Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:36

Dees schreef:
Mijn 4 jarige haal ik binnenkort uit de verkoop.
Er zijn een paar kijkers geweest (iets van 7) en van die 7 waren er eigenlijk maar 2 een beetje leuk geschikt voor mijn paard. Kopers klagen dan wel eens dat ze moeilijk een geschikt paard kunnen vinden.. maar mijn arme jonge dier heeft ook wat meegemaakt ondertussen. Paard wordt er gewoon minder van, komt steeds verder van de hulpen af... Niet leuk. Als verkoper moet je het allemaal maar aanzien...
Misschien iets om bij stil te staan, als je weer eens een paard gaat kijken en uitproberen. Het zou wel fijn zijn als ruiters die komen kijken eens aangeven waar ze zelf staan in hun hippische opleiding. Zo leuk is het niet om je fijn opgeleide paard 'gereden' te zien worden door iemand met de rijervaring van een jaar manegeles (en dat vertellen ze dan naderhand, he!) :\

Dat is exact de reden waarom die van mij niet meer (actief) in de verkoop staat.
Ik weet nu wel dat mijn paard écht écht écht de allerbraafste is, maar de manier waarop dat bevestigd moest worden, had van mij niet gehoeven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:42

jury schreef:
Maar [naam verwijderd], als het jou niet aanstaat wat je op je paard zit zitten dan stop je toch gelijk met de bezichtiging?
En als je het niet doet dan kan het toch niet zo slecht zijn dat je paard daar slechter van wordt?

Van 7 bezichtigingen vrij kort achter elkaar aan, waarbij je zelf dus eigenlijk alleen nog maar op het paard zit om het voor te rijden....
Het is niet dat er 1 kijker verantwoordelijk te houden is voor de achteruitgang (alhoewel.. :x ) maar na een kleine twee weken van testrondjes krijgt de opleiding van een jong en dus weldegelijk nog beïnvloedbaar paard absoluut een terugslag.

Nou ja, IK heb er ook een boel van geleerd. De eerste de beste matige ruiter die weer probeert op te stijgen ga ik er inderdaad van af halen.
Maar dat leer je wel door schade en schande, want als verkoper vind ik dat toch wel wat, een potentiele koper te zeggen dat het feest wat mij betreft niet doorgaat.

Die van mij blijft wel te koop hoor, maar inderdaad, niet meer actief. En ondertussen rijd ik zelf lekker door.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:43

Dees schreef:
Croky lijkt op deze foto's zwaar overbouwd... Dat had ik bij die eerste fotoreeks ook al een beetje, maar deze foto's... ik zou ze niet plaatsen :o

Mijn 4 jarige haal ik binnenkort uit de verkoop.
Er zijn een paar kijkers geweest (iets van 7) en van die 7 waren er eigenlijk maar 2 een beetje leuk geschikt voor mijn paard. Kopers klagen dan wel eens dat ze moeilijk een geschikt paard kunnen vinden.. maar mijn arme jonge dier heeft ook wat meegemaakt ondertussen. Paard wordt er gewoon minder van, komt steeds verder van de hulpen af... Niet leuk. Als verkoper moet je het allemaal maar aanzien...
Misschien iets om bij stil te staan, als je weer eens een paard gaat kijken en uitproberen. Het zou wel fijn zijn als ruiters die komen kijken eens aangeven waar ze zelf staan in hun hippische opleiding. Zo leuk is het niet om je fijn opgeleide paard 'gereden' te zien worden door iemand met de rijervaring van een jaar manegeles (en dat vertellen ze dan naderhand, he!) :\

Ben ik het helemaal mee eens... Vorig jaar liet ik iemand proefrijden (overigens wel nadat ze al eens 'gewoon waren komen kijken') op mijn destijds 3 jarige ruin. Gevolg was een paard wat behoorlijk overstuur was en zich 3 weken lang niet meer liet vangen in de weide.

Inmiddels zijn we een jaar verder en eigenlijk moet hij wel worden verkocht (ik heb een bedrijf en dus weinig tijd voor teveel eigen paarden) maar al die proefrijdende dagjes-mensen houden mij echt tegen. Het is een fijn paard, met veel potentie en ik hou hem graag 'heel en happy'...

Dus ja... dan hou ik hem liever zelf tot er op wedstrijd iemand op hem aanslaat die mij ook aanstaat, maar wellicht bied diegene waarvan ik denk 'JA!' zich vroeg of laat ook wel via sporthorses nog aan. Maar ik betwijfel het...

Mensen haken al af op het moment dat ik aangeef dat ik een jong paard niet per definitie laat proefrijden als ik de betreffende persoon nog niet irl gezien en gesproken heb. Nou ja, het zij zo! Aan mijn paard geen polonaise :') daar vind ik hem echt te jong voor (en dat gun ik hem ook niet).

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:03

Hier nog iemand die geen 'dagjesmensen' weet te waarderen, verscheidenen keren meegemaakt dat m'n dieren er erg onder te lijden hadden. En dan ook al diverse keren de stoute schoenen aangetrokken en potentiele kopers van m'n paard afgetrokken of teleurgesteld naar huis heb gestuurd, zelfs toen meer dan de vp werd geboden om me toch te overtuigen. Ik sloof me niet jarenlang uit om het paard binnen no-time aan gort te laten rijden na verkoop, dan verkoop ik net zo lief niet. Geef je dus grootgelijk dees! Correcte beslissing denk ik :-)

lisch

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:30

dees ik geef je ook groot gelijk! zeker met een jong paard!

wbt afspraken niet nakomen... ik had een keer iemand voor springpaard hier en die wouden ze zien springen of dat kon.. ja! dus hindernissen in de bak gemaakt draad er aan langs.. komt niet.. belt niet.. _-:(

onze merrie veulen halencia is onder voorbehoud van betaling verkocht!
beetje dubbel want ze is erg leuk maar ze krijgt echt een super lief baasje! ze gaat ons op de hoogte houden en wil ermee in de sport :D

halleandro komt van de week weer van de hh en zal die dan op het int. te koop gaan zetten :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:30

lisch, beste kun je een aanbetaling vragen, contractje maken.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:33

Pinda_Dipje

kijk even in je profiel! jij hebt daimler gereden toch! echt super gedaan! top werkwijze! zeker een aanraden om je paard bij jullie te beleren corrigeren!

+:)+

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:33

ff dat komt goed hoor! :j
wij doen altijd een aanbetaling en afspraken op papier

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:35

verstandig, je hoort van die vervelende dingen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:39

ja gelukkig nooit meegemaakt maar just in case! doen we dat wel!
een aanbetaling omdat je van die mensen hebt die nooit weer komen..
maar in dit geval ga ik er niet vanuit!

dezelfde mensen wouden vorig jaar ook al voor olivia haar veulen komen maar die was toen in tussentijd verkocht omdat ze pas naar 3 weken konden komen... en nu heel toevallig kwamen we erachter dat dit diezelfde mensen waren :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:47

Begrijpelijk Dees! Bij de Houston van mij heb ik ook mensen gehad die ik liever niet gezien had... Niet geschikt voor beginners en wat krijg je dan? Meisjes die van de manegepony's komen en na een verzorgpony denken dat ze geen beginner meer zijn. :roll:

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:55

Maar dat vraag je toch uit, tijdens het maken van de afspraak?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:00

lisch schreef:
Pinda_Dipje

kijk even in je profiel! jij hebt daimler gereden toch! echt super gedaan! top werkwijze! zeker een aanraden om je paard bij jullie te beleren corrigeren!

+:)+

Nee hoor, Daimler heeft bij mij in training gestaan! Het paard van Pinda_Dipje ook trouwens, hele fijne merrie. Echt een aanrader voor iemand die een goed springpaard zoekt

jury schreef:

Veel mensen leiden aan grootheidswaan, maar sommige denken oprecht gewoon meer te kunnen, dan in werkelijkheid blijkt...

Daarnaast heb ik ook wel eens vrij eenvoudige ruiters gezien, ik geef natuurlijk veel les en clinics, die zoveel gevoel en talent hadden, dat ik die zonder enige moeite met mijn jonge paard op pad zou sturen, maar ook Z ruiters waar ik onze minis nog niet door zou laten poetsen.

Het is gewoon heel lastig, daarnaast ben ikzelf een zeikerd, ik moet zelf ook iets hebben met degene die mijn paard zou kopen. Maar goed, daarom ben ik ook geen handelaar :') ik ben verzamelaar :o

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:01

jury schreef:

Het begrip beginner betekent voor iedereen wat anders :) wij hebben hier eens een Fries te koop gehad, geen beginnerspaard. Stond duidelijk in de advertentie. Toch kwamen daar mensen op af die wij beginners noemden. Ze behoorden tot de gevorderden op de manege en daar ga je...

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:04

oeps.. niet goed gekeken! maar ik bedoelde jou uiteraard Suelza!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:05

Lisch, gefeliciteerd met de (voorl) verkoop van Halencia!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:06

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:09

Tja.... Vanwege het goede karakter van mijn paard stond hij sowieso al aangeboden als braaf, zéér betrouwbaar paard. Ik had echter niet verwacht dat er dan mensen zouden komen van drie keer mijn gewicht :o die niet eens konden lichtrijden, al drie jaar niet op een paard hadden gezeten, handen letterlijk tot boven het eigen hoofd door het mee bewegen. En dan ook nog zeuren dat hij niet wilde aangalopperen. Dat paard had nog nooit zoveel hulpen tegelijkertijd meegemaakt, laat staan dat hij daar ook nog eens uit op moest maken dat het galop betekende.
Het is niet een heel talentvol dressuurpaard, maar jeetje... heb ik hem daarvoor zo zorgvuldig opgeleid....... :\

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:14

Aimee schreef:
Tja.... Vanwege het goede karakter van mijn paard stond hij sowieso al aangeboden als braaf, zéér betrouwbaar paard. Ik had echter niet verwacht dat er dan mensen zouden komen van drie keer mijn gewicht :o die niet eens konden lichtrijden, al drie jaar niet op een paard hadden gezeten, handen letterlijk tot boven het eigen hoofd door het mee bewegen. En dan ook nog zeuren dat hij niet wilde aangalopperen. Dat paard had nog nooit zoveel hulpen tegelijkertijd meegemaakt, laat staan dat hij daar ook nog eens uit op moest maken dat het galop betekende.
Het is niet een heel talentvol dressuurpaard, maar jeetje... heb ik hem daarvoor zo zorgvuldig opgeleid....... :\

-O- -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:17

Ik heb voor mijn sensibele maar brave merrie een vrouw gehad die een paar maanden manegeles gehad had. Ze had nog net een rijbroek aan...
Haar dochters konden beide redelijk rijden.
Beide meiden hadden best wat moeite, moeder wilde er toch op. Naast het paard kwam ze heel rustig en beheerst over.
Stiekem had ik er een beetje een hard hoofd in maar ze reed er behoorlijk fijn op weg! Het dier vertrouwde haar helemaal.

Maar dat vind ik het grootste nadeel van particulier verkopen. Je weet echt niet wat je op de dam krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:19

Aimee schreef:

De merrie die ik 1,5 geleden verkocht was een sjiek damespaard van 1,62. Bij het maken van een afspraak vroeg ik om de lengte en het postuur. Ik wilde er dus echt geen mensen van 1,80 op hebben met flinke billen. Ten eerste niet goed voor mijn dier en ten tweede is dat voor de ruiter ook echt geen sturen op zo'n kleintje

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:47

vonneke schreef:
De merrie die ik 1,5 geleden verkocht was een sjiek damespaard van 1,62. Bij het maken van een afspraak vroeg ik om de lengte en het postuur. Ik wilde er dus echt geen mensen van 1,80 op hebben met flinke billen. Ten eerste niet goed voor mijn dier en ten tweede is dat voor de ruiter ook echt geen sturen op zo'n kleintje

Het is een Gelderse van bijna 1.80 m. Ik realiseerde me pas later dat dat kennelijk uitnodigend is voor mensen met een ander postuur dan ik zelf :o
Daarbij komt dat ik verwacht dat een beginner die een eigen paard zoekt toch in ieder geval kan licht rijden en enigzins normale hulpen kan geven. Sterker nog, mijn vriend heeft misschien tien keer op een paard gezeten, maar rijdt zo weg met m'n grote vos.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:58

Net als dat ik bij een Z geklasseerd paard van 165 dus bijna automatisch een 'leerpaard' verkocht geschikt voor ponymeisjes..? :? Oeps, foutje..

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:49

Is er nog iemand die een springpaard zoekt?
Ik kreeg er 1 aangeboden maar heb toch liever iets kleiners
1.64
L springen
ook buiten heel braaf
Prijs viel mij 100% mee

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:30

Toen ik mijn ruin te koop had heb ik al aan de telefoon veel proberen te selecteren en toch heb ik ruiters gezien waarvan ik dacht jeetje en jij wil zo'n groot paard :oo
Mensen die zelf totaal geen balans hadden etc gelukkig had ik mn ruin zorgvuldig afgericht en vertrouwde ik hem er op dat hij niets zou doen maar de eerste die opstapte bezorgde me toch echt doodangsten pfff wat hing die scheef en dan weer achterover. Het paard wou eigenlijk niet meer lopen maar probeerde het toch dier heeft ee gouden karakter.

Maar als je een dier hebt wat daar ook maar iets gevoelig is daar kan het al helemaal mis mee zijn echt heel vervelend en sneu voor het dier, die weet ook niet wat die op dat moment moet.