[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:54

Avalanche schreef:
Dat gelooft ze nooit :D

Er zijn meer paarden die het maar zo-zo vinden :j

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:56

Avalanche schreef:
Als er dan alsnog een ijzer nodig is gaan we in eerste instantie voor duplo, dat is vriendelijker voor de voet :)

Beter dan Lego, daar kun je maar beter niet op gaan staan! :+

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 16:00

:')

Gij dwaas :')

Google maar eens op duplo ijzers. Echt mooi systeem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:04

Avalanche schreef:
Hou je vast want hier komt een flinke update.

Hij is met name erg interessant. Proprioceptie. Ooit van gehoord? Ik ook niet.

Het is het bewustzijn om je benen zo neer te zetten dat je vooruit, achteruit, opzij..... whatever gaat, zonder dat je benen in de knoop raken.

Maar een mens die zijn been gebroken heeft moet weer opnieuw leren lopen. Net alsof je hoofd het niet snapt. Ze zijn erachter gekomen dat het bij paarden net zo werkt. Ook een paard is dan het besef kwijt hoe het ook alweer moet.

En dat is dus aan de hand. Ze snapt niet goed hoe je die voet nu toch weer neerzet. En vooral als ze emotioneel is, verliest ze de coördinatie.

We gaan dus een aantal dingen doen: ijzers. Ze gaat vierkant op ijzers, om haar te helpen de voet beter af te rollen zodat ze weer leert op haar hiel te landen ipv de toon en dan te blijven 'haken'. Break-over beslag dus. IJzers zijn bewust voor gekozen omdat therapeutisch veel meer mogelijk is met ijzers dan blootsvoets. Nog een bijkomend voordeel is dat de landing minder gevoelig zal zijn en ze zich zekerder zal voelen.

Fysiotherapie om haar te helpen goed te bewegen, zodat ze ook weer groot durft te bewegen, want dat kán ze en ze heeft er ontzettend veel plezier in.
Ze moet elke dag even een stukje over balkjes, door ongelijk terrein, een waterbak en meer obstakels, zodat haar lijf het weer snapt :)

Intussen mogen we gewoon door met inrijden op voorwaarde dat ze goed van achter naar voor nageeflijk wordt gereden, en ook met longewerk actief beweegt. Wel pas draven als ze zeker is onder mij.

Mag ik een kleine correctie doen?

Proprioceptie gaat nl niet enkel over de benen maar over het gehele lichaam. Het is het vermogen van de hersenen om te weten waar welk ledemaat/deel van je lichaam zich bevindt zodat het die ledematen/delen kan coördineren. :)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:07

Avalanche schreef:
:')

Gij dwaas :')

Google maar eens op duplo ijzers. Echt mooi systeem.

Sorry ik kon het niet laten :')
Maar het ziet er heel fancy en doordacht uit!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:09

Mel staat ook altijd los (ok ze kan ookniet vast staan) en werkt heel behulpzaam mee :j
De eerste keer dat ik haar liet bekappen zette de smid de hoef steun neer en toen ze zich weer omdraaide had Mel er al een hoefje op neergezet :Y) 'ik begrijp heus wel hoe dit moet'

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 16:35

Dank voor je correctie Ayasha :)

En het kind heeft nog heel wat te leren hoor ik wel :D maar voor nu ben ik blij dat er niet gesteigerd of flauwgevallen is :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:04

Ayasha schreef:
Proprioceptie gaat nl niet enkel over de benen maar over het gehele lichaam. Het is het vermogen van de hersenen om te weten waar welk ledemaat/deel van je lichaam zich bevindt zodat het die ledematen/delen kan coördineren. :)

En een aanvulling dan: en is geen aandoening.
Je hebt goede en slechte proprioceptie (en alles daartussen natuurlijk)

Zoals je goede of slechte coördinatie hebt (wat er sterk tegenaan hangt)

Ik moet bij proprioceptie altijd denken een aan slaapvoet. Je voet is er wel, maar je voelt hem even niet/slecht en kunt hem daarom ook maar heel matig besturen omdat je geen feedback krijgt waar dat ding uithangt en wat er mee gebeurt. De aansturing heeft blijkbaar een feedback loop nodig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:10

Vraag. Is de Proprioceptie niet een vorm van ataxie? Ik vraag dat omdat veel herken van mijn vorige paard dat ataxie had. Dit uitte zich in af en toe niet weten hoe ze der benen neer moest zetten. Dier kon super fijn lopen als ze echt goed en heel regelmatig in training stond. Was ze om wat voor reden dan ook even uit training, dan ging ze struikelen over de toon. Maar dit dier had dus ook veel moeite met de hoefsmid. Helaas kreeg ze straalkanker, waardoor ze lange tijd uit training moest en kon op het laatst dus niet meer op 3 benen staan, waardoor de hoefsmid de noodzakelijke dagelijkse (paard stond inmiddels op kliniek) behandeling niet meer kon uitvoeren en ze jammerlijk ingeslapen moest worden.

Was ook een supergoede beweger (Negro x Cabochon). Ik sprong ook met haar en heb ook een paar crossen gereden. Op zich ging dat prima als ze goed en regelmatig in training stond, alleen in een cross kon ze dus een op of- een afsprong niet verwerken met hoe ze dan de voeten neer moest zetten. Kon thuis lopen en verzamelen voor het Z, maar in de proeven in het L2 gestrand omdat daarna de oefeningen te snel achter elkaar kwamen en ze de coördinatie kwijt raakte. Heel jammer. Dier had een gouden karakter, wou alles voor je doen. Had ook het exterieur en de bewegingen dat ze in principe alles voor je kon doen, alleen dat ene ellendige coördinatie probleem.

Als ik toen had geweten wat ik nu weet, was ik regelmatig met dat dier naar de aquatrainer gegaan. Ik kende dat toen nog niet. Mijn huidige paard heeft geen ataxie of dergelijke zaken, maar heeft niet de allerbeste eigen balans en takt in stap. Vanwege een peesblessure ben ik ooit gaan aquatrainen met haar en als ik zie wat dat voor haar balans en beenzetting gedaan heeft. In de aquatrainer moeten ze echt voelen en nadenken over elke pas. Steeds wisselende hoogtes van het water waardoor meer en minder heffen, meer en minder kracht gebruiken. Ik denk dat dat voor jouw paard ook super kan zijn. Weet alleen niet of je met haar makkelijk op transport kan en of zij daar geestelijk al aan toe is?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:16

Avalanche schreef:

Hier 1 die zijn hoofd op de rug van de smid legt en gaat staan slapen...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:19

EmptyWords schreef:
Avalanche schreef:

Hier 1 die zijn hoofd op de rug van de smid legt en gaat staan slapen...

Hier hebben we 1 die maar wat graag een poging doet tot in de kont vd smid bijten... Maar bij de huidige smid gelukkig niet(als de smid niet voorzichtig met haar benen omgaat dan waarschuwd ze eerst met alleen tanden Tegen zn achterwerk... Luister de smid dan niet is het een halve hap)

En dan hebben we de mijne, die gaat slapen en moeten we soms wekken zodat ze op 4 ehh 3 benen blijft staan

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 18:33

Verminderde proprioceptie is ook het probleem :) dat kan na een blessure en herstelt zich ook weer. En daar is soms hulp bij nodig :)

Wat jij vertelt, is idd een vorm van ataxie. Omdat deze het niet had voor de blessure gaan w e ervan uit dat het ook weer volledig herstelt. Maar gebrek aan proprioceptie is idd een neurologisch probleem. Komt overigens bij alle rassen voor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 18:37

Het kind loopt echt zóveel beter :D en is vrolijk :D

Longeren vandaag ging ook echt super :D en niet stout :D het is echt wel wat Pien zei: zo gewend om om te draaien en uit te breken, en dat gaat er best aardig uit al :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:57

Wat fijn ava. Blij mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:18

oji schreef:
Vraag. Is de Proprioceptie niet een vorm van ataxie? Ik vraag dat omdat veel herken van mijn vorige paard dat ataxie had. Dit uitte zich in af en toe niet weten hoe ze der benen neer moest zetten. Dier kon super fijn lopen als ze echt goed en heel regelmatig in training stond. Was ze om wat voor reden dan ook even uit training, dan ging ze struikelen over de toon. Maar dit dier had dus ook veel moeite met de hoefsmid. Helaas kreeg ze straalkanker, waardoor ze lange tijd uit training moest en kon op het laatst dus niet meer op 3 benen staan, waardoor de hoefsmid de noodzakelijke dagelijkse (paard stond inmiddels op kliniek) behandeling niet meer kon uitvoeren en ze jammerlijk ingeslapen moest worden.

Was ook een supergoede beweger (Negro x Cabochon). Ik sprong ook met haar en heb ook een paar crossen gereden. Op zich ging dat prima als ze goed en regelmatig in training stond, alleen in een cross kon ze dus een op of- een afsprong niet verwerken met hoe ze dan de voeten neer moest zetten. Kon thuis lopen en verzamelen voor het Z, maar in de proeven in het L2 gestrand omdat daarna de oefeningen te snel achter elkaar kwamen en ze de coördinatie kwijt raakte. Heel jammer. Dier had een gouden karakter, wou alles voor je doen. Had ook het exterieur en de bewegingen dat ze in principe alles voor je kon doen, alleen dat ene ellendige coördinatie probleem.

Als ik toen had geweten wat ik nu weet, was ik regelmatig met dat dier naar de aquatrainer gegaan. Ik kende dat toen nog niet. Mijn huidige paard heeft geen ataxie of dergelijke zaken, maar heeft niet de allerbeste eigen balans en takt in stap. Vanwege een peesblessure ben ik ooit gaan aquatrainen met haar en als ik zie wat dat voor haar balans en beenzetting gedaan heeft. In de aquatrainer moeten ze echt voelen en nadenken over elke pas. Steeds wisselende hoogtes van het water waardoor meer en minder heffen, meer en minder kracht gebruiken. Ik denk dat dat voor jouw paard ook super kan zijn. Weet alleen niet of je met haar makkelijk op transport kan en of zij daar geestelijk al aan toe is?

Niet perse. Ataxie gaat onvermijdelijk gepaard met een (sterk verminderde) proprioceptie. Maar proprioceptie op zich zelf is gewoon een systeem in je hersenen dat weet waar jij en je ledematen zich bevinden en ze coördineren tov elkaar en de ruimte rondom je. :)

bij ataxie is er een probleem met de proprioceptie. :) Maar niet elke vorm van verminderde proprioceptie is ataxie. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 21:30

Dank Ayasha. Super fijne uitleg!

Pien, ja echt <3
Ik werd er blij van :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 00:27

We hebben 2 standen nu: hoofd in de lucht, en als je ontspant, stofzuigen :') er moet nog iets tussenin komen :j maar stofzuigen doen we best veel, dus allemaal heel chill :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:48

Ayasha schreef:
Niet perse. Ataxie gaat onvermijdelijk gepaard met een (sterk verminderde) proprioceptie. Maar proprioceptie op zich zelf is gewoon een systeem in je hersenen dat weet waar jij en je ledematen zich bevinden en ze coördineren tov elkaar en de ruimte rondom je. :)

bij ataxie is er een probleem met de proprioceptie. :) Maar niet elke vorm van verminderde proprioceptie is ataxie. :)

Dat klopt. Maar ik heb gelezen dat proprioceptie niet per se met de hersenen te maken hoeft te hebben.
Dat het paard 'vergeten' is hoe ze moet lopen is na zo'n korte tijd boxrust niet heel aannemelijk; er zijn paarden die veel langer op boxrust staan en geen problemen hebben met proprioceptie (buiten dat de spieren slap zijn). Dat over de toon struikelen is echt van een andere orde.
Proprioceptie kan ook een gevolg zijn van trauma door beschadiging van het spierweefsel, zenuwknopen etc.
Dat lijkt bij het paard van Avalance de meest aannemelijke oorzaak. Want voor het ongeval struikelde het paard niet over de toon. Dus er is een causaal verband. Met de echo is er geen echte schade gevonden aan spieren/pezen, begreep ik. Maar betekent dit dat er echt geen schade is, of dat ze (nog) het niet hebben gevonden?. Is bijvoorbeeld schade aan zenuwvezels/knopen goed te zien? Wellicht is er nog wat uitgebreider onderzoek mogelijk die een echt sluitende conclusie geeft, zoals bijvoorbeeld een EMG. (EMG is een geleidingsonderzoek waarbij de functie van de zenuwen in het been worden getest.)

Aquatraining lijkt me in ieder geval aan te raden. Dat kan zeker geen kwaad. Ik zag in BIT magazine ook een aardig verhaal over de training bij proprioceptie. Maar voor ik daartoe over zou gaan, dan zou ik toch wel willen weten of er geen onderliggend neurologisch probleem in het been aanwezig is, of dat kan herstellen en hoe lang daarvoor nodig is.
https://www.bitmagazine.nl/medisch/verb ... ces/19677/

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:58

Echt? Ik zou het gewoon wat tijd geven. Het bekappen heeft veel uitgemaakt he. Lekker puzzels maken met balkjes zodat ze veel moet nadenken over waar ze haar hoeven laat en een beetje tijd..

Hoe ziet de wond er nu eigenlijk uit? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 12:05

Een paar witte haartjes :) maar helemaal dicht :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:21

Eens met Babootje. Ataxie is een ook verzamelnaam van allerlei neurologsiche aandoeningen die klinische tot uiting komen in allerlei vormen van verminderde coördinatie. Kan aangeboren zijn en dan is het sowieso chronisch. Kan door trauma zijn en dan kan het tijdelijk zijn of chronisch worden (in het ergste geval zelfs progressief).

Ik zeg niet dat er persé sprake van ataxie hoeft te zijn, ik zeg alleen dat ik heel veel van de symptomen herken van mijn eerdere paard, waarbij ataxie wel de oorzaak was. in mijn geval was het aangeboren ataxie (een vernauwing van het zenuwkanaal op 4 plaatsen verspreid over de gehele wervelkolom, heel zeldzaam bij paarden maar veel vaker voorkomend bij honden). Maar ataxie kan ook gevolg zijn van een zenuwbeschadiging door trauma, zoals bij veel veulens die de mogelijkheid hebben gekregen tot hangen of omslaan. Maar ook door trauma op volwassenleeftijd door vallen.

Aangezien het bij Madammeke acuut is opgetreden, Ava sprak er al over direct na het ongeval vind ik het "vergeten hoe de voeten neer te zetten" niet heel aannemelijk. Omdat het paard ook gevallen is, is fysieke schade aan spieren of zenuwen in mijn ogen wel aannemelijk. Of geen zenuwschade maar wel ergens een beknelde zenuw. Ik vroeg me gewoon af of zenuwschade of beknelling door de val in het onderzoek meegenomen was.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 12:28

Nee, dat had heel simpel te maken met dat de knie gefixeerd was. Dat had nooit gemogen zo.
Overigens vanwege de locatie van de wond is het onmogelijk dat zenuwen zijn geraakt. Het membraan van de spier is wel geraakt, de spier zelf niet.
Dit is ook getest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:14

Avalanche schreef:
Nee, dat had heel simpel te maken met dat de knie gefixeerd was. Dat had nooit gemogen zo.
Overigens vanwege de locatie van de wond is het onmogelijk dat zenuwen zijn geraakt. Het membraan van de spier is wel geraakt, de spier zelf niet.
Dit is ook getest.

Hoe is dat dan getest? En is er ook een neurologische geleidingstest gedaan dan? Dat had ik uit jouw verhaal nog niet zo begrepen.
Kan de fixatie van de knie bijvoorbeeld een zenuw hebben afgekneld of beschadigd? Zijn allemaal zo vragen die bij mij opkomen omdat er meer onderzoek mogelijk is dan jij hebt omschreven.
Misschien vonden ze het niet nodig, dat kan. Maar ik zou het zelf wel willen weten. In verband met het revalidatieproces
Wie heeft trouwens de knie zo gefixeerd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:36

Hypermobiel en dus makkelijk aanpassen manier van bewegen, dan slijt de hoef volgens dat patroon en ontstaat er een probleem. Dat verklaart ook hoe makkelijk het eigenlijk al bijna recht te breien was met combi smid en fysio.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:50

Je kunt eigenlijk alleen maar wat uitsluiten met een MMEP test, anders blijft 'het is geen ataxie maar slapte/verminderde proprioceptie' gewoon een subjectieve klinische waarneming.

Deze test kun je doen in DAP Bodegraven, ik kan dat enorm aanraden als je twijfelt :o

Want het kan een deel van haar gedrag verklaren. Een paard waarvan de signalen vanuit de hersenen er langer over doen om bij de benen uit te komen: dat doet iets met een vluchtdier. Het dier wat ik ken: die viel om bij een hevige schrikreactie, volgens mij gaf jij aan dat die van jou dat ook deed toch?

De MMEP test die ik heb gezien gaf enorme duidelijkheid in waar het paard tegen aan liep( zowel rijtecnisch als qua gedrag) en gaf ook weer de mogelijkheid gerichter te trainen.

De locatie van een wond geeft geen garanties over een trauma in een zenuw. En erger nog: ataxie ontstaat niet altijd door een trauma, zijn legio oorzaken.