Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:52

Mooie snor puppy.

Ik roep overigens altijd als waarschuwing vooraf een eh Jorie of eh Alex, al hoef ik Alex maar aan te kijken en dan weet ie ook al genoeg. Jorie gaat automatisch voor mij uit de ruimte, ik heb het hem niet eens hoeven leren. Zolang Alex mij als leider ziet, zal Jorie dat gewoon als een vaststaand feit zien. Hij kwam eerder nooit uit zichzelf naar mij toe ook, nu begint hij wat minder schuw te worden en wat nieuwsgieriger naar de wereld om hem heen.

Dit is hoe Jorie mij aankijkt:
Afbeelding

Welkom Jibbel. Friezen zijn mooi, als ik ooit op iets groots voor de wagen overstap dan wil ik een stel Friese billen, al zal ik nooit op ze kunnen rijden. Iets met mijn heup waardoor ik het hoge opgooien niet kan hebben voor langer dan een halfuur en het feit dat Friezen niet goed galopperen en ik zelf bang ben voor de galop. Ik leid ze liever op voor de kar dan onder het zadel.

Jibbel

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:59

Dat is balen Fenna, maar voor de kar zijn ze ook leuk! Zou ik met mijn kleine dame wellicht ook nog weleens willen.
Nou moet ik zeggen dat niet alle friezen hetzelfde zijn en van de friezen die ik gehad heb er 1 moeilijk te zitten was en de rest schommelstoelen incl. comfortabele galop.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:00

Welkom Jibbel!
Wat een mooierd heb je! Dat zal wel wat leuks worden straks! :D

Fenna
Hoe kan ie nog ooit wat zien met al dat haar? :')

Hier zou ik eerder iets van een shire of trekpaard voor de kar willen hebben.
Zou alleen niet weten of ik daar ooit op zou kunnen rijden. Is al de vraag of Elano straks zal lukken.

Rijden is tot nu toe het probleem niet.. Opstappen lukt nog aardig, ook niet altijd. Maar afstappen.. Man dat lukt letterlijk met pijn en moeite.
Toen ik laatst zonder zadel af ging stappen op de 'normale' manier, deed het al pijn en koste het echt moeite. -O-

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:29

Ik heb dan ook alleen op een manegefries gezeten en die was sloom, totdat ze in galop mocht. Dan ging ze gewoon keihard draven ipv galop. De keiharde draf kan ik zeg maar niet meer uitzitten, maar je moet die galop dan eigenlijk eerst trainen vanaf de grond.

Jorie ziet alles nog, zijn haar hangt voornamelijk over zijn neus en niet voor zijn ogen. Maar hij is wel een echte shetlander wat dat betreft :')

Puppy, het afstappen heb ik ook een hekel aan, ik ga dan standaard door mijn linkervoet heen en dan ben ik kreupel.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:34

@fen
Nou, ik kan die hele draai/zwiep niet meer maken met mijn heup.. Klikt vast, doet enorm pijn. Door mijn enkel gaan doet nog minder pijn. :=
Kan nu alleen nog mijn been over de hals zwiepen, dan doet het geen pijn en enige manier om het soepel te doen.. Meest veilige manier? Nee. _O-

Maar, Elano ben ik Naomi-proof aan het maken. Kan straks met ladder op stappen (vooral handig voor mijn zus, die kan dus niet opstappen :')) en ik kan straks op alle idiote manieren afstappen. :D

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:09

Wat een knappe Fries heb je Jibbel! De friezen nemen langzaam dit topic over :+

Ik vind Jorie zo schattig <3

@puppy: Misschien kun je leren om Elano te laten liggen met op/afstappen, hoe cool zou dat zijn :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:12

Annikoe schreef:
Wat een knappe Fries heb je Jibbel! De friezen nemen langzaam dit topic over :+

Ik vind Jorie zo schattig <3

@puppy: Misschien kun je leren om Elano te laten liggen met op/afstappen, hoe cool zou dat zijn :D

En er vervolgens van afvallen wanneer hij een poging doet tot opstaan. Ik zie het al voor me.. Vooral met filmen: 'Nou, dat was te proberen'.. :')

Of dan staat ie helemaal niet op. _O-

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:14

Ik rijd zelf ook een Friesje (manegepaard) die toch wel aardig kan galopperen.. als die zin heeft... :D
Maar we rijden toch meestal wel in het bos.

Vandaag wat training met Fflur gedaan.

Afbeelding

Eindelijk doet ze het ook bij de andere kant *\o/*
Afbeelding
Ik ben helemaal trots :D Dit doen we helemaal zonder halster, touw en zweep :D

Dit wil ik in de toekomst ook lopend kunnen (spanish walk??)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:21

Supercool! Hoe heb je haar dat geleerd? :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:33

Fflur leert heel snel gelukkig!
Eerst voetjes optillen, gewoon in de "hoefkrab-stand", door middel van te tikken in de kootholte (beetje hulp met het zweepje). Dat toen op voet commando gezet. Uiteindelijk ging ze per ongeluk uitslaan, dus heb ik dat ook maar meteen bevestigd dmv mijn been te strekken.

Dus gewoon per ongeluk := Alleen normaal optillen wilde ik op commando hebben, zodat het hoeven krabben makkelijker ging.
Maar ze kent ook de spagaat, ook per ongeluk geleerd :+ Die mag ze van mij niet doen, door haar jonge leeftijd. Helaas doet ze dit wel gewoon als ze iets niet snapt... dan gaat ze wijd staan, voetje strekken en flemen :') Alle trucjes die ze kent komen er dan uit

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:53

Leuke foto's weer allemaal!

Even een vraag aan jullie; hebben jullie de veulens gekeurd bij aankoop?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:59

DNIEKJ schreef:
Leuke foto's weer allemaal!

Even een vraag aan jullie; hebben jullie de veulens gekeurd bij aankoop?

Nee :)
Beestje kent ook niks, en t heeft ook niet veel nut

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:33

Nee ik ook niet.
Vind dat bij zo'n jong dier geen noodzaak.
Daarnaast komen de mijne van een vertrouwd adres.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:35

En een hele betrouwbare fokker Renske :j

Hier dus ook niet gekeurd.

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:55

Nee klopt. Ik heb de mijne ook niet gekeurd.
Zijn jullie dit wel van plan? Meestal wordt dit tussen de 2 en 3 jaar wel gedaan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:56

Ik heb Veronia zelf gefokt, dus geen keuring gedaan.

Het gaat trouwens uitstekend met mijn monstertje. Ze vermaakt zich goed met het winterse weer. Ik merk wel dat ze wat feller is nu, maar ze komen ook iets minder lang buiten omdat het toch wel behoorlijk glad is op de wei (gisteren heeft ze nog een mooie sliding gemaakt daar). Ik vind het dus wel prima dat de dooi straks komt, dan kunnen ze weer veilig de hele dag buiten rond banjeren. Ze had afgelopen week ook haar eerste topic als officiële twenter: [ITP] Twenter Veronia heeft winterpret!

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:57

Ik ga wel dit jaar naar de stamboek keuring. Zolang er niks aan de hand is word ze niet klinisch gekeurd. Misschien ooit wel röntgen voor t PROK predicaat

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:03

Puzzle zal denk ik niet gekeurd worden.
Olivia misschien, daar wil ik wel mee naar de keuring. :j

Mochten ze ooit verkocht worden laat ik ze zelf röntgen keuren.
Wat ik verkoop moet wel goed zijn.
Maar dat is niet planning. :+

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:44

De mijne is ook niet gekeurd :)
Toen in voor het eerst naar jack ging kijken had ik een kennis van mij meegenomen die osteopaat is, dus zij had even gekeken naar zijn bewegingen en stand vd benen etc.

Misschien dat ik hem klinisch laat keuren als hij volgroeid is, maar dat weet ik nog niet.

Prachtige foto murosch! Al een hele dame zo :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:54

Mijne is ook van een voor mij betrouwbaar adres. Ik ga ook niet met hem naar de hengstenkeuring, want zijn moederstam is niet goed genoeg.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 02:16

DNIEKJ schreef:
Nee klopt. Ik heb de mijne ook niet gekeurd.
Zijn jullie dit wel van plan? Meestal wordt dit tussen de 2 en 3 jaar wel gedaan.

Nayeli is zelfgefokt, dus ook niet gekeurd ;)

Kan me wel voorstellen dat als je een veulen koopt, de dierenarts eventueel naar het hart en de longen kan luisteren, been- en hoefstand controleert en kijkt of het veulen niets onder de leden heeft.
Meer kunnen ze eigenlijk ook niet doen denk ik.

Ik ben wel van plan Nayeli met 3,5 jaar, voordat ze ingereden wordt, röntgenologisch te laten "keuren". Dit voor mezelf uit voorzorg en om te kijken of de groeischijven al dicht zijn die dicht moeten zijn :j

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 07:25

Ik laat Dex ook keuren.
Waarschijnlijk eind dit jaar of begin volgend jaar.
Idd om te kijken of er dingen zijn waar hij last van zou kunnen krijgen bij het rijden.

Maar bij aankoop niet gekeurd nee.
Bij een veulen is het toch altijd een gok.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:02

Fennadev schreef:
Mijne is ook van een voor mij betrouwbaar adres. Ik ga ook niet met hem naar de hengstenkeuring, want zijn moederstam is niet goed genoeg.

Aaah maar hij krijgt van mij wel een lintje hoor! :(:) <3

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:06

Ilayla:
Zimba vind apart staan niet zo erg, ze staan nog steeds in weilanden meteen naast elkaar.
Hij loopt al een stuk beter, vooral nu de grond weer wat zachter wordt.

Of ik Zimba laat keuren weet ik nog niet, maar waarschijnlijk wel voordat ik begin met zadelmak maken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:08

Van mij krijgt Jorie zeker geen lintje. Hij was vandaag weer erg stout.
Hij was klaar met eten en ging over zijn voerbak heenstaan, om precies middenin de voerbak te plassen. Daar was ik niet zo blij mee, maar ik snap dat t minder spettert dan de harde bevroren grond. Wel geniaal bedacht van hem eigenlijk :')
Verder laat ik hem ook niet röntgenologisch keuren, dat heeft voor een kleintje zoals Jorie toch niet zoveel meerwaarde, want het wordt nooit een rijpaard. Wel een menpony, maar ik ga hem rustig aan eens oppakken als ie 3 jaar is.