Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pol013 schreef:Ik heb het in fases opgeknipt. Eerst al flink belonen als hij zijn hoofd stil wilde houden. Dan flink belonen als ik het hoofd vast mag houden met hoofdstek in mijn hand en zo steeds verder.
switt schreef:pol013 schreef:Ik heb het in fases opgeknipt. Eerst al flink belonen als hij zijn hoofd stil wilde houden. Dan flink belonen als ik het hoofd vast mag houden met hoofdstek in mijn hand en zo steeds verder.
Nu je dit zo zegt verwacht ik misschien wel gewoon te veel in één keer.... Opzich houdt hij zijn hoofd wel stil maar bit in de buurt van zijn mond is meteen hoofd omhoog en vol in de achteruit.
Babootje schreef:@Switt:misschien heb ik erover heen gelezen. maar is de jouwe al naar de tandarts geweest?
Ik heb de mijne laten nakijken voordat ik er uberhaupt een bit in hing en een paar wolfstandjes op voorhand laten trekken. Nu met wisselen merk ik wel dat ie minder makkelijk zijn mond open doet, maar hij laat het wel gewoon toe.
pol013 schreef:switt, filmpje staat nog niet online.
zal eens kijken of dat lukt.
Dit plaatje is ook maar onderdeel van een geheel hoor. Hij is links en rechts nog wel even onrustig in zo'n nieuwe omgeving.
Babootje schreef:@FjordHorse: ik wil niet banketstaaf doen, maar je noemt nu allemaal problemen bij het doorrijden die niks met doorrijden te maken hebben en eenvoudig te vermijden zijn of waar je rekening mee kunt houden, zoals "last van hun rug", "blokkades", "last van de tanden", "te snel gaan", "geen klik hebben".
Zorg voor goed passend hanarchement (een jong paard hoort geen last van zn rug te krijgen); tandarts op zijn tijd en zorg ervoor dat je niet overvraagt.
FjordHorse schreef:Daar heb je volledig gelijk in hoor. Maar ik heb gewoon al ervaren dat mensen bij jonge paarden hierin precies nonchalanter zijn. Vaak niet uit nonchalantheid, maar eerder onwetendheid omdat het vb een eerste jonge paard is of degelijke. Vaak gebruik van slechte zadels, blijven rijden en dan duiken de eerste problemen op etc. Scheer zeker niet iedereen over 1 kam, maar het is gewoon iets wat ik vrijwel dagelijks zie. Problemen die dan ontstaan bij de zogenaamde jonge paarden en "oh hij doet lastig" etc op een bepaald moment en de eigenaars die met de handen in het haar zitten.. terwijl het gewoon allemaal vermeden kan worden door correct materiaal, op tijd tandarts/smid/osteopaat.
@Switt: tandarts naar laten kijken? Past je bit goed?
Eigenlijk al ooit eens bij stil gestaan om bitloos te proberen? Misschien probeert je paardje je iets duidelijk te maken? Een bit is op zich overbodig en het geeft je niet meer controle over je paard, dat is iets wat veel ruiters onterecht denken. Uiteindelijk steunen beide manier van werken op hetzelfde. Een bit doet meer kwaad dan goed, maar goed, dat is hier niet het topic om hier een statement over te maken![]()
Doe je ook grondwerk met je paard? Dat geeft je paard ook meer vertrouwen in jou en kan hij meer wennen aan dingen (en het is een leuke afwisseling!).