Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:12

Helaas trapt hij daar niet (meer) in.... Heb dat ook geprobeerd- bit zelfs al in de appelstroop gehangen maar het enige wat me dat opleverde wat een enorme smeerboel :(

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:15

pol013 schreef:
Ik heb het in fases opgeknipt. Eerst al flink belonen als hij zijn hoofd stil wilde houden. Dan flink belonen als ik het hoofd vast mag houden met hoofdstek in mijn hand en zo steeds verder.

Nu je dit zo zegt verwacht ik misschien wel gewoon te veel in één keer.... Opzich houdt hij zijn hoofd wel stil maar bit in de buurt van zijn mond is meteen hoofd omhoog en vol in de achteruit.

moniek21

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:23

Hudson had een vrije dag vandaag :D
Maar we zijn hem natuurlijk wel even een knuffel wezen brengen :+:
Lekker op het fietsie want het is dichtbij.

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:32

switt schreef:
pol013 schreef:
Ik heb het in fases opgeknipt. Eerst al flink belonen als hij zijn hoofd stil wilde houden. Dan flink belonen als ik het hoofd vast mag houden met hoofdstek in mijn hand en zo steeds verder.

Nu je dit zo zegt verwacht ik misschien wel gewoon te veel in één keer.... Opzich houdt hij zijn hoofd wel stil maar bit in de buurt van zijn mond is meteen hoofd omhoog en vol in de achteruit.

Alse het in stukjes doet heb je wel altijd iets om op terug te vallen als het niet allemaal in 1 keer lukt

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:33

Wat een heerlijke foto Moniek

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:27

@Leonie: leuk om te zien dat een paard al in zo'n kort tijdsbestek zoveel kan veranderen. Stoer paard geworden al.
@Moniek: leuke foto zo met zn 3tjes.

@FjordHorse: ik wil niet banketstaaf doen, maar je noemt nu allemaal problemen bij het doorrijden die niks met doorrijden te maken hebben en eenvoudig te vermijden zijn of waar je rekening mee kunt houden, zoals "last van hun rug", "blokkades", "last van de tanden", "te snel gaan", "geen klik hebben".

Zorg voor goed passend hanarchement (een jong paard hoort geen last van zn rug te krijgen); tandarts op zijn tijd en zorg ervoor dat je niet overvraagt.

Bij de een is zadelmak maken "een eitje" bij de ander echt wel een flinke opgave en is het doorrijden weer makkelijker. Niets van te zeggen van tevoren.

@Switt:misschien heb ik erover heen gelezen. maar is de jouwe al naar de tandarts geweest?
Ik heb de mijne laten nakijken voordat ik er uberhaupt een bit in hing en een paar wolfstandjes op voorhand laten trekken. Nu met wisselen merk ik wel dat ie minder makkelijk zijn mond open doet, maar hij laat het wel gewoon toe.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:11

Ondanks alle indrukken liep mijn puppy toch zeker niet slecht in een vreemde bak
Afbeelding

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:21

Wat een mooi paard hierboven, ziet er goed uit! Ben eigenlijk wel benieuwd naar het filmpje, heb je die toevallig online? Durf mijne bijna niet meer te laten zien na al die knapperds hier! :x

Babootje schreef:
@Switt:misschien heb ik erover heen gelezen. maar is de jouwe al naar de tandarts geweest?
Ik heb de mijne laten nakijken voordat ik er uberhaupt een bit in hing en een paar wolfstandjes op voorhand laten trekken. Nu met wisselen merk ik wel dat ie minder makkelijk zijn mond open doet, maar hij laat het wel gewoon toe.

De tandarts komt volgende week. Zodra hij het bit in heeft is er geen enkel probleem meer, verwacht dus geen hele gekke dingen maar wil er toch even naar gekeken hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:24

switt, filmpje staat nog niet online.
zal eens kijken of dat lukt.
Dit plaatje is ook maar onderdeel van een geheel hoor. Hij is links en rechts nog wel even onrustig in zo'n nieuwe omgeving.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:50

pol013 schreef:
switt, filmpje staat nog niet online.
zal eens kijken of dat lukt.
Dit plaatje is ook maar onderdeel van een geheel hoor. Hij is links en rechts nog wel even onrustig in zo'n nieuwe omgeving.

Daar is het ook een jong paard voor toch :) Ik heb ook een paar foto's waar het heel wat op lijkt, in het echt helaas heel wat minder :Y)

Voor het idee een filmpje van de mijne. Hij is nu vanaf augustus 2x per week onder het zadel.
https://www.youtube.com/watch?v=xMkCXFJeLHY

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:58

Ziet er toch hartstikke goed uit switt. Vind het knap hoe je hem zo rond stuurt in een bak zonder omheining.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:04

https://youtu.be/tOZFEaFoSAg
Bij mij is er nog meer choas hoor switt. Maar als dit het ergste is wat hij doet als er vanalles om hem heen gebeurt in een nieuwe omgeving krijgt hij van mij echt een lintje.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:12

Dat is toch ook heel braaf Pol! De rem lijkt er nog een beetje op te staan maar voor in een nieuwe omgeving heb je denk ik inderdaad niets te klagen. Ik vind het in elk geval geen choas ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:28

Die rem is gezichtsbedrog vooral door het inkrimpen in de breedte van het filmpje. Zo kort is hij namelijk ook niet. (en ik niet zo slank :+ )

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:14

Sorry dames, effe minder aanwezig, druk thuis met de verbouwing!
Effe snel alles doorgelezen, leuk dat de jonkies het allemaal goed doen!
Mooie foto's zien voorbij komen ook!
Charica: ik zou ook effe wat strenger zijn en hem eens een goed oplawaai verkopen, borstel of zweepje mee de stal in en hem eens goed op de plek zetten :o
Yentl: wat sneu dat je Hinde moet verkopen, jullie waren een mooi setje!

Effe update van mijn kant uit:

Rico is thuis!!! :D
Hij zag er heel goed uit! De man zei dat hij genoeg karakter en bloed had, maar wel eerlijk en braaf. Wel was hij wat (veel) kijkerig en wat moeilijk in de mond, maar dat kwam wel goed zei hij! Hij moest het eerst allemaal effe gezien hebben en dan was het wel goed.
Hij kende ook al een beetje een "wissel" en kon over een balkje galopperen (zeg maar springen :D)
Maakt naar een schijnt een goede sprong, veel vermogen en erg voorzichtig, dus ik ben benieuwd!!

Heb er gisteren ook zelf opgezeten daar :) en wat een fijn dier is het! Al vrij veel paard onder je en mooie maat en lengte in het lijf! Hij is nog niet echt goed aan het been, dus ik moet hem even met dressuurzweepje rijden en dan loopt hij goed! Hij mocht zich nog iets meer loslaten in het lijf, maar dat komt wel zeker! Ook van tevoren even een paar toeren longeren was nodig zodat hij effe alles eruit kon gooien (had ie wel nodig) en dan erop zei de man.
Ook heeft hij een superfijne galop, zit als een huis :j heel veel evenwicht al :j
Kortom ik ben er superblij mee!
Ook de kennismaking met mijn z7j ging goed, ze vonden elkaar wel oke :j de oudere is de baas en Rico vond dat oke! Ook in de stal naast mekaar gaat het goed, geen drama!

Dinsdag ga ik er thuis voor het eerst op, hopelijk dan niet teveel spanning! (bij ons allebei)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:29

Top! Leuk Charisma. Dat is ook snel gegaan dan.
Leuke paarden ook Pol0 en Switt. Ziet er toch al goed uit zo.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:47

Babootje: ja, eigenlijk wel, hij heeft er 5 weken gestaan en is nu 3 weken zadelmak :j en echt met rust en vertrouwen gedaan!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:15

Hier gaat t goed!
Samen met de springruiter heeft Daminka van het weekend dr eerste wedstrijdje gereden, helaas reed de ruiter fout, weigering en een balkje dus 16 strafpunten. Maar het gaat toch om de ervaring.
Op de dubbel zie je dr ook enorm slingeren, maar ze redde zich goed :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:18

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:30

Wat een fijne verhalen hier allemaal!

Ik sta nog steeds even op de grond. Antibiotica slaat wel aan, maar de koker is nog steeds niet terug naar zijn normale omvang. Wel een heel eind geslonken en niet meer pijnlijk gelukkig.
Morgen opnieuw overleggen met de dierenarts, denk dat ik voor ik de ab kuur ga verlengen eerst een echo wil laten maken om te checken of hij geen zaadstrengontsteking heeft.

Gister wel lekker 5 km met Elmo door het bos gewandeld, even wat leuks doen tussen al die antibioticaprikken door.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:33

@Iloveslimpie: Ziet er goed uit! Wat is ze al wit! Hoe is ze gefokt? Knap hoor dat springen, zie ik die van mij nog niet doen (en mezelf ook niet, haha).

@Babootje: Leuk filmpje! Ziet eruit als een fijn dier :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:15

@Switt, cardento x Mr blue uit de minka merrie lijn dus grote kans op wit...

Het valt overigens nog mee, haar zus(ET) Dominka(Zurich x Mr Blue) was al veel witter, deze foto is afgelopen december vlak voordat ze naar Japan verkocht werd
Afbeelding

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:57

Babootje schreef:
@FjordHorse: ik wil niet banketstaaf doen, maar je noemt nu allemaal problemen bij het doorrijden die niks met doorrijden te maken hebben en eenvoudig te vermijden zijn of waar je rekening mee kunt houden, zoals "last van hun rug", "blokkades", "last van de tanden", "te snel gaan", "geen klik hebben".

Zorg voor goed passend hanarchement (een jong paard hoort geen last van zn rug te krijgen); tandarts op zijn tijd en zorg ervoor dat je niet overvraagt.

Daar heb je volledig gelijk in hoor. Maar ik heb gewoon al ervaren dat mensen bij jonge paarden hierin precies nonchalanter zijn. Vaak niet uit nonchalantheid, maar eerder onwetendheid omdat het vb een eerste jonge paard is of degelijke. Vaak gebruik van slechte zadels, blijven rijden en dan duiken de eerste problemen op etc. Scheer zeker niet iedereen over 1 kam, maar het is gewoon iets wat ik vrijwel dagelijks zie. Problemen die dan ontstaan bij de zogenaamde jonge paarden en "oh hij doet lastig" etc op een bepaald moment en de eigenaars die met de handen in het haar zitten.. terwijl het gewoon allemaal vermeden kan worden door correct materiaal, op tijd tandarts/smid/osteopaat.

@Switt: tandarts naar laten kijken? Past je bit goed?
Eigenlijk al ooit eens bij stil gestaan om bitloos te proberen? Misschien probeert je paardje je iets duidelijk te maken? Een bit is op zich overbodig en het geeft je niet meer controle over je paard, dat is iets wat veel ruiters onterecht denken. Uiteindelijk steunen beide manier van werken op hetzelfde. Een bit doet meer kwaad dan goed, maar goed, dat is hier niet het topic om hier een statement over te maken :+
Doe je ook grondwerk met je paard? Dat geeft je paard ook meer vertrouwen in jou en kan hij meer wennen aan dingen (en het is een leuke afwisseling!).

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:31

FjordHorse schreef:
Daar heb je volledig gelijk in hoor. Maar ik heb gewoon al ervaren dat mensen bij jonge paarden hierin precies nonchalanter zijn. Vaak niet uit nonchalantheid, maar eerder onwetendheid omdat het vb een eerste jonge paard is of degelijke. Vaak gebruik van slechte zadels, blijven rijden en dan duiken de eerste problemen op etc. Scheer zeker niet iedereen over 1 kam, maar het is gewoon iets wat ik vrijwel dagelijks zie. Problemen die dan ontstaan bij de zogenaamde jonge paarden en "oh hij doet lastig" etc op een bepaald moment en de eigenaars die met de handen in het haar zitten.. terwijl het gewoon allemaal vermeden kan worden door correct materiaal, op tijd tandarts/smid/osteopaat.

@Switt: tandarts naar laten kijken? Past je bit goed?
Eigenlijk al ooit eens bij stil gestaan om bitloos te proberen? Misschien probeert je paardje je iets duidelijk te maken? Een bit is op zich overbodig en het geeft je niet meer controle over je paard, dat is iets wat veel ruiters onterecht denken. Uiteindelijk steunen beide manier van werken op hetzelfde. Een bit doet meer kwaad dan goed, maar goed, dat is hier niet het topic om hier een statement over te maken :+
Doe je ook grondwerk met je paard? Dat geeft je paard ook meer vertrouwen in jou en kan hij meer wennen aan dingen (en het is een leuke afwisseling!).

Ik snap je punt hoor FjordHorse! Ben zelf wel heel zorgvuldig wat dat betreft. Ik ben al drie jaar bezig met dit paard omdat hij rugproblemen heeft/had en daardoor op een gegeven moment zijn box niet eens meer uit kon. Als hij iets van ongemak aangeeft stop ik meteen met rijden, dan mag hij de rest van zijn leven gaan grasmaaien. Maar de problemen met het bit zijn volgens mij gewoon stoutigheid. Voor de zekerheid komt de tandarts wel volgende week.
Ik weet niet wat je verstaat onder grondwerk? Zoiets: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=568686F3

Ik heb hem weleens bitloos gereden maar het is toch niet helemaal mijn ding.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:52

Wauw wat doen ze het allemaal goed de puppy's van 2015 echt top +:)+

Pol, ik vind het echt geen Chaos om te zien hoor ,
Charisma , wat heerlijk dat hij het zo fijn doet zeg .
Switt, netjes hoor hij stuurt al super zo te zien .