Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:29

paars schreef:
M_D_H schreef:
"Joh, wat jouw paard nodig heeft, is niet wat ik kan aanbieden".

Er zou ook wel eens kunnen worden gezegd: jouw ambitie sluit niet aan bij de capaciteiten van jouw paard…dus pas dat aan of zoek er iemand voor wiens ambities wèl aansluiten…

Vaker is het andersom, dat de ruiter niet kundig genoeg is om het paard goed op te leiden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:35

Karen, ken ik nog wel van een kleine 35 a 40 jaar geleden. Zij bracht toen een paard voor mij uit.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 30-07-24 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 20:41

Ik heb er nooit van gehoord. En gezien haar tekst, denk ik niet dat ik er veel aan mis :).

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:50

Ik heb even een stukje uit de Hoefslag geciteerd.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... -het-voort

Onlangs hadden we een interview met Diederik van Silfhout. We spraken met hem over de toekomst van de paardensport, waarin ook de stewards op de internationale wedstrijden ter sprake kwamen. Hij vertelde: “Er ís ook al veel veranderd in de paardensport. Als je nu kijkt bij het losrijden, dan zitten de stewards overal bovenop. Op zich goed, maar soms, bijvoorbeeld bij een wat frisser paard dat je iets meer bij je moet houden, kom je bijna niet meer aan rijden toe.”

Allemaal castreren?
“Laatst was ik een hengst aan het losrijden toen er een merrie bij kwam. Hij vond die merrie iets te interessant. Ik moest zijn aandacht bij mij krijgen, dat deed ik heel netjes en daarna ging ik naar een ander terrein. Er volgde een waarschuwing van de steward; als hij dat nog een keer zou zien, moest ik naar huis. Ik vind het heel goed dat ze oplettend zijn, maar hier was weinig aan de hand en wat had ik dan moeten doen? Teugel losgooien en maar zien wat er gebeurt? Dat kan toch niet? We kunnen moeilijk alle hengsten castreren of niet meer uitbrengen in de sport, want dan gaat de fokkerij ook dood.”

Belangrijk vraagstuk
Een belangrijk vraagstuk dus, waarin gekeken moet worden naar iedere individuele situatie, maar gebeurt dat ook? In de sport hebben we paarden nodig met een bepaalde energie en karakter om de topsport te bereiken. Plus dat er veel dekhengsten op het hoogste niveau mee draaien. Dit zijn doorgaans allemaal niet doorsnee recreatiepaarden. Onderscheiden de stewards niet paard vriendelijk rijden van wellicht een mogelijke potentiële gevaarlijke situatie? Ik hoop het wel, anders kan de hele fokkerij én de sport op de schop.

Wat vinden jullie van de reactie van Diederik van Silfthout?

Ik walg ervan. Hij rijdt zelf echt als een hork en ziet echt het probleem niet. Hij bagetalliseert het zelfs.
Ruiters zoals hij zijn juist degene die de sport kapot maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:54

In principe heeft hij over de hengsten wel gelijk, je zal er maar aankomen met je merrie en een ruiter heeft z’n hengst niet onder controle. Maar dan maar aparte GP wedstrijden speciaal voor hengsten organiseren? Ik weet het ook niet, wel een keer op regio meegemaakt dat en hengst wel achterop een merrie sprong. Wil je niet zien. Maar we zeggen altijd dat je je paard onder controle moet houden buiten de deur, vooral van topsporters mag je dat wel verwachten, op de juiste manier .

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:55

Net al geplaatst maar volgens mij staat het in dit topic beter;

Iemand Caetano Maria met Hit Plus uit Portugal gezien vanmiddag? Paard wordt helemaal lek geprikt en ze mag gewoon doorrijden. 24 zweepslagen 4 jaar voor de OS mag niet, snap ik, maar dan ben je in feite voor de ogen van de jury je paard aan het mishandelen en dan mag je je proef vervolgen en wordt er niet eens op afgestraft?!

En dit moet dat de creme de la creme van de dressuursport zijn he.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 22:57

Hoewel die proef niet fijn was om te zien, vind ik het geen vergelijk met een paard met een zweep afranselen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:58

_San87_ schreef:
Hoewel die proef niet fijn was om te zien, vind ik het geen vergelijk met een paard met een zweep afranselen.

Ik wel eigenlijk. Ik denk dat het veel en veel vaker was dan 24 keer en pijnlijker ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 23:00

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 05:17

HorsePassion schreef:

Ik walg ervan. Hij rijdt zelf echt als een hork en ziet echt het probleem niet. Hij bagetalliseert het zelfs.

Mee eens, als er een ruiter is waar ze achter de gesloten deuren moeten gaan kijken is hij het wel. Hij zal dan nooit meer een paard van dichtbij gaan zien. Er zijn maar weinig mensen zo hardhandig en bruut als dat hij en zijn vader zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 05:19

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:20

_San87_ schreef:

Wat hypocriet, ze zijn zelf geen haar beter.
Ook van Charlotte kwamen altijd zeer vriendelijke foto's en video's voorbij.
Er is een andere kant. En wel bij het gros van de dressuurruiters wat het daglicht niet kan verdragen en verborgen blijft.
En de meeste zijn er ook blind voor en denken dat een zweep gebruiken er gewoon bij hoort.
En nu ineens een statement maken. Daar trap ik in ieder geval niet in.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:22

BigOne schreef:
In principe heeft hij over de hengsten wel gelijk, je zal er maar aankomen met je merrie en een ruiter heeft z’n hengst niet onder controle. Maar dan maar aparte GP wedstrijden speciaal voor hengsten organiseren? Ik weet het ook niet, wel een keer op regio meegemaakt dat en hengst wel achterop een merrie sprong. Wil je niet zien. Maar we zeggen altijd dat je je paard onder controle moet houden buiten de deur, vooral van topsporters mag je dat wel verwachten, op de juiste manier .

Ik kom het alleen maar andersom tegen met mijn hengst. Gelukkig vaak genoeg dat iedereen zijn/haar paard onder controle heeft. Mijn hengst reageert nergens op, maar ik heb wel vaker onbestuurbare paard/pony merries in de bak gehad die alleen maar naar hem/ons toe kwamen. Daarop zou dan ook gewaarschuwd moeten kunnen worden tijdens concoursen. Ik vind het sowieso van belang dat eenieder het paard onder controle heeft, op een paardvriendelijke manier. Van basissport tot internationaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:37

xmarliez schreef:
HorsePassion schreef:

Mee eens, als er een ruiter is waar ze achter de gesloten deuren moeten gaan kijken is hij het wel. Hij zal dan nooit meer een paard van dichtbij gaan zien. Er zijn maar weinig mensen zo hardhandig en bruut als dat hij en zijn vader zijn.

Dit zijn eigenlijk bijzondere reacties. En waarom?

De quote van Hester:
Citaat:
And everyone can see that this is four years ago, people do make mistakes, and what do we do? We never forgive people for all the things that happen in life. I mean, you know, right now it’s going to be a long road for her, and a lesson—for everybody really, in the horse world. We’ve got to put the horses first.”

Hier zegt Hester het al goed: We vergeven NOOIT. Maar is er niet iets als een uitspraak: Vergeven maar niet vergeten?

En wat zeggen de reacties hierboven? Die van Silfhout verbetert nooit, die vergeven we nooit. Maar voor zover ik weet zijn de van Silfhoutjes nooit op deze manier betrapt.

Verder, nog een QUOTE die erg belangrijk is, deze komt van de link waarin van Silfhout geciteerd wordt:
Citaat:
Onlangs hadden we een interview met Diederik van Silfhout. We spraken met hem over de toekomst van de paardensport, waarin ook de stewards op de internationale wedstrijden ter sprake kwamen.

Kennelijk wordt een interview VAN VOOR het naar buiten komen van de video van Dujardin nu gelinkt aan onvriendelijk rijden van van Silfhout en aan een rare reactie. Maar je moet dus de reactie wel in perspectief plaatsen.
Daarnaast, mag je een gevaarlijke situatie niet voorkomen? Want dat wordt er besproken. Ik vind het dus helemaal geen raar interview, en zeker niet als je het leest in de context van nog niets bekend over Dujardin.

Ik volg van Silfhout al langere tijd niet meer, maar hij was ook gewoon een ruiter uit het rollkürtijdperk. Daar kunnen we nu schande van spreken, maar wees eerlijk, er werden successen behaald. En zou je er zelf niet aan meedoen als je in die tijd op deze manier aan de top mee kon doen? Het is erg gemakkelijk roepen 'nee, ik zou dat nooit doen', maar het principe van Anky van de 'laag diep en rond', dus de rollkür werd in die tijd door heel veel ruiters gekopieerd en zelfs aangemoedigd in lessen, ongeacht je wedstrijd of trainingsniveau. Er waren echter ook veel ruiters niet zo handig als Anky en consorten en dan was dat ldr echt niet vriendelijk hoor.
Gelukkig dat die tijd voorbij is en het niet meer mag.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:46

Citaat:
“Laatst was ik een hengst aan het losrijden toen er een merrie bij kwam. Hij vond die merrie iets te interessant. Ik moest zijn aandacht bij mij krijgen, dat deed ik heel netjes en daarna ging ik naar een ander terrein. Er volgde een waarschuwing van de steward; als hij dat nog een keer zou zien, moest ik naar huis.

Ik vraag me af hoe 'netjes' dit aandacht terug krijgen is gegaan als er zo'n reactie van een steward volgt?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:48

Ik wist niet dat Diederik van Silfhout ook bekend stond op zijn manier van rijden en doen :(
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 31-07-24 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:49

Dat vroeg ik me ook af Judith, kennelijk een andere definitie van "netjes". En ach ja, de hengsten, ik heb mijn hele leven al hengsten, het zijn geen aliens, en ze kunnen gewoon netjes opgevoed worden zonder dat daar geweld bij komt kijken. Hengstige merries heeft men ook niet altijd onder controle heb ik ervaren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:51

soms zijn hengstige merries veel erger, er was een tijd dat hengsten niet in de reguliere sport mochten starten, er waren speciale hengstenrubrieken, zijn er nog - voor de fokkers ook een mooi hengstenvergelijk voor hun ze hun keuze maken - mischien moet dat toch maar weer ingevoerd worden.

of een aparte losrijring voor hengsten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:26

Ik ben het wel eens met Diederik. Ze moeten wel het verschil blijven zien tussen oneerlijk handelen en een hengst op het juiste moment tot de orde roepen. Voor jezelf maar ook om anderen veilig te houden. Een keer een grote hengst tot de orde roepen vind ik anders dan je lieve ruintje het terrein over meppen of lekprikken.

Verder nooit die ervaringen gehad bij Van Silfhout. Heb vroeger wat lessen gehad van Alex maar daar was toen van rollkur totaal (nog) geen sprake. Juist het tegendeel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:40

Ik denk ook dat er twee zaken uit elkaar gehaald moeten worden, de hengsten en dito gedrag en die KWPN hengsten zijn vaak geen lieverdjes en een paard mishandelen. Maar lijkt me dat een beetje paardenmens dat verschil wel kan zien toch?

Diederik krijgt alle vervelende hengsten..hij is de laatste jaren ontzettend grof gaan rijden, echt niet om aan te zien. Op druk rijden is wat hij doet, vond twee jaar geleden zijn losrijden voor het NK ook al vreselijk en zijn vader de bondscoach stond er bij en deed niks.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:43

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:51

Eens met bovenstaand, ooit dacht ik weleens: Tja ze krijgen niet de meest makkelijke paarden te rijden, dus het zal wel zo moeten. Maar inmiddels zie je ze al jaren alles op dezelfde groffe wijze rijden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:53

Elisa2 schreef:
Ik weet niet wat ik van die reactie van Carl moet denken eerlijk gezegd. Ik trek toch ergens zijn rijderij en training ook in twijfel nu. Misschien onterecht..

Jessica's statement vind ik een goede en ik geloof ook echt dat zij niet van dit soort praktijken is.

Ik ook, maar dat heb ik al vrij lang dat ik het meer een marketing verhaal vind dan dat ik daadwerkelijk denk dat ze zo paardvriendelijk zijn.

Jessica en Isabel hebben gereageerd en ondanks dat Isabel heel negatief wordt weggezet door diverse partijen heb ik haar nog nooit kunnen betrappen op onvriendelijk rijden.
Ooit heeft ze een korte tijd op de anky manier gereden maar dat is al eeuwen niet meer zo.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:57

Duitsers zijn veel vriendelijker gaan rijden, zelfs Isabell heeft begrepen dat haar (oude) rijstijl niet meer past in deze tijd

Alle landen zijn veel paard vriendelijker gaan rijden de meeste nieuwkomers in de sport rijden vriendelijk, heb met genoegen gekeken naar de Japanners die in de eventing brons winnen

Hoe dan deze misser bij Charlotte (GP zijn dus niet altijd goede oplossers van problemen) hoop overigens voor het paard dat het een eenmalige actie was
Laatst bijgewerkt door mce op 31-07-24 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:57

Hieperdi schreef:
Ik wist niet dat Diederik van Silfhout ook bekend stond op zijn manier van rijden en doen :(

Die wil je thuis niet zien trainen hoor..