[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:47

Avalanche en Pien, dank voor jullie reacties! Ik snap het doel en ik lees al vanaf het begin mee. Wat ik niet snap is hoe je Madammeke reset en zorgt dat ze het alleen nog maar doet op commando en niet meer zo gericht aanvallend of juist 'kijk mij eens mens, hoe goed ik kan steigeren'. Ik hoop dat ik het zo goed hebt geformuleerd haha.

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 10:57

Ik snap je vraag. Hoe ik paarden reset: ik begin met een goede anamnese, waarvan uit ik een analyse maak van karakter en gedrag. Dan weet ik of een paard rehabiliteren is of niet.

Dan is er een stuk management, waar ik regel hoeveel ze buiten komen, en met welke paarden. Ik kijk naar voer eb wat ze nodig hebben daarin.

Training is het werken in de eerste plaats weer leuk maken. Zorgen dat het paard er zelfvertrouwen van krijgt en blij van wordt. Daarbij hoort sowieso gedrag wat ze zelf laten zien, waar een commando aan gekoppeld wordt en ook een beloning aan komt.

Een paard dat positief gemotiveerd is (positieve beloningen wil) ipv negatief (angst voor straf, pijn, druk) zal veel minder gevaarlijk worden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:04

Tja, ik weet het niet hoor. Je hebt paarden die van nature snel op hun achterbenen staan, waarbij dat zeg maar de allereerste reactie is op iets van weerstand of gewoon een iets ander idee. Dat zit er in of dat zit er niet in, is in mijn ogen een onderdeel van het karakter. Ik heb zelf ook zo'n merrie waarbij de minste trigger reden was om loodrecht omhoog te gaan, of dat nou onder het zadel was of aan de longe of gewoon aan de hand. Niet vanuit een slechte ervaring, maar gewoon als eerste reflex. Steigeren was soort van de waarschuwing, als ze echt iets anders wou en haar zin niet kreeg, echt boos werd, was zich achterover gooien het volgende stadium en daar was ze verrekte handig in, is ze nooit geblesseerd door geraakt (en ik gelukkig ook niet).

Om zo'n paard die al zo makkelijk omhoog komen en waarbij dit dus de eerste verzets reactie is, dat omhoog kom gedrag ook nog eens "aan te leren op commando" of te wel te belonen als ze het op commando doet, vind ik echt wel een hele gevaarlijke keuze waar ik als ik jou was nog eens goed over na zou denken. In mijn ogen is het nl zaak om zo'n dier aan te leren dat omhoog komen altijd ongewenst gedrag is, nooit beloond zal worden, dat ze daar nooit haar zin mee zal krijgen. Aanleren om op commando omhoog te komen voor beloning en daarna een commando aanleren om weer naar beneden te gaan, klinkt mij een beetje als een alcoholist in eerste instantie aanmoedigen om een borrel te nemen, vervolgens hem te belonen dat ie die borrel heeft genomen en dan zeggen, je mag geen tweede. Dat werkt in mijn ogen ook niet. En daarmee wil ik geen paard vermenselijken, maar wil ik aangeven dat je sterke eigen ongewenste impulsen niet moet voeden, niet bij dieren en niet bij mensen.

Ik heb het steiger gedrag bij mijn merrie (en ook een eerdere steigeraar die ik te rijden heb gehad) er volledig uitgekregen door juist heel duidelijk te maken dat omhoog komen altijd de foute reactie is en dat het nooit loont om haar zin te krijgen. Daarvoor moet je heel goed observeren wat er voorafgaat aan het steigeren, er gaat nl altijd iets aan vooraf dat maakt dat ze zich zo ver omhoog kunnen brengen (iets terug komen in tempo, op een bepaalde manier de benen en hals al positioneren, sommige maken eerst een hipje om de balans goed te vinden maar anderen, zoals die van mij, gaan van 0 naar honderd oftewel in 1 keer loodrecht) Als ze eenmaal gaan gaat het razendsnel en is het alleen maar overleven (zorgen dat je samen niet omklapt), maar zorg dat je het voor bent, dat ze niet in die positie kunnen komen dat ze zich kunnen heffen en als de drang dan afneemt, ze zich ontspannen, dat uitgebreid belonen. Het heeft zeker wel een jaar geduurd voor het er volledig uit was, maar ik heb wat dat betreft geen kind meer aan haar.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:09

Ook dat snap ik haha!
Alleen bij 'gevaarlijke' oefeningen ben ik toch bang dat, in mijn geval mijn paard die ontzettend goed dingen doet waarvan zij denkt dat ze moet doen om het goed te doen, ze dat gaan misbruiken om maar meer positieve aandacht te krijgen.

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie uitpakt!

Edit. Ik denk dat oji en ik hierover een beetje hetzelfde denken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:12

Oji, daar zit zeker iets in. Hercule (was hengst) steigerde zo gemakkelijk, dat toen hij vrijheidsdressuur kreeg bij mijn dochter, haar instructrice die veel ervaring had met show hengst paarden haar alles leerde behalve het steiger commando want hij steigerde veels en veels te gemakkelijk en schrikbarend hoog. Dus steigeren was altijd een no go zone en een brug te ver.
Hij heeft het na paar jaar ook nooit meer gedaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 11:27

Oji: andersom. Ik leer eerst een commando om naar beneden te gaan aan zoals de buiging en het compliment.

Zodat je dat altijd hebt om ze weer naar beneden te krijgen. Steigeren lijkt bij haar meer te zijn omdat ze eerdere stappen overslaat. Zoals oren in de nek, dreigen of huppen op de voorbenen.

Ik weet dat ze voor het huppen op de kop heeft gehad, dus al die fases slaat ze nu over en gaat meteen naar steigeren.
Ik wil daar weer wat nuance in gaan brengen zodat waarschuwen ook weer een optie wordt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:54

Het commando om naar beneden te gaan aanleren en belonen is ook niet het deel waarvan ik denk dat het een onverstandige keuze is. Dat kan geen kwaad, ik weet niet of het je gaat helpen als ze in haar boosheid omhoog komt, maar het kan geen kwaad het aan te leren.

Het daarna aanleren op commando omhoog te komen, dat is iets wat ik echt niet zou zien zitten met een paard dat uit zichzelf al makkelijk omhoog gaat. En lang niet alle steigeraars huppen of dreigen, die van mij heeft dat nooit gedaan. Sterker nog, dat ging met de oortjes naar voren, was ook niet lang niet altijd als dreigen of al boos, maar was ook in situaties, jij wilt dit, maar ik wil dat en dat maak ik op deze manier duidelijk. Alleen was bij mijn paard alle reacties nogal fel en extreem, dus ook niet boos steigeren was wel loodrecht en werd wel vaak gevolgd door een 180 graden draai op de achterbenen (de discussie was nog wel eens links/rechts verschil van mening). Maar het kunnen veel subtielere aanwijzingen zijn dat het eraan komt (en heel snel, dus je moet ook heel snel reageren). Met name dat het paard zich in de juiste balans en aanspanning moet brengen om in 1 keer zo omhoog te kunnen komen. Dat moet je leren herkennen en aanvoelen en dan moet je in een miliseconde reageren om de volgende stap, het daadwerkelijk omhoog komen te voorkomen. Niet met straffen (ik heb nooit een zweep of sporen oid gebruikt, ik had sowieso geen hand vrij daarvoor want alles nodig om mijn balans goed te houden) maar door te voorkomen dat je paard dus in die balans kan komen om zich op te richten. Hetzij het hoofd naar 1 kant weten te brengen (als je daar tijd voor hebt) of je paard heel snel naar voren brengen, waardoor ie niet omhoog kan. Als dan de ontspanning weer volgt, dat belonen en weer doorgaan waar je gebleven was (dus niet die oefening of dat wat jij wilde uit de weg gaan).

Maar ik heb bv ook heel lang gewacht om haar het achterwaarts aan te leren. Correct stilstaan was al iets waar ze ongeduldig van werd en wat een uitgesproken trigger kon zijn. Haar achterwaarts zetten breng je haar ook nog eens in de optimale balans en uitgangsituatie om omhoog te komen. Hoewel ik normaal gesproken achterwaarts gaan echt een hele fijne oefening vind, heb ik hier met haar mee gewacht tot alle neiging om maar omhoog te komen bij het halthouden (en uberhaupt) er volledig uit was. Gevalletje niet de kat op het spek willen binden zolang ze spek nog lekker vinden.

En wat je in mijn ogen ook nooit moet doen bij een steigeraar is er een slof aan hangen. Ik zie vaak dat mensen het een veilig gevoel geeft om een slof te gebruiken bij paarden snel op de achterbenen gaan. Maar dit is zo'n vals gevoel van veiligheid, want juist die slof geeft ze een unieke extra houvast om "in te klimmen" Daarnaast versterkt het op het hoogste punt elke onbalans van de ruiter en is de kans op omvallen groter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 12:18

I snap je gedachte hoor. En die vind ik ook super redelijk.
Mijn ervaring is dat gedrag onder commando zetten een rem erop zet. Omdat ze er dan ineens over na moeten gaan denken.
Een hond, die IPO heeft gedaan, is veel minder gevaarlijk dan een hond die aanvalt maar 0 training heeft. Bij de eerste hond zit er namelijk een stopknop op. Bij de tweede hond niet.

En wie weet is de rem monteren voldoende. Zit er dan voldoende stop op. Dat kan. Maar als ik niets doe, hou ik een probleem.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:45

Ik ben benieuwd en uiteraard is het interessant om te leren van elkaars ervaringen, dus ook goed om eens een hele andere aanpak te kunnen volgen. Zo lang je maar goed blijft monitoren dat het voor jou niet gevaarlijker wordt dan het nu is. Ik ben zelf nooit zo'n grondwerker geweest. Wel opvoeden uiteraard en longeren, maar daar hield het voor mij altijd op. Dus op de grond een ander "kunstje" erop zetten als gewoon fatsoenlijk leren naast mij te lopen, wachten en de commando's die nodig zijn om je paard goed te kunnen trainen aan de longe, heb ik geen ervaring mee. Dus ik volg met interesse verder.

Vraagje, vertoont ze op dit moment überhaupt steiger gedrag? Je vertelt over haar boze reacties bij de vorige eigenaar, maar doet ze het op dit moment nog steeds als ze het ergens niet mee eens is? Ik zie het namelijk nergens terug in het filmmateriaal, ook geen boosheid of agressie. Maar goed, dat is in totaal pak hem beet 5 minuten film over een paar maanden omgang met het paard. Hoeft dus niets te zeggen dat het op de film niet terug te zien is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:52

Filmpjes laten idd een verbetering zien. Weet niet of ik het al had gevraagd?...probeert ze rechtsom net zo vaak uit te breken als linksom?
Proprioceptie...heb ik nooit eerder van gehoord. Het lijkt wel een beetje wat mijn vorige paard had, daar heb ik ook balancepads bij gebruikt.
Dat steigeren heeft de mijne ook gedaan, niet heel extreem maar wel op het moment dat ze overprikkeld raakte of even geen antwoord wist te geven op mijn vraag. Juist om haar serieus te nemen en een stapje terug te zetten en haar voor elk goed antwoord te belonen is het vrijwel uit haar gedrag gegaan...Heel af en toe als ik toch even tever push of doorga dan heeft ze nog de neiging, maar dan weet ik eigenlijk al wel dat ik haar grens over ging. Soms probeer ik ook wel bewust die grens een beetje op te zoeken, nu ze steeds meer vertrouwen in mij en in haarzelf krijgt mag ik ook steeds wel wat verder gaan bij haar.

Mijn Madammeke heeft de winter vrij gehad...afgezien van wat hersengymnastiek en wat (gehoorzaamsheids) oefeningetjes op stal en bij naar de wei brengen. Gisteren weer voor het eerst naar haar mooie kont mogen staren. Eigenlijk is het uitzicht met grondwerk zoveel mooier dan erop :D Ben heel benieuwd of de winterpauze haar goed heeft gedaan...had het idee dat ze het nodig had na maandenlang intensief (voor haar gevoel dan..haha) oefenen :o

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 12:57

Oji: Ja nog wel. Niet naar mij toe maar het is nog steeds de go to move als ze het ergens niet mee eens is.
Ze snapt denk ik niet dat het gevaarlijk is, maar heeft uiteraard wel de connectie gemaakt dat dan de druk weggaat. En omdat je op zeker moment wel een vorm van druk (die ik nu presenteer als een neutrale cue) nodig hebt, al is die minimaal, ga je daar een reactie op krijgen.
Ik ben ongelukken graag voor.

Manubres: ze doet het echt op allebei de kanten. Dit paard is hypermobiel en zo ongeveer van elastiek :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:18

Avalanche schreef:
Oji: Ja nog wel. Niet naar mij toe maar het is nog steeds de go to move als ze het ergens niet mee eens is.
Ze snapt denk ik niet dat het gevaarlijk is, maar heeft uiteraard wel de connectie gemaakt dat dan de druk weggaat. En omdat je op zeker moment wel een vorm van druk (die ik nu presenteer als een neutrale cue) nodig hebt, al is die minimaal, ga je daar een reactie op krijgen.

Manubres: ze doet het echt op allebei de kanten. Dit paard is hypermobiel en zo ongeveer van elastiek :D

Klopt, ik weet zeker dat mijn toch zeer vriendelijke merrie nooit de intentie heeft gehad mij te vermorzelen. Het was ook geen uiting van agressie, maar een uiting van ik wil iets anders als jij. Met name uit ongeduld. Wachten was een dingetje. Als je dan op buitenrit gaat met een ander met een paard met minder haast en ze wel eens moest wachten, tja dan was het bingo. Of langs de open kant van onze bak, als ze zag dat haar grote vriend daar liep en zij daar naartoe wou. Eigenlijk dus niet staken, maar gewoon iets anders willen. Nooit in de springring gehad dat ze omhoog kwam, dan was het alleen maar....ja ik wil ook!!!! Dat was dus zaak om af te leren. Eerlijk is eerlijk, je wacht maar als ik vind dat we op dat andere paard moeten wachten. Je blijft maar in de bak als ik vind dat we nog niet klaar zijn. Daar gaan we niet over onderhandelen.

Grappig is ook om echt te leren van je paard (en elk paard is daarin anders). Veel mensen associëren steigeren ook met pijn, maar bij mijn merrie was steigeren gewoon onderdeel van de onderhandeling. Ongemak laat ze op een hele andere manier zien, dan gaat ze bokken. Bokken doet ze nooit als onderhandel techniek, bokken doet ze zelden of nooit, maar als ze het doet is een teken aan mij, dit trek ik niet lichamelijk (kan pijn zijn maar kan ook iets zijn wat ze te moeilijk vindt). Maar dat maakt het allemaal leuk en interessant, ontdekken wat je paard doet in welke situatie. En dat is bij elk paard totaal anders. Maar daarom was het steigeren noodzakelijk om af te leren want dat zette ze te pas en te onpas in om haar zin te krijgen. Het bokken was zeldzaam en echt ongemak, nooit geprobeerd af te leren want dat betekent gewoon dat ik iets anders moet gaan doen, dat ze niet comfortabel is. Maar goed, zo heb je ook paarden die juist bokken om onder het werk uit te komen of dat als onderhandeling inzetten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 13:26

Ik denk dat het in dit geval ooit een uiting van agressie of ongemak is geweest, maar blijkbaar is het zo succesvol geweest dat het nu gewoon de go to move is geworden.

Ik bedoel we werken natuurlijk ook vaak zo. We geven druk en aan het paard om uit te vogelen hoe die druk dan weggaat. Hoe sneller je reageert hoe beter de connectie wordt gemaakt. En niets reageert zo snel als een mens die bang is.
En ik blijf het roepen dat een paard echt niet snapt dat jij bang bent voor hen. Dat is niet iets wat in hun natuur zit. Maar ze snappen prima dat de druk dan weggaat, en zo leren ze gedrag wat we helemaal niet willen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:19

Avalanche schreef:
Ik denk dat het in dit geval ooit een uiting van agressie of ongemak is geweest, maar blijkbaar is het zo succesvol geweest dat het nu gewoon de go to move is geworden.

Ik bedoel we werken natuurlijk ook vaak zo. We geven druk en aan het paard om uit te vogelen hoe die druk dan weggaat. Hoe sneller je reageert hoe beter de connectie wordt gemaakt. En niets reageert zo snel als een mens die bang is.
En ik blijf het roepen dat een paard echt niet snapt dat jij bang bent voor hen. Dat is niet iets wat in hun natuur zit. Maar ze snappen prima dat de druk dan weggaat, en zo leren ze gedrag wat we helemaal niet willen.

Denk je dat? Ik heb juist het idee dat een angstige ruiter juist vaak te laat is in zijn reacties. Dat voelen vervangen wordt door denken en afwachten. Dat de angstiger ruiter niet gaat zitten, maar met de poep in de broek houding net iets voor de beweging uitzit en daarmee te laat voelt wat er onder hem/haar gebeurt. Als het paard dan spanning opbouwt/loperig wordt, net de teugels iets te kort/te strak pakt waardoor het een neerwaartse spiraal van spanning kan worden. Als het dan escaleert is de reactie van de ruiter ook altijd groter dan nodig was geweest.

Ik denk dat een angstige ruiter ook een enorme stressfactor voor een paard is, juist omdat gevoel en de timing door de angst vaak off is.

Ik merk zelf bv als ik een hindernis spannend vind, dat ik dan vaak net op die hindernis doordat ik het spannend vind te vroeg met mijn kont uit het zadel ga en net teveel probeer te regelen. Maar ja, tussen weten wat je moet doen en het ook daadwerkelijk doen, zit helaas soms een gapend gat.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:22

Avalanche schreef:

Toch heb ik het gevoel dat ze niet lekker beweegt...maar dat zal dan wel die proprioceptie zijn..
Ook lijkt ze letterlijk niet lekker in haar vel te zitten. Wat betreft vet en bespiering. Ik denkt zelf dat het niet alleen een mentaal probleem is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:44

Volgens mij is het alleen scheefheid wat te zien is op de filmpjes, wat vast wel goed komt als Ava er wat meer aan kan gaan zitten. Die stressgevoelige paarden vallen natuurlijk ook sneller in en af en ze heeft nog weinig spier.

Over het steigeren, mijn idee is om ze juist uit het gedrag te halen voordat ze het gaan vertonen. Dus anders leren omgaan met de aanleidingen waardoor ze steigeren. Maar ieder heeft hier zijn eigen ideen over en bij en dat is allemaal prima. Uiteindelijk is weer het belangrijkste dat het werkt op een manier die bij eigenaar en dier past. Ik zou alleen op de pezen letten want dat kan bij veel steigeren wel een probleem gaan worden.(peesblessures)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 15:26

manubres schreef:
Toch heb ik het gevoel dat ze niet lekker beweegt...maar dat zal dan wel die proprioceptie zijn..
Ook lijkt ze letterlijk niet lekker in haar vel te zitten. Wat betreft vet en bespiering. Ik denkt zelf dat het niet alleen een mentaal probleem is.

Proprioceptie en door de boxrust is ze echt behoorlijk afgevallen toen, en afvallen en stilstaan gaat echt ten koste van de spieren, en dit is een heel sensibel, stressgevoelig paard, wat echt heel makkelijk afvalt. Zodra ze naar buiten kon (op haar mini-paddock toen) werd het afvallen een stuk minder.

Ik ben niet alleen met training bezig, maar ook met voerplan. Maar het is én én én.
Bij sommige paarden zou ik wachten tot er flink wat vet op zat om ze weer aan het werk te zetten, bij deze niet, en bewegen is goed om weer handiger te worden. Als je niets doet, verbetert er ook niets.

Ik kan je wel vertellen, dit paard is niet zo scheef als je denkt. Linksom ontziet ze het binnenvoorbeen, en is ze voorzichtiger, rechtsom durft ze wel. Werk je haar aan de hand, dan buigt ze even makkelijk beide kanten op. Ze kan wijken aan de hand, schoudervoor aan de hand, schouder binnenwaarts, en op beide kanten merk ik geen weerstand, en deze geeft het heus wel aan :') Bij een scheef paard is dat niet.

Ze is ook absoluut niet stijf, wel heel voorzichtig en je ziet idd dat ze soms haar pas niet afmaakt, dat is vooral omdat ze onzeker is nog in het lopen, en dat heeft weer alles te maken met de proprioceptie. Vandaar ook de keuze voor ijzers, omdat met ijzers therapeutisch heel veel mogelijk is en ik verwacht dat ze veel zelfzekerder wordt als ze minder struikeld, maar ook als ze leert over balkjes en allerlei andere dingen te stappen.

Maar je hebt het over een paard wat weer moet leren lopen........ uiteraard is het niet alleen mentaal.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:56

Wat betreft het op commando zetten van ongewenst gedrag, ik geloof erin. Ik heb mijn hond het 'laag' én 'hoog' commando geleerd nadat hij bedacht had dat het misschien wel leuk was om tegen ons op te springen. En raad eens... juist, hij doet het alleen nog op commando.
Blaffen had ik ook graag op commando gezet, maar dat is niet gelukt en daarnaast soms best handig bij een hond die ook moet waken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 16:57

herr_balou schreef:
Wat betreft het op commando zetten van ongewenst gedrag, ik geloof erin. Ik heb mijn hond het 'laag' én 'hoog' commando geleerd nadat hij bedacht had dat het misschien wel leuk was om tegen ons op te springen. En raad eens... juist, hij doet het alleen nog op commando.
Blaffen had ik ook graag op commando gezet, maar dat is niet gelukt en daarnaast soms best handig bij een hond die ook moet waken.

Dat is het idee idd :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:02

Proprioceptie
ik ken het vanuit mijn NAH
want dan klopt het ook allemaal niet meer helemaal.

Ik heb in de revalidatie daar ook training in gehad, maar omdat mijn hersenletsel laat is ontdekt kreeg ik dat niet meer goed.
Bij mensen gaat het om trainingen op 1 been en ondertussen wat anders doen, op op zo'n halve bal staan.

Hoe dat bij paarden gaat?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:07

Avalanche schreef:
herr_balou schreef:

Dat is het idee idd :j

En uiteraard is dat aanleren enkel met beloning gedaan. Wel een uitdaging want die gast spuugt regelmatig de voerbeloning uit. Kun je denken: "doe dan een andere beloning" maar die worden nog minder geapprecieerd... en minder eten geven is ook geen optie want veel mensen vinden het al een scharminkel.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:07

Leuke discussie is er nog opgeborreld door mijn steigervraag! Mijn conclusie is toch dat ik mijn merrie het steigeren niet ga aanleren, puur omdat ik denk dat door haar karakter dit niet goed uitpakt.
Maar ik hoop echt dat Avalanche het hier laat weten als ze Madammeke het uiteindelijk wel aan gaat leren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 17:15

DuoPenotti schreef:
Proprioceptie
ik ken het vanuit mijn NAH
want dan klopt het ook allemaal niet meer helemaal.

Ik heb in de revalidatie daar ook training in gehad, maar omdat mijn hersenletsel laat is ontdekt kreeg ik dat niet meer goed.
Bij mensen gaat het om trainingen op 1 been en ondertussen wat anders doen, op op zo'n halve bal staan.

Hoe dat bij paarden gaat?

Ik heb nu een plan van aanpak, waarbij ze op allerlei verschillende ondergronden moet lopen, over balkjes stappen, en basically een heleboel uitdagingen met lopen, zodat het hoofd weer snapt hoe ze dat been neerzet :)

Hier is de kans heel groot dat het goed komt. Sowieso omdat paarden dieren zijn die veel meer op hun voeten staan dan mensen, en dus is er veel meer stimulans, ten tweede zijn we er heel vlug bij. Ik ben heel blij dat ik door ben blijven zoeken, want dit blijkt veel vaker bij paarden voor te komen en kan de aanleiding zijn voor nieuwe blessures.

herr_balou schreef:
En uiteraard is dat aanleren enkel met beloning gedaan. Wel een uitdaging want die gast spuugt regelmatig de voerbeloning uit. Kun je denken: "doe dan een andere beloning" maar die worden nog minder geapprecieerd... en minder eten geven is ook geen optie want veel mensen vinden het al een scharminkel.

Op zich is dat dan weer makkelijker met paarden, paarden hebben echt áltijd trek, en voerbeloning is dus ook een supersterke motivatie :D Daarom werkt clicker training met paarden ook zo goed :j

steefvicky schreef:
Leuke discussie is er nog opgeborreld door mijn steigervraag! Mijn conclusie is toch dat ik mijn merrie het steigeren niet ga aanleren, puur omdat ik denk dat door haar karakter dit niet goed uitpakt.
Maar ik hoop echt dat Avalanche het hier laat weten als ze Madammeke het uiteindelijk wel aan gaat leren.

Hahaha, welkom in dit topic, waar elke vraag een nieuwe discussie uitlokt :D

Deels is dat ook echt wel het idee waarom ik hier een volgtopic van wilde maken. Educatie vind ik heel belangrijk, en ik wilde laten zien dat het echt mogelijk is om paarden die staatsgevaarlijk zijn, weer lief en leuk en werkwillig te maken :)

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:50

herr_balou schreef:

Het lijkt of je over mijn hond hebt.
Hoog en laag op commando.
Maar blaffen als een grote bewaakt de hele buurt ongeveer.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:21

Komt ook omdat blaffen bij de deurbel/postbus etc nogal zelfbelonend is: hond blaft > postbode gooit de post door de deur (of overhandigd een pakket) en vertrekt > hond is bevestigd dat het blaffen helpt in het wegjagen vd 'indringer'.

Ik heb er 1 die ook zo reactief is op de deurbel, brievenbus etc en die fokt zich zo op dat als ik het niet afkap, ze zich overal over gaat opnaaien en uiteindelijk letterlijk gaat tetteren op elke schaduw en elk geluidje etc. :roll:
Afkappen, zoveel mogelijk voorkomen dat ze hoog in opwinding raakt en zoveel mogelijk vanuit rust werken, zorgen dat ze zowel fysiek als mentaal genoeg werk heeft maar niet teveel of te weinig want dat levert weer een piek in tetteren etc op.
Zeer fijne balans iig bij de mijne en we zijn inmiddels al aardig ver maar hebben nog veel werk te verrichten. :)