Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche schreef:Oji: Ja nog wel. Niet naar mij toe maar het is nog steeds de go to move als ze het ergens niet mee eens is.
Ze snapt denk ik niet dat het gevaarlijk is, maar heeft uiteraard wel de connectie gemaakt dat dan de druk weggaat. En omdat je op zeker moment wel een vorm van druk (die ik nu presenteer als een neutrale cue) nodig hebt, al is die minimaal, ga je daar een reactie op krijgen.
Ik ben ongelukken graag voor.
Manubres: ze doet het echt op allebei de kanten. Dit paard is hypermobiel en zo ongeveer van elastiek
Avalanche schreef:Ik denk dat het in dit geval ooit een uiting van agressie of ongemak is geweest, maar blijkbaar is het zo succesvol geweest dat het nu gewoon de go to move is geworden.
Ik bedoel we werken natuurlijk ook vaak zo. We geven druk en aan het paard om uit te vogelen hoe die druk dan weggaat. Hoe sneller je reageert hoe beter de connectie wordt gemaakt. En niets reageert zo snel als een mens die bang is.
En ik blijf het roepen dat een paard echt niet snapt dat jij bang bent voor hen. Dat is niet iets wat in hun natuur zit. Maar ze snappen prima dat de druk dan weggaat, en zo leren ze gedrag wat we helemaal niet willen.
Avalanche schreef:Oji: Ja nog wel. Niet naar mij toe maar het is nog steeds de go to move als ze het ergens niet mee eens is.
Ze snapt denk ik niet dat het gevaarlijk is, maar heeft uiteraard wel de connectie gemaakt dat dan de druk weggaat. En omdat je op zeker moment wel een vorm van druk (die ik nu presenteer als een neutrale cue) nodig hebt, al is die minimaal, ga je daar een reactie op krijgen.
Ik ben ongelukken graag voor.
Manubres: ze doet het echt op allebei de kanten. Dit paard is hypermobiel en zo ongeveer van elastiek
manubres schreef:Toch heb ik het gevoel dat ze niet lekker beweegt...maar dat zal dan wel die proprioceptie zijn..
Ook lijkt ze letterlijk niet lekker in haar vel te zitten. Wat betreft vet en bespiering. Ik denkt zelf dat het niet alleen een mentaal probleem is.
herr_balou schreef:Wat betreft het op commando zetten van ongewenst gedrag, ik geloof erin. Ik heb mijn hond het 'laag' én 'hoog' commando geleerd nadat hij bedacht had dat het misschien wel leuk was om tegen ons op te springen. En raad eens... juist, hij doet het alleen nog op commando.
Blaffen had ik ook graag op commando gezet, maar dat is niet gelukt en daarnaast soms best handig bij een hond die ook moet waken.
Avalanche schreef:herr_balou schreef:Wat betreft het op commando zetten van ongewenst gedrag, ik geloof erin. Ik heb mijn hond het 'laag' én 'hoog' commando geleerd nadat hij bedacht had dat het misschien wel leuk was om tegen ons op te springen. En raad eens... juist, hij doet het alleen nog op commando.
Blaffen had ik ook graag op commando gezet, maar dat is niet gelukt en daarnaast soms best handig bij een hond die ook moet waken.
Dat is het idee idd
DuoPenotti schreef:Proprioceptie
ik ken het vanuit mijn NAH
want dan klopt het ook allemaal niet meer helemaal.
Ik heb in de revalidatie daar ook training in gehad, maar omdat mijn hersenletsel laat is ontdekt kreeg ik dat niet meer goed.
Bij mensen gaat het om trainingen op 1 been en ondertussen wat anders doen, op op zo'n halve bal staan.
Hoe dat bij paarden gaat?
herr_balou schreef:En uiteraard is dat aanleren enkel met beloning gedaan. Wel een uitdaging want die gast spuugt regelmatig de voerbeloning uit. Kun je denken: "doe dan een andere beloning" maar die worden nog minder geapprecieerd... en minder eten geven is ook geen optie want veel mensen vinden het al een scharminkel.
steefvicky schreef:Leuke discussie is er nog opgeborreld door mijn steigervraag! Mijn conclusie is toch dat ik mijn merrie het steigeren niet ga aanleren, puur omdat ik denk dat door haar karakter dit niet goed uitpakt.
Maar ik hoop echt dat Avalanche het hier laat weten als ze Madammeke het uiteindelijk wel aan gaat leren.
herr_balou schreef:Wat betreft het op commando zetten van ongewenst gedrag, ik geloof erin. Ik heb mijn hond het 'laag' én 'hoog' commando geleerd nadat hij bedacht had dat het misschien wel leuk was om tegen ons op te springen. En raad eens... juist, hij doet het alleen nog op commando.