Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:20

Romanoff schreef:
Op het land rijden :D?

Akker, als het graan eraf is.
Vermoed dat het dan twents is... :D

Nyaleti

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:54

oh vind ik een super gave pony, precies wat we zochten. wat duurder dan eigenlijk de bedoeling maar ach, zit er geen zadel bij -.-

snap echt niet dat mensen hun paard verkopen zonder zadel :=

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:57

Ik verkoop ook nooit mijn zadel erbij hoor!
Ga niet elke keer een nieuw zadel kopen. :n

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:58

Die van mij is heus te koop met bijpassend, voor haar op maat gemaakt zadel.
Ik snap juist weer niet dat kopers het zadel er niet bij willen hebben, iedereen gaat er maar van uit dat zijn zadel wel zal passen :=

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:02

Omdat een zadel niet alleen op het paard moet passen, maar je moet er zelf ook fijn op zitten.
En de meeste vreemde zadels zitten toch niet zo fijn. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:15

In mijn ervaring (heb meerdere paarden en zo ook meerdere zadels) is het aanpassen op het paard lastiger dan het wennen voor de ruiter :D

Mijn zadels zijn trouwens wel van de betere merken (Stubben, Passier). Kan me heus voorstellen dat je als koper de neus ophaalt voor een "Las Argentinas Economic Start", maar een op maat gemaakt A-merk zadel daar laten omdat je zelf al een Rossner hebt, dat vind ik altijd wel wat komisch :D

Ik vraag me trouwens wel eens af hoe kopers dat eigenlijk doen. Maar zelden dat iemand zijn zadel komt passen voor de aankoop, dus nagenoeg iedere koper neemt het paard mee naar huis en gaat dan pas kijken of het zadel past. Nou ja, dat past dus zeer waarschijn niet tot helemaal niet en dus moet er een zadelmaker komen. Die hebben vaak pas na 14 dagen tijd en dan ook nog een paar weken 'levertijd'... dus dan heb je als koper een paard waar je goed 4 weken niets mee kunt omdat het zadel niet voor mekaar is.
Of gaat men dan maar gewoon rijden met het niet zo mooi passende zadel?
(en als het paard daarop blokkeert, dan heeft de verkoper het nog gedaan ook zeker := )
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-08-12 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:17

Ik kan alleen op "mijn" zadel zitten, dus ik zou ook liever een zadel niet overnemen .... Zou het wel laten aanpassen of een andere boommaat aanschaffen. *beseft ineens dat ik een paard moet hebben dat onder dat zadel past*

*slik*

Op een ander zadel blokkeren mijn heupen, best komisch om te zien ;). Alleen niet zo praktisch als je daar dan vanboven op zit :P (nuja als ik één rondje rij op een ander zadel weet ik wel of dat gaat gebeuren of niet, dus ik zou het kunnen testen :P)

Tita jammer van je merrie ... hopelijk trekt ze toch nog bij!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:20

Ik neem ook geen zadel over.
Ik maak gewoon meteen en afspraak met m'n fitter.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:24

Ik heb zelf trouwens ook nog nooit een zadel 'erbij' gekocht.
Maar heb vooral jaarlingen en onbeleerde 3-jarigen gekocht, dus was er ook geen aanleiding om een zadel 'erbij' te kopen. En met meerdere paarden/zadels is er ook altijd wel een zadel dat redelijk past op de nieuwkomer. Als we dan echt aan het werk gaan, de nieuwkomer en ik, dan komt de zadelmaker om een zadel echt op maat te maken.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-08-12 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:25

Als ik mijn merrie gaat verkopen gaat dit zadel toch echt wel mee voor meerprijs zit speciale boom in voor haar.

Ik kocht mijn merrie op 1 sept en er kwam pas een zadel op 21 sept. Uiteindelijk stond ze meer stil en konden we pas weer 1 dec echt gaan rijden. (totaal stond ze 8 weken stil dik been)
Toen paste het zadel niet meer :roll:

Dat is aangepast maar werd alleen maar slechter dus op 1 maart weer ander zadel en uiteindelijk ergens in mei een Albion... compleet verkeerde boom en sinds juni euroriding.
Die helaas voor 2 drukplekken zorgt...waar ik weer achter aan gaat want ook dit zadel is sinds juni 2x aangepast.
Ik zie de zadelmaker zowat vaker dan mijn eigen vrienden.

Mij maakt zadel merk niks uit zolang het maar goed is. Snap er ook niks van dat je hordes mensen heb, die daar amper naar om kijken.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:41

Ik had mn paard 16 aug op stal, had nog een boomloos zadel wat opzich wel kon, toen 2xgereden en daarna best lang medisch gesukkeld ( koliek, sluimerende worminfectue, bloedarmoede, hals, rug, bekken)
Oktober 2011 nieuw zadel gekocht vn Fryso en 31 aug komt Ninon Schutte voor n nieuwe. Hij zo giga gegroeid en ik wil ook wel eens lekker zitten op n zadel :D
Nu bijna 1 jaar verder heb ik hoogstens 3-4 mnd op hem kunnen rijden, zit zelf al 6 mnd met 2 operaties door gebroken arm door val vn paardjelief.

Ons heljaar is bijnaaaa voorbij :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:50

Ik kan ook op heel weinig zadels zitten zonder dat heupen gaan wrikken. Maar paard kwam bij handelstal vandaan, dus zadel erbij kopen ging niet :D Maar goed, zadelmaker was er binnen een paar dagen. En nu een heleboel zadels verder hebben we eindelijk iets dat zowel hem als mij past. En beide zijn we niet makkelijk. Met een nieuw paard zou ik dus ook niet snel het zadel erbij kopen, tenzij ik er pijnloos op kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:52

Tita en als de koper het zadel niet wil?

Ik wil ook geen zadel bij een paard. Rijd op een 17'' en een grotere maat is echt te groot voor me

De laatste keer dat ik een gereden paard gekocht heb is dik 10 jaar geleden overigens.

En een zadelmaker is zo gebeld en ik heb altijd nog een passend leenzadel gehad in de wachttijd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:02

Ook best veel succes ga ik de verkopende partij wensen met een zadel
In ons geval ging het echt om het paard er zijn maar weinig zadels die passen dus ik moest me aanpassen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:14

Naar wat jij beschreef over de rug van jouw paard, vind ik het niet gek dat je veel problemen hebt het juiste zadel te vinden...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:17

Dees schreef:
Naar wat jij beschreef over de rug van jouw paard, vind ik het niet gek dat je veel problemen hebt het juiste zadel te vinden...

:j en daarom zou ik ook de kopende partij advies geven zadel over te nemen of het adres geven van de desbetreffende zadelmaker waar ik op dat moment mee in zee ga.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:59

Waarom bij die eerste Tita? Staat toch bij dat ze niet in orde is?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:02

Ja maar het lijkt wel alsof er geen onderzoek is gedaan en waarom een "ziek" paard aanbieden voor fok merrie.
Stel dat ze peesblessure heeft, zou het dan eerlijk zijn, kunnen de pezen het aan.
Stel dat het KS is...zou het dan eerlijk zijn.

Stel dat het paard vergroeiingen heeft of bv spat.... het lijkt in de advertentie wel of er geen onderzoek is gedaan of anders wel maar dan doen we net of we het niet weten.
Vind gewoon not done om een paard nog weg te doen voor dat geld. Ik denk dat de slacht te weinig oplevert.
Een goede fok merrie is nog steeds meer waard dan 1000 euro

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:12

Er zal altijd een 'held' zijn die denkt dat je met 'gericht rijden' zo'n paard weer helemaal goed krijgt :D
Die eigenaar wil er vanaf, welnu, hij staat in zijn recht om het zo te proberen toch? Verhaal staat er meteen op de advertentie al bij, dat vind ik wel netjes, eigenlijk... Een ieder die gaat kijken, weet dat er iets mis is.

Filmpje niet beschikbaar - ik snap dat eigenlijk ook wel. Ieder paard kun je letterlijk 'kreupelkijken'. Als je maar lang genoeg naar zo'n filmpje kijkt, zul je altijd iets vinden waardoor je vooral niet meer naar het paard zelf hoeft te gaan om het in het echt te zien. Als je zoekt, zullen je hersenen je gaan voorhouden dat er iets is, echt waar. En wat doen mensen die overwegen een paard te kopen en toevallig een filmpje daarvan hebben....
Zo heb ik eens zo lang naar mijn overleden kat gekeken, zo lang dat ik dacht dat hij weer ademde. Ik meende echt te zien dat zijn buik weer bewoog... Was helaas ook niet waar...

Een bekende handelaar in mijn omgeving zei me laatst: "als ze met de camera komen, dan weet ik het al, dan kopen ze niet". Dat zei hij niet bij een specifiek paard maar in het algemeen. Ik geloof ook wel dat het zo is... :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:18

O nee hoor. Ik heb m'n paarden gefilmd, en gekocht.

Overigens ben ik sinds zaterdag paardloos.
Weet ook niet of ik nog wel een nieuw paard wil tzt.
Voorlopig is het geld helaas op.
Maar lees nog wel mee hoor.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:29

Zo ben weer terug van vakantie, heb niet bijgelezen( zijn zo'n 20 pagina's). Maar ik lees vanaf hier weer mee. Juiste paard nog niet gevonden.

Ik ga ook altijd op pad met camera. Ik film alles, ook degene die ik wil kopen of koop.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:37

Ik film altijd als ik ze al gekocht heb. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:47

Dees schreef:
Ik heb zelf trouwens ook nog nooit een zadel 'erbij' gekocht.
Maar heb vooral jaarlingen en onbeleerde 3-jarigen gekocht, dus was er ook geen aanleiding om een zadel 'erbij' te kopen. En met meerdere paarden/zadels is er ook altijd wel een zadel dat redelijk past op de nieuwkomer. Als we dan echt aan het werk gaan, de nieuwkomer en ik, dan komt de zadelmaker om een zadel echt op maat te maken.

Ik heb ook nooit een zadel "erbij" gekocht (om vrijwel dezelfde reden, jong paard). Ik zou mijn paard nooit verkopen zonder "zijn" zadel erbij. Moet er niet aan denken dat het arme dier een slecht passend zadel op zijn rug krijgt alleen omdat het dan goedkoper is. Bovendien heb ik lang naar een zadel moeten zoeken dat echt goed op hem ligt. En die zijn vaak duur ja.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:49