Avalanche schreef:Dat gelooft ze nooit
Er zijn meer paarden die het maar zo-zo vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche schreef:Hou je vast want hier komt een flinke update.
Hij is met name erg interessant. Proprioceptie. Ooit van gehoord? Ik ook niet.
Het is het bewustzijn om je benen zo neer te zetten dat je vooruit, achteruit, opzij..... whatever gaat, zonder dat je benen in de knoop raken.
Maar een mens die zijn been gebroken heeft moet weer opnieuw leren lopen. Net alsof je hoofd het niet snapt. Ze zijn erachter gekomen dat het bij paarden net zo werkt. Ook een paard is dan het besef kwijt hoe het ook alweer moet.
En dat is dus aan de hand. Ze snapt niet goed hoe je die voet nu toch weer neerzet. En vooral als ze emotioneel is, verliest ze de coördinatie.
We gaan dus een aantal dingen doen: ijzers. Ze gaat vierkant op ijzers, om haar te helpen de voet beter af te rollen zodat ze weer leert op haar hiel te landen ipv de toon en dan te blijven 'haken'. Break-over beslag dus. IJzers zijn bewust voor gekozen omdat therapeutisch veel meer mogelijk is met ijzers dan blootsvoets. Nog een bijkomend voordeel is dat de landing minder gevoelig zal zijn en ze zich zekerder zal voelen.
Fysiotherapie om haar te helpen goed te bewegen, zodat ze ook weer groot durft te bewegen, want dat kán ze en ze heeft er ontzettend veel plezier in.
Ze moet elke dag even een stukje over balkjes, door ongelijk terrein, een waterbak en meer obstakels, zodat haar lijf het weer snapt![]()
Intussen mogen we gewoon door met inrijden op voorwaarde dat ze goed van achter naar voor nageeflijk wordt gereden, en ook met longewerk actief beweegt. Wel pas draven als ze zeker is onder mij.
Ayasha schreef:Proprioceptie gaat nl niet enkel over de benen maar over het gehele lichaam. Het is het vermogen van de hersenen om te weten waar welk ledemaat/deel van je lichaam zich bevindt zodat het die ledematen/delen kan coördineren.
EmptyWords schreef:Avalanche schreef:Dat gelooft ze nooit
Hier 1 die zijn hoofd op de rug van de smid legt en gaat staan slapen...
oji schreef:Vraag. Is de Proprioceptie niet een vorm van ataxie? Ik vraag dat omdat veel herken van mijn vorige paard dat ataxie had. Dit uitte zich in af en toe niet weten hoe ze der benen neer moest zetten. Dier kon super fijn lopen als ze echt goed en heel regelmatig in training stond. Was ze om wat voor reden dan ook even uit training, dan ging ze struikelen over de toon. Maar dit dier had dus ook veel moeite met de hoefsmid. Helaas kreeg ze straalkanker, waardoor ze lange tijd uit training moest en kon op het laatst dus niet meer op 3 benen staan, waardoor de hoefsmid de noodzakelijke dagelijkse (paard stond inmiddels op kliniek) behandeling niet meer kon uitvoeren en ze jammerlijk ingeslapen moest worden.
Was ook een supergoede beweger (Negro x Cabochon). Ik sprong ook met haar en heb ook een paar crossen gereden. Op zich ging dat prima als ze goed en regelmatig in training stond, alleen in een cross kon ze dus een op of- een afsprong niet verwerken met hoe ze dan de voeten neer moest zetten. Kon thuis lopen en verzamelen voor het Z, maar in de proeven in het L2 gestrand omdat daarna de oefeningen te snel achter elkaar kwamen en ze de coördinatie kwijt raakte. Heel jammer. Dier had een gouden karakter, wou alles voor je doen. Had ook het exterieur en de bewegingen dat ze in principe alles voor je kon doen, alleen dat ene ellendige coördinatie probleem.
Als ik toen had geweten wat ik nu weet, was ik regelmatig met dat dier naar de aquatrainer gegaan. Ik kende dat toen nog niet. Mijn huidige paard heeft geen ataxie of dergelijke zaken, maar heeft niet de allerbeste eigen balans en takt in stap. Vanwege een peesblessure ben ik ooit gaan aquatrainen met haar en als ik zie wat dat voor haar balans en beenzetting gedaan heeft. In de aquatrainer moeten ze echt voelen en nadenken over elke pas. Steeds wisselende hoogtes van het water waardoor meer en minder heffen, meer en minder kracht gebruiken. Ik denk dat dat voor jouw paard ook super kan zijn. Weet alleen niet of je met haar makkelijk op transport kan en of zij daar geestelijk al aan toe is?
Ayasha schreef:Niet perse. Ataxie gaat onvermijdelijk gepaard met een (sterk verminderde) proprioceptie. Maar proprioceptie op zich zelf is gewoon een systeem in je hersenen dat weet waar jij en je ledematen zich bevinden en ze coördineren tov elkaar en de ruimte rondom je.![]()
bij ataxie is er een probleem met de proprioceptie.Maar niet elke vorm van verminderde proprioceptie is ataxie.
Avalanche schreef:Nee, dat had heel simpel te maken met dat de knie gefixeerd was. Dat had nooit gemogen zo.
Overigens vanwege de locatie van de wond is het onmogelijk dat zenuwen zijn geraakt. Het membraan van de spier is wel geraakt, de spier zelf niet.
Dit is ook getest.