Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:13

Wat een blije vrolijke foto's, Granoek! Dupe en De ster ( :+ ) denken vast: gut, wat heeft ze nu weer bedacht. Een touw om onze nek?
Duke is ook nog even aan het checken of ze echt slaapt.

Dije doet het ook echt top zeg! Hopelijk nu weer mijt vrij, maar het wassen heeft hij geleerd. Wel praktisch!

Malik en die geit _O- Wel fijn dat ze goed mee helpen bij het beleren. Doet de geit tenminste wat voor de kost!

Verhaal van Vientje verklaart de gil die ik gister hoorde.
Goed dat je op tijd hulp in roept. Wat extra les en jullie gaan straks als een zonnetje :j
Je hebt je paard om van de genieten dus je spanning kun je maar beter kwijt raken.

CL, vast heel goed geslapen als je zo tevreden naar bed ging :)

Wat betreft namen uitspreken, Joya is Spaans. De J spreek je dus uit als een G.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:01

Bij schikkerige paarden is het ook belangrijk dat je ze niet per ongeluk beloond voor schrikkerig gedrag. Als ze schrikken en wat heftig reageren gewoon laten bewegen stoïcijns blijven. Vaak proberen mensen teveel te kalmeren met hun stem en aaien. Voor je het weet bevestig je ongegronde angst.

Joya is van nature erg cool, totaal niet schrikkerig eerder nieuwsgierig.
Makkelijkste paard tot nu toe op dat gebied. Kan gewoon langs een boomstronk zonder dat ze kabouters ziet!

Neckrope zou ik uiteindelijk ook wel aandurven met Joya. Rijd haar nu in met een kaptoom, zonder bit, en een hele lange teugel en meestal op één hand. Dus neckrope is kleine stap verder...

Phuddle

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:34

Even niet de energie om op alles te reageren maar wel mee gelezen. Met dochtertje lief gaat het nog steeds niet zo lekker blijkt.. Ze is niet ziek maar komt te weinig aan en was gisteren zelfs afgevallen.. tja niet de bedoeling en nu dus via de lactatie kundige bezig hopen dat dat helpt... Want ze niet nu toch echt een keer op en over haar geboortegewicht heen....
Hier met het bit bezig geweest gaat best goed! Geen hele rare reacties alleen gisteren heel eventjes met longeren eerste keer met de lijn door het bitje heen.
1x kwam ze tegen het bit in en daardoor omhoog maar gewoon acuut naar voren gezet en toen was er niets meer aan de hand .
Poeslief paard al hield ze wel haar mond een heel klein beetje open daarna ze zal het wel even gevoeld hebben vrees ik maar ze weet nu wel gelijk dat dat niet de oplossing is. Hoop ik. Haha.
Vind haar wel heel knap worden en met hoofdstel ineens een echt paard ofzo!

Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:41

Ahh wat vervelend, sterkte voor je dochtertje.
Fijn dat je het longeren nog goed hebt kunnen afsluiten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:43

Oh jee Phuddle, wat een zorgen!
Hopelijk gaat het snel de goede kant op nu!

Knappe dames zo!

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:46

Wat is iedereen lekker bezig! Leuk om te zien hoe het proces bij iedereen net iets anders is.

Bij ons gaat het ook goed
Afbeelding

We hebben nu 4 keer gehangen wat heel braaf gaat, ze is echt toe aan het rijden nu maar degene die erop zou kan niet vanwege een gescheurde kruisband helaas :(
We zijn dus opzoek naar iemand die dit zou willen doen bij ons op stal, iemand hier die toevallig tips heeft (friesland)?
Ik wil haar liever niet wegbrengen omdat we net van stal verhuist zijn en ze net wat gewent is

Afbeelding

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:06

Phuddle - wat lastig, hopelijk komt ze snel aan! Je merrie is echt knap zo met dat hoofdstel <3 verliefd op dat snoetje

_Joelle - ik woon in Drenthe, als het voor mij te doen was geweest had ik me vrijwillig opgegeven hahah! Helaas ken ik niemand daar uit de buurt die je zou kunnen helpen...

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:19

Voor Pro vandaag geen goede dag :n

Hij was anders als anders. Ik denk dat hij last heeft van zijn hormonen. Hij was gisteravond al chagrijnig met de deken op doen, terwijl hij normaal heel lief en kalm staat te wachten. Vandaag bleek het dan ook wel, ik had hem gepoetst en opgezadeld. Wilde hem longeren, en de eerste 2 rondjes gingen goed, toen besloot hij het op het rennen te gaan zetten... Kon er weinig aan houden en hij was echt over de toeren, er was niks van buitenaf waardoor hij schrok oid. Sowieso schrikt hij zelden.
Ik dacht misschien overmatig energie, maar toen hij uitgeraasd was. Bleef hij vervelend aan de longe, en zelfs chagrijnig.

Helaas even een stapje terug dus. Hij deed het zo goed als hengst. Maar misschien toch maar een ruin van maken, ik wil ook niet dat hij zichzelf in de weg gaat zitten :n

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:12

Wat balen zeg!

Misschien hangt het in de lucht. Titane had vandaag geen rem aan de longe :roll:
Bleef maar galopperen.

Mattvey is met mijn vriend een rondje wezen wandelen, die was wel heel braaf :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:54

Wat een flinke Dije!

CL, wauw, ziet er al top uit, en wat een knap paard, heb het nogal gezegd maar vind het echt een leukerd :D

Leuke foto's Granoek :D Ziet er echt chill uit haha :Y)

Wat goed Joelle, heb je er echt al op gezeten of dat durf je niet met de gescheurde kruisbanden? Wel lastig zo, ik ken wel mensen maar helaas niet in jouw buurt.

Hoe lang is Pro al ruin? Misschien heeft hij ergens last van? Wel balen!

Veel beterschap met je dochtertje Phuddle :(:) Misschien eerder een rouwhalstertje over het hoofdstel gebruiken en daar voorlopig je touw/longeerlijn aan vast maken?

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:25

CalipsoLover schreef:
Wat een flinke Dije!

CL, wauw, ziet er al top uit, en wat een knap paard, heb het nogal gezegd maar vind het echt een leukerd :D

Wat goed Joelle, heb je er echt al op gezeten of dat durf je niet met de gescheurde kruisbanden? Wel lastig zo, ik ken wel mensen maar helaas niet in jouw buurt.

Veel beterschap met je dochtertje Phuddle :(:) Misschien eerder een rouwhalstertje over het hoofdstel gebruiken en daar voorlopig je touw/longeerlijn aan vast maken?

Hij is nog geen ruin hihi. Hij is nog steeds hengst. Maar hij ging zo braaf en makkelijk als hengst... Dat we stiekem hoopten hem hengst te kunnen houden, zodat we misschien in de toekomst een veulentje van hem konden fokken, we wilden zijn fijne karakter in leven houden. Maar als het zo doorgaat ga ik hem absoluut geen hengst laten. Hij moet zichzelf niet in de weg gaan zitten, belangrijkste is dat hij zich lekker voelt :)

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:34

Oops het topic was ontstipt -O-

Hier even een dipje. Proberen nu in de buitenbak te rijden maar daar is hij toch wat schrikkerig. Hierdoor word ik wat onzeker wat het nog versterkt. Iemand tips?

Ik ga even bijlezen :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:39

Neen zo is dat Shanna, wel jammer, ik ken veel heel lieve hengsten. Maar als hij er lastig van wordt denk ik dat hij liever zijn paaseitjes kwijt is. Verder wel gewoon braaf met merries?

Jodym, ik zou je onzekerheid geen kans geven. Als je merkt dat je onzeker wordt of schrik krijgt zou ik het even aan iemand anders over laten. Ik voel me vaak zekerder als iemand bij me is die me even kan helpen of laat hem even door iemand anders doorrijden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:01

Jodym schreef:
Oops het topic was ontstipt -O-

Hier even een dipje. Proberen nu in de buitenbak te rijden maar daar is hij toch wat schrikkerig. Hierdoor word ik wat onzeker wat het nog versterkt. Iemand tips?

Ik ga even bijlezen :+

Weet je ook waar ie van schrikt in de bak? Bepaalde hoek oid?

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:06

Dilan93 schreef:

Nee heb geen idee. Volgens mij liep er iemand gewoon langs, 10 meter verder.
Morgen stapt er een stalgenoot op, kijken wat hij dan doet,
Hoop dat er dan niks meer aan de hand is.

Inmiddels weer bij. Puddel nog gefeliciteerd!
Een aantal nieuwe, welkom, superleuk!
En verder heel wat knappe paarden gezien <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:24

Jodym schreef:
Dilan93 schreef:

Nee heb geen idee. Volgens mij liep er iemand gewoon langs, 10 meter verder.
Morgen stapt er een stalgenoot op, kijken wat hij dan doet,
Hoop dat er dan niks meer aan de hand is.

Inmiddels weer bij. Puddel nog gefeliciteerd!
Een aantal nieuwe, welkom, superleuk!
En verder heel wat knappe paarden gezien <3

Ohh dat vind ik altijd veel lastiger, als ze schrikken van onduidelijke dingen.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:35

CalipsoLover schreef:
Wat een flinke Dije!

Nee ik heb er zelf niet opgezeten en ben dat ook niet van plan :D ze is echt ontzettend vlug en kan absoluut goed bokken, daar had zij veel ervaring mee dus perfect dacht ik, helaas kan zij nu dus niet :( even verder zoeken of iemand anders erop wil

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:55

Waarschijnlijk rij je zelf dan te voorzichtig. Had ik met mijn rijmerrie ook die ik vorig jaar inreed. Wilde het te lief doen, maar dan nam ze zelf de leiding en schrok ze overal van. Toen ik zelf zekerder ging rijden was dat bijna direct over.

Wij hebben wat verrijking toegevoegd, maar tot nog toe vinden ze het niet heel tof _O-
Afbeelding

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:44

Wow! Wat gaat het topic hard!

Ik heb weer allemaal goede en ook wat minder goede dingen voorbij zien komen. Heb vannacht gewerkt en tijdens de nachtdienst bijgelezen. Ik geloof alleen dat dat niet zo goed werkt voor om op iedereen te kunnen reageren. Ben de helft alweer kwijt :')

Ik las wel dat vientje en pinda extra les nemen. Groot gelijk! Altijd fijn als iemand van de zijkant meekijkt en je net ff door je eigen afwachtendheid of voorzichtigheid ofzo heen kan praten vind ik.

Ook zag ik de knappe merrie en het dochtertje van phuddle voorbij komen. Hopelijk gaat je dochtertje snel wat aankomen.

Verder heb ik mooie foto’s van Dije gezien.

En briljante ideeen van Granoek met nekrope Haha. Wel stoer hoor! Nog even oefenen en dan lukt dat vast ook met Duke als ik het zo lees.

En ik zag een geit die Malik ff ruitermak aan het maken was _O- leuk clubje is dat bij elkaar.

Sorry voor degenen waar ik niet op gereageerd heb, maar ik geloof dat m’n hoofd een beetje op een zeef lijkt na twee nachtdiensten Haha.

Ik heb donderdag voor de tweede keer thuis met Guinness gereden en m’n vriendin heeft wat filmpjes gemaakt. Dus nu kan ik ook een filmpje delen. Dit was de eerste keer dat het lukte om wat langer aan een stuk te draven.

Verder hebben we gisteren een stukje gewandeld. Dat vond ie wel gezellig en deed ie erg goed! Hij heeft een wondje bij zijn mondhoek, dus ik ging even met halster wandelen. Dat is best een uitdaging, want hij is erg sterk voor mij als hij ergens van schrikt ofzo. Maar hij liep lekker om zich heen te kijken en hij stopt nu gewoon als ie iets spannend vindt om het beter te bekijken.

Afbeelding

Afbeelding
Ik wilde een leuke foto van hem maken en zei dat ie moest blijven staan. Volgens mij vond ie dat hetzelfde als flemen :')

Vandaag heb ik hem met z’n halster gelongeerd en mooie blaren opgelopen.. ;( Hij vindt het erg spannend als er geen andere paarden buiten zijn en ze stonden al binnen. Dus toevallig kwam er net iemand in de bak rijden en had ie daar wat steun aan. Maar die was met 10 minuten alweer klaar en toen voelde meneer zich alleen en ging ie als een dolle rondrennen en bokken. Met als resultaat dat die rottige longeerlijn door m’n hand getrokken werd.. volgende keer maar handschoenen aan.
Verder was hij wel echt heel braaf vandaag terwijl hij niet eens z’n bit in had.
Ook krijgt hij steeds meer controle over z’n benen heb ik het idee. Ondanks dat hij vrij hard ging soms, bleef hij zijn benen gecontroleerd wegzetten. Ik was blij om dat te zien. :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:49

Aii altijd pijnlijk := Heb al zo vaak brandblaren gehad van touwtjes pf longeerlijnen.
Maar je hebt wel een paard dat kan lachen voor de foto :+

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:56

Dilan93 schreef:
Aii altijd pijnlijk := Heb al zo vaak brandblaren gehad van touwtjes pf longeerlijnen.
Maar je hebt wel een paard dat kan lachen voor de foto :+

Ja echt he, dat hoort ook bij paarden houden denk ik..

Ja, dat doet ie heel graag! Z’n grote smile opzetten als m’n telefoon tevoorschijn komt. De grapjas :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:42

Hallo allemaal. Ik ben dit jaar ook begonnen met beleren van mijn 4 jarige knabstrupper en het lijkt mij hier wel een leuk topic. Heb wel een beetje het idee dat het topic harder gaat dan ik kan bijlezen zo gemiddeld, dus ik weet nog niet of ik een blijver ben :P

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:01

Welkom Sizzle, ah iedereen hier heeft geloof ik wel eens een moment dat je het even niet bij kunt houden, wordt je niet minder welkom van hoor. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:20

Die blik, GA :D

Filmpje is tof, kruimellover! Gaat goed hoor +:)+
Ik heb met longeren en werken met de leadrope tegenwoordig altijd handschoenen aan. Precies om de reden die jij nu schrijft, dat dat zo zeer!
Inmiddels is het routine, net als een cap als ik ga rijden..

Welkom Sizzle! Gaaf een Knabstrupper!

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:27

Ziet er goed uit hoor kruimellover!
En welkom Sizzle!