Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:02

Adin schreef:
wat een gezeik, ik zoek helemaal geen totilas, ik heb geen Z ambitie, wel ambitie. Ik zoek een fijn, gezond en braaf paard. vind dat geen irreele eis.
Misschien zijn er ook wel verkopers die denken dat ze een ferrari hebben staan en ook een ferrari prijs vragen maar dat eigenlijk de waarde van een volkswagen meer op z'n plaats is.

Dat ben ik ook met je eens.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:04

Dat is ook zo, er is genoeg aanbod, ik heb geen haast, ik wil een gezond dier bij aankoop. In 6 jaar tijd drie paarden verloren, dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:06

De kopers in dit topic hebben anders opvallend veel moeite om te slagen in deze kopersmarkt :D

Gezond bij aankoop is géén enkele garantie voor een lang en duurzaam leven.
Hoe sneu ook, koop een paard voor dit moment, niet voor over 4 jaar.

Moll

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:07

Echter een paard van 10 tot 15 jaar is niet oud, dan zit hij in zijn top, 7 jaar zijn ze pas klaar met groeien en uit awareness.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:09

Dees schreef:
De kopers in dit topic hebben anders opvallend veel moeite om te slagen in deze kopersmarkt :D

Gezond bij aankoop is géén enkele garantie voor een lang en duurzaam leven.
Hoe sneu ook, koop een paard voor dit moment, niet voor over 4 jaar.

Terrwijl de markt overspoeld word met paarden, alles ligt op zijn gat qua handel

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:10

@ Iessie
ik denk dat je niet heel onrealistisch bent, maar vind 2000 euro wel iets aan de lage kant
maar als een paard wat ouder is, is het wel realistischer denk ik. En als je geen specifieke voorkeur hebt voor een ras scheelt het ook met zoeken.

Mijn eisenlijstje was redelijk vergelijkbaar met het jouwe (behalve dan dat ik beslist geen slome wilde) en had een budget tot 3000 euro. Ben van de week geslaagd! Voor mij was de max. leeftijd 11 jaar. Dus dan zit je wat hoger in de prijs. Kwam er wel achter met zoeken dat er meer mensen zijn wat dat type paard leuk vinden, er waren er een paar waar ik niet meer kon komen kijken omdat ze al verkocht waren.

@ Dees voor mij is een paard geen impulsaankoop die ik alleen voor het 'nu' koop, ik wil er graag nog heel lang plezier van kunnen hebben. Of dat lukt weet je natuurlijk nooit, maar als je aan een ouder paard begint, die over 5 jaar stokoud is weet je zeker dat dat er dus niet in zit. Ik wil in potentie mijn paard minstens 10 jaar kunnen houden.

Lady_melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:11

Ik ben het helemaal met Troi eens :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:12

Als je ambitie niet verder reikt dan L2 dressuur, L-springen en wat bosritten en je bent daarnaast ook niet de meest zekere der ruiters....
Heb je écht helemaal niets op een 4 jarige te zoeken. Ga dan gewoon voor eentje die wat ouder is.

Wie zegt immers dat je zelf over 10 jaar nog wilt en kunt paardrijden?

Lady_melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:16

Hoe weet je nou of je ambitie niet verder gaat dan de L2? Dat ligt toch ook helemaal aan het paard. Misschien zeg je nu wel: De L wil ik nog door komen, maar verder hoeft niet. Terwijl het paard de klassen doorvliegt. Je groeit dan met je paard en je stelt je ambities bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:17

Dees schreef:

Zo, zeg jij even iets waars :).

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:18

Dees schreef:
Als je ambitie niet verder reikt dan L2 dressuur, L-springen en wat bosritten en je bent daarnaast ook niet de meest zekere der ruiters....
Heb je écht helemaal niets op een 4 jarige te zoeken. Ga dan gewoon voor eentje die wat ouder is.

Wel erg kort door de bocht dit... Ik voldoe aan al die eisen, maar ik ben toch erg tevreden met mijn (nu) 5-jarige paardje die ik zelf heb doorgereden hoor...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:23

Ben jij dan op zoek naar een ander paard, demo-love?
Zo nee, dan richtte ik mijn reacties niet op jou ;)

Maar ik zal toelichten wat ik bedoel:
Je kunt vandaag een paard kopen waarmee je over 7-10 jaar helemaal naar de Z zou kunnen komen. Dan moet je nu al een paard kopen dat goed genoeg beweegt, zeker weten helemaal 100% is en blijft (wie geeft daar eigenlijk garantie op?). Maar je moet ook absoluut zeker weten dat jij zelf al die jaren optimaal zult (leren!) rijden en het goede paard zo in die jaren niet verpest of scheef rijdt.

Je kunt echter ook een paard kopen dat beter past bij je eigen ruitercapaciteiten en ambities van vandaag.
Onzekere ruiters horen niet op jonge paarden te willen rijden, dat is onverstandig.
Onkundige ruiters horen ook niet op jongere paarden te willen rijden.

Je kunt van alles willen voor de komende 10 jaar... maar probeer toch eerst eens plezier vandaag te hebben. Koop er eentje die vandaag bij je past. En als dat dan over 10 jaar niet meer zo is, dat zie je dan wel. Dan heb je iig vandaag plezier gehad. Carpe diem.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:26

Interessant topic!
Ik vraag me af of jullie bij particulieren verkopers gaan kijken of ook bij de beter bekend staande handelsstallen?

Ik aan het overwegen om mijn 4.5 jarige Gelderse merrie te verkopen vanwege het feit dat het niet klikt qua combinatie.
Ik wil opzoek naar een eerlijk dressuurpaard van ca. 1.68 m met kwaliteiten voor het Z leeftijd een jaar of 6-7 met wedstrijd ervaring. Ik neem aan dat deze toch wel te vinden moet zijn!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:30

Spaikey schreef:
Interessant topic!
Ik vraag me af of jullie bij particulieren verkopers gaan kijken of ook bij de beter bekend staande handelsstallen?

Ik aan het overwegen om mijn 4.5 jarige Gelderse merrie te verkopen vanwege het feit dat het niet klikt qua combinatie.
Ik wil opzoek naar een eerlijk dressuurpaard van ca. 1.68 m met kwaliteiten voor het Z leeftijd een jaar of 6-7 met wedstrijd ervaring. Ik neem aan dat deze toch wel te vinden moet zijn!

Heb een 6 jarige merrie voor je Z1 geklasseerd.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:33

}>
Dees schreef:
Ben jij dan op zoek naar een ander paard, demo-love?
Zo nee, dan richtte ik mijn reacties niet op jou ;)

Maar ik zal toelichten wat ik bedoel:
Je kunt vandaag een paard kopen waarmee je over 7-10 jaar helemaal naar de Z zou kunnen komen. Dan moet je nu al een paard kopen dat goed genoeg beweegt, zeker weten helemaal 100% is en blijft (wie geeft daar eigenlijk garantie op?). Maar je moet ook absoluut zeker weten dat jij zelf al die jaren optimaal zult (leren!) rijden en het goede paard zo in die jaren niet verpest of scheef rijdt.

Je kunt echter ook een paard kopen dat beter past bij je eigen ruitercapaciteiten en ambities van vandaag.
Onzekere ruiters horen niet op jonge paarden te willen rijden, dat is onverstandig.
Onkundige ruiters horen ook niet op jongere paarden te willen rijden.

Je kunt van alles willen voor de komende 10 jaar... maar probeer toch eerst eens plezier vandaag te hebben. Koop er eentje die vandaag bij je past. En als dat dan over 10 jaar niet meer zo is, dat zie je dan wel. Dan heb je iig vandaag plezier gehad. Carpe diem.

niet in plaats van nee, maar als ik er een bij zou willen, dan zou ik een veulentje fokken van het paard dat ik nu heb. Alleen met een ruin is dat natuurlijk wel weer iets lastiger...

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:35

Wij lezen al een tijdje mee, omdat we ook op zoek zijn naar een nieuw paard. Dat het niet makkelijk is, daar zijn we het mee eens. Dat er paarden genoeg te koop zijn is ook geen discussie denk ik, maar je moet er maar net 1 treffen die jou helemaal past.
Voor de 1 is dit een lekker rustig ouder paard, voor de ander een jong ding dat alles nog moet leren en zo zijn er heel veel tussenwegen......... ik denk dat je dit niet kunt generaliseren en iedereen in zijn of haar zoektocht in zn waarde moet laten.

Wij zijn op zoek naar een paard boven de 1.70m waarvan de mogelijkheden toch in de hogere dressuursport liggen. Tja, dan ben je waarschijnlijk niet klaar voor 2000 euro. Op moment van aankoop gezond is ook een vereiste. Ook wij hebben de laatste jaren al drie maal afscheid moeten nemen van een paard.
Wij hebben ook al ondervonden dat rontgenologische keuring bij aankoop niets zegt over het aantal jaren dat je plezier hebt van een paard, maar het geeft je wel een heel klein beetje aanloopzekerheid........

Nu hebben we pas geinformeerd naar een 5-jarige merrie die we op internet tegenkwamen. B dressuur klaar, net iets boven de 1.70, prok gekeurd, maar geen ster geworden op de keuring dit jaar. Onze inschatting was dat de vraagprijs van deze merrie zo tussen de 5 en 10000 euro zou liggen.........niet dus: vraagprijs 20000 euro. Dan vraag je je toch even af waar onze zoektocht naar moet leiden.......

Iedereen die zoekende is: heel veel succes! Wij blijven meelezen en wie weet komt er binnenkort wel iets langs dat ons aanspreekt.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:42

Een paard waarmee je nog 10 jaar voorruit kunt kopen én een paard kopen wat nu bij je past hoeft mekaar niet te bijten vind ik. Behalve als je op dat moment al een oud paard koopt en je weet zeker dat die geen 10 jaar meer te leven heeft.

Natuurlijk moet je een paard kopen wat bij de koper past.
En uiteraard moet je geen paard kopen wat totaal niet bij je ruitercapaciteiten past, dan past het paard gewoon niet bij de koper, op die manier heb je toch ook geen lol van je paard.

Mijn ambitie is om gewoon veel plezier te hebben van mijn paard, wedstrijden spelen voor mij daarin amper een rol. Stel dat ik over een paar jaar niet meer kan rijden, dan wil ik gewoon leuke dingen doen vanaf de grond. En voor mijn ambitie maakt dus het karakter uit en of het paard dan 4 is of 10 maakt daarvoor geen bal uit. Voor mij is het geen logische stap om het paard weg te doen als ik niet meer kan rijden.

Het idee dat iemand met 'weinig ambitie' geen jong paard zou moeten kopen vind ik erg raar. Het is ook maar net wat je onder 'veel' of 'weinig' ambitie verstaat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:45

Er word volgens mij nu wat door elkaar gehaald, niemand zegt dat als je geen ambitie een jong paard moet laten staan, het gaat er om dat je dan niet kan verwachten dat hij schrikt van bakkabouters, kijkenrig en rennerrig is, en dat een paard van 10 niet bejaard is.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:54

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:57

Die heb ik al gezien maar ze heeft een kordate en consequente ruiter nodig. En is niet geschikt voor beginners. Toen ik dat hoorde was het voor mij wel al over.
Wel fijn dat je meedenkt. :)
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 06-11-11 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:07

Iessie schreef:
Die heb ik al gezien maar ze heeft een kordate en consequente ruiter nodig. En is niet geschikt voor beginners. Toen ik dat hoorde was het voor mij wel al over.

Eigelijk zoeken wij hetzelfde, met het zelfde doel uit eindelijk...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:21

Oh ik heb je net een pbtje gestuurd met de vraag bij welke paarden je bent wezen kijken en welke er nog op internet staan. Maar ik zag net dat jij een stuk hoger budget hebt.
Als je precies hetzelfde zoekt als ik vind ik jou budget trouwens best ruim. Voor een sportpaard snap ik dat je meer kwijt bent.
Vooralsnog gooi ik mijn budget nog niet omhoog. Wil het eerst nog even proberen om voor dit bedrag een leuke pony te vinden.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:31

mijn budget is echt een max. hoor, ik zoek ook lager. zo heb ik wat speling.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:57

Dees, je zou voor de grap eens alle paarden op mapl (of sh maakt geen hol uit) af moeten gaan. Mensen laten je gewoon 3 uur in de auto zitten, enkele reis, voor een paard wat los door de bak al stok kreupel loopt. En zo heb ik er het afgelopen jaar wel 10 gezien die gewoon niet rad waren. En dat in een prijsklasse tot 7500 euro vind ik vrij bedroevend. Een paar 5 en 6 jarige heb ik gewoon opnieuw zadelmak gemaakt, terwijl ze top en topbraaf zouden zijn. Verkeersmak lijkt me ook niet zo'n moeilijk begrip. Hoe moeilijk kan het zijn om daar gewoon de waarheid over te zeggen ? Ik zit daar gewoon G@#!V%$@!@#$D mijn tijd te verdoen ! Verkeersmak ? Ja hoor. Mooi mag ik een stukkie langs de weg ? Nee er rijden hier auto's. ??????? En zo waren er nog een stuk of 20. Voor dit jaar ben ik er klaar mee. Volgend jaar ga ik alleen nog naar profs, hopelijk hebben die ook geen zin om hun tijd te verdoen.

Dus nee ik heb niet het idee dat ik te kritisch ben.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:08

Ik vind het ook best moeilijk om een paard te vinden. Ik ben overigens nu niet op zoek; ik heb in juni een nieuw paard gekocht. Voor die tijd zat ik vaak op internet te zoeken (voornamelijk sporthorses). Ik vond het soms echt opvallend dat er ontzettend veel voor sommige, in mijn ogen, normale paarden werd gevraagd.

Ik ben het overigens eens met Dees. Probeer een paard te kopen wat nu bij je past. Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt.

Ik heb overigens een artikel geschreven over de paardenhandel en of die nu echt op z'n gat ligt. Het wordt veel gezegd, maar sommige handelaren denken daar anders over. Drie handelaren geven hun mening over de paardenhandel en de huidige economische perikelen. Misschien vinden jullie het interessant? ( http://www.paardenlifestyle.com/paarden ... -iets-van/ )