Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:44

MarjanB schreef:
@pantarhei, ja heb diverse soorten voer geprobeerd en ze krijgt ook bijna niks. Beetje balancer met Max halve schep meusli als ze wat gedaan heeft. Verder gras en een beetje hooi

Zag ook iemand die crossen opperde, denk idd dat ze dat leuk vind! Andere van de fokker loopt idd cross en een andere is politie paard. Dus ze hebben moed zat in die lijn :D

Geef je toevallig vitalbix als balancer? Ken er een hele boel die daarvan heel vervelend worden

Zonnetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:09

Het begint erop te lijken of er altijd een andere oorzaak moet zijn waarom een paard is zoals ie is. Ik ga ervanuit dat Marjan er kijk genoeg op heeft.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:13

Ik heb hier ook zo’n schrikker, verschrikkelijk en heb hem al vaak bijna verkocht. Maar ik weet nu wat ik heb, een gezond 10000% eerlijk dier die nooit bewust een stap verkeerd zou zetten, dus waarom zou ik die dan weg doen alleen door het schrikken? :=

Maar ja ik baal wel enorm van het schrikken en kan er zelf slecht tegen, maar ik blijf hem te leuk vinden om weg te doen :+

Hij doet het overigens ook aan de hand. Zondag had ik super fijn en heel ontspannen gereden, ik stap af, wil de bak uit lopen met hem en degene die naast de bak zat draaide zich om, nou hij wist niet waar hij het moest zoeken _O-

Zijn reactie is onder het zadel gelukkig wel al een heel stuk minder heftig geworden, maar hij blijft scherp op de omgeving helaas.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:16

Ik heb helaas ook de ervaring bij een paard die altijd aan stond en heel schrikkerig en nerveus was dat er een halsprobleem was.
Paard had eigenlijk een super lief karakter en was onwijs meewerkend. Pas na behandeling kwam ik erachter hoe lief ze echt was.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:26

0000 schreef:
Tita, wat ontzettend vervelend. Om eerlijk te zijn de eerste gedachte die in mij op kwam, heb je weleens ECVM foto's laten maken? De combi lief en zachtaardig aan de hand met extreem snelle reacties onder het zadel, plus het feit dat ze dus ook schrikt wanneer ze gewoon superfijn aan het werk is, doet bij mij toch wat alarm bellen rinkelen...pijnscheuten, met name vanuit zenuwpijn, kunnen echt heel erg op schrikreacties lijken, plus dat na verloop van tijd het paard ook de link gaat leggen dat het plotseling bewegen pijn kan doen waardoor ze juist kijkeriger worden...excuus voor het compleet of topic maar stel het ligt gewoon al die tijd helemaal niet aan jou...dan loop jij met een onzekerheid die eigenlijk helemaal van buitenaf komt, dat is ook zonde.

Geeft niet hoor offtopic kunnen we ook van leren

Nee ECVM is echt iets van de laatste tijd, ze is destijds wel gekeurd met extra foto’s op nek en hals en rug ivm neerwaartse bouw, maar in 2011 was ECVM nog niet ten sprake iig niet bekend bij mij.

Ze is al zo vanaf haar 3e bij mij en nu 16. Ik heb ook nog nooit zo’n blij paard gezien altijd vrolijk maar is dit niet gewoon jezelf op kosten jagen.
Ik zie namelijk geen verband, elk paard kan schrikken en onze bak ligt aan de weg en die muts bekijkt alles hardlopers, fietsers buurman op het land en dan ziet je ineens een rollator….ooooo hoe durf je in de buurt te komen

Hond, kat, merel alles in de bak en opeens de fazant hoe durft ie…..
Zijn er meer mensen die denken dat ze ECVM zou hebben?

Weet niet of er altijd medisch probleem moet zijn. Ik heb tot nu toe gaan aanwijzingen gekregen om met dit paard verder te kijken. Geen problemen met longe, grondwerk, springen. Alleen kijkerig, cross is er ook gedaan onder andere ruiter .. ook kijkerig maar die ruiter vindt dat leuk en rijdt door, en rijdt haar er doorheen

Roxanne wat een mooi paard zeg, ik vind fokken ook niet altijd leuk voor een paard heb idee dat een recreatie paard meer lol en liefde kan ontvangen.
Ik zou haar nu als fokmerrie verkopen maar proberen dat mensen er wel mee gaan rijden.
Ik zelf zou bv afhaken en denken door mijn ervaring dat is vast een schrik paard, kapot paard of onbetrouwbaar paard.
Maar wat een mooi sprekend paard en zachte uitstraling zonde van de verkoop
Laatst bijgewerkt door tita op 16-07-24 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:29

Ik vind schrikken an sich nooit zo'n probleem (als het niet om saus is), maar mijn merrie heeft me tot twee keer toe een tand door de lip geslagen. Die maakte een noodstop met haar kop naar de grond, en dat hoofd kwam net zo hard tegen mijn harses terug omhoog. Was een heel mooi zicht mijn lippen toen :')

Ik vind kijkerig overigens ook veel fijner dan een paard dat uit het niets ineens halverwege de bak staat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:36

Ja kijkerig was mijn vorige ook, hand naar voren en hij had zoiets van jij zegt dat okay is dan ga ik voor jou daarheen ( en zaten we keer in drijzand)

Deze zegt, NEE dit is eng draaft achteruit maakt pirouette en staan ergens anders.
Zij is zo snel soms staan we halverwege de bak blaast ze uit en gaat ze verder maar mijn hartslag blijft 180 of ze flipt helemaal compleet briesen en piafferen dan blaast ze uit op de poets plaats.

In bos stap ik wel eens af als het echt niet lukt.

Zal moet dealen dat ik haar aanhoud en hopen dat er niks ernstig gaat gebeuren want laat je soepeltjes van je paard vallen dat lukt mij niet

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:44

tita schreef:
0000 schreef:
Tita, wat ontzettend vervelend. Om eerlijk te zijn de eerste gedachte die in mij op kwam, heb je weleens ECVM foto's laten maken? De combi lief en zachtaardig aan de hand met extreem snelle reacties onder het zadel, plus het feit dat ze dus ook schrikt wanneer ze gewoon superfijn aan het werk is, doet bij mij toch wat alarm bellen rinkelen...pijnscheuten, met name vanuit zenuwpijn, kunnen echt heel erg op schrikreacties lijken, plus dat na verloop van tijd het paard ook de link gaat leggen dat het plotseling bewegen pijn kan doen waardoor ze juist kijkeriger worden...excuus voor het compleet of topic maar stel het ligt gewoon al die tijd helemaal niet aan jou...dan loop jij met een onzekerheid die eigenlijk helemaal van buitenaf komt, dat is ook zonde.

Geeft niet hoor offtopic kunnen we ook van leren

Nee ECVM is echt iets van de laatste tijd, ze is destijds wel gekeurd met extra foto’s op nek en hals en rug ivm neerwaartse bouw, maar in 2011 was ECVM nog niet ten sprake iig niet bekend bij mij.

Ze is al zo vanaf haar 3e bij mij en nu 16. Ik heb ook nog nooit zo’n blij paard gezien altijd vrolijk maar is dit niet gewoon jezelf op kosten jagen.
Ik zie namelijk geen verband, elk paard kan schrikken en onze bak ligt aan de weg en die muts bekijkt alles hardlopers, fietsers buurman op het land en dan ziet je ineens een rollator….ooooo hoe durf je in de buurt te komen

Hond, kat, merel alles in de bak en opeens de fazant hoe durft ie…..
Zijn er meer mensen die denken dat ze ECVM zou hebben?

Weet niet of er altijd medisch probleem moet zijn. Ik heb tot nu toe gaan aanwijzingen gekregen om met dit paard verder te kijken. Geen problemen met longe, grondwerk, springen. Alleen kijkerig, cross is er ook gedaan onder andere ruiter .. ook kijkerig maar die ruiter vindt dat leuk en rijdt door, en rijdt haar er doorheen

Roxanne wat een mooi paard zeg, ik vind fokken ook niet altijd leuk voor een paard heb idee dat een recreatie paard meer lol en liefde kan ontvangen.
Ik zou haar nu als fokmerrie verkopen maar proberen dat mensen er wel mee gaan rijden.
Ik zelf zou bv afhaken en denken door mijn ervaring dat is vast een schrik paard, kapot paard of onbetrouwbaar paard.
Maar wat een mooi sprekend paard en zachte uitstraling zonde van de verkoop
Kweet niet of ECVM het zou zijn.

Er hoeft trouwens zeker niet altijd een medisch probleem te zijn hoor. Je hebt ook gewoon paarden die echt alles eng vinden en inderdaad altijd weer schrikken van die ene hardloper die ineens de hoek om komt. Je verhaal deed mij er in eerste instantie alleen een beetje aan denken, en dacht eerst houd mijn mond tot iemand anders er op reageerde en aan het zelfde dacht.

Vaak is er een heel groot verschil in hoe ze in de omgang zijn ten opzichte van het gedrag in het werk. Bij mij was het zo dat als je lekker lang laag aan een lang teugeltje relaxed aan het draven was ze dus ook ineens "schrok" en explodeerde op werkelijk niets. En uiteraard ook bijkomende rijtechnische problemen, moeilijk willen buigen en aangaloperen. Het complete plaatje eigenlijk wat niet klopte ten opzichte van haar eigenlijk fantastisch lieve karakter. Ik had haar pas een jaar, en bij aankoop volledig laten keuren, maar vertrouwde het uiteindelijk niet meer, en dus foto's vanuit een andere hoek laten schieten, toen was wel duidelijk wat het probleem was..

Jullie hebben het hier wel eens over ongelijke voeten trouwens, had deze ook, maar in zo'n super lichte mate dat hoefsmid hier echt totaal geen probleem in zag en dat hele kleine verschil in 2 beurten weg had. Die zei ook echt waar heb je het over. Op de stamboekkeuring ook niets over gezegd, kreeg juist complimenten over de mooie gelijke goede voeten. Maar voor mij achteraf toch ook een teken dat er iets niet goed was, dus ook vanuit mijn kant de tip, geen paarden met ongelijke voeten kopen :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:10

Immii wat een verdrietig verhaal is het toch

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:10

Zonnetje81 schreef:
Het begint erop te lijken of er altijd een andere oorzaak moet zijn waarom een paard is zoals ie is. Ik ga ervanuit dat Marjan er kijk genoeg op heeft.

Nee hoor er moet niet altijd een oorzaak zijn, maar soms zit het wel echt in de hele kleine dingen en stel dat dat t is en je houdt er een geweldig leuk paard aan over - want vokgens mij is t een geweldig leuk dier en t zou zonde zijn als je het net niet vind en er afscheid van neemt . Je kan t maar geprobeerd hebben

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:37

tita schreef:
Ja kijkerig was mijn vorige ook, hand naar voren en hij had zoiets van jij zegt dat okay is dan ga ik voor jou daarheen ( en zaten we keer in drijzand)

Deze zegt, NEE dit is eng draaft achteruit maakt pirouette en staan ergens anders.
Zij is zo snel soms staan we halverwege de bak blaast ze uit en gaat ze verder maar mijn hartslag blijft 180 of ze flipt helemaal compleet briesen en piafferen dan blaast ze uit op de poets plaats.

In bos stap ik wel eens af als het echt niet lukt.

Zal moet dealen dat ik haar aanhoud en hopen dat er niks ernstig gaat gebeuren want laat je soepeltjes van je paard vallen dat lukt mij niet

Ik/wij oordelen natuurlijk alleen op de stukjes die je schrijft en dat is maat een fractie van het werkelijke karakter. Wat mij opvalt bij zowel ECVM als KS paarden is dat ze vaak op de grond totaal anders zijn dan onder het zadel. En mijn eigen ervaring is dat paarden die op de grond lief, werkwillig, zachtaardig zijn en onder het zadel compleet anders, meestal niet ok zijn. Maar, ik zie ook voornamelijk probleem gevallen dus dat kan het beeld best verrekenen. En misschien is jouw paard aan de hand wel net zo scherp maar is ze zo keurig opgevoed en vertrouwd ze dan meer op je waardoor je geen problemen ervaart als je ernaast staat. Dat kan allemaal!

Enige wat ik, maar dat is ook echt een persoonlijke mening, altijd af raad is doorgaan met een paard wat je lichamelijk niet trekt. Geen enkel paard is jouw gezondheid waard. Voor hetzelfde geld is er iemand die haar wel prima kan uitzitten, net wat sneller is, de lol ervan in ziet, handig is met vallen...er zijn altijd opties, maar maak jezelf niet kapot omdat je vind dat je het niet kan maken oid. Alleen al in dit topic zie je tig paarden die gewoon super fijn terecht komen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:53

knollentuin schreef:
Zonnetje81 schreef:

Nee hoor er moet niet altijd een oorzaak zijn, maar soms zit het wel echt in de hele kleine dingen en stel dat dat t is en je houdt er een geweldig leuk paard aan over - want vokgens mij is t een geweldig leuk dier en t zou zonde zijn als je het net niet vind en er afscheid van neemt . Je kan t maar geprobeerd hebben

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Zo heb ik een glanzende ronde 4 jarige staan, die er kerngezond uitziet.

Haar karakter was echter verschrikkelijk en ik dacht eraan haar als projectpaard te verkopen, omdat het echt too much was voor mij.

Omdat ik echt zeker wilde weten dat ik geen paard met fysieke problemen zou verkopen, heb ik haar op de kliniek afgeleverd met een soort vrijbrief van “zoek a.u.b. uit waarom ze zo agressief is”.

Ze hebben haar op afstand met een verdovingspijl moeten verdoven en haar afleveren op de kliniek was al een project an sich.

Bleek dat ze parasieten had die rond zijn gaan zwerven en daardoor darmontsteking en leverproblemen.

We zijn nu een paar maanden van behandeling verder. Ik zeg niet dat ze al 100% te vertrouwen is, maar hoefsmid en masseur mogen er aan komen.
Ze begint een knuffelpaard te worden. Is nog niet ingereden, maar alles erom heen als zadel op, pop erop, aan de lange lijnen , longeren vindt ze helemaal prima.

Dus, ik hoop dat ik aan het eind van het verhaal gewoon helemaal gelukkig ben met mijn paard en dat ze helemaal goed opknapt. In ieder geval ben ik nu al zo blij dat ik het uit heb laten zoeken.
Mijn portemonnee minder :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:07

Zonnetje81 schreef:

Als eigenaar/verzorger van een paard moet je eigenlijk altijd alles ter discussie kunnen stellen.
Je weet het nooit zeker en als je niks probeert, kom je helemaal nergens.

Maar je moet ook niet van de hak op de tak springen want dat brengt je evenmin ergens.

Blijven nadenken over wat je doet, wat er bekend is en wat je herkend en van daaruit jezelf afvragen of en eventueel welke actie je kan ondernemen.
Het gaat er niet om dat er iets moet, het gaat erom dat je blijft nadenken.

boemel schreef:
knollentuin schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Zo heb ik een glanzende ronde 4 jarige staan, die er kerngezond uitziet.

Haar karakter was echter verschrikkelijk en ik dacht eraan haar als projectpaard te verkopen, omdat het echt too much was voor mij.

Omdat ik echt zeker wilde weten dat ik geen paard met fysieke problemen zou verkopen, heb ik haar op de kliniek afgeleverd met een soort vrijbrief van “zoek a.u.b. uit waarom ze zo agressief is”.

Ze hebben haar op afstand met een verdovingspijl moeten verdoven en haar afleveren op de kliniek was al een project an sich.

Bleek dat ze parasieten had die rond zijn gaan zwerven en daardoor darmontsteking en leverproblemen.

We zijn nu een paar maanden van behandeling verder. Ik zeg niet dat ze al 100% te vertrouwen is, maar hoefsmid en masseur mogen er aan komen.
Ze begint een knuffelpaard te worden. Is nog niet ingereden, maar alles erom heen als zadel op, pop erop, aan de lange lijnen , longeren vindt ze helemaal prima.

Dus, ik hoop dat ik aan het eind van het verhaal gewoon helemaal gelukkig ben met mijn paard en dat ze helemaal goed opknapt. In ieder geval ben ik nu al zo blij dat ik het uit heb laten zoeken.
Mijn portemonnee minder :=

Dit dus.....

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:12

knollentuin schreef:
Geef je toevallig vitalbix als balancer? Ken er een hele boel die daarvan heel vervelend worden

Hier heb ik inderdaad ook ervaring mee, snel gestopt met voeren :D

@MarjanB, jouw Hera is toch ook al eens in handen geweest
van Featherlight? Ga er vanuit, dat zij er alleen mee aan de slag gaat als
als ze medisch helemaal ok bevonden is toch? Weet je dat toevallig?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:08

BloemBloem schreef:
knollentuin schreef:

Dat weet ik niet precies maar weet wel dat haar oud eigenaar alles heeft uitgezocht en geprobeerd.. en featherlight reed er eigenlijk ook prima mee weg. Ze beschreef haar als unresponsive (afgesloten)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:26

Ik ken ook een gezond dier die is een draak in de omgang maar gewoon braaf onder het zadel haha. Dus het kan ook andersom :P

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:52

Die van Roxanne heeft overigens een hele mooie moederlijn met veel sport en predicaten en een halfbroer is een ggk hengst bij KWPN en ze is zelf ook knap om te zien en lief

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:00

BloemBloem schreef:
knollentuin schreef:

Laat ik nou net de Vitalbix Balance+ Muesli gehaald te hebben omdat ze dat altijd al kreeg

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:50

Er is een topic over damelza- er zijn genoeg paarden die t er prima op doen , maar ken er ook die het er best lang goed opdoen en met een beetje verhogen van de hoeveelheid scherp en ril werden

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:23

Even in de gaten houden dus! Ze is tot nu toe heel zoet, altijd even aftasten in het begin hoe een paard precies is. Maar ze doet eigenlijk alles heel braaf. Beetje snurken af en toe en even kijken naar nieuwe dingen, maar dat is niet erg.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:06

Ik voer weer pavo vital maar hier een hele tijd Vitalbix Balance+ Muesli gevoerd en geen gekkigheid gehad hoor!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:09

Die van mij werd hyper van de Vitalbix slobber, zit hem vooral in de lucerne denk ik

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:27

Hier ook vergelijkbare ervaring met Vitalbix. Ik vermoed inmiddels door de timothee.
Nou is het een sensibele bloed merrie maar normaal wel stabiel. Die wordt er extreem ril en gespannen van.
Zowel van de Active meusli en later ook van de Fibremix.
Overigens op verschillende stallen, in verschillende seizoenen in een tijdspan van 3 jaar af en toe deze producten eens gevoerd. Op het punt dat ik dacht: wat is er met je aan de hand?, voer gestopt en binnen een paar dagen weer normaal.

Toen ik haar net gekocht had, voerde ik de Active+ muesli in combinatie met een lucerne mix...Die was echt niet te herkennen met het paard dat ik had proefgereden :o dus zou het zeker eens aanraden daarmee te variëren als dat nog niet geprobeerd is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:18

Stille meelezer O:)
Van onbalans in de darmen kunnen ze zowel fysiek als mentaal echt heel erg maf worden. Sommige soorten voer triggeren dat wat vaker (zoals dus vitalbix, luzerne, lijnzaad, bietenpulp, soja....) maar afhankelijk van het soort onbalans kan zelfs de kleinste hoeveelheid van ieder willekeurig product dat effect al geven (mijn merrie bijv flipt al van 8ml lijnzaadolie).
Als ze raar schrikkerig/'aan' zijn (en vaak ook iets minder draagvermogen met als gevolg iets mindere aanleuning, oa) is kritisch naar de voeding kijken vaak best de moeite. Bij stoppen met geven van de trigger zou je ook binnen 24u - max een week duidelijk positief verschil moeten merken.

* kruipt terug onder steen om jullie verhalen met veel plezier te volgen *

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:39

Zit er wel voldoende energie in een handje Vitalbix (of welke balancer dan ook) om scherp/ril gedrag te verklaren?

Bij haver / sportbrok / ander energierijk voer is de redenering IMO ook hartstikke logisch :) maar bij balancer in zulke minimale hoeveelheden ook vraag ik me af in hoeverre het wetenschappelijk te onderbouwen valt?

Bij extreme wisselingen in gedrag en stemming ben ik overigens ook geneigd om naar medische oorzaken te kijken maar gewoon wat extra scherp en de ene dag meer spanning of makkelijk afgeleid tja. Iedereen heeft toch weleens een mindere dag, lichamelijk en mentaal, waarom zou het bij een paard niet mogen :o