[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:35

300 euro!!!!Daar ga je het niet mee redden. paarden kosten nou eenmaal vaak veel meer dan gepland. Paard kreupel? je bent zo 200 euro armer en dan heb je nog niks bijzonders gedaan. Helaas verkijken veel mensen zich daarop.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:35

oke dus je leent ten eerste al geld van je vader, die je ook terug moet betalen daar gaat je eerste maand spaargeld al. dan wil je rijden en ben je een zadel nodig, en een goed passend zadel kost je toch al rond de €1000,- 2e hands dan moet na enige tijd het zadel aangepast worden omdat het paard veranderd van spieren huppa eerste jaar kan je dan al niks beginnen qua rijden omdat je het geld niet hebt om de nodige dingen aan te schaffen. ondertussen gaat de hoefsmid ook door, enten, ontwormen. tandarts welke al gauw €180,- kost wil je een goede erbij halen.

Meid meid meid je bent jong en je wilt wat dat snap ik heel goed. Maar je kan het simpelweg niet betalen. Spaar nog lekker een jaartje door, heb je wat extra centjes en hoef je niet te lenen van anderen om het paard te kopen en kan je gelijk passend tuig kopen.
Je hebt geen idee wat je je op de hals gaat halen, best naief dat je vader of moeder hier geen halt in toe roept

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:36

Fleur, ze proberen je hier gewoon te beschermen. Als je jezelf én een paard moet onderhouden van 200 euro per maand, dan vraag je je af: Waar haal je het vandaan als het mis gaat. Waarschijnlijk zal je met die 200 euro al elke cent mogen keren om rond te komen, en misschien heb je dan alsnog een probleem. Het is gewoon een waarschuwing, blijf realistisch en bedenk een goed plan, in plaats van nu impulsief een aankoop te doen die misschien niet helemaal goed op z'n pootjes(benen :) ) terecht gaat komen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:36

300 euro.. En je zorgverzekering, telefoon, kleren, tandarts.. ga zo maar door dat alleen voor je zelf is?

ik heb eens gehad met 380 euro elke maand kreeg, moest mijn stalling 190 euro (all in kwa voer en vlas), zorgverzekering en telefoon af.. Geloof me er bleef niks over.. Dit waren toen de redenen dat ik Luca weg gedaan heb, ik vond het onverantwoordelijk! Luca had nooit wat maar wat nou dat ik de volgende dag kwam en meneer had vast gelegen? Was over het hek gesprongen en stond op 3 benen? Ik kon Luca niet de beste zorg kwa klinieken dan geven want ik had gewoon geld niet voor.. Stalling, hoefsmid en wormenspuit kon allemaal wel veroorloven, maar dat akelige onderbuik gevoel van ''Wat als ik kom en..'' Dat vond ik gewoon NIET dat mijn mannetje dat verdiende, die verdiende het wanneer hij een op 3 benen stond of koliek had dat hij binnen 20 min in Emmeloord op de Kliniek stond om hem de beste zorg te kunnen geven die er bestaat..

Maar misschien draag ik meer verantwoordelijkheid en was de liefde voor hem zo groot dat ik die stap heb gezet, en ja ik zit nog elke dag in tranen waren er geen andere oplossingen? Nee dit was de beste oplossing.. ;(

*weten mensen gelijk een deel van verhaal en reden waarom hij toen verkocht is, maar een beter huis dan hij nu heeft kwa baasjes heb ik niet kunnen wensen*

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 13:37

Ik red het ook niet hoor met die 300 euro,

Kwa stalling ik heb nog een stal over voor 130 euro per maand, volledig verzorgd:D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:38

Nicole schreef:
300 euro.. En je zorgverzekering, telefoon, kleren, tandarts.. ga zo maar door dat alleen voor je zelf is?

ik heb eens gehad met 380 euro elke maand kreeg, moest mijn stalling 190 euro, zorgverzekering en telefoon af.. Geloof me er bleef niks over.. Dit waren toen de redenen dat ik Luca weg gedaan heb, ik vond het onverantwoordelijk! Luca had nooit wat maar wat nou dat ik de volgende dag kwam en meneer had vast gelegen? Was over het hek gesprongen en stond op 3 benen? Ik kon Luca niet de beste zorg kwa klinieken dan geven want ik had gewoon geld niet voor.. Stalling, hoefsmid en wormenspuit kon allemaal wel veroorloven, maar dat akelige onderbuik gevoel van ''Wat als ik kom en..'' Dat vond ik gewoon NIET dat mijn mannetje dat verdiende, die verdiende het wanneer hij een op 3 benen stond of koliek had dat hij binnen 20 min in Emmeloord op de Kliniek stond om hem de beste zorg te kunnen geven die er bestaat..

Maar misschien draag ik meer verantwoordelijkheid en was de liefde voor hem zo groot dat ik die stap heb gezet, en ja ik zit nog elke dag in tranen waren er geen andere oplossingen? Nee dit was de beste oplossing.. ;(

*weten mensen gelijk een deel van verhaal en reden waarom hij toen verkocht is, maar een beter huis dan hij nu heeft kwa baasjes heb ik niet kunnen wensen*

Knap van je! :j . Wel super balen, maar dat knagen wil je ook niet. Je hebt gekozen voor de welzijn van het dier, dat is super goed van je!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:40

Misschien is het wat offtopin maar ik wil toch even reageren op fleurtje. Misschien heb je iets aan het volgende:
Ik wil jou adviseren om eens op papier te zetten wat jou inkomsten en uitgaven per maand zijn.
Dus je loon (je zegt €300). Is dit een vast bedrag per maand? Of is het ook wel eens minder (dat je bijv niet krijgt betaald wanneer je ziek bent oid), ik weet niet welk contract je hebt.

En wat gaat er vanaf? Kosten van je telefoon, tanken, ziektekosten verzekering? Zelfs als je nog thuis woont (???) heb je toch kosten die je moet betalen.

En als het paard ziek wordt? Denk ook aan de smid, wormenkuren. Zit het hooi en stro bij de €100 inbegrepen? Ook moet je geld achter de hand houden als je paard iets stuk gaat of wanneer je een leuk nieuw dekje wil kopen.

En heb je het er bijv voor over om minder uit te gaan, te winkelen ed omdat er sowieso standaard 1/3 van je loon naar je paard gaat?

Hopelijk denk je er goed over na. :)

Lievemeid

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:43

Oh ik zie dat tijdens het typen een hoop mensen mij voor zijn geweest!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:44

Niet iedereen heeft een duur abbonement voor de telefoon.
Ik koop ongeveer een keer in de 2/3 maanden een 10tje voor beltegoed.
Zorgverzekering wordt door mijn ouders betaald, dat is al jaren zo.
Tandarts ga ik bijna nooit heen, want ik heb bijna nooit wat.
En het paard is zelf laatst nog naar de tandarts geweest.
Laatst ook nog ontwormd, dus hoeft voorlopig ook niet.
Hoefsmid is laatst ook geweest, en ze heeft nu nog super nette hoefjes.
De enige grote aankoop die ik zou moeten doen is een zadel.
Maar ik ken verschillende mensen die zadels aanmeten, voor niet 1000 euro.

En in de 100 euro voor de stalling zit hooi, brok en stalbedekking.
Ook krijgt die man korting bij het bekappen, dus dat drukt ook al wat kosten.

Ik heb geen auto dus hoef ook niet te tanken.
Ik ga niet uit, en zuip me niet lazerus dus daar gaat ook geen enkele cent heen. En het vele winkelen ben ik ook niet van. Heb ik wat nodig? Dan koop ik dat en ben ik weer klaar.
Ik heb een goed nieuw dekje die ik een aantal maand geleden heb gekocht. Dus geen nieuwe nodig. Kwaliteit, niet kwantiteit.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:45

badeendje schreef:
Nicole schreef:

ik heb eens gehad met 380 euro elke maand kreeg, moest mijn stalling 190 euro, zorgverzekering en telefoon af.. Geloof me er bleef niks over.. Dit waren toen de redenen dat ik Luca weg gedaan heb, ik vond het onverantwoordelijk! Luca had nooit wat maar wat nou dat ik de volgende dag kwam en meneer had vast gelegen? Was over het hek gesprongen en stond op 3 benen? Ik kon Luca niet de beste zorg kwa klinieken dan geven want ik had gewoon geld niet voor.. Stalling, hoefsmid en wormenspuit kon allemaal wel veroorloven, maar dat akelige onderbuik gevoel van ''Wat als ik kom en..'' Dat vond ik gewoon NIET dat mijn mannetje dat verdiende, die verdiende het wanneer hij een op 3 benen stond of koliek had dat hij binnen 20 min in Emmeloord op de Kliniek stond om hem de beste zorg te kunnen geven die er bestaat..

Knap van je! :j . Wel super balen, maar dat knagen wil je ook niet. Je hebt gekozen voor de welzijn van het dier, dat is super goed van je!

Het is verschrikkelijk ik heb me en potje lopen janken dat is niet normaal |( Hij is en was mijn droom, maar ben ik dan zo egoïstisch om te zeggen nee jij bent mijn droom en wanneer je ziek bent kan ik je het niet het beste gunnen en dan gewoon houden..

Al huilend typ ik dit allemaal, maar meneer heeft het zo goed daar en dat verlicht toch wel de pijn. Ik weet wanneer zijn zadel niet meer past dat er per direct een nieuwe voor hem aangeschaft word wanneer hij ziek is ze richting de kliniek gaan, wanneer hij iets voor de rest van zn leven mankeert hij niet weg gegooit word als oud vuil maar daar voor altijd kan blijven net zoals hun andere paard die ze 10 jaar hebben gehad tot paardje zelf zei dat ze niet meer kon met spat in achterbenen.. En dat doet je goed, beter dan dat je wakker word 's ochtends en zal der wat gebeurt zijn..

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:47

Vind het erg kortzichtig van je en geeft gegarandeerd problemen!

Wij doen aan mega inkopen en kunnen het krap aan redden met kosten voor €100,- per paard daar gaat wat achteraan komen.

Nicole vind het een heel erg moedige beslissing van je, betuigd van echte liefde voor je paard.
Is heel moeilijk en zal nog wel even aan je blijven knagen maar je hebt de juiste beslissing gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:49

iemand die nog intresse heeft in een friese merrieveulen met papier?

fleur en als je paard nou ziek word?

:(:) nicole wel heel goed dat je je paard het beste gunde... ipv zelf te houden en hem niet meer van alles te kunnen voorzien

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:53

Nicole ik vind het knap dat je voor Luca hebt gekozen. Ik kan nu ook wel een stuk beter begrijpen waarom je het zo moeilijk hebt ermee.

Fleurtje als je voor jezelf alles goed op een rijtje hebt en het kan moet je het zeker doen!

Wij willen je alleen maar helpen. :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:54

Goos_Horses schreef:
Vind het erg kortzichtig van je en geeft gegarandeerd problemen!

Wij doen aan mega inkopen en kunnen het krap aan redden met kosten voor €100,- per paard daar gaat wat achteraan komen.

Nicole vind het een heel erg moedige beslissing van je, betuigd van echte liefde voor je paard.
Is heel moeilijk en zal nog wel even aan je blijven knagen maar je hebt de juiste beslissing gemaakt.

Dank jullie wel.. Elke dag word ik wakker en het eerste wat ik zie wanneer ik mijn ogen open doe, is een foto op poster formaat groot van hem en wetende hij heeft het goed..
Afbeelding

Het knaagt heel erg, maar er komt vast nog wel iets op mijn pad waar ik weer dezelfde klik mee heb als met hem, zoals mensen die ons kende van meetings wij hadden elkaar gevonden, gestoord en gestoord.. Luca ging door vuur..

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:54

Het is al een aantal keer genoemd, maar wat als er iets zou gebeuren met je paard? Voor je het weet ben je honderden euro's verder en dan is er waarschijnlijk nog niets opgelost.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:57

bel verdere info graag, via pb

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:59

fleurtjeuh ik wil je hier absoluut niet mee aanvallen, maar ik heb dat hele traject al eens achter de rug gehad en ik weet hoe moeilijk ik er mee heb gehad..

Ik wil er alleen maar mee zeggen ik hoop dat je de beste keuze maakt, je bent 19 jaar en hopelijk kan je goed na denken hoe of wat..

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:06

Het blijft natuurlijk jouw keus, Fleur. Ik zou er echter wel heel goed over nadenken. Maak eventueel een overzicht in Excel van al je inkomsten en toekomstige uitgaven en kijk dan eens realistisch naar de mogelijkheden. Denk daarbij niet alleen aan het heden, maar ook aan de toekomst.

Ook ben ik heel benieuwd naar het antwoord op de vraag die al meerdere malen is gesteld ;) Hoe denk jij onverwachtse kosten op te kunnen vangen, zonder spaargeld en met een relatief laag inkomen? Wil je het paard goed verzekeren? Dan moet je die kosten dus ook meerekenen :) In mijn omgeving heb ik trouwens vaak gezien dat de verzekering lang niet alles dekt :n

Ik zou er zelf geen prettig gevoel bij hebben als ik de dierenarts mogelijk niet zou kunnen laten komen wanneer dat nodig is. Wat dat betreft snap ik het gevoel dat Nicole had helemaal! Bij mijn huidige merrie is de dierenarts één keer voor een klein onbenulligheidje geweest, na een kwartiertje was ze weer weg, maar daarvoor betaalde ik wel 135 Euro ;) Mijn vorige merrie heeft een stuk meer aan medische kosten dan de oorspronkelijke aanschafprijs gekost, ook die pech kun je hebben.

Wil je straks gaan lessen met het paard? Calculeer die kosten dan ook in!

Een goed tweedehands zadel zal ook het nodige kosten :) Heb je de overige spullen al die je nodig hebt voor een eigen paard?

Ik ben benieuwd naar wat je besluit!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:09

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:13

Nicole wat bijzonder moedig van je dat je de beslissing zo destijds hebt genomen. Heb ik echt heel veel respect voor.

Ik denk dat wat de meesten zeggen dat het gewoon verstandig is als je een spaarpotje aan de kant hebt of een goede verzekering. Aanschaf hoeft niet duur te zijn, onderhoud wel. (Okay nu klink ik net een automonteur :') )

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:16

In eerste instantie willen mijn ouders wel bijspringen als er iets ergs gebeurt en ik heb nog niet genoeg spaargeld opgebouwd.
Maar zodra ik genoeg spaargeld heb betaal ik dat zelf.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:21

sorry maar vind je instelling erg slecht. Snap niet dat jij het uberhaupt op deze manier wil.
Maar ik hou ermee op, lijkt praten tegen de muur.

Succes en heel veel wijsheid!

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:24

jeeetje wat vind ik dit een gave pony!
http://www.sporthorses.nl/advertentie/4 ... JEXpUKiXas

vind het alleen altijd ontzettend krom als mensen in hun advertentie zetten geen telefonische prijsopgave..

en nicole, ik keek altijd met liefde naar de topic's van luca, waar wat knap dat je hem om die reden weg hebt gedaan, diepe respect! kan menige ruiter/mens nog wat van leren, ik hoop dat je snel een nieuwe topper vind!

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:31

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:44