Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:26

sterregoud schreef:
Het was trouwens Een Vandaag, niet het jeugdjournaal. En in het reguliere 6 uur journaal zie je zo vaak heftige oorlogsbeelden. Dat ene schaapje mag ook getoond worden.

Er is immens veel dierenleed door de aanwezigheid van wolven, ook Schotse hooglanders s nachts in paniek, levend aangevroten etc. Maar bijna niemand maakt zich er druk om, vooral omdat ze het niet weten.

Of het interesseert ze geen zak

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:33

Anne_GTI schreef:
Stadskinderen hebben tere zieltjes en mogen zulke beelden niet zien...
Plattelandskinderen worden achtervolgd en zien met eigen ogen hoe hun favoriete dieren verscheurd en verminkt worden door de wolf...

Precies.
Stel je voor dat ze iets naars zien waar ze toch nooit last van gaan krijgen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:36

tienus63 schreef:
Alle omroepen en media tonen dit niet.
Wij zien het in de appgroepen.

Dit!

Mensen worden een soort van dom gehouden en zijn vaak onwetend! Zelfs waar de wolf door het dorp loopt, zeggen mensen “tsja je hoort wel eens wat, maar geloof er niks van”. Gevalletje van onder het tapijt vegen, aangezien de media het verhaal gekleurd naar buiten brengt. Het is moeilijk te verteren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:37

Lekker polariserend weer. Ik woon in een dorp met 70 duizend inwoners nabij Utrecht en ook hier loopt de wolf rond. Maar nee...wij stadsmens

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:41

Voor wie up close and personal wil zijn met een wolf, omgeving Ermelo kan het tegenwoordig ook.
Men hoeft dus niet perse naar Oude Willem of Elsloo.

Wolf die contact met mensen zoekt.
Bron geen wolf.
Bekijk dit bericht op Facebook https://www.facebook.com/share/GhQ1MGag ... tid=K35XfP

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:42

Benzz schreef:
Lekker polariserend weer. Ik woon in een dorp met 70 duizend inwoners nabij Utrecht en ook hier loopt de wolf rond. Maar nee...wij stadsmens

Ik denk dat onze definitie van dorp ietwat verschilt......... Ik vind het een grotere stad, misschien geen stadsrechten, maar een dorp......... tja

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:55

Heeft niets met defenitie te maken: een dorp is een dorp en een stad is een stad.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:00

Benzz schreef:
Heeft niets met defenitie te maken: een dorp is een dorp en een stad is een stad.

Ja hoor Benzz .....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:17

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:58

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:00

Vind dat geen wolven gedrag. Maar ja ze jagen ook op muizen. En gezien de poten gaat niets mij meer verbazen

Kopmeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:16

Ik dacht dat poten eraf kenmerk was van een marter? Zou een wolf echt proberen een vogel achter gaas te pakken, hoop dat niet maar ja ze jagen inderdaad ook op muizen en dan dat konijn in hok. Pfff niks is veilig

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:12

Wintu schreef:
Benzz schreef:

Ik denk dat onze definitie van dorp ietwat verschilt......... Ik vind het een grotere stad, misschien geen stadsrechten, maar een dorp......... tja

Nou inderdaad het kan de naam dorp hebben, maar 70.000 inwoners vind ik geen dorp meer. Boven de 7000 is het al stads. De op één na grootste plaats van Friesland, Drachten is ook een dorp met 45.000 inwoners. Daar is niks dorps aan, laat staan 70.000.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:12

Citaat:
Dorp of stad?

Wanneer noemen we een gemeente een dorp en wanneer wordt het een stad?

In principe bestaan er geen officiële regels over het verschil tussen dorp en stad. Van oudsher mag je een gemeente alleen een stad noemen wanneer deze over stadsrechten beschikt. Deze rechten werden door een landsheer verleend. Een stad mocht onder meer een stadsmuur bouwen om zichzelf goed te kunnen verdedigen.

Amsterdam kreeg zijn stadsrechten bijvoorbeeld rond het jaar 1300. Ook een kleine plaats zoals het Gelderse Bronkhorst (met iets meer dan 150 inwoners) heeft stadsrechten.
Den Haag met meer dan 500.000 inwoners heeft daarentegen nooit officiële stadsrechten verworven.

In de praktijk wordt meestal de grens van 25.000 inwoners aangehouden. Alles daaronder noemen we in de volksmond een dorp

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:32

O echt? Hier wonen ook 70.000 mensen ( misschien wel dezelfde plaats als Benzz) maar de sfeer is echt wel dorps hier hoor. Als ik naar Utrecht of Arnhem ga heb ik pas het idee dat ik in een stad ben. Het is denk ik ook wel je referentiekader. Maar de natuur is hier vlakbij en ook de wolf is daar al vaker op bezoek geweest. Reeën laten zich niet meer zien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:09

Ik woon in een dorp met 350 inwoners, midden in de natuur. Voorheen in een dorp van een dikke 3000 inwoners. Een 'dorp' van 70.000 inwoners, ik noem dat toch echt een middelgrote stad :')

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:34

Wintu schreef:
sterregoud schreef:
Het was trouwens Een Vandaag, niet het jeugdjournaal. En in het reguliere 6 uur journaal zie je zo vaak heftige oorlogsbeelden. Dat ene schaapje mag ook getoond worden.

Er is immens veel dierenleed door de aanwezigheid van wolven, ook Schotse hooglanders s nachts in paniek, levend aangevroten etc. Maar bijna niemand maakt zich er druk om, vooral omdat ze het niet weten.

Of het interesseert ze geen zak

Maar eenzijdige voorlichting en nieuwsvergaring helpt natuurlijk niet !
In de media krijg je geen beelden van zwaar gewonde nog levende dieren, en juist dat maakt de wolven aanwezigheid zo’n groot probleem op het platteland.

Als ze naast de schapen, ook een foto plaatsen van de pony die dood en opengevreten in de sloot , terwijl het zoontje van 8 een wortel kwam brengen,,, Dan kan het beeld wel kantelen.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 01-12-23 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:36

Mijn openbare fb profiel staat vol met de waarheid.
verwijs daar die naiefjes regelmatig heen als ze weer zeggen dat de boer beter moet afmaken of dat de hond meer dood

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:02

Uit de Leeuwarder Courant over de plannen van de PVV in Friesland:

Citaat:
Wolf
Over de wolf is de PVV minder helder. De partij gaat niet zo ver als bijvoorbeeld het CDA en de BBB, die het dier willen verjagen of afschieten. Maar zij staat ook zeker niet aan de kant van de Partij voor de Dieren en GL-PvdA, die niet willen tornen aan de beschermde status van de wolf. De landelijke PVV zit er een beetje tussenin. De Friese afdeling van de partij vindt dat er in onze provincie geen ruimte is voor de wolf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:01

tienus63 schreef:
Bron geen wolf.

Ah, een wel objectieve bron _O-

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:14

Huertecilla schreef:
tienus63 schreef:
Bron geen wolf.

Ah, een wel objectieve bron _O-

Zij laten in ieder geval wel de gruwelijke werkelijkheid zien ipv schattige jonge wolfjes zoals de pro wolf mensen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:17

DuoPenotti schreef:
Mijn openbare fb profiel staat vol met de waarheid.
verwijs daar die naiefjes regelmatig heen als ze weer zeggen dat de boer beter moet afmaken of dat de hond meer dood

Dat bedoel ik, social media staat er vol mee. Ook op de nieuwssites staan in de reacties altijd vele ongeblurde foto's. Maar mensen boeit het niet, het zijn 'maar dieren' en gaan sowieso al naar de slacht, dus schande de eigenaar van het dier, das toch geen dierenvriend.

Dat is de algemene tendens in dat soort artikelen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:19

Dreamboy schreef:
Zij laten in ieder geval wel de gruwelijke werkelijkheid zien ipv schattige jonge wolfjes zoals de pro wolf mensen.

Ik vind jonge wolfjes ook schattig 8-) , sterker nog, ik vind wolven prachtige en fascinerende dieren. In een gebied waar ze tot hun recht komen en kunnen leven van het wildbestand en waar ze schuw zijn, niet zo als hier in Drenthe, waar ze zich voornamelijk voeden met vee en het schuwe er al behoorlijk af is.

Verder zou ik niet al te veel reageren op HC zijn posts, die denkt het vanaf zijn berg in Spanje beter te weten hoe het hier gaat dan de omwonenden zelf.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:33

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Ik vind jonge wolfjes ook schattig 8-) , sterker nog, ik vind wolven prachtige en fascinerende dieren. In een gebied waar ze tot hun recht komen en kunnen leven van het wildbestand en waar ze schuw zijn, niet zo als hier in Drenthe, waar ze zich voornamelijk voeden met vee en het schuwe er al behoorlijk af is.

Verder zou ik niet al te veel reageren op HC zijn posts, die denkt het vanaf zijn berg in Spanje beter te weten hoe het hier gaat dan de omwonenden zelf.

Ze zijn ook schattig en prachtig. Ze zouden alleen zo klein moeten blijven en vooral muisjes eten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:42

Zoals ik puppy's schattig vind bij honden vind ik dat zeker ook bij wolven :j

Maar een grommende hond die zijn tanden laat zien of mij achtervolgd vind ik ook niet meer schattig.
Een herder die mijn paarden aan zou vallen ook niet.
Alleen dan word er wel gehandeld, al dan niet gedwongen als de baas het zelf niet doet.

Dát maakt wel het verschil.

Zo werd er schande gesproken over de loslopende honden die de schotse hooglander in het water hadden gedreven en verdronk.
En ja, dat is ook schande, had voorkomen kunnen worden.

Maar diezelfde dag heeft een wolf hetzelfde gedaan.
Achter een schapenraster...en dan is het stil in de media...

Afbeelding