Noon schreef:Ach jeetje, wat een verhalen toch allemaal...ik wil iedereen i.i.g. sterkte wensen. Voornamelijk Blensink met Flash. En Ik weet zelf ook dat het allemaal niet gemakkelijk is, en dat je het allemaal zo goed mogelijk wilt doen voor de paardjes.
Ik heb zelf ook een zorgenkindje. 6 jaar geleden heb ik hem zelf gefokt en hem de toepasselijke naam: Always Special gegeven. Toen hij 2 weken oud was is hij achterover geklapt in de bak, hij kwam omhoog en kon zich niet meer houden. Op het moment leek er niks aan de hand te zijn, maar langzaam begon hij steeds slechter te worden. Hij had zijn hoofd gewoon schreef op zijn nek zitten en wilde/kon hem niet anders dragen. Maanden/jarenlang zijn we overal met hem heen geweest, naar reguliere DA-holistische DA-en, osteopaten bedenk het allemaal maar, hij heeft iedereen gezien op zo'n jonge leeftijd. Sommige zeiden dat ik hem af moest laten maken, zei dachten dat hij zijn nek had gebroken en op die leeftijd al zware artrose had. Anderen dachten dat er zeker wel verbetering in zou kunnen komen d.m.v. behandelingen. Ik kon het gewoonweg niet over mijn hart verkrijgen hem af te laten maken met 2 weken en met de kans dat hij een prima leven zou kunnen krijgen mits dit aan hem aangepast zou worden. Later bleek dat zijn atlas en draaier verschoven waren, dus een normale hoofd/halshouding is er niet meer bij. Deze zijn weer zo recht mogelijk gezet, maar het zal nooit meer hetzelfde zijn. Veel mensen zien het niet eens, maar als je een beetje oplet zie je dat hij een andere houding heeft.
Toen het beter ging, en hij een jaar of 1.5 was, hebben we hem naar een opfokstal gebracht. Daar kon ik hem korte tijd daarna weer ophalen, liep op 3 benen en was broodmager. Ik moest hem zelfs op de trailer duwen. Toen heeft hij een half jaartje bij een vriendin gestaan, als hengst gewoon tussen de merries (naast elkaar op de wei) en is hij tiptop verzorgd en opgeknapt.
6 jaar later, is meneer nog steeds in behandeling bij een osteopaat. Hij wordt 'basis' gereden en ik kijk van dag tot dag hoe hij loopt en hoe hij zich voelt. Hij krijgt ook zijn dagelijkse middeltjes voor eventuele artrose die zich kan vormen door het trauma. Soms loopt hij een tijd goed, soms loopt hij minder goed. Maar hij vindt het nog steeds veelte leuk allemaal.
Een maand geleden heeft hij ook nog eens zware gaskoliek gehad, het had niet veel gescheeld of hij was er niet meer geweest.
Ik heb er al 2 moeten laten gaan, en was niet van plan dit voortijdig te gaan doen met deze...
Vorig jaar heb ik dit stuk een keer geplaatst in dit topic.
Afgelopen week heb ik voor de laatste keer nog eens een andere DA naar hem laten kijken. Ik kwam hem via via tegen via vrienden en vroeg of hij eens wilde kijken naar mijn nu alweer bijna 7 jarige. Gewoon kijken of hij er uberhaupt iets mee kon en anders wat hij ervan dacht. (op de een of andere manier heb ik gewoon een goed gevoel bij deze DA en wat hij ook te zeggen had, ik heb er vrede mee...) Nu was hij een beetje aan het kijken naar Space en voelen hoe en wat (en maar kletsen tegen dat paard haha
). Maar hij heeft zijn linker schouder behandeld en wel iets aan zijn hals gedaan, maar niet teveel. Gewoon gekeken hoe Space reageerde. Gister belde ik hem op voor de resultaten uit het onderzoek dat hij gedaan had, en helaas vertelde hij me wat ik eigenlijk al wel wist en waar ik me al die jaren ook al wel op ingesteld had; wss is alles in zijn nek vergroeid en kan er gewoon niks meer aangedaan worden. Daarnaast heeft hij sws last van spieratrofie, want er loopt een bepaalde spier niet over zijn nekwervels. En natuurlijk de atrose die zich t/m vandaag ontwikkeld heeft.
Dus het paard dat mijn sportpaard had moeten worden is nu mijn 'recreatiepaardje'. En nu ben ik absoluut geen recreatieruiter en is hij geen recreatiepaard tussen zijn oren. Maar we kijken per dag hoe het gaat en passen ons daarop aan...Ondanks dat ik niet kan doen wat ik graag wil doen, maakt hij me nog steeds iedere dag aan het lachen. Hij is wel echt mijn maatje en zou hem ook niet kunnen missen...T is wel het 'duurste' paard wat ik ooit gehad heb
Maar hij is elke cent waard