 handje gaf van het voer van ons andere paard.

Gaat dus niet om de hoeveelheid, maar iets wat erin zit waar dat specifieke paard dus op reageert. En ook niet een dagje heftiger, maar elke dag voor langere tijd.

Niet te verwarren met een paard dat eindelijk de energie en voedingsstoffen krijgt en daardoor zijn echte karakter laat zien. Helaas zie ik dat op SM regelmatig langskomen, vooral de volbloeden die mager gekocht worden. Die voeren ze dan veel te weinig want dan wordt die te heet. Terwijl dat gewoon het karakter is en ze paard nu dus bewust duf houden door hem enorm tekort te maken qua voedingsstoffen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:55

Interessant. Is op zich ook logisch als het idd om specifiek ingredient gaat waar hun lichaam niet goed op reageert ipv gewoon voldoende (of te veel) energie zoals het volbloeden voorbeeld.

Die van mij eet dag in dag uit zijn kilo's sportbrok en kan dan 9 op 10 dagen prima zen blijven om de 10de het opstapkrukje alleen al dood- en doodeng te vinden := is meestal wel te linken aan veel wind, vreemde paarden op het erf, onrust in de kudde oid maar soms zie ik de aanleiding echt niet. Gewoon die dag niks nuttigs van verwachten, teugels lang en galopperen maar :P de dag erna is het tot nu toe altijd vanzelf weer goed geweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:59

MyWishMax schreef:
Fly_high schreef:
Zit er wel voldoende energie in een handje Vitalbix (of welke balancer dan ook) om scherp/ril gedrag te verklaren?

Bij haver / sportbrok / ander energierijk voer is de redenering IMO ook hartstikke logisch :) maar bij balancer in zulke minimale hoeveelheden ook vraag ik me af in hoeverre het wetenschappelijk te onderbouwen valt?

Bij extreme wisselingen in gedrag en stemming ben ik overigens ook geneigd om naar medische oorzaken te kijken maar gewoon wat extra scherp en de ene dag meer spanning of makkelijk afgeleid tja. Iedereen heeft toch weleens een mindere dag, lichamelijk en mentaal, waarom zou het bij een paard niet mogen :o

Mijn merrie kreeg het van pavo vital. Die 100 gram was gewoon voor de pan uit flippen. Stoppen en binnen paar dagen was gedrag weg. Beginnen en het kwam ook weer.
En dat was dus eerst weken niet te handelen voordat we stopte met het voer. Ik geloofde het niet dus na aantal weken weer begonnen en gewoon weer hetzelfde. Op flinke scheppen sportbrok geen problemen, vitamine supplementen ook niet.
Vroeger bij ander paard ook gehad dat die flipte als je haar 1 handje gaf van het voer van ons andere paard.

Gaat dus niet om de hoeveelheid, maar iets wat erin zit waar dat specifieke paard dus op reageert. En ook niet een dagje heftiger, maar elke dag voor langere tijd.

Niet te verwarren met een paard dat eindelijk de energie en voedingsstoffen krijgt en daardoor zijn echte karakter laat zien. Helaas zie ik dat op SM regelmatig langskomen, vooral de volbloeden die mager gekocht worden. Die voeren ze dan veel te weinig want dan wordt die te heet. Terwijl dat gewoon het karakter is en ze paard nu dus bewust duf houden door hem enorm tekort te maken qua voedingsstoffen.

Hier eentje gehad die totaal onhandelbaar/onbereikbaar werd van voordroog. en ja, twee happen was genoeg! Werd niet gevaarlijk of zo maar heel loperig, dwangmatig en nauwelijks te stoppen.

Maar andere vraag in deze context: ik voer ze nu een handje luzerne, voornamelijk om de magnesiumcelaat aan te plakken met een beetje water en eventuele andere poeiers/vlozaad en aanverwanten die ik wil/moet geven.

Als ik nu luzerne weg wil laten (om te testen wat dat oplevert) waar voeren jullie dan poeiers/drankjes mee? Spuiten werkt niet; dat staat bijna gelijk aan zelfmoord. De wormkuur gaat hier ook door de luzerne en is dan schoon op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:01

Ja precies, die dagen zijn normaal. Maar als die van mij ineens elke dag 5 keer vol gas gaat rennen, niet te bereiken is en zelfs aan de hand flipt van een blaadje elke dag is er iets neer aan de hand want Day is 180 graden anders als haar normale karakter van jaren.

Dat is of voer of een tumor want met die tumor had ze dat ook :') Had nog de hoop dat het altijd die tumor was geweest maat met 1 eierstok minder kan ze die vital nog steeds niet handelen hahaha

Het is hier ook geen luzerne, dat eet ze zonder problemen, dus niet kunnen ontdekken wat het wel is

Sky_As

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:05

@ikke, misschien een klein beetje slobber maken van speedibeet.....daar zit echt bijna niks in en valt ook onder "ruwvoer" ......zeker als je het enkel geeft om je supplementen aan te laten plakken is dat geen probleem denk ik

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:25

Ikke, ik doe ook altijd van alles door de slobber. Die van Subli vinden ze zo lekker dat ze er vervelend van worden :D

Nu heb ik Pavo Grain Free. Geen gedram, dus blijkbaar wat minder lekker, maar t gaat schoon op

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:26

Sky_As schreef:
@ikke, misschien een klein beetje slobber maken van speedibeet.....daar zit echt bijna niks in en valt ook onder "ruwvoer" ......zeker als je het enkel geeft om je supplementen aan te laten plakken is dat geen probleem denk ik

Ja precies! Ik geef een andere ruwvoer slobber. Maar je hebt ook grasmixen bijvoorbeeld ipv luzerne.

Ik gaf altijd die slobber van subli ook, ja :') Nu krijgt ze ruwvoer slobber want wilde wat bewuster zijn met wat ze binnen kreeg ivm aankomen. Die slobber kreeg ze geen energie van maar zette wel aan als ik doe dagelijks wilde geven naast het voer dat ze nodig had voor de training. Niet dat ze slobber nodig heeft, maar vind het fijn om te geven en zo eet ze supplementen beter :') En ik blijf een penny die paard wil verwennen dus dan maar de optie die minder dik maakt, ookal kan ze ondertussen veel meer voer hebben en moet ik eerder opletten dat ze niet te dun wordt doordat de training blijkbaar veel zwaarder geworden is.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:49

ikke schreef:
MyWishMax schreef:

Hier eentje gehad die totaal onhandelbaar/onbereikbaar werd van voordroog. en ja, twee happen was genoeg! Werd niet gevaarlijk of zo maar heel loperig, dwangmatig en nauwelijks te stoppen.

Maar andere vraag in deze context: ik voer ze nu een handje luzerne, voornamelijk om de magnesiumcelaat aan te plakken met een beetje water en eventuele andere poeiers/vlozaad en aanverwanten die ik wil/moet geven.

Als ik nu luzerne weg wil laten (om te testen wat dat oplevert) waar voeren jullie dan poeiers/drankjes mee? Spuiten werkt niet; dat staat bijna gelijk aan zelfmoord. De wormkuur gaat hier ook door de luzerne en is dan schoon op.

Ik geef m'n paard agrobs alpengrun muesli zodat ie iets meer te kauwen heeft. Het heet dan wel muesli, maar is gewoon een gras- en kruidenmix. Hij krijgt een handje door zijn bakje heen of soms een schep voor 't werken zodat ie wat te knagen heeft. Zit geen luzerne in, daar wordt die van mij ook helemaal knetter van. Misschien is dat wat voor je.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:57

Fly_high schreef:

Het gaat niet om energie, maar om de verandering in het microbioom. Via de gut-brain axis heb je daar (onder andere) een heel sterke link met gedrag. Plus evt buikpijn, wat natuurlijk ook gewoon invloed kan hebben. Het is juist enorm wetenschappelijk verklaarbaar en logisch, dat zo'n mini hoeveelheid het gedrag kan beïnvloeden via de darm.
Merk het (nu ik er zo op let en bewust van ben) overigens ook bij mezelf, dat die prutdagen niet zelden gelinkt zijn aan wat er de vorige dag op t menu heeft gestaan.

En soms is het gewoon wat het is hoor, daar niet van. Maar juist die ieniemini beetjes van 'iets' kunnen een vrij gigantische invloed hebben op zowel t lijf als tussen de oren en ik denk dat dat (te) vaak wordt onderschat...

Ikke, je zou eens naar honeychop kunnen kijken als alternatief voor luzerne

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:59

Daar komt dan nog bij, waarom zet je een paard op een balancer? Vaak komen deze paarden van een basisbrok af waar minder van werd gegeven dan het advies is vanuit de producent. ze hebben vaak een “tekort” in vitamine, mineralen en spoor elementen. Ineens op zo’n balancer komt zo’n dier ineens wel aan zijn behoeften. Ik vind het niet gek dat zoveel paarden ineens anders zijn zodra er verandering is in voeding.

Even een indicatie vraag, vrienden van mij hebben een merrie twenter, dressuur gefokt kwpn. We hadden een discussie over wat wijsheid is met eventuele verkoop. Nu verkopen, onbeleerd als 3 jarige verkopen of zadelmak laten maken en dan verkopen.. wat is jullie kijk daar op? Dan natuurlijk ook nog, keur je zo’n paard zelf van te voren of niet?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:08

Tja, beetje dubbel natuurlijk...want vaak is een 3 jarige beter te verkopen dan een 2 jarige, want mensen kunnen immers "direct" aan de slag. (oftewel met dekken, of met zadelmak maken).
Aan de andere kant, als het dier niet goed is op de keuring, heb je een jaar extra kosten gemaakt, die je niet terug verdient.

Nu keuren kan natuurlijk ook, maar dan zullen kopers over een jaar over willen keuren.
Zadelmak maken is ook altijd een risico. Pakken ze het heel fijn op, en zijn ze fijn bewerkbaar, levert dat zeker zijn geld op.

Blijken ze toch wat ril, of kost het zadelmak maken toch meer tijd dan je van te voren had bedacht, blijken ze onder het zadel toch niet zo fijn bewerkbaar etc, dan gaat er zelfs iets van de prijs af t.o.v. onbeleerd als je pech hebt.

Ik denk dat ik zou kiezen voor nu laten keuren, en indien goed, als 3 jarige te koop aanbieden (in het voorjaar, als ze uit de winterharen zijn). Indien niet goed op keuring, dan nu verkopen en het verlies pakken (of eventueel opereren en terug de wei in na de nodige stalrust indien dit nodig mocht zijn/een optie is)
Is het natuurlijk wel een beetje afhankelijk van het totaalplaatje, dus hoe mooi is het paard, en hoe goed beweegt het.
Want als het dier bijvoorbeeld voor geen meter kan lopen, is de kans ook klein dat dat jaar extra opfok zich terug verdient.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:28

Sababber schreef:
Daar komt dan nog bij, waarom zet je een paard op een balancer? Vaak komen deze paarden van een basisbrok af waar minder van werd gegeven dan het advies is vanuit de producent. ze hebben vaak een “tekort” in vitamine, mineralen en spoor elementen. Ineens op zo’n balancer komt zo’n dier ineens wel aan zijn behoeften. Ik vind het niet gek dat zoveel paarden ineens anders zijn zodra er verandering is in voeding.

Dat is vergelijkbaar met het volbloed deel dat ik aankaartte. Dat zijn mensen die eigenlijk expres hun paard ondervoeden. Of zelfs alleen maar ruwvoer willen geven, want al het krachtvoer is slecht en wordt paard gek van. Ipv beseffen dat dat gewoon is hoe dat paard is als deze voldoende binnen krijgt en dus hun ware aard kunnen tonen en niet de suffe versie als ze te weinig binnen krijgen of extreem ondervoed zijn. Daarom gaat het heel vaak fout bij oa die volbloeden, worden gekocht bij handelaar waar ze enorm mager zijn maar onwijs braaf en alles. Terwijl het dier zo braaf is omdat er geen energie is.

Maar dat is niet wat er bedoeld wordt nu, want de paarden die zo reageren op een bepaalde balancer oid zijn degene die dat op een andere niet doen of zelfs op de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer ook niet. Echt specifiek 1 merk waar er zo heftig op gereageerd wordt en bij overstap niet meer. Of die overstappen van wel voldoende krachtvoer naar balancer, omdat het krachtvoer te veel was ivm dik worden of dat paard op rust moet en dus niet meer die hoeveelheid krachtvoer kan krijgen en mensen wel willen zo dat ze genoeg binnen krijgen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:35

Ikke ik gebruikte de sleuslimix. Sinds een paar weken heb ik de Honeychops en dat vind ik echt fijn spul. Pasrden zijn er gek op en ik merk niks bijzonders in gedrag en mest.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:45

Spoiler:
Sababber schreef:

Even een indicatie vraag, vrienden van mij hebben een merrie twenter, dressuur gefokt kwpn. We hadden een discussie over wat wijsheid is met eventuele verkoop. Nu verkopen, onbeleerd als 3 jarige verkopen of zadelmak laten maken en dan verkopen.. wat is jullie kijk daar op? Dan natuurlijk ook nog, keur je zo’n paard zelf van te voren of niet?

Hier de ervaring dat 2,5/3 lastig verkoopt. Zelfs met 3.5 en zadelmak merk je dat de meeste kopers toch liever een 4 jarige willen die al een nette B/L proef kan lopen. Dat de dieren daarmee ook automatisch duurder worden, dat is weer een andere discussie :o

Overigens gaat hier alles op de foto voordat ze te koop komen of zadelmak gemaakt worden. Is allemaal wel hogere prijsklasse/sportpaarden.
1. Dan weet je dat zo’n dier gezond is voordat je ermee gaat werken.
2. Eventuele chipjes kun je weghalen in die periode.
3. Je weet welke vraagprijs je kunt hanteren.
4. Zowel verkoper als koper staan niet ineens voor verrassingen bij de keuring.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:45

Laten we over het voer een ander topic maken. Dat is niet echt relevant voor deze _O-

@Sababber: na de zomer verkopen als 2,5 jarige (dan gaan normaal de tweejarige naar stal na het weideseizien) en dan vlak voor de verkoop laten keuren.

Een goede beleerde driejarige levert natuurlijk het meeste op, maar dan ben je wel zo een jaar verder en dat kost waarschijnlijk meer dan de meerwaarde is (behalve als het echt een hele goeie is).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:53

Sababber, ik denk dat het er aan ligt hoe "snel" ze er vanaf willen. Ze kunnen nu op de foto's zetten (ook PROK bij een merrie zou ik doen) en te koop zetten of als onbeleerde driejarige. Of met drie mee naar de keuring. Ik zou het zelf niet zien zitten om er zoveel tijd en geld in te moeten steken om ze ook nog onder het zadel te brengen. Vooral omdat ze toch verkocht gaat worden. Tenzij de merrie niet zo bijzonder in elkaar steekt en loopt, dan kan het wel voordelig zijn om haar in te rijden. Maar persoonlijk zou ik niet zo snel een driejarige net onder het zadel kopen (of verkopen). Dan zou ik haar nog verder doorrijden, zodat ze iets van een basis heeft.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:54

Ik heb dan weer het idee dat als 3 jarige makkelijker verkoopt dan als 2 jarige. Dan kunnen mensen er meteen mee aan de slag, ofwel zadelmak maken ofwel laten dekken. Of als verkoper al beleren slim is weet ik niet. Als het een brave makkelijke is lijkt me dat meerwaarde. Blijkt het onder het zadel toch een lastige te zij kan het a) meer tijd en geld kosten b) niet per se iets goed doen voor de prijs. Aan de andere kant kan je als het paard wel zadelmak is beter een inschatting maken van de match tussen koper en paard. Als je graag wil dat het paard naar een fijn huisje gaat en succesvol de sport in kan is dat wel weer fijn.

Zo denk ik dat mijn sensibele echt wel talentvol is maar niet geschikt voor een amateur. Zouden (semi)profs die liever onbeleerd of beleerd kopen? Ben bij zelf laten beleren wel weer bang voor amateurs die zichzelf gruwelijk overschatten als kijker := .

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:58

Eef_Bam schreef:
Ik heb dan weer het idee dat als 3 jarige makkelijker verkoopt dan als 2 jarige. Dan kunnen mensen er meteen mee aan de slag, ofwel zadelmak maken ofwel laten dekken. Of als verkoper al beleren slim is weet ik niet. Als het een brave makkelijke is lijkt me dat meerwaarde. Blijkt het onder het zadel toch een lastige te zij kan het a) meer tijd en geld kosten b) niet per se iets goed doen voor de prijs. Aan de andere kant kan je als het paard wel zadelmak is beter een inschatting maken van de match tussen koper en paard. Als je graag wil dat het paard naar een fijn huisje gaat en succesvol de sport in kan is dat wel weer fijn.

Zo denk ik dat mijn sensibele echt wel talentvol is maar niet geschikt voor een amateur. Zouden (semi)profs die liever onbeleerd of beleerd kopen? Ben bij zelf laten beleren wel weer bang voor amateurs die zichzelf gruwelijk overschatten als kijker := .

Daarom vind ik het persoonlijk aan de andere kant spannend om een onbeleerde te kopen. Klikt het wel, is ze uberhaupt braaf met een zadel op, al die vragen! :o

oh zie nu je dikgedrukte stukje pas. Haha, dat zou voor mij niet zijn. Als het ook niet goed voelt aan de kant ga ik er niet eens op.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:22

Ik zou als amateur met een dure pensionstalling := en enige ambities in de (basis)sport ook never nooit een onbeleerde durven te kopen, voor hetzelfde geld is die toch niet zo makkelijk, hebben we geen klik ohz of voelt die gewoon niet zo fijn aan qua manier van bewegen etc. En soms blijken ze ohz toch niet helemal zuiver of op een andere manier het werk lichamelijk niet aan te kunnen.

Een net zadelmakke van 3 wil ik eigenlijk ook niet, vaak kun je dan niet eens proefrijden (logisch :o ) of heeft proefrijden heel weinig toegevoegde waarde. Je weet dan misschien dat ie niet zo gek als een deur is maar that's it.

4 (en bevestigd zadelmak) is altijd veel aantrekkelijker voor amateurs.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:38

Ik zou idd zadelmak alleen bevestigd, het liefst al op concour oid, pas verkopen. Je krijgt Jan en alleman (no offense verder) erop en dat is voor eerder in het proces niet tof.

Voor alles is wel weer een markt. De 1 groter dan de ander. Feit wel dat de handel tot 3 jaar een beetje op z'n gat ligt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:56

Ik als amateur pas voor een onbeleerde. Ik wil erop kunnen proefrijden (mijn gevoel is beter dan mijn oog) én ik ken allemaal horrorverhalen waarbij het zadelmak maken niet goedgegaan schijnt te zijn en ze dan maar onbeleerd aangeboden worden, met stiekem een zadeltrauma erbij.

Ik moet wel zeggen dat ik die verhalen recentelijk niet meer heb gehoord. Is dat iets van vroeger?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:02

Ladyson schreef:
Ik als amateur pas voor een onbeleerde. Ik wil erop kunnen proefrijden (mijn gevoel is beter dan mijn oog) én ik ken allemaal horrorverhalen waarbij het zadelmak maken niet goedgegaan schijnt te zijn en ze dan maar onbeleerd aangeboden worden, met stiekem een zadeltrauma erbij.

Ik moet wel zeggen dat ik die verhalen recentelijk niet meer heb gehoord. Is dat iets van vroeger?

Misschien.

Maar je kunt zo'n zadelprobleem ook oplossen door ermee naar zuid Frankrijk te rijden.....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:07

Nee ik wil ook voelen.
Had m'n vorige paard vanaf veulen ( leek me leuk), was al best lastig af en toe in de omgang. Onder t zadel was t echt n tuthola, wel consequent in haar gedrag. Niets engs, maar af en toe.. :roll: . T was niet de meest meewerkende, zeg maar.

Dus denk niet dat ik die gekocht had als 4 jarige . Maar dan nog...1 - 2 keer proefrijden was waarschijnlijk prima gegaan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:30

Wij kopen eigenlijk alles onbeleerd. Het grootste gedeelte kan ik zelf wel africhten, dus dat scheelt enorm in de kosten. Natuurlijk is het het fijnst als een paard al wat kent, maar dan schiet de vraagprijs vaak ook echt enorm omhoog. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:31

Ladyson schreef:

Volgens mij worden paarden nu eerder professioneel zadelmak gemaakt.
Ik moet zeggen dat ik ook niet meer tegen kom dat paarden niet zadelmak te krijgen zijn, of ze moeten niet gezond zijn.