Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:43

Met die IBOP begin volgend jaar ben ik weer wat huiverig dat ze van een “4 jarige” dan weer veel meer willen zien dan op het eind van dit jaar.

Jonge paarden competities gaan we denk ik ook allemaal missen. Best jammer.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 05:54

Welkom fokfanaat! Knap paard!

Helaas gaan de beleerplannen van bas de ijskast in -O-
Maandag op dinsdag nacht heeft hij iets doms gedaan en is nu stokkreupel.
Boven de kogel heel ietsjes dik. Nauwelijks zichtbaar dik.

Dierenarts geweest, kan een pees zijn.. heeel misschien een breuk (kleine kans maar het is wel benoemd) #)
Nu eerst flink pijnstillers en een weekje kijken of er verbetering komt.

Ik hoop vooral dat het weer beter wordt. Dat beleren even niks meer wordt maakt mij nog niet zo heel veel uit.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 06:23

Ah nee, sterkte! :(:)
Is zn griffelbeen gechecked?
Mijn vorige paard kwam 2 jaar geleden op 3 benen, met dikke kogel, de wei af. Kogel onderzocht, niks te vinden op foto's. Bleek later dat zn griffelbeentje stuk was. -O-

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 06:35

Hmm nee die is nog niet goed gecheckt
Bas was nu ook even niet het meest meewerkende paard, been is nu verbode terein. Helemaal voor vreemde.

Hoe heb je ontdekt dat het om het griffelbeetje ging?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:03

Joh wat vervelend. Hopelijk is het iets onschuldigs !

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:15

bah wat schrikken, veel sterkte

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:31

Oh dat is wel weer ff een tegenvaller! Het zijn ook van die brokkenpiloten soms }:0

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:32

hiphorse schreef:
Hmm nee die is nog niet goed gecheckt
Bas was nu ook even niet het meest meewerkende paard, been is nu verbode terein. Helemaal voor vreemde.

Hoe heb je ontdekt dat het om het griffelbeetje ging?

Mijn fysio kwam ermee. Die had ik erbij gehaald omdat ik wilde checken of er niks vast zat.
Dachten dat ie een schuiver in de wei had gemaakt. Kogel was inmiddels geslonken, maar hij liep nog steeds kreupel.

Dus nieuwe foto gemaakt, dit keer wat hoger, en toen zagen we die breuk.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:45

@hiphorse wat rot zeg! Ik hoop maar dat het toch meevalt. Voor nu hopelijk pijnvrij door de pijnstillers.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:45

@babootje zo wat gaat B. lekker met Polletje <3

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:47

Gister ben ik eind vd middag gebeld dat de kies eruit is. Alles is goed gegaan, maar de holte is toch wat groter dan verwacht waardoor ze er nu toch een plug in hebben gedaan Die moet er over 4 weken weer uitgehaald worden.
Ze was iig erg braaf geweest.

Ik heb wel met haar te doen, zo’n kies wordt er toch uitgehakt dus ze zal wel pijn hebben (ze krijgt ongetwijfeld pijnstillers hoor)

Vandaag word ik gebeld of we haar eind vd middag kunnen halen of dat ze nog wat langer moet blijven.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:39

Ik vond bij die van mij de wolfskiesjes al zo een gebeitel, die kwamen er ook niet echt lekker uit. Hopelijk knapt ze nu snel op.

Qua griffelbeentjes, die van mij heeft ook een gebroken griffelebeentje gehad. Wist vorige eigenaresse ook niet, kwam er bij de keuring uit, maar gelukkig netjes aan elkaar geheeld dus verder geen issue behalve een schieffel. Maar hopelijk is het bij Bas iets simpels en is hij vlot weer op de rit!

Vandaag weer trailer training je gehad en ze deed het echt zo simpel allemaal. Ben blij dat ik hier voor gekozen heb. Nadat vorige jonkie met de trailer verongelukt is was ik zelf toch wat onzeker geworden en dit gaat met zoveel rust en zo simpel dat het echt heel leuk is.

Hoe zitten jullie qua dekens? Ik vind het zo lastig omdat het relatief nog warm is, maar vorige week met die echte natte dagen heeft ze toch een flinke verkoudheid opgelopen waardoor ze nu wat snottert.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:46

Komt niet van kou, maar een virus.
Krijgen ze weerstand van.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:29

@sherivey
Hmm oke, zal in mijn achterhoofd houden bij fotos ook iets hoger te pakken.

Pijnstilling doet gelukkig zijn werk, nu hopen op de beste uitkomst.

Voor dekens vind ik het persoonlijk echt nog te warm.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:17

Die van mij krijgt (nog) geen deken. Hij loopt in een kudde/pp en is in de winter een harig moddermonster :')

Mocht ik nou tzt heel fanatiek worden met rijden (wat ik betwijfel haha) dan krijgt hij misschien wel iets op. Maar ik vindt het zo'n gedoe. Bij mijn vorige pony (oudje) werd ik er helemaal paranoia van. Constant het weer in de gaten houden, dan weer te warm, dan weer te koud 8)7 Ik stel het nu zo lang mogelijk uit! Veel makkelijker als hij het zelf regeld haha

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:50

Bij mijn vorige paard was het ook redelijk simpel maar die had het altijd warm en erg veel vacht. Deze lijkt helemaal geen vacht te hebben, dus twijfel twijfel twijfel.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:54

@hiphorse balen zeg hopelijk knapt ie snel weer op..en komt er niks ernstigs achterweg.

@koekie fijn dat alles goed gegaan is. Hopelijk is alles straks weer netjes hersteld.

Wat betreft dekens, nu is echt zon vage periode overdag niet op maar als het snachts onder de 15 graden komt doe ik em wel op ze staat snachts ook buiten. Al zal ze het nu nog niet zo snel koud hebben snachts.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:06

Hiphorse dat is mooi ruk zeg.
Hopenlijk komt het snel weer goed.

Koekie dat heb je weer achter de rug.
Op naar herstel,je kan m maar kwijt zijn zo.n rotte kies.

Babootje wat gaat polletje goed joh!
Ziet er al zo makkelijk uit.
Lekker paardje hoor.

Wat dekens betreft,hier staan ze onder een dun katoentje.
Om maar 1 reden.....vliegen.
Onder een boet deken staan ze te zweten.
Onder een dun katoentje niet.
Krankjorum worden ze van de vliegen ze steken ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:07

Leedebee schreef:
Die van mij krijgt (nog) geen deken. Hij loopt in een kudde/pp en is in de winter een harig moddermonster :')

Mocht ik nou tzt heel fanatiek worden met rijden (wat ik betwijfel haha) dan krijgt hij misschien wel iets op. Maar ik vindt het zo'n gedoe. Bij mijn vorige pony (oudje) werd ik er helemaal paranoia van. Constant het weer in de gaten houden, dan weer te warm, dan weer te koud 8)7 Ik stel het nu zo lang mogelijk uit! Veel makkelijker als hij het zelf regeld haha

1 tip: Wij kopen altijd Bucas, smartex turnout (waterdicht) die ze van -10 tot 20 graden aan kunnen.
Noot gedoe met wisselen meer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:08

Koekie73 schreef:
Gister ben ik eind vd middag gebeld dat de kies eruit is. Alles is goed gegaan, maar de holte is toch wat groter dan verwacht waardoor ze er nu toch een plug in hebben gedaan Die moet er over 4 weken weer uitgehaald worden.
Ze was iig erg braaf geweest.

Ik heb wel met haar te doen, zo’n kies wordt er toch uitgehakt dus ze zal wel pijn hebben (ze krijgt ongetwijfeld pijnstillers hoor)

Vandaag word ik gebeld of we haar eind vd middag kunnen halen of dat ze nog wat langer moet blijven.

Fijn dat het goed is gegaan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:09

hiphorse schreef:
@sherivey
Hmm oke, zal in mijn achterhoofd houden bij fotos ook iets hoger te pakken.

Pijnstilling doet gelukkig zijn werk, nu hopen op de beste uitkomst.

Voor dekens vind ik het persoonlijk echt nog te warm.

Beterschap!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:38

Babootje schreef:
Leedebee schreef:

1 tip: Wij kopen altijd Bucas, smartex turnout (waterdicht) die ze van -10 tot 20 graden aan kunnen.
Noot gedoe met wisselen meer.

Thanx voor de tip.

Mijn oudje had nog nooit van zn leven een deken gehad tot hij echt bejaard werd. Ik heb van hem nog een gevoerde regendeken, 50gr Amigo (met zo'n disc sluiting) en een 100gr van Harrys Horse. Allemaal nog praktisch nieuw. Hij was een model worstenbroodje met net ff te korte benen, dus dekens zaten altijd wat vreemd bij hem.

Stip is wat meer in verhouding, dus mocht het zover komen, dan ga ik eerst even kijken of ik met die dekens wat kan :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:56

Ik heb dan wel weer de mazzel dat nieuwe paard dekens van de oude lijkt te passen. Voorlopig in ieder geval. Volgens mij is ze aardig aan het groeien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:59

Leedebee schreef:

Precies dit :j

Sheridan heeft in de opfok nooit een deken gehad en kreeg echt hele dikke vacht. Is nu ook al bezig met vacht wisselen.

Ons andere paard, Matt, proberen we ook zo lang mogelijk zonder deken te houden. Alleen heeft die snel een stijve rug, dus met nat, koud weer moet ie wel een deken op.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:17

Stip is een Welshcob, dus dat is gegarandeerd een hoop haar in de winter :') Hij krijgt dan ook altijd een dunne rij lang haar onder zn buik vanaf zn singel tot aan achter. Heeeel apart :')