Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:51

upendo schreef:
Als je de klinische keuring al niet wil betalen bij afkeur.... :=

dat had ik dus ook :(
Röntgen vind ik geen probleem om zelf te betalen, als dan blijkt dat het ook niet goed is, maar dan wel eerst klinisch goed natuurlijk.

upendo

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 11:58

Röntgen weet je als eigenaar niet wat er eventueel zit als je hem nooit op de foto hebt laten zetten. Als je al tegen begint te stribbelen bij kosten afkeur voor een klinische keuring zou ik toch even kritisch doorvragen..

Luna02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:05

Ik meld me hier ook weer even. Heb een leuk paardje op het oog dat ik misschien wil gaan bezichtigen. Dit is mijn eerste zoektocht naar een eigen paard en ik merk dat ik het zo spannend vind! Het gaat toch om best een groot deel van je eigen verdiende centen! Is dit herkenbaar voor anderen? Ik ben ook wel een beetje en wat als... denker, maar goed haha. Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:38

Luna02 schreef:
Ik meld me hier ook weer even. Heb een leuk paardje op het oog dat ik misschien wil gaan bezichtigen. Dit is mijn eerste zoektocht naar een eigen paard en ik merk dat ik het zo spannend vind! Het gaat toch om best een groot deel van je eigen verdiende centen! Is dit herkenbaar voor anderen? Ik ben ook wel een beetje en wat als... denker, maar goed haha. Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Heel herkenbaar. Ik ben echt een te voorzichtig als het gaat om mijn spaargeld, dit geef ik liever niet uit :') ik zie er echt tegen op om dit geld uit te geven als het zo ver is. Zou gewoon meerdere keren kijken en keuren als het zo ver is. Ben je toch weer iets zekerder!
De kans dat je paard vrij vlot ernstig ziek wordt is klein en wat onregelmatig een keer is geen schande natuurlijk. Zo probeer ik altijd te denken althans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:42

Danique_G schreef:
Luna02 schreef:

Heel herkenbaar. Ik ben echt een te voorzichtig als het gaat om mijn spaargeld, dit geef ik liever niet uit :') ik zie er echt tegen op om dit geld uit te geven als het zo ver is. Zou gewoon meerdere keren kijken en keuren als het zo ver is. Ben je toch weer iets zekerder!
De kans dat je paard vrij vlot ernstig ziek wordt is klein en wat onregelmatig een keer is geen schande natuurlijk. Zo probeer ik altijd te denken althans
Zelfde hier. Ik vind geld uitgeven sowieso lastig, maar tegelijkertijd heb je ook niets aan duizenden euro's die alleen maar op de bank staan, vertel ik mezelf dan maar. :)) Nu heb ik wel de mazzel dat ik geen 10k+ uit hoef te geven aan het type paard dat ik wil, maar als ik dan na ga denken over hoeveel zo'n dier op jaarbasis kost en "wat als hij ziek wordt/geblesseerd raakt"... :')

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:57

Ik val hier ook weer binnen. Vorige week bij 2 merries geweest en 1 sprak mij heel erg aan. Met name net karakter. Zo ontzettend braaf, voorwaarts maar controleerbaar en totaal niet kijkerig. Ze is 5 jaar oud en moet nog veel leren. Maar ik ben wel een echte dressuurprikker, en dit is een springpaard. Mijn instructrice vraagt zich af of ik op den duur niet meer wil, dan dat het paardje dressuurmatig zou kunnen. Maar het dier is zo jong nog en pas 5 maanden onder het zadel. En ze is zo braaf. Pffff lastig hoor.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 13:06

Als ze goed gebouwd zijn kunnen springpaarden ook heel ver komen in de dressuur.. :)

En... Met een springer kun je makkelijker een parcoursje/cross meepakken dan met een dressuurgefokte, uitzonderingen daargelaten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:08

upendo schreef:
Als ze goed gebouwd zijn kunnen springpaarden ook heel ver komen in de dressuur.. :)

En... Met een springer kun je makkelijker een parcoursje/cross meepakken dan met een dressuurgefokte, uitzonderingen daargelaten. :D

Afbeelding

:))

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:08

Levita schreef:
Ik val hier ook weer binnen. Vorige week bij 2 merries geweest en 1 sprak mij heel erg aan. Met name net karakter. Zo ontzettend braaf, voorwaarts maar controleerbaar en totaal niet kijkerig. Ze is 5 jaar oud en moet nog veel leren. Maar ik ben wel een echte dressuurprikker, en dit is een springpaard. Mijn instructrice vraagt zich af of ik op den duur niet meer wil, dan dat het paardje dressuurmatig zou kunnen. Maar het dier is zo jong nog en pas 5 maanden onder het zadel. En ze is zo braaf. Pffff lastig hoor.

Levita, wat is jouw doel als dressuurprikker? Echt hoger dat zz zwaar?
Want twee vrienden van mij hebben een goed gefokt springpaard en beiden rijden. Hoger dan Z1. Dus een spring gefokt dier, want netjes beweegt, moet mijn inziens het z makkelijk kunnen halen.

Luna02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:17

Mkango schreef:
Danique_G schreef:

Zelfde hier. Ik vind geld uitgeven sowieso lastig, maar tegelijkertijd heb je ook niets aan duizenden euro's die alleen maar op de bank staan, vertel ik mezelf dan maar. :)) Nu heb ik wel de mazzel dat ik geen 10k+ uit hoef te geven aan het type paard dat ik wil, maar als ik dan na ga denken over hoeveel zo'n dier op jaarbasis kost en "wat als hij ziek wordt/geblesseerd raakt"... :')

Heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! Ik wil inderdaad ook het liefst meerdere keren gaan kijken en zeker ook klinisch en röntgen laten keuren. Haha nee dat is ook zeker waar. Het enige wat je hebt is financiële zekerheid als er eens een keer iets groots kapot gaat zoals je auto, maar sta er helemaal achter dat je je geld beter kunt uitgeven aan iets waar je plezier aan hebt als dat het maar op de bank staat! :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:21

Als ze correct beweegt en niet te neerwaarts gebouwd is...is t toch net een dressuurpaard?

Mijn Joost X Abgar was n hele goede springer, maar heeft ook 3x Z dressuur gelopen en Duitse S dressuur

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 13:22

Mkango schreef:
upendo schreef:

[ Afbeelding ]

_O-

Ik durfde het niet te zeggen... :')

Moet ook eerlijk zeggen dat ik bij de KWPN hengstenkeuringen sommige springhengsten betere bewegers vond dan de dressuurgefokte.. :=

Al ben ik bevooroordeeld.. Geef mij maar een springer, kun je sowieso alle kanten mee op. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:25

Luna02 schreef:
Heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! Ik wil inderdaad ook het liefst meerdere keren gaan kijken en zeker ook klinisch en röntgen laten keuren. Haha nee dat is ook zeker waar. Het enige wat je hebt is financiële zekerheid als er eens een keer iets groots kapot gaat zoals je auto, maar sta er helemaal achter dat je je geld beter kunt uitgeven aan iets waar je plezier aan hebt als dat het maar op de bank staat! :)
Ik wil een ex-renpaard en van een paar mogelijke opties weet ik al dat ze ooit botbreuken gehad hebben, dus röntgenkeuren begin ik sowieso niet aan. :o Als ze sound zijn, zijn ze sound en mochten ze ooit problemen krijgen, dan is dat voor dan een zorg. Maar ik zou er ook anders in staan als ik voor een warmbloed of zo zou gaan. :j

upendo schreef:
_O-

Ik durfde het niet te zeggen... :')

Moet ook eerlijk zeggen dat ik bij de KWPN hengstenkeuringen sommige springhengsten betere bewegers vond dan de dressuurgefokte.. :=

Al ben ik bevooroordeeld.. Geef mij maar een springer, kun je sowieso alle kanten mee op. :P
Ik vind sowieso wat van de huidige dressuurfokkerij, maar dat is een discussie voor een andere plek. :))

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:36

Mkango schreef:
upendo schreef:

[ Afbeelding ]

Geweldig dat plaatje!! Als ik mijn gevoel volg dan wil ik haar laten keuren en als ze goed gekeurd is mee naar huis nemen. Want ze is zo leuk. Ze moet zoveel leren nog maar ik vind dat niet erg. Het is wat met die paarden ha ha.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 13:39

Altijd je gevoel volgen! Mijn instructrice zei ook tegen me.. Als jij weg bent van dit paard en ik zie beren op de weg... Maar de klik is er en het vertrouwen dat je er iets mee kunt.. Dan moet dat hem ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:40

Als het gevoel zo goed is, zou ik er gewoon voor gaan. :) Uiteindelijk weet je toch nooit wat de toekomst brengt - komt tijd komt raad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:47

Als het gevoel maar ook wel realistisch is. Een springpaard hoeft echt geen nadeel te zijn in de dressuur hoor. En als je over 5 of 10 jaar tegen de top aan loopt en jij wilt verder kan je dan altijd bedenken wat je doet, maar heb je wel jaren lol gehad en misschien worden de doelen en ambities wel anders.

Ik bedoel met realistisch qua gevoel, als je verliefd bent op een paard dat echt niet bij je past vind ik niet dat je je gevoel moet volgen. Veel te klein of misschien gevaarlijk met rijden of absoluut niet geschikt voor wat je wil bijvoorbeeld.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:56

Levita schreef:

Mijn springpaard heeft een beter draf en stap dan de gemiddelde dressuurpaard
En ze is niet gunstig gebouwd voor dressuur maar loopt als malle

silkewitsand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:40

Momenteel ben ik (13) op zoek naar een paardje:

Eisen:
Merrie of Ruin
5-15 jaar
150cm+
Warmbloed / sportpaard
ca 7,500 - 10,000
Buiten bombproof
Geschikt als 'eerste pony' voor 13 jarige (met enkele ervaring)

Voorkeuren
Ruin
6-9
Palomino, Buckskin, Voskleurig, Bruinvoskleurig of zwart
Wedstrijdklaar/gericht
Ervaring met springen en/of eventing

Over mij:
13 jaar
170cm (normale beenlengte)
45-50 kg
Geen ervaring eigen paard
Allround ruiter die openstaat voor alle engelse disciplines

Aldus
Ik ben een 13 jarige (170cm/50kg) die opzoek is naar een (sport)pony. Dit wordt mijn eerste eigen pony, maar ik heb al ervaring in de dressuur, springen & eventing. Zelf nooit officieel gestart bij de KNHS maar wil dit met een toekomstige pony wel zeker doen. Ik ben op zoek naar een merrie of ruin die mij in deze wereld kan leiden en al ervaring heeft en geschikt is als eerste pony voor een kind. Sinds ik zelf 170cm ben zoek ik een pony boven de 150cm. (Dit kan een uitzondering zijn i.v.m. bouw van de pony, dus dit zijn richtlijnen)

Ook had ik nog een vraag over de prijsklasses in de huidige paardenmarkt. Ik zie dat een heleboel forums van een paar jaar geleden heel erg verschillen qua prijzen dan de advertenties die ik zelf tegen kom. Klopt dit inzicht uit mijn ogen dus?
Recreatief/rijpaard | 0-7500
Sportpaard | 7500-15000
Topsportpaard | 15000+

Ik snap dat overal uitzonderingen zijn en wil ook totaal geen soorten paarden 'labelen' of 'in hokjes plaatsen', maar dit is puur voor mijn inzicht.

Verdere tips en/of opmerkingen zijn altijd welkom!

_Olivia75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:47

Gisteren bij 2 stallen geweest. Bij de eerste ging het niet helemaal zoals afsproken en zijn we uiteindelijk weggegaan. Bij de tweede stal heb ik 2 paarden bezichtigd en gereden.
Eentje valt af. Die merrie vond ik veel te heet. Gaf me geen fijn gevoel toen ik erop zat.

Maar de ruin (waar ik ongeveer 20-25 minuten op heb gereden) is prachtig.
Mooie maat en superlief en braaf in de omgang.
Wel vond ik hem wat kijkerig en snel afgeleid. Ook had ik wat moeite om hem in galop te krijgen en te houden (hij liet hetzelfde zien bij het meisje dat hem voorreed). Later ging het overigens al wat beter.
Maar voor de rest zo lekker op hem gereden. Zo'n fijn paard. Ik had een heel veilig gevoel op hem. Voelde als een heel blij, betrouwbaar paard. Zijn oortjes constant rechtop naar voren.

Ik wil de aankomende week nog een tweede keer langsgaan en dan mijn instructrice meenmenen, zodat zij met mij mee kan kijken.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:50

mpc_rijder schreef:
Kimberley_ schreef:
[quote="N0a"

Leuk!! Een haflinger? :D

Ja *\o/*

Leuk! En? Heb je er een nachtje over kunnen slapen? :D[/quote]
Ja maar gaat m toch niet worden. Ligt niet aan de pony maar ergens mis ik het wow deze wil ik zeker weten gevoel.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:34

Ik ben vandaag wezen kijken bij een bijna 5 jarige ruin. En dit is hem hoor :+: we hebben alles al doorgesproken, maar voor de vorm slaap ik er nog even een nachtje over.

Hele lieve mensen. Mocht ook zo t paard even mee nemen langs de weg. Kwamen we fietsers, auto's, drones, mensen op skeelers tegen. Paard gaf geen kick, hij vond het allemaal leuk. Voelde zo vertrouwd :)) helemaal blij. Morgen maar eens alles gaan regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:36

Wat leuk, N0a! :D

Kimberley: Jammer, maar wel de juiste beslissing zo te horen. :)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:10

Leuk Noa!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:16

N0a schreef:
Ik ben vandaag wezen kijken bij een bijna 5 jarige ruin. En dit is hem hoor :+: we hebben alles al doorgesproken, maar voor de vorm slaap ik er nog even een nachtje over.

Hele lieve mensen. Mocht ook zo t paard even mee nemen langs de weg. Kwamen we fietsers, auto's, drones, mensen op skeelers tegen. Paard gaf geen kick, hij vond het allemaal leuk. Voelde zo vertrouwd :)) helemaal blij. Morgen maar eens alles gaan regelen.

Super leuk! Is het een haf? Of toch voor iets anders gegaan?