Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:47

Ziet er goed uit Babootje! Wat is polletje braaf!

Wat een ellende ook Hiphorse. Hopelijk valt het mee. Die onzekerheid vind ik vreselijk. Als ik 1 ding heb geleerd de afgelopen maanden, dat DA's nog zo vaak kunnen zeggen dat er niets raars is, dat dergelijke wonden lang duren, als mijn onderbuik blijft knagen laad ik hem de volgende keer veel sneller op richting kliniek.

Heftig hoor Koekie, hopelijk knapt ie snel op. Moet ie om die plug eruit te halen weer onder narcose of kan dat staand gedaan worden?

Owen gaat gelukkig goed. Hij moest na de operatie nog wat langer op de kliniek blijven om dagelijks antibiotica gespoten te krijgen en gecontroleerd te worden. Afgelopen zondag heb ik hem naar de revalidatiestal verhuisd (Lelymare, top plek om te revalideren). Het is zo'n schat, hij is zo relaxed ondanks dat hij inmiddels al 3,5 week op boxrust staat (en dat voorlopig ook nog wel staat) ...maar hij oogt gewoon happy, blij met alle aandacht die hij krijgt maar ook gewoon heel chill. Dat is toch echt wel een groot verschil met een gewone stal en een revalidatiestal, die rust die daar heerst en dat er meer boxrusters zijn, maakt dat ze zich zoveel makkelijker schikken in hun lot.

Vandaag kwam de DA van de kliniek langs om de wond te controleren en verband te wisselen, maar ook als je hem dan uit zijn stal haalt om naar de plaats te brengen waar hij gecheckt werd, zo braaf, niks geen spatjes. Ik was wel zenuwachtig voor de controle omdat hij nu 5 dagen van de gespoten antibiotica af is (krijgt nog wel oraal ab) maar het zag er keurig uit volgens de DA en gelukkig geen pus meer uit de wond. We hebben nog wel een lange weg te gaan voor hij weer up and running is, maar het ziet er goed uit en hij gedraagt zich voorbeeldig wat ook optimaal meewerkt voor zijn herstel. Door alle stress rondom operatie en gedoe, dat ik wel te veel heb lopen snaaien en 5 kilo ben aangekomen. Heb met mezelf afgesproken dat die eraf moeten zijn voor ik weer met hem aan de slag ga. De ergste stress is nu voorbij, ik hoef niet meer elke avond op en neer naar de kliniek (anderhalve uur enkele reis), dus moet mezelf weer een schop onder mijn kont geven en weer een beetje gedisciplineerd eten (lees, de koekjes laten staan) en weer gaan sporten. No more excuses! ~~}>

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:48

Spannende tijden Oji... gelukkig gaat het de goede kant op! Hebben ze een idee hoe lang het gaat duren (als alles volgens plan gaat) voordat het genezen is?

Paarden leven volgens mij best wel met de dag. Niet zo van "phoehee ik sta nu al 6 weken op stal, wat stom".
Stip heeft met zijn woond toen 9 weken op stal gestaan, terwijl hij normaal 24/7 buiten loopt. Hij was ook zo braaf! Natuurlijk bouwt de energie wel op (hij mocht echt niks) en werd het aan het einde wel zwaarder voor hem, maar hij hield het echt wonderbaarlijk goed vol!
Ik had ook wel vanalles in zn stal hangen en hij kon steeds "zoek de wortels" doen als hij zn stal weer in moest, maar de overuge 23,5 uur had hij toch niks te doen...

Ik heb toen ook alles bijgehouden met filmpjes en foto's op zn youtube kanaal.

Foto's van het verloop in de spoiler voor wie het interessant vindt ;)
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:26

Oji, fijn dat het de goede kant op gaat :)

Leedebee, ik verbaas me idd hoe paarden zich kunnen aanpassen naar hun omstandigheden.

Mijn guppie is vanavond weer mee op wandeling geweest. Stuk waar ie nog nooit geweest is. En zo braaf! <3
Vind het zo leuk om te zien hoe nieuwsgierig en ondernemend hij is.

Op zulke momenten heb ik toch wel wat meer vertrouwen in dat hij een leuk buitenrijpaard kan worden. :)

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:59

Wat een pech hebben jullie zeg. Hopelijk knappen ze allemaal snel weer op. Wat zijn ze toch kwetsbaar. Je zou ze het liefste in bubbeltjesfolie willen rollen.

@oji, wanneer verwachten ze dat je weer wat kunt gaan doen?

@sherivey, wat leuk zeg! Zit je er ook al op?

Ik heb vorige week voor het eerst op m’n jonkie gezeten. Hij is een stuk of 10 keer onder het zadel geweest maar hij is nog ontzettend groen in alles maar wel eerlijk.
Ben zelf in mei geopereerd aan m’n knie en merkte wel dat het dan toch wat spannend is om erop te gaan.
Maar we hebben de eerste keer een rondje gestapt en de keer erna een stukje gedraafd. Hij heeft zulke ruime gangen en gooit hoog op waardoor ik toch best wel uit beland was. Hij is wel ontzettend braaf dus hopelijk kunnen we rustig aan door gaan.
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 06:30

Wat fijn dat het goed ging :D

Ik zit er zelf nog niet op. Los van dat ie in zn training gewoon nog niet zo ver is, vind ik 'm ook nog zo niet-af. Niet lüllig bedoeld, maar heb het idee dat ie nog volop in de groei is. Nog wat overbouwd en mag nog wel wat bijkomen in spieren. :o

Deze is van een week of 2 geleden
Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:22

@sherivey echt he, ik dacht dat gaat nog geen dag lukken!

Wat fijn dat hij zo braaf was!
Dat heb ik ook met Stip, dat hij nog zoveel groeit. Lekker rustig aan, we kunnen er de komende 25 jaar nog op zitten :j

@lauret wat leuk! Dikke glimlach haha

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:51

Wauw dat is ook een heftige wond geweest Leedebee! Dat geeft de burger moed als dat ook goed is gekomen!
Met Owen gaat nog wel even duren, DA gaf aan dat bij een open wond het bij een gezond paard (en verder is Owen gelukkig kerngezond) het ca 1 mm per week dichtgroeid van alle kanten. Wond is denk ik circa 2,5 cm, dus reken maar uit...dit duurt nog wel even.
Afbeelding

Ze hebben de hele oorspronkelijke wond weer open moeten maken bij de operatie. Maar groot verschil is wel dat er nu geen pus meer uitkomt en het er veel rustiger uitziet. Roze ipv knalrood en ontstoken.
Het moet ook verbonden blijven tot het echt helemaal dicht is, omdat zo'n jonkie vaak gaat liggen en er absoluut geen strootjes of zand oid in de wond mag komen.
Afbeelding
Maar gelukkig staat hij er vrolijk bij. Hier ook een bal, grote speelwortel en touwen in de box om hem een beetje te vermaken.
Afbeelding

Lekker Lauret dat je er op hebt gezeten! Snap dat het spannend is met je knie, die kun je ook moeilijk beschermen. Ik heb zelf pinnen in mijn rug (3 wervels vastgezet na gebroken rug door een val van mijn andere paard) en heb voor de eerste tijd met Owen een airjacket aangeschaft. Maar goed, dat doet niets voor een knie.

Ik snap dat je daar nog niet op gaat Sherivey, die ziet er inderdaad nog wel heel erg puppie en onbespierd uit. Owen was ook een gupje van 3 toen ik hem kocht, maar heb hem ook tot 4 laten staan om wat meer paard te laten worden.....nou wordt uiteindelijk dus 5 maar op zich kan het geen kwaad dat ze na zadelmak maken en eerste aanrijden een paar maanden niets doen om er over na te denken. Maar goed, dat niets doen had ik dan toch liever ongedwongen en op de wei gehad ipv gedwongen en op boxrust. Maar je hebt nou eenmaal niet alles voor het kiezen en het belangrijkste is dat de prognose goed is dat het helemaal goed gaat komen zonder beperkingen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:59

@lauret wat gaaf zo op je jonkie!

@Sherivey zo overbouwd was de mijne ook! Maar heb het idee dat ze met het longeer werk en wat extra bijvoeren ineens heel erg aan het bijtrekken is. Maar wel echt nog een puppy koppie

@oji dat ziet er al goed uit zeg, echt mooi aan het helen. Ik heb ooit met een paard een sarcoide op de neus weg laten halen. Ik zal je de foto’s besparen maar dat werd een grote opgezwollen pusbende. Toen het de goede kant op ging zag het er ongeveer net zo uit. Alleen was dat natuurlijk wel weer iets makkelijker schoon te houden. Laatste loodjes!!

Had van de week deze foto gemaakt toen de hoefsmid vroeg in de ochtend kwam, wordt wel een inlijstmomentje denk ik.

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:07

Ja DA is ook supertevreden over hoe het er nu uitziet. Mooie foto Manic!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:20

Ziet er al goed uit Oji. Nog even geduld dus. En nog even doorduimen :D

Mooie foto Manic!

Fijn Lauret! De kop is eraf en nu lekker door.

@Sherivey: Als je lijn trekt van de schoft naar de achterhand denk ik dat het overbouwde wel mee valt.
Het is meer de rug die nog wat week is. Dat trekt wel bij als hij aan het werk gaat.
Het is ook wel de typische bouw van een arabier.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:34

Mooie foto manic!

Oji, vooral dat laatste stukje ging zo langzaam! Ik moest m elke 3 a 4 dagen schoonmaken en opnieuw verbinden. Gelukkig ook geen ontstekingen gehad toen wat er wel voor zorgde dat het voorspoedig verliep.

Gelukkig is hij nog jong, dan genezen ze vaak ook wel snel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 18:11

Oji, sterkte voor Owen :(:)

Manic, super mooie foto <3

Babootje, hm ja, als je die lijn trekt valt het idd wel mee :j

Ben heel benieuwd hoe hij er volgend jaar weer uit ziet.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:15

Jee wat gaan jullie hard! Ik heb wel 20+ pagina's bijgelezen ten opzichte van de vorige keer :')

Fijn om te lezen dat de meeste toch goed gaan!

Maar wat een pech hebben er een paar zeg -O- het zit niet mee als ik de verhalen lees.

Makuya gaat momenteel harstikke goed. We hebben op 20 min stappen een bak waar we vanaf volgende week in kunnen rijden. We merken dat de roundpen nu begint tegen te werken en de wei is niet altijd even begaanbaar.

Mijn trainster zit er nu 1x per week op en dat gaat prima. Bij haar loopt ze een stuk beter dan bij mij :Y) mijn voorkeur ligt ook bij het buitenrijden gezien ik dressuurmatig nog véél te leren heb.

Afbeelding

Afbeelding

Verder longeren we en word er aan grondwerk gedaan. En zijn we veel aan de wandel.

Toevallig mocht ze vandaag na het longeren ook dienst doen als kinderpony :D

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:59

Zo, dat is echt al een heel paard! Gaat goed zo te zien!

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:52

Leedebee schreef:
Zo, dat is echt al een heel paard! Gaat goed zo te zien!

Ze is ook een stukje ouder dan de meeste hier. Dus het gaat daarom ook wel wat makkelijker.

Ze is dit jaar 6 geworden en we zijn in januari begonnen met inrijden.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 23:03

@oji, lelijk plekje zeg.. Is ze nu wel rad?

@sherivey, ik begrijp je helemaal. In eerste instantie had ik die van mij ook pas volgend jaar willen beleren. Maar hij werd echt vervelend in de omgang. Dus toch maar rustig aan begonnen. Nu is hij over het algemeen een stuk rustiger in de paddock/ omgang. Wij zijn vanaf begin juni bezig maar hij heeft in juli 2 weken vakantie gehad en in aug/sep 3,5 week. We hebben er denk ik al met al zo’n 15-18 x op gezeten. Zelf had ik het idee om hem nu iets meer te bevestigen en dan weg te zetten tot volgend jaar lente. Ook hij is enorm veranderd in zijn bouw en daarnaast denk ik ook dat je het niet voorzichtig genoeg kan doen als ze zo jong zijn.

@igness, je ziet inderdaad dat die al een stuk meer is uitgezwaard. Wat ben je van plan om met hem te gaan doen? Knap paard!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:12

@ignis wat goed zeg. Is al een heel paard zo :o

@oji ziet er toch wel heftig uit. Fijn dat de DA zo tevreden is! Klinkt als een heel goed plan, Lelymare. Heb er in het verleden wel eens naar gekeken maar wat boven budget voor mij toen. Pracht locatie en vooral enorm goede zorg voor je paard.

@sherivey ik vind het nog meevallen, het verbouwde. Maar belangrijkste is dat je je er goed bij voelt. Jij wet het beste of je paard er aan toe is.

Ik heb een beetje de balen. Vrijdag Ellie opgehaald op de kliniek. Arts was er niet. Kreeg een tasje mee met metacam en dat was het. Geen uitleg verder, ook niet over de metacam, niet over de plug die er weer een keer uit moet en ook geen uitleg bij de kies die we meekregen. In de kies zie ik nl geen breuk verticaal. We een rot stuk waar bovenaf idd wat af was gebroken, maar dat kon ik al zien met normale foto's die de 1e DA had genomen.

Ik zou dus vrijdag een protocol krijgen waar alles op staat. Niet dus. Begin van de middag gebeld dat ik graag wil weten hoe lang ik metacam moet geven, waar ik rekening mee moet houden qua herstel, wanneer die plug er uit moet en of een DA in de buurt dat ook mag doen (op de kliniek dichterbij) etcetc
Ze zou zorgen dat ik vanmiddag dat protocol kreeg want zij kon ook alleen Metacam zien, maar ook niet hoe lang.
Inmiddels heb ik nog steeds niets. Is niet de eerste keer dat dit soort dingen niet gaan zoals afgesproken, dus voelt erg vervelend :-(
Met Ellie gaat het goed. Je ziet niets aan haar en merkt ook niets; gewoon haar gekke zelf <3

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:23

Oh dat is inderdaad niet fijn dat dat zo gaat. Hopelijk krijg je snel instructies en verdere uitleg.

Wel fijn dat ze zich verder goed voelt!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:09

Oh wat slecht Koekie dat je met zoveel onduidelijkheid naar huis bent gestuurd. Dat zou toch niet mogen, nazorg is zo belangrijk voor goed herstel.

Wond lijkt misschien nog heftig, maar het is heel mooi rustig en een groot verschil met de ontstoken pussige wond van voor de operatie. Tijdens de operatie is de wond groter gemaakt om alles goed schoon te kunnen maken. De wond moet ook open blijven, omdat het van binnenuit moet genezen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:09

Koekie, fijn dat het met Ellie goed gaat.
Wel heel erg vervelend dat je geen duidelijke uitleg kreeg vanuit de kliniek.

Sheridan mocht vanavond aan de longe. Ondanks dat het nog warm was, liep ie zich behoorlijk uit te sloven.
Toen de spatjes eraf waren, deed ie het wel weer braaf.

20 minuten gelongeerd, daarna heeft mijn vriend even op het opstapblok naast hem gestaan en geaaid/ z'n been een stukje naast Sheri z'n buik opgetild.
Interesseerde paardlief dus niks. Behalve het aaien op zn schoft/ rug, daar kwam ie graag wat dichter voor naar het blok. :+

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:34

@oji ja je kunt goed zien dat de wond heel rustig is. Heel fijn!

@Sherivey grappig hoe hij dan even reageert bij aaien op zijn schoft/rug.
Ellie wilde bijten toen mijn dochter wat druk op de rug uitoefenende.
Terwijl toen de trainer laatst voor het eerst ging zitten, ze helemaal nergens op reageerde :+

@ignis ik had het gelezen. Super dat ze zo braaf is als kinderpony :D

@leedebee wauw mooi overzicht van het genezen van die wond. Is dat ook nog gelaserd?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:56

Ze blijven ons soms verbazen, die paarden :))

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:33

@Koekie73 nee, alleen elke 3 a 4 dagen schoonmaken met (steriel) water, een mepilex pad er op (anti bacterieel en bevorderd de genezing) en verbinden. Was een hele klus, maar uiteindelijk is het super netjes genezen.
Hij heeft nu wel een kale plek, maar daar valt zn sok overheen, dus zie je niks van. Omdat zn sok onder verband aan begon te groeien kreeg hij daar krulletjes in. Een soort poedel sok had hij toen :') Gelukkig groeit het nu wel stijl terug haha

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:49

Fijne dierendag allemaal!
Voor diegene die het leuk vinden; Stip heeft een nieuw filmpje:
"ST-IP-03 naar de garage" :D

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:03

Leuk gemaakt!
Hij kan er weer tegen +:)+