Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:46

Dilan93 schreef:
Oww ja Zaandam is ook duur idd. Wij zitten in Oostvoorne, omgeving Rotterdam :=

Maar ik ben best bereid om naar bijvoorbeeld Drenthe te verhuizen. Vind het daar ook heel mooi :)
Veluwe is natuurlijk ook prachtig, maar die omgeving zal ook wel peperduur zijn :wow:

Niet te doen in die omgeving _O- Kom ik ook vandaan, Spijkenisse dan.. maar reed altijd op Manege Tinte. Om die reden zijn wij ook verhuisd naar Noord-Brabant, en nu ook paarden aan huis. Had ook wel naar Drenthe gewild: nog meer waar voor je geld +:)+ Maar konden wij voor werk niet, werken beide nog steeds in R'dam..

Is nu inderdaad vrij weinig vraag naar jonge onbeleerde paarden.. voor mij positief, want die koop ik juist. Maar ik moet ze dan wel echt beleren voordat ik ze weer door kan verkopen. Gelukkig kan ik daar altijd ruim de tijd voor nemen, meestal staan ze een jaar bij mij := En met de verkoop ben ik ook heel duidelijk in wat hij al kan en dat het (vaak) uiteraard nog niet 100% bevestigd is, dus daar moeten ze wel rekening mee houden met rijden thuis. En inderdaad, tot nu toe ook bijna alle (superbrave) hengsten mogen castreren... :(:)

Gefeliciteerd GJ! Superleuk!! :D :):)

Die geit op Malik _O- _O-

Welkom Froukje :D Superleuke merrie :+: Mijn eerste verzorgpaard was ook een Gelderse merrie, járenlang veel plezier van gehad, echt heel fijn paard <3

Haha ahh Vientje, zo moet je je echt niet voelen!! Echt superlief inderdaad dat ze komt helpen, geeft ook al een beetje aan wat ze ervan vindt, anders zou ze dat niet doen :+:

Wij hebben Dije gisteren voor het eerst een singeltje om gedaan en zijn zo langzaam aan begonnen met galop aan de longe vragen! :D Ik geef voor het aanspringen een kusgeluidje, is zo handig met inrijden straks als ze dat snappen :D En hij doet het echt super! Gaat niet als een debiel rennen, doet gewoon een net rustig galopje en ook op het singeltje reageerde ie helemaal niet! :D +:)+ Aan het eind van de sessie nog een join-up geprobeerd, zoals elke keer, en dit was de eerste keer dat ie (weliswaar aarzelend..) helemaal naar mijn vriend toegelopen kwam!! <3 Hij was zo blij hahaha :D

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:50

Fijn dat het zo goed ging :D
Manege Tinte heb ik ook een tijdje gereden, toen de manege in Oostvoorne stopte. Lievelingspaard ging naar Tinte, dus ging ik mee

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:51

Ohh welk paard was dat?! :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:58

xXutopiaXx schreef:
Ohh welk paard was dat?! :D

Mistral, vrij oud, bruin paard. Heb ik zo lang op kunnen rijden. Maar was wel al een eind op helaas.

Later waren mijn favorieten Pocahontas, Kapri en Sirocco :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:00

Oh wat grappig, ken ze allemaal :D Sirocco heb ik veel mee gesprongen :j Is al wel een flinke tijd geleden dan!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:11

xXutopiaXx schreef:
Oh wat grappig, ken ze allemaal :D Sirocco heb ik veel mee gesprongen :j Is al wel een flinke tijd geleden dan!

Ja zeker een tijd geleden. Heb tot 2005 in Zuid Holland gewoond. En ben pas in februari weer hier in de omgeving komen wonen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:28

Leuk om die namen weer 's voorbij te horen komen. 2005 was ik 15 :') Maar rijd daar al sinds m'n 6e en ben pas een paar jaar geleden gestopt daar en nu dus ook weg verhuisd!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:48

Goed bezig Dije!

Dilan als een paard gevoelig is kunnen ze snel schrikken maar dat betekent niet perse dat ze slechte dingen hebben meegemaakt.
Vaak als dingen te snel gaan dan blijven ze angstig omdat ze worden overvallen en geen tijd krijgen om het te verwerken en te leren ontspannen.
Malik schrok ook van dat soort dingen en ben ook heel lang bezig geweest met touwtjes bij zijn benen en achterkant.
Van hem weet ik zeker dat hij niks rottigs heeft meegemaakt.
Maar ik zorg wel dat hij eerst helemaal niet meer schrikt en comfortabel is voordat ik een stap verder ga.
Hij vindt het bijvoorbeeld helemaal niet eng als ik over hem heen hang maar als hij wel schrikt van losse dingetjes aan de singel los ik dat eerst op, anders schrikt hij later van zoiets onnozels als ik erop zit en dat wil ik liever voorkomen, ik ben te oud voor die grappen. :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:55

MirandaFuego schreef:
Goed bezig Dije!

Dilan als een paard gevoelig is kunnen ze snel schrikken maar dat betekent niet perse dat ze slechte dingen hebben meegemaakt.
Vaak als dingen te snel gaan dan blijven ze angstig omdat ze worden overvallen en geen tijd krijgen om het te verwerken en te leren ontspannen.
Malik schrok ook van dat soort dingen en ben ook heel lang bezig geweest met touwtjes bij zijn benen en achterkant.
Van hem weet ik zeker dat hij niks rottigs heeft meegemaakt.
Maar ik zorg wel dat hij eerst helemaal niet meer schrikt en comfortabel is voordat ik een stap verder ga.
Hij vindt het bijvoorbeeld helemaal niet eng als ik over hem heen hang maar als hij wel schrikt van losse dingetjes aan de singel los ik dat eerst op, anders schrikt hij later van zoiets onnozels als ik erop zit en dat wil ik liever voorkomen, ik ben te oud voor die grappen. :P

Is ook wel fijn als je dat eerst op kunt lossen idd.
Ik zoek zelf liever ook geen risico op (oke, omgang met paarden heeft altijd ergens een risico, maar ik beperk dat liever zoveel mogelijk).

We proberen Mattvey nu ook zoveel mogelijk over zijn schrikreacties heen te helpen. Zodra de maatregelen voor corona voorbij zijn, wil ik ook eens iemand langs laten komen die traint middels clickertraining en positieve bekrachtiging. Eens zien of zij ons verder kan helpen met de training zonder dat het paard onder druk gezet wordt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:57

MirandaFuego schreef:
Goed bezig Dije!

:D :D

Hoe spreek je Mattvey trouwens uit Dilan?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:00

xXutopiaXx schreef:
MirandaFuego schreef:
Goed bezig Dije!

:D :D

Hoe spreek je Mattvey trouwens uit Dilan?

Wij spreken het uit als Metvie :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:05

Oké, ik had er Metveej in m'n hoofd van gemaakt haha :P

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:13

Hahaha, ik las het als Metfjoew..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:19

Serenity350 schreef:
Hahaha, ik las het als Metfjoew..

Zo spreken best veel mensen het uit :))

Misschien spreken wij het ook verkeerd uit hoor. Geen idee hoe de fokker het uitsprak.
Wil, zodra we weer buiten mogen komen, eens naar de fokker gaan om Mattvey zijn vader te bewonderen. Als ik het fout uitspreek, dan hoor ik het daar wel :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:40

Vanwege mijn vorige paard heb ik wel ontzettend veel geleerd over probleemgedrag. :')
Het is idd wel fijn als je een beetje begeleiding kan krijgen, is prettig als je feedback krijgt en zeker weet dat je goed bezig bent. :j

Malik is ook een naam die we verkeerd uitspreken. :D
Ik zeg Maliek (net zoals habib) maar officieel spreek je het uit soort van mellik.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:56

MirandaFuego schreef:
Vanwege mijn vorige paard heb ik wel ontzettend veel geleerd over probleemgedrag. :')
Het is idd wel fijn als je een beetje begeleiding kan krijgen, is prettig als je feedback krijgt en zeker weet dat je goed bezig bent. :j

Ik zeg Maliek (net zoals habib) maar officieel spreek je het uit soort van mellik.

Oh in mijn hoofd was het ook Maliek :')

Net weer met Mattvey bezig geweest. Maakte me even zorgen of ie ziek was := Hij was ineens heel veel minder schrikkerig dan de afgelopen dagen. Maar toen ik eenmaal met hem aan de slag ging, was ie alert en actief, dus zit wel goed geloof ik. :) Misschien eindelijk een stapje vooruit :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:03

MirandaFuego schreef:

Grappig zeg, ik lees dus altijd Maalik.. :')

@Dilan: Klinkt goed hoor, klinkt vooral alsof jullie samen kleine stapjes aan het zetten zijn. ;) :j

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:19

Wat is Dije goed bezig, fijn! +:)+

Oh jee, dan heb ik zowel Malik als Mattvey steeds verkeerd gedacht qua uitspraak := Vanaf nu niet meer!

Wij hebben een enerverende avond gehad, maar wel fijn en leerzaam! Pinda heeft duidelijk de lente in de bol...bij het uit de wei halen stond ze ineens recht overeind tegenover me en daarna rodeo'end rond me te springen aan het touwtje :wow: De idioot! Dat heeft ze vorig voorjaar ook wel eens geflikt, toen heeft ze kennis gemaakt met het fenomeen longeerzweep want dit soort grappen kan ik écht niet waarderen (bij ons op stal helpen nogal eens jonge kinderen met binnen zetten, dus zoiets is echt levensgevaarlijk dan). Gelukkig was dit keer een iets subtielere aanpak afdoende, maar ik denk wel dat oa MirandaFuego een paar dorpen verderop me nog in het Limburgs heeft horen vloeken en tieren op Pinda :+ De toon van de avond was gezet :')

Maar met het werk zijn we heel fijn geholpen, het is echt een kwestie van zelf brutaler en kordater gaan rijden. Ik heb me onbewust door Pinda's lentekriebels (die ik best spannend vind :o ) onder het zadel buiten spel laten zetten de laatste weken en ben véél te afwachtend gaan rijden waardoor zij natuurlijk blij haar eigen feestje gaat vieren. Zodra ik gewoon duidelijk ben is de muppet meteen weer haar brave meewerkende zelf...dus het ligt aan mij. Het besef is er, het bewijs dat het kan en werkt ook (vandaag was echt een sublieme omstandigheid om dat te oefenen zeg maar :D ), nu nog het gaan doen/durven als ik alleen ben :Y) We blijven voorlopig iig wekelijks lessen bij vaste instructrice thuis, en gaan daarnaast eens in de 2-3 weken naar beleeradres voor les (ze zitten gelukkig wel op 1 lijn, de een is wat strikter dan de ander maar in basis sluit het op elkaar aan). Intensiteit van begeleiding gaat dus wat omhoog nog, want dan maar hoogstens 1-2x per week zelf zonder les rijden voorlopig :) Niet zozeer voor Pinda, maar om mijn mutserigheid eruit te gaan fietsen :+ Ik ben blij, zie het weer wat meer zitten en de zenuwen waren gelukkig niet nodig :)
Laatst bijgewerkt door Vientje op 17-04-20 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 22:22

Oooh was jij dat wat ik hoorde :') zou het echt de lente zijn? :=

Ik ging vandaag met beide paarden eens testen hoe ze reden met neckrope. Conclusie: 1 ging niet vooruit en 1 had geen stuur meer _O-
Dexter heeft nog geen 7 passen gezet, nee is nee. :roll:
Duke die liep wel maar die slingerde alle kanten op. Dus maar gestopt :+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:29

Hahaha :D Nou dapper hoor, dat durf ik voorlopig echt nog niet met Pinda! En Miep vindt bitloos al niks, dus helemaal zonder hoofdstel zal ze vrees ik al helemaal niet waarderen :+

De timing is wel verdacht gelijk met het moment dat ze vorig voorjaar ineens stevig praatjes kreeg dus ik ga er maar vanuit :D Het is geen gemeenheid ofzo en ook absoluut niet gericht op jou (zowel aan de hand als onder het zadel niet), ze is gewoon vrolijk en energiek en vergeet in al haar enthousiaste onbenulligheid dan dat mensen ook nog graag iets te vertellen willen hebben. Maar ja, heel blij dat ze zo lekker in haar velletje zit hoor alleen het moet allemaal wel veilig blijven dus dat blije ei spelen doet ze maar mooi als ze zonder mensen in de wei staat :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:40

Granoek schreef:
Oooh was jij dat wat ik hoorde :') zou het echt de lente zijn? :=

:')
Hoe scheld je in het Limburgs?! :')

Wel lekker bezig die Pinda!! :oo Fijn dat ze je zo heeft kunnen helpen, en ook wel fijn dat de begeleiding omhoog gaat. Als dat helpt met jou zelfverzekerdheid, lekker doen :D +:)+ Anders neemt ze duidelijk een loopje met je..

Haha, grappig die namen uitspreken :P Gelukkig heb ik namen met weinig fantasie... Tamme, Dije, Splash, Wilgje, Kevin, Kaatje en Jay _O- Al heb ik wel even moeten wennen aan Dije, maar klinkt nu heel normaal :')

Dapper inderdaad, met neckrope! Dat zou ik echt niet durven! :oo Hmmm misschien met m'n westernpaard, omdat ie ook op 'whoah' heel goed reageert _O- Maar bij de anderen zal ik geen rem meer hebben :') Met Tamme ooit met een bitloos hoofdstel gereden, die deed gewoon waar ie zelf zin in had :') Dus dat durf ik ook niet meer hahaha

Wij vanavond Dije voor de tweede keer met anti-mijt-oliebol gewassen. En weer zo braaf! Heb hem al niet meer zien jeuken, maar nu zouden de eitjes uit moeten komen ofzo.. dus moet je nog een tweede keer wassen, doen we dat :D +:)+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die kop _O- Dit vind ie er zelf van :')

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:44

Haha Vientje was jij dat! _O-
Soms moeten de regels weer even uitgelegd. ~~}>
Super dat het goed ging met rijden, weer wat handvatten om mee aan de slag te gaan!

Granoek bezig met onbestuurbare paarden. _O-

Mattvey rustig, fijn, ik denk dat ook altijd dat ze ziek zijn als ze opeens heel braaf zijn. :=
Maar vaak is er gewoon een kwartje gevallen. :j

Wel braaf hoor die Dije! :D

Vanavond via YouTube de geboorte van het veulen van Jet gezien, was zo mooi! <3

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:58

Even ego post.... lees en reageer morgen wat uitgebreider maar...

Vanavond les gehad en voor het eerst in maanden afgestapt met n mega fijn gevoel :)

En als je dan deze foto op je telefoon ziet kan ik niet anders dan met een heel gelukkig gevoel mn bed induiken <3
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 23:12

Ziet er een super fijne foto uit ook CL!

Ja ik had wel een halster met 2 touwtjes om gedaan voor de zekerheid hoor := en het is dat Duke 100% goed reageert op HO anders deed ik het niet. En Dexter reageert dus voor 0% op GO dus dat die met me ging lopen zat er ook niet echt in _O-
Heb nog wel een grappige screenshot uit het filmpje, van het opstappen haha

Afbeelding

Bij Dexter geraakte ik dus niet vooruit en ben ik maar gaan slapen
Afbeelding

Misschien maak ik er nog wel een filmpje van met de leuke stukjes haha

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:58

Vientje, fijn dat je nu weet wat er aan de hand is :j gaat met begeleiding helemaal goed komen.

Granouk, met neckrope moet je ook maar durven hoor :) zou dat zelfs op mijn brave Titane niet proberen. Ben al blij dat ie van de week wat grondwerkoefeningen oppakte. Normaal loopt ie dwars door kleine signalen heen :o
Leuke foto's :D

Utopia, aaah arm paard, zomaar gewassen :+

Miranda, oooh is het veulen geboren? Zag op wel dat ze met smart zaten te wachten. :D Ga zo ff kijken

CL, oh wauw wat een mooi paard zeg! Doet me denken aan de Paint dekhengst die op mijn vroegere stageplek en stal stond :)