Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:07

Nou super Dddara! Fijn moment!

Nadiine__x

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:11

Ddd wat goed!! Lekker van genieten!

Ja hier word het denk ik ook 2025 voor ik er zelf op zit hihi, maar we gaan wel lekker aan de hand bezig en dat is ook beleren toch *\o/*

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:53

Gaaf hoor DDDara! Er komt gauw zat een moment dat je wel je eerste oortjes foto kan schieten. Voor nu is de herinnering vast meer dan genoeg.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:19

Ik ben zo verliefd op Replay <3
Hij doet het echt super braafjes.
Ik merk wel dat ik mijn geduld soms verlies, dat ligt niet aan hem hoor, dat is mijn eigen hoofd die hiervoor zorgt.
Ik moet dus echt heel bewust aan mezelf werken, en dat is soms wel confronterend..

Afbeelding

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:31

Rose Sonny: Ja soms kan het best een uitdaging zijn om je geduld niet te verliezen met die jonge beesten. Gelukkig kan ik zorgen dat mijn paarden er niet de dupe van zijn en er niets van merken, maar in me hoofd is het geduld ook wel is op.....

Vandaag voor het eerst een rondje op Reus gereden. Hij moet namelijk echt aan het werk hij is gewoon te dik! Dus ik dacht laat ik maar een beetje vaart maken met dat zadelmak maken. Dus korte voorbereiding voor het opstappen gedaan (ik longeer nooit van te voren) gewoon wat TRT grondpatronen en dan opstappen. Alleen meneer had vandaag andere plannen zijn wou de teugel steeds op eten en gaan wandelen als ik me voet in de beugel had......mijn geduld werd ook op de proef gesteld maar gewoon gewacht tot daar het juiste moment was en erop gesprongen en toen ik zat en er een koekje in had gestopt en dacht ik het is tijd om te gaan rijden. Been in combi met stemhulp snapte hij al helemaal van de dressuur op de grond. Het stuur was iets minder precies dus toen ik vlak bij het hek kwam moest ik wel opletten dat ik niet met me been in het hek bleef hangen en ik wou hem natuurlijk niet laten schrikken. Dus toen maar meteen gekeken of me achteruit ook bevestigd was. Dus achterwaarts weer van het hek af gereden en toen weer voorwaarts verder kwamen we te dicht bij het hek weer achterwaarts en zo hebben we 1 rondje door het longeerrondje gelopen.

En toen was is zoooooooooooooo trots. <3
Dus was hij klaar....... maarja van 1 rondje lopen gaat hij niet afvallen dus na het afzadelen maar besloten zelf met hem te gaan hardlopen over eigen terrein we hebben een 4 meter brede baan om het terrein (als zijnde renbaan alleen met te veel hoeken/bochten om echt hard te kunnen gaan) Een rondje is ongeveer een halve kilometer. Dus dat rondje hebben wel 3 keer in draf gedaan en daarna een rondje uitstappen. Hij vond het erg leuk! En ik dus ook, dus die houden we er dus maar even in als dagelijkse training mooi rechtuit is beter voor zijn gewrichten dan longeren.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:28

Super om te horen DDDara.

Mijn aapje ziet nog steeds spoken bij de buren. Ondertussen kan ik hem een heel eind er doorheen rijden, doordat het gaspedaal aardig open staat. Het geeft alleen af en toe rare rondjes in de bak. Het kost hem ook echt onnodig veel energie. 20 minuten en de tank was leeg. Toen ging hij uit zichzelf stilstaan, wat ik aan het afleren ben, dus uit principe heeft hij nog een rondje moeten lopen. Daarna eraf gesprongen en aan de hand uitgestapt.

Ik heb hem terug in de paddock gezet en hij heeft alleen maar staan slapen de uren erna dat ik er was. Zo moe was hij er van. Ik wil hem toch weer deze week kort meenemen naar de rijvereniging. De andere wordt daar geënt. Hij hoeft dus alleen mee te wandelen, daar te wachten op het prikje bij de andere en weer mee terug naar te wandelen. Kijken of we toch weer goede ervaring kunnen gaan opbouwen op vreemd terrein.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:49

Vraagje. Ik heb sinds een paar weken een 6 jarige. Is volgens de verkoper ongeveer 4 weken onder het zadel.
Hoe zouden jullie het rijden, longeren enz opbouwen?

Hoe vaak per week aan het werk? Hoe vaak longeren en rijden?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:23

Ik zou ontzettend naar het paard zelf kijken, Tieme. 6 jaar is fysiek al redelijk sterk, daar zou ik fysiek wel mee aan het werk durven. Maar als hij net onder het zadel is en vervolgens verhuisd op een nieuwe stal en nieuwe mensen etc, dan kan dat mentaal best wel zwaar zijn. Dus ik zou goed kijken naar zijn motivatie en spanning, zodat het vooral leuk blijft voor hem.

Wat is jouw eigen ervaring in het opleiden van jonge paarden? Want 4 weken onder het zadel is vrij weinig naar mijn idee. Ik zou eerst maar eens rustig je paard leren kennen, grondwerken, longeren, de communicatie afstemmen.

Ook wat hij fysiek aan kan qua frequentie van de training hangt het er erg van af hoe sterk en gebalanceerd hij is. Als hij schuin door de bocht vliegt op zijn binnenschouder dan is 10 minuten longeren een stuk belastender dan als hij al gebalanceerd op vier benen kan lopen.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:40

julya schreef:
Is er al een 2025 topic? Ik ga mijn merrie waarschijnlijk deze maand van de opfok halen! Dan kan ze het weide seizoen even in een gemengde kudde nog even door groeien en alvast wat grondwerk gaan oppakken, en dan is ze helemaal klaar om te starten volgend jaar

Ik lees hier al wel mee, maar ben ook benieuwd naar een 2025 topic.
Die van mij is 2,5 en ben er wel spelenderwijs mee bezig, maar echt beleren wordt ook pas volgend jaar

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:52

Tieme schreef:
Vraagje. Ik heb sinds een paar weken een 6 jarige. Is volgens de verkoper ongeveer 4 weken onder het zadel.
Hoe zouden jullie het rijden, longeren enz opbouwen?

Hoe vaak per week aan het werk? Hoe vaak longeren en rijden?

Het is heel erg afhankelijk van wat het dier gedaan heeft voordat hij onder het zadel kwam. Heeft hij al die tijd luilekkerland gehad op de wei, dan zijn ze qua ontwikkeling van conditie en kracht wel wat verder als een 3 jarige, maar zaken als pezen en hardheid van het gestel voor het werk heeft dan juist een achterstand als ze pas laat in het werk worden gezet. Heeft hij daarvoor dus niets gedaan, zou ik hem gewoon oppakken alsof het een 3-4 jarige is die je beleert. Heeft ie daarvoor bv voor de kar gelopen, dan kun je al veel meer oppakken.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:41

Mick vandaag ook even het zadel weer op gehad.
Al eens eerder gedaan.
Dit was de 2e keer.
Gewoon op de poetsplaats gepoetst, dekje op, zadel op, licht aangesingeld en blokje over het erf gelopen.
Hij was niet onder de indruk, wederom niet.
Cool paard.
Weer op de poetsplaats gezet en afgezadeld. Vervolgens lekker brokjes gehad en weer in de wei gezet bij zn maatje.
Volgende keer even proberen met de beugels er aan.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:29

Leuke ontwikkelingen weer.

Vandaag heeft solana haar eerst passen onder het zadel gezet.
Het was opstappen en weg rijden, zo braaf en zo relaxed dat ze was, nul stress.
Wel snapte ze in het begin even niet dat ze voorwaarts moest, maar met wat steun aan de grond had ze het zo door.
Stap en draf ging prima.
Zo trots mn mn knappe kind <3

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:37

Ik meld mij hier even met mn paard sueña. Een merrie van 15.

Ik heb jaar als rescue uit spanje onbeleerd gekocht. Ik heb haar nu 6 jaar. En ben sinds 3 weken begonnen met er gaan. De rest van de overige jaren gewoon heel veel grondwerk.

Ik dacht altijd dat ze er galopeerend en bokkend vandoor ging. Omdat ze nogal schrikkerig was. Maar ze stond braaf stil.

Eerste keer
Afbeelding

Tweede keer
Afbeelding

En derde keer. Zo leuk dat dit nu bitloos en zadeloos is. Dit omdat ik zo vaak mensen heb horen zeggen 'zal je haar niet beleren met bit, zonder is ze gevaarlijk.' Of 'verkoop dr toch, je kan toch niet met dr rijden.'

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:49

Wat leuk om al die verschillende de leerprocessen te zien.

Sinds 2 weken zijn we heel rustig bezig met mijn 3 jarige merrie ( New Forest pony x friesxkwpn ). Over 2 maand gaat ze naar de keuring en ter voorbereiding zijn we begonnen met longeren, vrij bewegen en wat sprongetjes maken. We moeten ook nog echt trailer laden oefenen. Of nouja, uitladen dat is in haar ogen echt doodeng.

Ze is verder zo mega slim en super braaf. Het is zo leuk om haar alle nieuwe dingen te leren. Ze pakt alles zo makkelijk op. We doen hierdoor wel rustig aan.

Eerst nog longeren aan het halster. Zonder draadje los door de bak. Zo braaf.
Afbeelding
Afbeelding

Touwtjes eraan en longeren aan het bit ( ze had al eerder aan het bit gelopen zonder touwtjes ) zonder halster. Voor de zekerheid de bak door de helft, maar had niet gehoeven. Zo super lief en heel gevoelig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:00

Moonlight17 Hoe meer je op vreemd terrein komt en er gebeuren geen gekke dingen dan zal dat allemaal echt wel vrij snel gaan wennen. Wordt vast iedere keer een beetje beter. En ja soms ga je ook wel is een stapje terug maar zolang je daarna weer voor uit gaat is het het helemaal waard.

Chicken01 Ja dat is ideaal gewoon ook lekker leuke dingen gaan doen met het zadel niet alleen werken zodat het aan iets leuks wordt gekoppeld en niet alleen aan werken en spanning.

Rianne1807 Wat super leuk en ook meteen al echt wel wat gedaan. Geweldig als dat dan zo stress vrij kan!

naranja1 Wat stoer dat je na 6 jaar ineens besluit toch op te stappen. En wat super fijn dat het zo goed is gegaan. Een paard om mee te grond werken en te wandelen enzo is super leuk maar als je er op kan geeft toch wel echt een geweldig gevoel!

Melvern Wat een leuk beestje heb je! Wat fijn dat hij zo lekker meewerkt en zich zo goed gedraagd met het longeren in de grote bak.

Reus is de laatste dagen ook weer lekker druk met vanalles. We hebben veel gewandeld op eigen terrein en heb weer in de bak aan de lange teugel gewerkt terwijl hij de zwembad noodles op zijn rug had dat ging echt super goed. Ik heb ook met hem hard gelopen op eigen terrein omdat hij echt moet afvallen...... En vandaag voelde ik me voor het eerst veilig genoeg om hem mee naar buiten te nemen aan de hand. We zijn heerlijk het bos in geweest en hij heeft zich weer keurig gedragen! Wat een topper <3 <3 <3

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:32

Wij ook weer een positieve ervaring op gedaan op vreemd terrein.
Alles was wel nog spannend, maar niet op zij gesprongen, nergens tegenaan gelopen en heel eind stoer voorop langs de weg.

Het was wel erg fijn dat ik hem de dag ervoor lekker moe had gemaakt. Hij was zeer ontspannen bij het opzadelen en opstappen. Volgende week weer een stapje verder en kijken of we naar de les kunnen rijden, een paar minuten mee kunnen doen en daarna weer lekker naar huis lopen.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:44

Hier dan ook maar een ego berichtje maar ben zoooo trots op m’n bontje

Eind juli gaat Joop mee op vakantie naar Kootwijk, mijn zoon (15 jaar) gaat mee op zijn mountainbike en het zou erg leuk zijn als ik erop zou kunnen in het Bos.
Dus 4 weken geleden heeft een vriendin van mij er even op gezeten en een paar rondjes gestapt voor dat de ruiter zou komen die hem zadelmak gaat maken.

Kwa voorbereiding heb ik nagenoeg niet gelongeerd maar vooral wat grondwerk van TRT, hij ging alleen aan de longeerlijn als ie teveel energie had.

De ruiter heeft er nu 10x opgezeten, 3x per week 20min.

De eerste x in de binnenbak is ze maar gelijk los gegaan. Ze had der eigen grond persoon mee en hij reageerde heel erg op haar houding dus los was makkelijker. Er kwam een drafje uit maar het naar voren snapte hij nog niet zo goed.

De tweede x ook maar gelijk los gegaan en van af toen geen longeerlijn meer gebruikt.

Derde x beide kanten ook op kunnen galopperen

Omdat ie het zo goed deed is ze de 6e x dat ze erop zat de buitenbak in gegaan die is 20x60 (binnen 20x40) dus lekker de ruimte.

De 7e x kon ik er al op na haar, gewoon los en 2 rondjes gedraafd.

De 9e x heb ik na haar zo’n 10min echt kunnen rijden in stap en draf, wat voltes gebroken lijnen etc. Galop heb ik nog niet gedaan maar zo gaaf om dan echt wat te kunnen rijden op je eigen paard.

Op m’n insta (onderschrift) staan filmpjes, de ruiter rijd heel veel paarden in maar zoals deze heeft ze nog nooit meegemaakt hij doet het zo bizar goed. Ze is ook echt helemaal weg van hem, vroeg al of ie niet te koop was. Maar hij blijft bij mij.

Met de ruiter
Afbeelding
Afbeelding

En ik
Afbeelding

Dit hoofd zegt genoeg
Afbeelding

Maar wij spelen gewoon vals, Joop was al lang mens op rug mak
Afbeelding

Nu komt volgende week donderdag mijn instructrice mee kijken als ik er na de ruiter op ga. Dan ga ik hem 1x in de week zelf rijden en de ruiter nog 2x en dat gaan we rustig afbouwen.
Zelf heb ik al n jaar niet meer gereden en daarvoor ivm blessures van m’n paard ook niet vaak of intensief dus is wel weer wennen.

Maar die vakantie gaat lukken onder het zadel

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:01

Moonlight17 Super weer een goede ervaring erbij!

Thirza Wat super dat het zo lekker gaat! Hij ziet er ook echt heel fijn en braaf uit onder het zadel. Echt geweldig dat je met hem op vakantie kan en gaat, een beter manier om hem plezier in het werk te laten krijgen is er niet!

Hier ook weer op Reus geweest vrijdag in me eentje in de grote bak..... maar dat ging minder makkelijk dan ik dacht. Hij kon geweldig achterwaarts ...... maar de vooruit konden we echt niet vinden na heel veel achterwaarts maar een plan bedacht hoe ik toch voorwaarts kon. Dus afgestapt en Reus mee genomen naar de achterkant van de bak daar opgestapt en dan wou hij graag naar de uitgang lopen dus het op die manier 3 keer gedaan toen was hij klaar.

Zaterdag gevraagd of mijn vriend me wou helpen want de vooruit zat er nog steeds niet echt op gister. Af en toe lukte 1 pas vooruit wel maar dan gingen we weer achterwaarts. Tot overmaat van ramp ging ook onze kinriem nog los en had Reus die in ze mond, maar Reus is zo braaf dat ik die gewoon van in het zadel van het hoofdstel af kon halen. Daarna dus mijn vriend er naast en zo een paar rondjes vooruit door de bak geweest. Hij was super braaf, maar probeerde wel onderweg steeds mijn vriend te happen hahaha.
Ik denk dat ik er vandaag ook maar weer even op ga al is het maar 2 rondjes zodat hij even heel duidelijk weet en niet meer vergeet dat hij ook voorwaarts kan!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:24

Wat fijn moonlight17!!.
Oohh dat snap ik helemaal thirza, war super dit!!

Heel herkenbaar dddara, solana had ook wat moeite met voorwaarts denken dus had echt ondersteuning vanaf de grond nodig.

Ze is nu 3x gereden en braaf, wel was ze gisteren wat vervelend, in de zin van, niet echt voorwaarts willen of ineens rechts gaan als de ruiter links stuurt.
Uiteraard hoort dit er wrl bij, maar buiten deze dingen is ze echt mega mega braaf.
De 2e keer rijden, 1e keer in de grote bak, kwam er een vrachtwagen het terrein op om de mesthoop leeg te halen, ze deed t super, het even stilstaan vond ze stommer dan de vrachtwagen

Gisteren is ze ook even van het terrein af geweest en weg op, beetje spannend was t , maar ook weer top braaf.
Het scheelt ook wel dat het aan t eind van een doodlopende weg is.

Ben benieuwd wanneer ik er zelf op kan

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:08

Thirza ik ben zo trots op jullie!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:05

Hier er gisteren toch maar niet op gegaan..... Ik zat zelf niet top in me vel voelde me heel gehaast, ik dacht dat is voor Reus niet fijn en waarschijnlijk krijg ik er meer problemen door dan dat ik er mee oplos....

Al blijft het wel lastig om zulke keuzes te maken, want ik kan 100 redenen bedenken waarom een paar dagen achter elkaar oefenen een goed idee zou zijn.... Maar het moet wel eerlijk blijven naar Reus en als ik niet lekker in me vel zit is de kans natuurlijk groot dat ik er niet met een heel te vrede gevoel afstap en hij verdient het juist dat ik apentrots op hem ben na het werk!
Dus achteraf blij dat ik het niet gedaan heb.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:51

DDDara, wat lastig als je in je eentje bent en hij gaat niet voorruit wel goed opgelost.

Goed dat je voor reus hebt gekozen om er niet op te gaan, het moet van beide kanten goed voelen.

Merilyn <3

Rianne, wat goed zeg! Ben benieuwd hoe het voor jou voelt erop te stappen

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:30

Heerlijk om die ego/trotse berichtjes te lezen.

Hiervan het weekend gewoon wat balken op elkaar gestapeld en mini sprongetjes gemaakt. Aangezien er niemand bij was wilde ik ook niet hoger gaan dan een paar balkjes op elkaar. Springen kent hij nog niet echt. De wapperende blaadjes bij de buren zijn toch echt enger dan die hindernisbalken.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:44

Leuke update's iedereen! Jullie gaan super!

Vanuit mij ook weer een update, we hebben leuke dingen gedaan van het weekend.

Afgelopen zaterdag zijn we buiten een rondje wezen wandelen, en dat ging ontzettend goed! Ik had erg spanning vanwege de laatste keer, maar na een stukje doorwandelen was mijn spanning ook weg. Dit gaan we zeker herhalen.

En we hebben voor het eerst grondwerk/longeren gedaan met het zadel op. Ik vind het zo gek gezicht om mn puppy zo te zien met dat zadeltje op zijn rug. Het word echt al een heel paard zo!

Afbeelding

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 08:46

Ahh wat gaat het goed zo te lezen.

Thirza, wat een leuk bontje heb jj <3