Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:55

Ik hoop toch zo dat je dochtertje gelijk krijgt!
De wereld is wel toe aan een veulen van Skyla *\o/*

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 12:01

Nee helaas nog geen veulen... Ze staat er inderdaad nog wel goed bij gelukkig!

Ja bizar hè Suzanne F. Ik had niet verwacht dat zoveel mensen zo mee zouden leven, echt heel tof! De timing kon veel kanten op omdat Skyla vijf weken bij de hengst heeft gestaan maar kerst is het inderdaad zeker niet geworden :') Ik hoopte wel steeds dat ze zo dicht mogelijk bij het voorjaar zou bevallen maar aangezien we Skyla op 20 februari op hebben gehaald (en ze toen dus bij de hengst weg ging) had ik ook niet verwacht dat het zo lang zou duren >;) Het kan nog wel maar het wordt wel steeds bijzonderder zo...

Nou ik hoop het ook Shirley! Zou echt heel leuk zijn *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:05

Ik lees dat je haar eind februari hebt opgehaald dus we zitten nu al bijna op een jaar. Dan is ze in ieder geval niet in de beginperiode drachtig geworden maar tegen het einde. Eigenlijk zou het veulen er nu elk moment moeten zijn als ze gedekt is richting het einde. Een jaar dracht gebeurt weleens maar is niet heel standaard.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 11-02-24 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:11

Nog 3 dagen en dan is het veulen er, die komt op Valentijnsdag :+ :D

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:26

justdiesel schreef:
Nog 3 dagen en dan is het veulen er, die komt op Valentijnsdag :+ :D

Precies nog drie dagen geduld hahaha

Celebi

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:08

Ach ik heb toch een beetje gelijk gekregen geloof ik, maar op een andere manier. Er is gisteren bij ons op stal iemand bevallen van een baby. Deel ik toch mijn verjaardag nog. _O-

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 13:34

Ah kijk Celebi, dat maakt het toch nog een beetje goed :)F

Ik ben benieuwd of het Valentijnsdag of misschien toch vandaag wordt :D
Skyla is onrustig vandaag (en dit keer geen storm als verklaring) en haar buik is ook onrustig (maar dat zou ook door de overgang naar ander hooi kunnen komen).

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Swift op 11-02-24 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:39

Spannend!!! Heel spannend!!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:31

Ik vrees dat ze door een andere reden onrustig is want die uier is toch echt heel erg leeg. :o

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:22

Ooh, nu wordt het pas spannend als Suzanne F (die m.i. misschien wél een kenner is) de woorden elk moment heeft uitgesproken! :D

Dus naast billen knijpen nu ook hard duimen - kont was al op orde (na 1,5 maand), duimen helpt qua biceps, toch? :o?

Misschien moet ik me ook bij andere afteltopics melden, bikinibody here I come! 8-)

Maar ze kunnen misschien niet aan dit tippen qua gezelligjeid. :)

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:14

pretty schreef:
Ik vrees dat ze door een andere reden onrustig is want die uier is toch echt heel erg leeg. :o

Ik kom onder mijn meeleessteen vandaan. Maar dit zegt eigenlijk precies niks. Mijn merrie was ook een gevalletje mogelijk drachtig (na opvoelen wisten we het zeker) en pas vlak voor de bevalling schoten haar uiers voller en toen haar zoon naast haar stond, waren ze pas écht goed gevuld. :D

Spannend TS, ik hoop elke keer op het geboortebericht maar helaas. _O-

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:31

Komende nacht gaat ze bevallen... heus

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:31

Stille meelezer hier. Het wordt steeds spannender.

Ik doe geen gokje, want ik heb echt geen idee! Ik gun je wel een veulen! En hoop het ook!

Wel vind ik het grappig dat iedereen het hier heeft over uiers. Toch zit er echt maar 1 uier onder :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 19:34

Skyla is in de loop van de dag weer wat rustiger geworden en ik zie geen tekenen meer die kunnen wijzen op dat er iets gaat gebeuren helaas... Skyla heeft nog even lekker door de tuin gestruind en genoten van het zachte weer. Was best een prima beval weertje geweest maar ja :roll:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:45

Ponytante schreef:
Ooh, nu wordt het pas spannend als Suzanne F (die m.i. misschien wél een kenner is) de woorden elk moment heeft uitgesproken! :D

Dus naast billen knijpen nu ook hard duimen - kont was al op orde (na 1,5 maand), duimen helpt qua biceps, toch? :o?

Misschien moet ik me ook bij andere afteltopics melden, bikinibody here I come! 8-)

Maar ze kunnen misschien niet aan dit tippen qua gezelligjeid. :)

Nee geen kenner hoor. Maar logisch nadenken als eind februari de hengst er voor het laatst is bijgeweest.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:04

Stille meelezers zit in team veulen.

Mijn kwpn merrie heeft bijna een jaar gedragen. Was in februari uitgerekend veulen kwam helemaal gezond in maart.
Merrie had nul uier. 12 uur van te voren ieniemini harsdruppels. Temperatuurdaling van 1,5 graad had ze wel.
Succes topicstarter ik gun jullie een mooi en gezond veulentje.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:29

Spannend. Ik duim nog steeds voor een leuk veulentje.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:30

Uier zegt niet altijd wat naar mijn mening.
Merrie was dan ook nog niet zover qua dracht (zat op 314dgn).
Ze stond met de avond nog wat te suffen in de paddock toen de stalhouder haar binnen wilde halen. Merrie draaide zich om en toen zagen we al de pootjes blaas en 2 hoefjes eruit steken.
Uier was nog helemaal leeg. Nadat de merrie bevallen was in de paddock en ze weer stond hebben we ze naar binnen gebracht. Nadat ze binnen stond begon het uier vol te lopen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:49

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:23

Nog geen bericht. Hoe is het deze morgen met Skyla?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 11:34

Echt goed om te blijven horen dat de uier niet alles zegt, bedankt voor het delenvan jullie ervaringen judenjul en kiki1976! Ik blijf ook het idee hebben dat de uier wel iets doet alleen niet wat je verwacht bij zo'n lange dracht... Maar er is dus nog wel hoop! Fijn dat jullie nog steeds meeleven en hopen!

Ik had het artikel inderdaad gezien Monique1963.

Ik heb nu in iedergeval wel een onderzoek gevonden waarin ze stellen dat de grote van een paard/pony niks zegt over de draagtijd, ras lijkt wel invloed te hebben. Bij een Shetlander komen ze in dit onderzoek uit op een vrij gemiddelde draagtijd van 342,1 dagen.

"The domestication process and selective breeding reportedly alter some life history variables. In horses,
it has been claimed that gestation length is particularly variable. Some of the factors influencing gestation length
are already known and can be grouped into environmental and genetic factors, but the effects of breed and body
size have rarely been evaluated. In this study we tested the influence of breed and body size on gestation length
for 25 horse breeds from Central Europe. The mean gestation length for all breeds was 342.3 ± 10.2 days and we
found significant differences among breeds with a variation of up to 11 days. Body size did not show a significant
correlation with gestation length. Our data suggest that breed affiliation explains part of the large variability of
gestation length in horses." (Bron: https://www.zora.uzh.ch/132717/1/1-s2.0 ... 1-main.pdf)

Onze berichten kruisen elkaar net Ro0sje :D
En de foto's van vandaag! Skyla heeft een rustig nacht gehad, ze heeft wel veel en lang gelegen. En ze staat er nu ook rustig bij, ze lijkt wel haar staart soms wat af te dragen en zwiept veel met haar staart en trapt af en toe naar haar buik. Maar er zijn ook alweer muggen dus ik denk dat ze daarop reageert.
Oja en Skyla staat met haar achterhand op de dikke laag stro en voor op de rubbertegels, dat geeft een beetje een gek beeld :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:46

Ik meen dat de dracht bij kleine pony’s als Shetlanders en mini’s rond 300-320 duurt.

Zijn hier geen ervaren Shetlander fokkers die een indicatie kunnen geven van de draagtijd bij hun merries?

Onze kwpn-er heeft 8 veulens gekregen.
Draagtijd varieerde van 331 dagen tot 342 dagen. Eerste veulen was 334 dagen, de laatste 331 dagen. Veulens zijn allemaal vroeg in het jaar geboren, 20 februari-3 april.
Haar dochter heeft 1 veulen bij ons gekregen, haar draagtijd was 344 dagen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 12:05

Het veulen van een kleine pony is eerder veilig om geboren te worden inderdaad tienus63. De onderzoeken die ik heb gevonden zijn gedaan met rond de 1500 paarden en daar komt een gemiddelde draagtijd uit met grote individuele verschillen. Het gemiddelde is dus al bekend, dat er uitschieters kunnen zijn ook. Maar ik begrijp ook dat deze uitschieters eerder uitzondering dan regel zijn. Het zou dus een vrij uitzonderlijke situatie zijn mocht Skyla wel drachtig zijn en zo'n lange dracht hebben maar het is niet uniek of onmogelijk. Waar ik eerst ook in de veronderstelling verkeerde dat Shetlanders niet zo lang zouden overdragen blijkt dat dus (wetenschappelijk gezien) een verkeerde aanname. En ook uit praktijk ervaringen blijkt het mogelijk (maar wel uitzonderlijk) dat Shetlanders en mini paarden lange drachten hebben.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:08

Komt onder de mee lees steen vandaan..

Mijn merrie was bevallen met 329 dagen.

Ik hoop stiekem dat ze een veulen mag krijgen maar ik twijfel heel erg..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 12:12

Ik twijfel ook heel erg hoor Wpaard, het zou wel heel bijzonder zijn als alle uitzonderingen samen komen in één pony :') Haar buik groeit alleen wel door terwijl ze echt niet te veel eet dat is wel bijzonder...