Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:29

Ik zou me meer zorgen maken over het zacht en harig worden, dat is het begin van het einde.
Geplet kan je nog in wijn verwerkt worden. Dan wordt je wel opgedronken, hier zou je snel in de maag verdwijnen.

Ik blijf bij drachtig, hoefjes van een shet zijn natuurlijk wel een stuk kleiner dan tinker platvoeten :j

Gwenvd

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:09

Tja deze buik ziet er echt heel drachtig uit!

Ik heb jaren het dbt gevolgd, dat uier kan ineens in een paar dagen volschieten…. Ze is qua buik wel echt huge en ziet er flink drachtig uit. Is vitalbix echt merriebrok? Mijn paard had aan vitalbix niet genoeg… (overigens een ruin en niet drachtig maar meer voor het dressuurwerk) dus wellicht kun je daar nog wat in doen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 15:19

Ja misschien komt het doet verschil in formaat Percy of is dit potentiële veulen gewoon minder beweeglijk.

Ja haar buik toont nu wel echt drachtig Gwenvd, dat was eerder ook niet zo duidelijk maar nu inderdaad wel.
De Vitalbix is wel speciaal voor drachtige merries, ik heb bewust voor dit voer gekozen vanwege het lage suiker en zetmeel gehalte waardoor het beter aansluit bij de voedingsbehoefte van een Shetlander en ze ook niet overvoerd wordt als ze toch niet drachtig blijkt te zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:22

Hoeveel breed & grow krijgt ze in verhouding tot het voeradvies? Want zo'n mix heeft de vit/min in verhouding staan tot dat voeradvies, kan zijn dat je wat van de mineralenkorrel moet bijmengen om aan genoeg te komen.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:25

Swift schreef:
Ja misschien komt het doet verschil in formaat Percy of is dit potentiële veulen gewoon minder beweeglijk.

Ja haar buik toont nu wel echt drachtig Gwenvd, dat was eerder ook niet zo duidelijk maar nu inderdaad wel.
De Vitalbix is wel speciaal voor drachtige merries, ik heb bewust voor dit voer gekozen vanwege het lage suiker en zetmeel gehalte waardoor het beter aansluit bij de voedingsbehoefte van een Shetlander en ze ook niet overvoerd wordt als ze toch niet drachtig blijkt te zijn.

Ja vind ik ook een hele goede gedachte, het was ook meer omdat ze schraler lijkt in jou ogen :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 17:03

Ik denk dat er meer winst valt te behalen met zorgen dat ze voldoende ruwvoer eet dan met meer krachtvoer. Het hooi dat we eerder hadden was behoorlijk grof, het hooi wat we nu hebben is wat fijner en daar lijkt Skyla langer van door te eten. Hopelijk blijft ze dat volhouden!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:21

Swift schreef:
Ik denk dat er meer winst valt te behalen met zorgen dat ze voldoende ruwvoer eet dan met meer krachtvoer. Het hooi dat we eerder hadden was behoorlijk grof, het hooi wat we nu hebben is wat fijner en daar lijkt Skyla langer van door te eten. Hopelijk blijft ze dat volhouden!

Je kan ook een scheutje olie over het voer mikken. Goed voor de vacht ook meteen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:27

Haar achterhand word steeds minder rond.. wat zou kunnen wijzen op... maar uiers zijn dan weer niks..
van links naar rechts
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:41

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 19:46

Een beetje lijnzaadolie zou kunnen inderdaad Absolem, ik geef dat wel altijd bij de zandkuur maar normaal gesproken niet omdat ze daar ook snel te vet van kunnen worden. Maar op dit moment is het misschien wel een goede aanvulling.

Bedankt voor het op een rijtje zetten Mallybelly! Inderdaad wel een duidelijk verschil zo! Maar die uiers zijn inderdaad echt niet veel soeps nog. Je leest wel dat merries zonder uier bevallen maar dit is wel erg minimaal...

Ja ik zag het ook YvonneV! Wel leuk net nu zo'n artikel. Er stond voor mij geen nieuws in (gelukkig maar, anders had ik me echt moeten schamen) en alle voorbereidingen die genoemd zijn hebben wij ook getroffen (iets met beter safe than sorry :o )

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:58

Misschien heeft dat artikel iets te maken met dat ze aan mij kwamen vragen of ik een ‘interview’ wou doen omdat ik de eerste boktveulentjes van dit jaar heb :')
Ik heb er toen voor bedankt omdat, ondanks ik weet dat ze hier niets tekort komen, er altijd mensen zullen zijn die kwetsende commentaar willen geven. Ik hou het wel bij mijn eigen topic ipv zo extra publiek te gaan.

Wel goed dat ze zo een artikel plaatsen. Hier gaan ze ook zo snel mogelijk en zoveel mogelijk naar buiten als ze net geboren zijn. En als ik zie dat ze moe worden even op stal in het warme stro. Al lopen de 2 oudsten nu 24/7 met vrije keuze binnen of buiten. Die zijn al wat steviger :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:24

Swift schreef:
Maar die uiers zijn inderdaad echt niet veel soeps nog.

Gelukkig niet zeg, veulentjes drinken melk, geen soep {:)-:(

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:32

Vond net een foto van Lana’s buik de dag voor de bevalling op 387 dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Hoeft dus echt niet gigantisch te zijn om een veulentje in te verstoppen :D
Dit waren de foto’s waarvan iedereen me voor gek verklaarde dat ik dacht dat hier een veulen in zou zitten :')

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 23:55

Ik hen je topic toevallig vandaag gelezen Libera, ik zocht op "merrie lang drachtig zonder uier" en toe kwam onder andere jouw topic naar voren. Wat een verhaal joh, jij kreeg ook wat voor je kiezen in jouw topic zeg :oo Terwijl jij waterdicht bewijs had dat ze toch echt drachtig was... En dan ook nog zo'n verdrietig einde |(
Ze toont inderdaad ook niet enorm. Qua verloop lijkt het best wel op Skyla, alsof ze gewoon laat op gang komen ofzo... Als Skyla nog een maand te gaan had zat ze mooi op koers maar nu is het wel een beetje gek allemaal...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 01:04

Tot zover.. -O-

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 05:22

Swift schreef:
Ik hen je topic toevallig vandaag gelezen Libera, ik zocht op "merrie lang drachtig zonder uier" en toe kwam onder andere jouw topic naar voren. Wat een verhaal joh, jij kreeg ook wat voor je kiezen in jouw topic zeg :oo Terwijl jij waterdicht bewijs had dat ze toch echt drachtig was... En dan ook nog zo'n verdrietig einde |(
Ze toont inderdaad ook niet enorm. Qua verloop lijkt het best wel op Skyla, alsof ze gewoon laat op gang komen ofzo... Als Skyla nog een maand te gaan had zat ze mooi op koers maar nu is het wel een beetje gek allemaal...

Ja volgens mij zou je, zelfs als je haar nu wel liet scannen, dezelfde opmerkingen krijgen… dan krijg je gewoon te horen dat je veearts er vast naast zit :')
Ik vond het toen ook zó jammer dat ik er niet aan gedacht had om foto’s te maken tijdens het scannen…

Hopelijk eindigt het voor Skyla gewoon met een super schattig veulentje <3 dat is je zeker gegund

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 08:28

Nieuwe dag, zou het vandaag dan zover zijn?
*\o/*

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:28

Wij willen een update :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:38

Gewoon een vraag: Kun je een drachtigheid ook kenbaar maken door bloedonderzoek? Of urine net als bij mensen?

Ik was nog wel voor een veulen maar ik denk dat ze leeg is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:50

Ik had als datum eigenlijk 7 maart willen zeggen, maar vond dat toen te ver weg, en het is ook ver weg, maar toch ga ik nu nogmaals voor een datum. 7 maart. vos of vosbont merrieveulen... als er dan nog geen veulen is switch ik naar team hooi :D :D :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:55

Cowgirl schreef:
Gewoon een vraag: Kun je een drachtigheid ook kenbaar maken door bloedonderzoek? Of urine net als bij mensen?

Een soort paarden-hcg test? Dat schijnt wel te bestaan, estrone sulfaat wordt bij drachtige merries in de urine aangetroffen. Maar die is niet meer te gebruiken na de 300e dag na dekking, las ik ergens.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 11:13

Helaas Celebi... Hopelijk was het alsnog een leuke verjaardag!

Hahaha misschien wel Libera, gelukkig zijn de meeste mensen hier enthousiast aan het meeleven dus dat scheelt!
Ik snap dat je daarvan baalde, wat een lompe reacties kreeg je :oo Je had eigenlijk gewoon een willekeurige foto van een scan van internet moeten plukken en moeten posten }:)
Ik hoop het ook! Maar het wordt wel steeds spannender....

Volgens onze jongste wordt het veulentje vandaag geboren dus wie weet Lieser! *\o/*

Ik heb ook uitgezocht of bloed of urine testen een optie waren cowgirl, helaas is dat inderdaad in het laatste stadium van de dracht niet meer betrouwbaar.

Dat duurt zeker nog lang Hervonen! Maar theoretisch gezien zou het nog wel kunnen.

En speciaal voor Kookaburra alvast een update met foto's van de camera, goede foto's komen dan later nog. Skyla heeft een rustige nacht gehad, geen gekke dingen. Ze is en doet wel wat anders maar niet echt opvallend en alles is ook op andere manieren verklaarbaar...

Afbeelding

Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:15

Geen veulen ernaast -O-

Maar ze staat er weer goed bij samen met haar maatje!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:41

Ik ben er na 70 pagina’s ook nog steeds bij maar nog geen veulentje. Ik denk wel dat er een veulen inzit maar met de timing zaten we sowieso verkeerd. Als het nog komt dan is het een vroeg voorjaarsveulentje maar echt een december/kerstveulen is het niet geworden.
Tot wanneer heeft de hengst erbij gestaan?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:53

Suzanne F. schreef:
Tot wanneer heeft de hengst erbij gestaan?

Dat staat in het allereerste bericht.