Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 23:09

Herkenbare overpeinzingen. Als je ouder word verandert ook je beeld van wat je wil wel een beetje, en dingen zijn sneller spannend. Niet om het feit dat je kan vallen, maar als je valt dan zit je wel met de gevolgen en daar denk je toch meer over na. Lekker ontspannen zonder altijd oplettend te moeten zijn is dan toch wel fijn.

Sommige paarden zijn gewoon te rillerig om ontspannen mee buiten te rijden alleen. Mijn palomino was ook zo. Met een ander paard erbij heel ontspannen. Alleen ook braaf, maar als er ineens een kind of een hond de bosjes uit schiet, dan komt er wel een reactie. Dan stonden we ineens stil of gingen een paar passen onvrijwillig hard of achterstevoren. Kan je mee omgaan, maar je moet altijd op blijven letten en stevig zitten. En als de reacties nog heftiger zijn zou ik het persoonlijk niet eens willen. Is voor een groot deel echt karakter. In de ring werkt dat juist weer voor je, die paarden reageren op de kleinste hulpen zolang je de spanning binnen de perken houd.

Is wel een lastige, heb nu zelf 2 jonge paarden in de wei lopen, een ietwat lompe maar nuchtere die in de toekomst denk ik heerlijk ontspannen op buitenrit kan. Maar als je die in de bak aan het werk wil zetten denk ik dat al gauw de spreekwoordelijke middelvinger omhoog gaat :+ . En een hele soepele maar sensibele die het in de ring vast goed gaat doen. Maar waar ik geen ontspannen buitenritjes van verwacht. Neig nu ik ouder word ook steeds meer naar het aanhouden van de lompe nuchtere.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 06:44

Ik moet een paard gaan verkopen en ik ben benieuwd naar wat jullie zouden doen. Begin dit jaar hebben mijn ouders en ik nog een nieuwe fokmerrie gekocht, waardoor we er nu drie hebben. Helaas is de situatie veranderd waardoor we een merrie zullen moeten verkopen. Dat lijkt Elbria te gaan worden.

Wij hebben de merries puur voor de fok, ze worden dus niet gereden. De merrie is net 15 geworden en is in 2021 voor het laatst onder het zadel geweest. Mijn ouders zitten er aan te denken om haar weer op te pakken onder het zadel, zodat een potentiele koper haar kan uitproberen. Ik voel daar minder voor.
De merrie is dragend voor 2025, dus iemand die haar koopt, koopt haar sowieso ook als fokmerrie. Een merrie van deze leeftijd zal niet meer worden aangekocht met sport als doel, dus kom je al bij recreatie uit (of ga ik dan te kort door de bocht?). Mijn gedachte is dat een recreatieruiter dan ook wil weten of ze het bos in kan, een sprongetje kan maken en zo een proefje zou kunnen lopen. Ik zit in het buitenland dus ik kan haar zelf niet oppakken, dat zouden we dan al moeten uitbesteden. Maar hoe fair is dat naar de merrie toe? Dat red je niet met weer een maand onder het zadel, dan moet je haar echt een aantal maanden regelmatig blijven rijden. En als we dat moeten uitbesteden, is ze dat gezien haar leeftijd niet 'waard'.

Als ik haar zou omschrijven als 'fokmerrie, is in 2021 voor het laatst onder het zadel geweest, staat nu stil'. Zou dat niet voor alle partijen beter zijn?

Ik ben zelf helemaal weg van deze merrie, als ik nog in Nederland zou wonen zou ik haar op een pensionstalling zetten en er zelf weer lekker mee aan de slag gaan
Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:02

Ik denk dat je met beide op t zelfde geld uit komt op dit moment en er als fokmerrie minder tijd in geïnvesteerd hoeft te worden.
Als ze gust zou zijn, zou het wat anders zijn

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:09

In mijn ogen is het voor de merrie ook eerlijker om haar als fokmerrie aan te bieden, zeker gezien ze al drachtig is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:10

Maar ook de vraag, waarom is ze fokmerrie geworden en al drie jaar niet gereden ?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:13

Ik zou verkopen als fokmerrie en erbij zetten dat ze ook geschikt zou zijn als rijpaard, maar opnieuw opgepakt moet worden en eventueel erbij zetten dat ze destijds erg braaf was onder het zadel als dat zo is. Wel erbij zetten dat ze nu niet geprobeerd kan worden onder het zadel.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:15

Alja schreef:
Maar ook de vraag, waarom is ze fokmerrie geworden en al drie jaar niet gereden ?

Ze heeft als jonge merrie een veulen gehad, daarna opgepakt om klaar te maken voor de IBOP en weer gedekt. Vanaf toen altijd fokmerrie geweest. Ze is bij ons een jaar leeg geweest en toen heb ik tegen mijn ouders gezegd 'als ze ooit nóg een keer leeg is ga ik haar oppakken voor de IBOP'. Dat is de reden waarom ze in 2021 onder het zadel was. Na de IBOP is ze weer gedekt en mocht ze weer lekker de groep in met haar vriendinnen.

@mavantos; ik denk inderdaad dat dat de beste en eerlijkste optie is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:56

jazzejam schreef:
Lastig Marjan, hier ook de ervaring dat paarden eigenlijk niet echt veranderen naarmate ze ouder worden. Zelfs bij veulens al heel duidelijk het karakter wat ze later toch ook als volwassen paard hadden. Het is een match of het is het niet met je als ruiter. Maar op elk potje past ook een deksel. De kunst is de juiste te vinden...

Eens. Ze worden misschien iets makkelijker naarmate ze ouder worden en meer zien, maar verder is het een karakter iets , wat blijft

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:10

Getup schreef:
jazzejam schreef:
Lastig Marjan, hier ook de ervaring dat paarden eigenlijk niet echt veranderen naarmate ze ouder worden. Zelfs bij veulens al heel duidelijk het karakter wat ze later toch ook als volwassen paard hadden. Het is een match of het is het niet met je als ruiter. Maar op elk potje past ook een deksel. De kunst is de juiste te vinden...

Eens. Ze worden misschien iets makkelijker naarmate ze ouder worden en meer zien, maar verder is het een karakter iets , wat blijft

Ik denk dat met veel lastige 'gezonde' paarden ook gewoon wat mis is dat je niet ziet op een normale keuring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:15

Hoeft niet, soms is het echt gewoon puur karakter..het zijn gewoon niet allemaal amateurpaarden.

Roxanne,ik zou ook verkopen als fokmerrie en er bij zetten dat ze gewoon gereden kan worden. Zeker als gezien de predikaten en moederlijn denk ik dat dit het interessants is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:24

Roxanne, ik zou ook gewoon als fokmerrie verkopen. Leuk dier voor een beginnende fokker, gezien de afstamming

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:29

Wat vervelend Tita.

Ik wil er wel de andere kant ook tegenaan houden.
Ik heb ook zo'n oen die slecht tegen te veel prikkels kan. Is gewoon een sensibel beest met een klein hartje. Dat emmertjes verhaal is heel herkenbaar al was de uiting wel anders. Ik heb er 8 jaar mee geworsteld. Vertrouwen verloren. Tussendoor opgegeven maar altijd weer stug opnieuw begonnen.
Ik had er al geen ambities meer mee. Die heeft voor een vakantie een maand ergens bij een heel handige clubgenoot gestaan en we hebben een compleet nieuw boek open geslagen samen daarna. Die amazone kon er net wat meer mee en toen ik dat zag is er bij mij blijkbaar ook een knop omgegaan.
Hij is nog hetzelfde bangige paard in de basis maar ineens hadden we de draad van de opgaande lijn te pakken en lukt er zoveel meer. Zowel het paard als ik hebben zo veel geleerd van die ervaring. Ik kijk er zelf nog steeds met verbazing naar.

@eefbam: ik zou dat even goed aankijken. Want ik heb er nu 1 die super scherp is, mega sensibel op de hulpen en voorwaarts maar in het verkeer en bos een coole kikker is. (een andere dan die ik hierboven beschrijf)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:15

mavantos schreef:
Getup schreef:

Ik denk dat met veel lastige 'gezonde' paarden ook gewoon wat mis is dat je niet ziet op een normale keuring.

In dit geval, de fokster herkende al het gedrag en additude van andere paarden uit deze merrie :') die zei ook het zijn gewoon paarden die voor de gemiddelde amateur te moeilijk zijn. Ik geloof ook echt niet dat mevrouw ergens last van heeft. Zodra ik op de track rondjes rijd gaan de oren er op en is ze goed aan het been. Rijd ik vanuit de track de bak in, gaan de oren in standje hier heb ik minder zin in en is de looplust minder. Het is gewoon een merrie met een mening :')

Er zijn echt paarden die ergens last van hebben en pijn hebben en daardoor gek gedrag gaan vertonen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:24

een hoop van die bloedgemaakte paarden zijn ook snel verveeld. Je kunt het, het beste zien als een hoogbegaafd kind wat snel leert en dan alles snel saai vindt en dan andere dingen gaat bedenken of doen. Vaak is veel afwisseling in de training gewenst, maar ja dat iedere dag opnieuw moet je ook maar net zin in hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:26

Nav oehlala: hebben ze eventing geprobeerd met die merrie?
Als ze blij wordt van ruimte kan dat wel eens heel passend zijn. Werkt echt heel anders qua motivatie als je veel meer van a naar b gaat.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:29

Roxanne: Ik zou die echt verkopen als fokmerrie. Ze is nu drachtig dus voor een ruiter niet interessant. Denk dat het meer kost dan oplevert om haar te laten rijden. En je krijgt als je haar wel laat rijden veel moeilijkere kopers denk ik. Mensen die voor een duppie op de eerste rang een rijpaard willen kopen. Als fokmerrie is het enige wat van belang is is ze gezond en is ze makkelijk drachtig.

Polo: ik kijk het zeker aan, laat ze beide zadelmak maken en kijk dan of het idee wat ik er nu bij heb ook onder het zadel zo is. Maar heb met beide een klik. De sensibele is in andere dingen heel braaf, loopt zo de trailer op, heeft respect voor je ruimte etc. De ander heeft dat wat minder, die kan echt stronteigenwijs zijn. Mooi voorbeeld is vrijspringen, de sensibele vond het een leuk spelletje en ging er makkelijk op af en voorzichtig overheen. De nuchtere had wat aanmoediging nodig met de zweep, sukkelt over het kruisje heen, neemt een aanloop en springt zo over de veel hogere afzetting de bak uit :') . Denk dat ik bij die echt een flinke dosis humor en geduld nodig ga hebben :D .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:17

Getup schreef:
jazzejam schreef:

Mijn merrie was met 29 nog net zo heet en ril als met 4. En bijna net zo vlug met omdraaien ook :') met 27 jaar buiten zelfs nog een keer in de sloot gelegen :+
Deze turbo oma is ook altijd wel kern gezond geweest. Dat scheelt denk ik ook wel.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:29

Ik heb onze huidige haflinger te koop. Op de grond kan ik een hele boel, super leuk om met hem te grondwerken. Maar onder het zadel snel angstig. Ik kan hem niet het vertrouwen geven.
In maart er hard afgeknald, en heeft me heel wat tranen gekost maar ik wil gewoon relaxt een rondje kunnen hobbelen. Wie weet rijd een ander en zo mee weg maar ik niet. Hij bouwt zoveel spanning op.
Wel kijkers gehad maar nog niet de juiste kunnen vinden. Nu eerst vakantie en bedenken of ik hem ergens in training zet voor de verkoop.

Zoektocht voor wat anders nog niets opgeleverd. Wilde een tweede keer kijken bij een leuke merrie maar die was alweer verkocht.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:51

Tita, wat ontzettend vervelend. Om eerlijk te zijn de eerste gedachte die in mij op kwam, heb je weleens ECVM foto's laten maken? De combi lief en zachtaardig aan de hand met extreem snelle reacties onder het zadel, plus het feit dat ze dus ook schrikt wanneer ze gewoon superfijn aan het werk is, doet bij mij toch wat alarm bellen rinkelen...pijnscheuten, met name vanuit zenuwpijn, kunnen echt heel erg op schrikreacties lijken, plus dat na verloop van tijd het paard ook de link gaat leggen dat het plotseling bewegen pijn kan doen waardoor ze juist kijkeriger worden...excuus voor het compleet of topic maar stel het ligt gewoon al die tijd helemaal niet aan jou...dan loop jij met een onzekerheid die eigenlijk helemaal van buitenaf komt, dat is ook zonde.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:06

Eef_Bam schreef:
Roxanne: Ik zou die echt verkopen als fokmerrie. Ze is nu drachtig dus voor een ruiter niet interessant. Denk dat het meer kost dan oplevert om haar te laten rijden. En je krijgt als je haar wel laat rijden veel moeilijkere kopers denk ik. Mensen die voor een duppie op de eerste rang een rijpaard willen kopen. Als fokmerrie is het enige wat van belang is is ze gezond en is ze makkelijk drachtig.

Polo: ik kijk het zeker aan, laat ze beide zadelmak maken en kijk dan of het idee wat ik er nu bij heb ook onder het zadel zo is. Maar heb met beide een klik. De sensibele is in andere dingen heel braaf, loopt zo de trailer op, heeft respect voor je ruimte etc. De ander heeft dat wat minder, die kan echt stronteigenwijs zijn. Mooi voorbeeld is vrijspringen, de sensibele vond het een leuk spelletje en ging er makkelijk op af en voorzichtig overheen. De nuchtere had wat aanmoediging nodig met de zweep, sukkelt over het kruisje heen, neemt een aanloop en springt zo over de veel hogere afzetting de bak uit :') . Denk dat ik bij die echt een flinke dosis humor en geduld nodig ga hebben :D .

Die 2e klinkt als mijn 4 jarige :') Ik kan er wel om lachen en hij heeft ook een heerlijk karakter maar het is soms maar net wat bij je past en wat je ermee wilt doen inderdaad. Hij is ook nuchter maar kan wel kijkerig (en dan ook vlug) zijn maar dat gaat nu wel beter nu hij meer meegaat en dingen ziet. Zijn wereldje was ook wel beetje klein maar soms is het nog een autist eerste klas :=

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:19

Marjan, heb je ook voer aangepast ? Mijne wordt vervelend van Lucerne en granen en zonder een stuk beter hanteerbaar, echt supersimpel wordt ze niet denk ik.
Is een halfzusje van de
Ie van Roxanne, Bria’s staan niet echt bekend om simpele amateur paarden. Lief en niet gemeen maar niet simpel. Ik zou ook als fokmerrie verkopen Roxanne

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:26

@pantarhei, ja heb diverse soorten voer geprobeerd en ze krijgt ook bijna niks. Beetje balancer met Max halve schep meusli als ze wat gedaan heeft. Verder gras en een beetje hooi

Zag ook iemand die crossen opperde, denk idd dat ze dat leuk vind! Andere van de fokker loopt idd cross en een andere is politie paard. Dus ze hebben moed zat in die lijn :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:56

Getup schreef:
jazzejam schreef:

Ze worden ook vaak wel wat milder in de reacties maar idd de aanleiding zal er alijd blijven. Of ze nou ineens 180 graden omdraaien en bokkend wegrennen :+ of alleen een klein sprongetje opzij doen valt op te trainen, maar kijkers zullen wel kijkers blijven is mijn ervaring. Sommige paarden hebben nou eenmaal een klein hartje en moet je ze maar zo accepteren.

Ik beweerde altijd geen kijker te willen kopen dus heb er uiteraard ook een := Het is zo nu en dan frustrerend geweest, ben ook een tijdje best bangig geworden door zijn reacties en de landing was niet altijd even zacht :') maar puntje bij het paaltje is het wel enorm leerzaam en zeker geen spijt van.

Tegelijkertijd snap ik wel waarom de vorige eigenaar er niet heel gelukkig van werd :+ ook al wegen voor mij de voordelen nog steeds ruimschoots op tegen het feit dat hij met enige regelmaat alles en iedereen doodeng moet vinden. Is echt een heel vergevingsgezind en goudeerlijk springpaard en die liggen niet voor het oprapen zeg maar ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:07

Roxanne, ik vind het een erg leuke merrie.
Ik zou haar ook verkopen als fokmerrie. Maar, wel de foto’s erbij doen onder het zadel en ook goed omschrijven hoe ze onder het zadel was. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zo’n leuk paard namelijk ook onder het zadel zouden willen inzetten. Zou ik zelf wel doen bij zo’n leukerd :D

Inderdaad sommige paarden zijn snel verveeld en hebben wat meer uitdaging nodig. Zo had ik vroeger een merrie die regelmatig ziek oogde. Stapje voor stapje richting rijbak met haar hoofd hangend tot haar knieën.

Check of ze echt ziek was, deed ik door een hindernisbalk op de lepel te leggen. Dan ging haar hoofd omhoog, de staart erop en stond er een heel paard.

Dit paard vond bakwerk niet leuk. Nog wel een keer M1 gestart, maar ze had echt een hekel aan dressuur.
Voor het bos weer behoorlijk pittig.
Echt springen deed ik niet. Nou ja een huppeltje van 60cm.

Ik heb haar op haar 12e verkocht aan een familie.
Eerlijk gezegd dacht ik dat ze een soort van pensioen zou krijgen ha ha.
Paard was voor moeders van bijna 60 die amper op een paard kon komen en nauwelijks rijden kon.

Toen moeders bij het opstappen achter het zadel bleef hangen en paard gewoon bleef staan, was ze in principe al verkocht :D

Paard heeft overigens absoluut geen pensioen gekregen.
Vader ging uitgebreid longeren en fokken (veiling Borculo veulen)
Moeder ging er buitenritten mee maken en paard bleek hartstikke voorzichtig en braaf onder een onzekere beginner.
Dochter 1 ging er mee naar de rijvereniging.
Dochter 2 ging er mee springen en heeft t tot het NK gered.

Op haar 26e ging ze pas met pensioen en ze is 28 geworden.

Het kan dus heel verrassend uitpakken :)

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:12

0000 schreef:
Tita, wat ontzettend vervelend. Om eerlijk te zijn de eerste gedachte die in mij op kwam, heb je weleens ECVM foto's laten maken? De combi lief en zachtaardig aan de hand met extreem snelle reacties onder het zadel, plus het feit dat ze dus ook schrikt wanneer ze gewoon superfijn aan het werk is, doet bij mij toch wat alarm bellen rinkelen...pijnscheuten, met name vanuit zenuwpijn, kunnen echt heel erg op schrikreacties lijken, plus dat na verloop van tijd het paard ook de link gaat leggen dat het plotseling bewegen pijn kan doen waardoor ze juist kijkeriger worden...excuus voor het compleet of topic maar stel het ligt gewoon al die tijd helemaal niet aan jou...dan loop jij met een onzekerheid die eigenlijk helemaal van buitenaf komt, dat is ook zonde.

Bij mij kwam precies dit direct bij mij naar boven toen ik het verhaal las. Heb namelijk precies deze ervaring gehad met mijn merrie, heb deze in laten slapen omdat de problemen te groot waren en er ook neurologische problemen kwamen. Ook ontzettend lief, maar in het werk vanuit het niets exploderen en altijd zenuwachtig en aan staan. Bij deze was het dan niet specifiek ecvm, maar wel vernauwingen daar waar het ruggenmerg loopt in de hals bij c6/c7, en bij bepaalde bewegingen dus zenuwpijn en explosies. Toen deze meerdere keren bij een simpel stapje omzetten tijdens het poetsen totaal de controle over haar benen verloor en bijna viel, en een keer zomaar omviel in de box, afscheid genomen.