Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:59

Nee ik zag haar (Isabel) vorig jaar losrijden en hoewel ze van mij wel iets verfijnder zou mogen zijn zag ik verder ook geen rare dingen. Volgens mij reed ze Warum Nicht LDR maar geen rollkur en hyperflexie. Voor zover ik weet is LDR niet verboden.

Ik heb gisteren bij Carl ook wat kritischer gekeken naar zijn rijden, vond zijn paard regelmatig wat kort in de hals maar kon niet goed zien of dat paard dat nu van nature doet of dat hij hem strak had.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:07

mce schreef:
Duitsers zijn veel vriendelijker gaan rijden, zelfs Isabell heeft begrepen dat haar (oude) rijstijl niet meer past in deze tijd

Alle landen zijn veel paard vriendelijker gaan rijden de meeste nieuwkomers in de sport rijden vriendelijk, heb met genoegen gekeken naar de Japanners die in de eventing brons winnen

Hoe dan deze misser bij Charlotte (GP zijn dus niet altijd goede oplossers van problemen) hoop overigens voor het paard dat het een eenmalige actie was

Dat klopt, voor Rio was al duidelijk dat het allemaal harmonieuzer moest, echter heeft NL daar schijt aan gehad. Beetje hetzelfde gedrag als wat er nu vertoond wordt qua reacties op CD.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:08

HorsePassion schreef:
_San87_ schreef:

Wat hypocriet, ze zijn zelf geen haar beter.
Ook van Charlotte kwamen altijd zeer vriendelijke foto's en video's voorbij.
Er is een andere kant. En wel bij het gros van de dressuurruiters wat het daglicht niet kan verdragen en verborgen blijft.
En de meeste zijn er ook blind voor en denken dat een zweep gebruiken er gewoon bij hoort.
En nu ineens een statement maken. Daar trap ik in ieder geval niet in.

Als mensen zich nog afvroegen waarom ik niet begreep dat er zo aangedrongen werd op wederhoor van de andere topruiters; tada!

Of ze nou wel iets zeggen of niet, het is toch nooit goed.

Wat betreft Van Silfhout, volgens mij worden al honderden jaren de ballen weggeknipt van hengsten die zich niet kunnen gedragen. Ook bij dekhengsten. Hij vindt het goed dat de stewards er zitten, maar niet als ze iets op hem aan te merken hebben lijkt het wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:16

Sorry, dan is er dus een steward die wel een keer iets zegt en is het alsnog niet goed. Die grijpen echt niet in als er even kort ingegrepen wordt. Tenzij dat echt heel grof is.

En anders, als je zo'n hengst of überhaupt paard niet kan rijden tussen andere dieren zonder een manier te gebruiken die niet is toegestaan of te grof te zijn hoor je er niet thuis. Niet in de basis en ook niet in de subtop.

Was pas ook iemand met best wat volgers op SM die aangesproken werd en die deed het ook af alsof het nog geen minuut was. Ook een hengst wat als excuus gebruikt werd. Als het echr zo kort is word je niet zo aangesproken.

Phonix

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:19

Het probleem is dat als Nederlandse ruiters naar Nederlandse wedstrijden gaan, dat ze dan veel te hoog scoren. En daardoor denkt dat het goed is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:22

Suzanne F. schreef:
Ik ben het wel eens met Diederik. Ze moeten wel het verschil blijven zien tussen oneerlijk handelen en een hengst op het juiste moment tot de orde roepen. Voor jezelf maar ook om anderen veilig te houden. Een keer een grote hengst tot de orde roepen vind ik anders dan je lieve ruintje het terrein over meppen of lekprikken.

Maar dat bedoel ik, je weet niet hoe hij gehandeld heeft. Zelf vind hij het uiteraard netjes, maar de steward vond het grof genoeg om in te grijpen. Zolang je niet gezien hebt wat er is gebeurt kun je er weinig nuttigs over zeggen. Heeft de steward te weinig kennis over hengsten of was Diederik toch niet zo netjes?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:23

Phonix schreef:
Het probleem is dat als Nederlandse ruiters naar Nederlandse wedstrijden gaan, dat ze dan veel te hoog scoren. En daardoor denkt dat het goed is.

Uhm, Nederland is een van de strengste landen mbt tot jurering

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:25

Benzz schreef:
mce schreef:
Duitsers zijn veel vriendelijker gaan rijden, zelfs Isabell heeft begrepen dat haar (oude) rijstijl niet meer past in deze tijd

Alle landen zijn veel paard vriendelijker gaan rijden de meeste nieuwkomers in de sport rijden vriendelijk, heb met genoegen gekeken naar de Japanners die in de eventing brons winnen

Hoe dan deze misser bij Charlotte (GP zijn dus niet altijd goede oplossers van problemen) hoop overigens voor het paard dat het een eenmalige actie was

Dat klopt, voor Rio was al duidelijk dat het allemaal harmonieuzer moest, echter heeft NL daar schijt aan gehad. Beetje hetzelfde gedrag als wat er nu vertoond wordt qua reacties op CD.

ja helaas, hier zie ik nu ook de blijheid verdwijnen bij Hermes, het moeten presteren op een bepaalde manier kost hem moeite, mis zijn persoonlijkheid van bv. het EK Hagen.
Laatst bijgewerkt door mce op 31-07-24 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:27

Dat begint al op het laagste niveau, kijk naar de eerste de beste wedstrijd waar ook stalruiters met jonge paarden aan de start komen. Qua bewegen helemaal hot en meestal kijken juryleden er niet doorheen. Wedstrijd waarbij een keer groom was van kennis, degelijk paard, niet spectaculair maar technisch heel goed voor elkaar en die wordt vierde achter een stalruiter met drie voorbeenzwaaiers onder het zadel. 1 was terecht maar de andere 2 paarden liepen gewoon slecht. Kun op de borst , bijna niet te houden, veel techniek niet juist. Zolang dit niet wordt gezien krijg je als toeschouwer/ruiter soms het idee dat je die kant op moet om mee te kunnen tellen , doodzonde en soms demotiverend.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:28

HorsePassion schreef:
_San87_ schreef:

Wat hypocriet, ze zijn zelf geen haar beter.
Ook van Charlotte kwamen altijd zeer vriendelijke foto's en video's voorbij.
Er is een andere kant. En wel bij het gros van de dressuurruiters wat het daglicht niet kan verdragen en verborgen blijft.
En de meeste zijn er ook blind voor en denken dat een zweep gebruiken er gewoon bij hoort.
En nu ineens een statement maken. Daar trap ik in ieder geval niet in.

Oke, maar met alle respect hoor, maar Isabell Werth rijd al jaren in de topsport en niet zo maar in de topsport, de paarden die zij rijd of gereden heeft, zie je ook jaren achter elkaar verschijnen en worden ook gewoon stuk voor stuk oud.
Ze zou wellicht wat verfijnder mogen rijden, maar je ziet haar en haar paarden jarenlang op het hoogste niveau verschijnen. Er zit vrijwel geen verloop in, als zij een paard te rijden krijgt, blijft deze over het algemeen ook bij haar onder het zadel tot zijn pensioen en ze weet er ook gewoon mee te scoren.

Heel anders dan wat je bij sommige ruiters ziet, die soms wel elke jaar een ander snoepje lijken te hebben.

Dus het lijkt er op dat ze toch iets heel goed weet te doen, alles uit haar paarden kan halen en ze ook gewoon heel weet te houden en oud kan laten worden (dit moeten we overigens niet als een prestatie zien, maar als een eis voor elke ruiter en eigenaar)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:29

JessicaD88 schreef:
Iemand Caetano Maria met Hit Plus uit Portugal gezien vanmiddag? Paard wordt helemaal lek geprikt en ze mag gewoon doorrijden. 24 zweepslagen 4 jaar voor de OS mag niet, snap ik, maar dan ben je in feite voor de ogen van de jury je paard aan het mishandelen en dan mag je je proef vervolgen en wordt er niet eens op afgestraft?!
.

Dit is wel een interessante.

Want ik had met beide medelijden eigenlijk.
Het paard was duidelijk niet in zijn hum en de amazone bijna wanhopig. Dat droop er gewoon vanaf.
De engelse commentator liet heel duidelijk doorschemeren dat ze veel beter gewend zijn van deze combinatie dus het zal een one-off zijn geweest.
Maar daar ben je dan. Op de Olympische spelen. Samen een mooie route afgelegd tot daar wan anders was je niet gekwalificeerd. Je weet dat je beter kunt. Maar je team is ook afhankelijk van je. Als jij afgroet is je team verloren. Was het voor deze combinatie zelf misschien beter geweest? Ja
Maar snap ik dat ze het zo oploste? Ook wel ja.

En lekprikken: even voor de duidelijkheid. Als ze dat daadwerkelijk gedaan had was ze er acuut uitgehaald he. Zo zijn de regels. Maar ze had inderdaad behoorlijk moeite om hem aan het lopen te houden.

Ik vind het absoluut geen vergelijkbare gevallen. Maar het roept wel de vraag op: hoe ver mag je (wanneer) gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:31

Change3x schreef:
Hieperdi schreef:
Ik wist niet dat Diederik van Silfhout ook bekend stond op zijn manier van rijden en doen :(

Die wil je thuis niet zien trainen hoor..

Heb je het gezien? Ben je bij hem thuis geweest?
Ik niet. Dus meer dan een vermoeden uitspreken over wat iemand thuis doet kun je dan niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:32

996981 schreef:
Phonix schreef:

Echt niet, daar zit de jury te vertellen dat de ruiter van die vervelende handjes heeft om vervolgens een 8 op houding en zit te geven.

Sorry hoor, iets teveel geschreven bij de subtop.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:37

Benzz schreef:
mce schreef:

Het is niet zo zeer dat Nederland daar schijt aan heeft gehad, de ruiters hebben er schijt aan gehad.
We kennen toch nog allemaal wel die saga met een van de bondscoaches (was dat van der Schaft?) Ik weet nog wel dat de KNHS bij zijn aanstelling vermelde dat ze voor van der Schaft kozen omdat ze meer de harmonieuze kant op wilde, dat de olympische spelen ze de ogen had geopend dat we echt een andere richting op moesten gaan...
Het gevolg was dat de ruiters praktisch in staking gingen en dat van der Schaft er mee stopte met als belangrijkste reden dat hij geen bondscoach wilde zijn van een team die weigerde te veranderen en op de oude weg wenste door te gaan.

En ik denk dat we allemaal wel weten welke ruiters hier het voortouw in genomen hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:37

Benzz schreef:
996981 schreef:

Echt niet, daar zit de jury te vertellen dat de ruiter van die vervelende handjes heeft om vervolgens een 8 op houding en zit te geven.

Sorry hoor, iets teveel geschreven bij de subtop.

Als je naar de percentages kijkt dan is NL wel strenger. Waar hier het niet vanzelfsprekend is om 60 procent te rijden is die 60 procent hier daar 65 procent.

Dat er in subtop soms te soepel gejureerd wordt, helemaal eens. Heb ik al eens als voorbeeld gegeven tussen wat je haalt in de basis voor dezelfde fout en wat je haalt in de subtop. Terwijl je zou denken dat die laatste strenger zou moeten zijn. Helemaal op 'basis' fouten als niet halthouden, wissels naspringen en nog wat simpele dingen. Zelfs taktfout in uitgestrekte draf bijvoorbeeld.

Het is dus een soort allebei waar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:39

pol013 schreef:
JessicaD88 schreef:
Iemand Caetano Maria met Hit Plus uit Portugal gezien vanmiddag? Paard wordt helemaal lek geprikt en ze mag gewoon doorrijden. 24 zweepslagen 4 jaar voor de OS mag niet, snap ik, maar dan ben je in feite voor de ogen van de jury je paard aan het mishandelen en dan mag je je proef vervolgen en wordt er niet eens op afgestraft?!
.

Dit is wel een interessante.

Want ik had met beide medelijden eigenlijk.
Het paard was duidelijk niet in zijn hum en de amazone bijna wanhopig. Dat droop er gewoon vanaf.
De engelse commentator liet heel duidelijk doorschemeren dat ze veel beter gewend zijn van deze combinatie dus het zal een one-off zijn geweest.
Maar daar ben je dan. Op de Olympische spelen. Samen een mooie route afgelegd tot daar wan anders was je niet gekwalificeerd. Je weet dat je beter kunt. Maar je team is ook afhankelijk van je. Als jij afgroet is je team verloren. Was het voor deze combinatie zelf misschien beter geweest? Ja
Maar snap ik dat ze het zo oploste? Ook wel ja.

En lekprikken: even voor de duidelijkheid. Als ze dat daadwerkelijk gedaan had was ze er acuut uitgehaald he. Zo zijn de regels. Maar ze had inderdaad behoorlijk moeite om hem aan het lopen te houden.

Ik vind het absoluut geen vergelijkbare gevallen. Maar het roept wel de vraag op: hoe ver mag je (wanneer) gaan.

Maar dat is dus ook het nadeel van het vervallen van het wegstreep resultaat.
Was er een wegstreep resultaat geweest, had ze kunnen zeggen: "oke, dit is niet onze dag, laten we afgroeten", wat in het verleden echt wel meer dan eens is voorgekomen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:46

Het is niet zo zeer dat Nederland daar schijt aan heeft gehad, de ruiters hebben er schijt aan gehad.(quote M_D_H_)

heel jammer dat deze bepalen, maar goed misschien na deze OS komt er een verandering

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:49

Ik vond het ook wel jammer dat er meteen langskwam dat het onzin was dat de ruiter uit de VS gediskwalificeerd is, want was volgens hen maar klein wondje. De bloedregel is er toch echt voor het welzijn van het paard en de mensen die het hardst roepen dat er daarnaar gekeken moet worden de afgelopen tijd waren nu degene die het hardst riepen dat het onterecht was op SM. Toevallig wel allemaal Amerikanen ook :+

Je kan het zonde vinden, maar die regel is er gewoon en ik vind het goed dat er ingegrepen is. Mensen zijn voor allerlei regels tot het hun zelf treft of iemand van hun eigen land lijkt het soms.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:53

MyWishMax schreef:
Ik vond het ook wel jammer dat er meteen langskwam dat het onzin was dat de ruiter uit de VS gediskwalificeerd is, want was volgens hen maar klein wondje. De bloedregel is er toch echt voor het welzijn van het paard en de mensen die het hardst roepen dat er daarnaar gekeken moet worden de afgelopen tijd waren nu degene die het hardst riepen dat het onterecht was op SM. Toevallig wel allemaal Amerikanen ook :+

Je kan het zonde vinden, maar die regel is er gewoon en ik vind het goed dat er ingegrepen is. Mensen zijn voor allerlei regels tot het hun zelf treft of iemand van hun eigen land lijkt het soms.

Oh maar daar van moet ik zeggen, ik vond het ook zonde.
Geen onzin, maar zonde.
Je wil de baan in rijden, er gebeurd iets en het is acuut klaar.
De bloed regel is er niet voor niks he en moet altijd nageleefd worden en het is fijn dat deze zo duidelijk is.
Maar ik vond het wel sneu voor die ruiter, absoluut! Vooral omdat we hebben gezien wat er gebeurd is, het is niet als of die ruiter bij het inrijden een paar keer aan die teugels heeft lopen rukken dat de mond van het paard open lag, dus ja, dit vond ik wel sneu en zonde.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:54

MyWishMax schreef:

Klopt idd, zo stond er laatst ook over een spingcombinatie, fantastische ronde, foutloos, maar helaas heeft het paard (naam) zich verwond, dus mocht niet starten in de barrage.
(combinatie was geëlimineerd op basis vd bloedregel, flank lag open).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:58

Ja sneu en zonde helemaal eens. Hoewel ik het meer sneu vond voor het paard hoe bang die ineens was. Maar dat was niet de strekking van die reacties en dat vond ik wel kwalijk. Want ineens ging het niet meer om het paard maar dat er een ruiter van hen gediskwalificeerd was en team eruit lag door iets heel kleins.

Ik vraag me alleen af, die ruiter zegt dat het net zo klein was als een insectenbeet. Maar voordat de jury's het kunnen zien moet het dus wel flink gebloed hebben. Het is niet pas achteraf gezien waar ze dichtbij het paard staan. Dus juist heel goed dat er meteen uitgebeld is, naast dat bloed bloed is weet je niet hoe groot het is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:59

De Desperado dochter had gewoon teveel spanning. Als ze door spanning op de lip of de tong bijten en er is bloed te zien, dan volgt eliminatie. Punt. Simpeler kunnen we het niet maken. Het is een goed paard en het was eeuwig zonde, maar daarbij was er ook geen sprake van een happy athlete. Dus terug naar de tekentafel en hopen dat ze met de jaren leert dat ze de spanning af kan laten vloeien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:03

Kaja schreef:
De Desperado dochter had gewoon teveel spanning. Als ze door spanning op de lip of de tong bijten en er is bloed te zien, dan volgt eliminatie. Punt. Simpeler kunnen we het niet maken. Het is een goed paard en het was eeuwig zonde, maar daarbij was er ook geen sprake van een happy athlete. Dus terug naar de tekentafel en hopen dat ze met de jaren leert dat ze de spanning af kan laten vloeien.

De Desperado dochter had een wondje opgelopen aan de binnenkant van de kogel.

De bloedregel is echt prima en die geldt voor iedereen exact hetzelfde, of je nou in de basis rijdt in Schuddekutteveen of op een kampioenschap in Parijs.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:13

Veronica2 schreef:
Kaja schreef:

De Desperado dochter had een wondje opgelopen aan de binnenkant van de kogel.

De bloedregel is echt prima en die geldt voor iedereen exact hetzelfde, of je nou in de basis rijdt in Schuddekutteveen of op een kampioenschap in Parijs.

Excuses voor de onduidelijkheid. Mijn punt is enkel dat deze merrie ontzettend veel spanning had en er met regelmaat door spanning op de lip of de tong word gebeten, wat eigenlijk domme pech is maar toch tot uitsluiting leid. Dat is een hele duidelijk regel. Er zijn geen uitzonderingen. Bloed is bloed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:19

Eens hoor! Vind het een goede regel. Blijf het apart vinden hoe vaak er paarden op hun lip of tong bijten, het is altijd een inimini wondje achteraf volgens de ruiters. Toch zie ik dat in het echte leven bijna nooit. Zeker niet zo regelmatig als dat het lijkt voor te komen soms zoals bij eventing dressuur en de dressuur top.

Geloof echt wel in uitzondering van paard die het wel snel doet, maar dan als uitzondering