Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:33

anjali schreef:
Als jullie met uiterlijk de kleur bedoelen: Tegenwoordig zijner veel meer aparte kleuren te verkrijgen door meer keus in (geimporteerde) rassen."Vroeger" was het bruin of vos, soms wit en die waren er al minder, en als je zwart wilde was het moeilijk tenzij natuurlijk dat je voor een Fries ging. Momenteel zie ik kleuren voorbijkomen waarvan ik de namen niet eens weet. Jammer trouwens dat ze bij Friezen de voskleur eruitgefokt hebben.

Inderdaad, vooral wanneer je kijkt naar de cremello's, perlino's etc.
Zilvergen of wildkleur zie je dan juist weer wel veel vaker in de oudere bloedlijnen terug, zoals bijvoorbeeld bij reguliere KWPN'ers en gelderse tak.
Er zijn nu ook nog een aantal hengsten die drager zijn, waardoor het soms opeens tot uiting komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:44

c_alsemgeest schreef:
anjali schreef:
Als jullie met uiterlijk de kleur bedoelen: Tegenwoordig zijner veel meer aparte kleuren te verkrijgen door meer keus in (geimporteerde) rassen."Vroeger" was het bruin of vos, soms wit en die waren er al minder, en als je zwart wilde was het moeilijk tenzij natuurlijk dat je voor een Fries ging. Momenteel zie ik kleuren voorbijkomen waarvan ik de namen niet eens weet. Jammer trouwens dat ze bij Friezen de voskleur eruitgefokt hebben.

Inderdaad, vooral wanneer je kijkt naar de cremello's, perlino's etc.
Zilvergen of wildkleur zie je dan juist weer wel veel vaker in de oudere bloedlijnen terug, zoals bijvoorbeeld bij reguliere KWPN'ers en gelderse tak.
Er zijn nu ook nog een aantal hengsten die drager zijn, waardoor het soms opeens tot uiting komt.

Een KWPN-er met wildkleur heb ik echt nog nooit gezien. Ook geen Gelder met die kleur maar die zie ik überhaupt haast niet meer tegenwoordig.Vroeger wel en dat waren dan vosblessen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:54

Ja wildkleur was ook een beetje de verkeerde benaming bedenk ik mij net, bedoelde het ND1 gen, mijn merrie had dat dus ook de blijvende aalstreep e.d.

Zilver appels ken ik er toevallig 4 van, een zilverappel bruine van Voice en een van Imposant.
Imposant is ook bekend drager. En natuurlijk de merrie van een bokker.
Allemaal volledig kwpn/gelders/tuiger.

Al hoef je er vaak niet blij mee te zijn, paarden met zilvergen ontwikkelen vaak cysten in het oog. :P

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:34

Wij hebben ook een 3 jarige zilverappel op stal. Volgens mij was zijn moeder dat ook. Gewoon kwpn ook

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:46

Zilverappels vindt ik zo mooi! Maar ja, niet makkelijk om te vinden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:59

Inderdaad, maar zoals ik al zei ivm de oogproblemen heeft het voor mij ook niet de voorkeur. Net als schimmellijnen waar melanomen in voor komen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:12

Kent iemand Same stables in Heerjansdam? Daar staat een ruin te koop die misschien voor ons geschikt is, maar ik krijg wat moeilijk de communicatie op gang via whattsap ...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:46

2 jarige a pony beheerst basis en rijd dus kindje op met zadel |( heb er maar een berichtje aan gewaagd of ze geen type fout had gemaakt. Moest me nergens mee bemoeien de adv klopte :r (kan er zo boos om worden)

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:12

Ik moet zeggen dat verkopers vaak echt slechte foto’s hebben tegenwoordig.. Dus stel ik zou gaan kijken ga ik liever persoonlijk kijken. Wellicht zijn ze in t echt onwijs knap.. Mijn merrie was echt niet moeders mooiste toen ze kwam en als ik haar nu zie denk ik wauwie <3

Overigens heb ik wel mn droompaard staan inmiddels maar hij is pas 1 dus zal nog eventjes moeten wachten..

Nou moet ik zeggen dat mijn motto echt is, kwaliteit kent geen kleur.. Karakter vind ik zoveel belangrijker… Maar daar is ook niet iedereen eerlijk over tegenwoordig

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:22

Ondanks de klik gaat hier de verkoop niet door.
Dus nu maar eens proberen om een advertentie te maken.
Wat leuke foto's en filmpjes heb ik wel dacht ik.
Maar er moeten toch wel even standfoto en hoofdfoto gemaakt worden nu ik er eens doorheen kijk

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:25

@Earth Jup alles goed! En ook heb ik daar zin in om te kijken met een professioneel iemand wat we er nog uit kunnen halen! Leuke uitdaging.

@lleser nog nooit van gehoord deze stal, wat zoek je precies?

Nu nog even hopen op paard 2 stiekem ook wel zin in..

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:27

@stalnollie 2 jaar? Ben benieuwd naar de reactie..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:46

Clairetje81 schreef:
@stalnollie 2 jaar? Ben benieuwd naar de reactie..

Ja echt waar, dacht ook type fout maar dat was het niet. Moest me er niet mee bemoeien. Hoop dat deze fijn huisje vind waar de pony nog de wei op kan en mag. 3750,-

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:51

3750 voor een A pony ?????

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:03

Clairetje81 schreef:
@lleser nog nooit van gehoord deze stal, wat zoek je precies?

Datch met iets meer dressuur-zin

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:05

hwn schreef:

Schrik je daarvan? Ze gaan voor veel meer op de markt weg. Zeker de brave bixie a tjes.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:08

hwn schreef:

Dat krijg je makkelijk voor een leuke, brave (!) fijn gereden en knappe A.

Afbeelding
( deze heb ik als 3 jarige voor veel minder gekocht. Maar hij is mooi, eerlijk en kan goed bewegen)

Hoop toch echt , dat die 2 jarige in juni jarig is en 3 wordt . Ipv dit jaar 2 en in 2023 3 -O- .

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:28

Pffff 3750.. mag inderdaad hopen dat hij nog een jaar op de wei blijft staan en dat ze hem rustig oppakken..

@Lieser haha denk dat het wel goed komt bij ons met Datch en de Dressuur.. kijk even mee leuk!

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:37

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:06

Wat een mooierd claire! Daar gaat je dochter vast veel plezier mee hebben.

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:37

Hi! Ik ben nieuw hier en het is m’n eerste reactie, dus mocht het niet goed gaan, help me dan even op weg hihi!

Ik ben onlangs begonnen met mijn zoektocht naar mijn eerste droompaard!

Eisen:
Ruin
1.50-1.60
Mag nog wat werk aan zitten, ben niet bang aangelegd en heb ruim 20 jaar rij ervaring bij verzorg en leasepaarden.
Moet 24/7 buiten kunnen met schuilstal
Geen koudbloed, met mijn 1.57 krijg ik toch vaak last van mijn lies met zo’n brede rug.

Ik heb sinds een aantal dagen een 9-jarige licht gereden, nu-een-week ruin op het oog op mp. Even contact gehad en handelaar wilt hem zsm weg hebben ivm overcompleet. nooit gekeurd(ga ik uiteraard wel doen voor eventuele aankoop). Handelaar geeft aan dat hij rustig en lief is, echter nog wel groen. Is tevens aangespannen, valt in de lagere prijsklasse ivm “snelle handel”. Het is voor mij ruim 2 uur rijden, en ik twijfel of dat het waard is, voel me toch wat opgejaagd..

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:32

Een 9 jarige die net een week gecastreerd is? Nooit gekeurd, snelle handel, pffff. Ik ben niet zo positief over de hele verkoopmarkt van paarden dus ik zou al héél alert zijn hier.

Als verkoper niet akkoord met keuren bijv zou ik niet eens in de auto stappen. Ik zou zeggen laat je voorál niet opjagen. Er zijn zoveel leuke paarden....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:43

Snelle handel dan krijg je geen kans tot keuren. Daar is vaak de prijs dan ook niet na. Overcompleet geloof ik niet snel in.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:48

StalNollie schreef:
Snelle handel dan krijg je geen kans tot keuren. Daar is vaak de prijs dan ook niet na. Overcompleet geloof ik niet snel in.

Zeker niet in de zomer / weideseizoen :’) vaak zie je tegen het eind van het weideseizoen opvallend meer (jonge) paarden aangeboden worden. Dan moeten ze naar binnen; minder ruimte dan een weiland en vaak duurder wbt stalling. Dan willen mensen er liever vanaf…

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:02

Charmaine schreef:
Een 9 jarige die net een week gecastreerd is? Nooit gekeurd, snelle handel, pffff. Ik ben niet zo positief over de hele verkoopmarkt van paarden dus ik zou al héél alert zijn hier.

Als verkoper niet akkoord met keuren bijv zou ik niet eens in de auto stappen. Ik zou zeggen laat je voorál niet opjagen. Er zijn zoveel leuke paarden....

Dat klopt inderdaad, ben gelukkig een ontzettend gevoelsmens en iets in me zegt dat er iets niet klopt. Keuren had de verkoper in principe geen problemen mee, maar wilde hem zo snel mogelijk verkocht hebben(zoals elke handelaar denk ik). Ik wil ook graag meerdere keren komen kijken, voor mij is het immers geen snelle handel maar een vriendje voor het leven. Hoe naar zou het zijn als je totaaaal geen klik hebt met je eerste paard..