Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:19

ik ga namiddag kijken bij de spielberg merrie van PDS.

Ik heb de gok maar genomen, wie weet is ze geweldig... :D of niet...

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:27

goede keus Nathe, je weet het nooit! ik hoor graag hoe het was.

En verder over consessies doen etc, dat moet ieder voor zichzelf weten toch, dus ik vind het dat commentaar soms niet helemaal op z'n plaats is.

Op een chipje op een gusntige plek wil ik evt wel een consessie doen maar een straalbeen met een 3 absoluut niet, die vind ik afgekeurd.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:32

Ik piep er even brutaal tussen.......... heb nog evt 1 a 2 paarden in de verkoop ;)

Wellicht zit er voor 1 van jullie iets tussen. Meer info mag via PB. ;) (als dat volgens de regels mag :+ )

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:37

de spielberg haar moeder was een ster merrie Z2 dressuur en L1 springen
ze is goedgekeurd röntgenologisch toen ze 2,5 was, dit zou ik dus wel opnieuw laten doen en mss tegelijk prokken?

Ben benieuwd :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:37

Nou als.dat mag heb ik er ook nog een aantal te koop een hele mooie zwarte NRPS merrie z1

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:26

Mijn buurvrouw heeft een gezonde, 5-jarige, degelijke en vooral aardige merrie van 1.70m. te koop.
Maar een advertentie op marktplaats leverde geen kijkers op, want het paard is geen 'modern poppetje', eerder een wat Gelders aandoend paard. Onder het zadel is het overigens een heel mooi beeld - prachtige lange hals en sterke gangen. Ze wil er toch graag vanaf want de merrie is nog niet doorgereden en zij kan dit zelf ook niet bewerkstelligen (weinig tijd, zoekt een paard voor 1x per week bosritje). De prijs is dus al aardig laag, ze wil nu vooral nog een goed plekje....

Bizar, dat er hier 71 pagina's gezeurd wordt over hoe moeilijk het is om een gezond sterk paard te vinden, maar aan de andere kant verkopers hun paarden aan de straatstenen niet kwijt kunnen en er tegenwoordig gezonde paarden naar de slager gaan....

Kopers zijn zo kritisch dat ze alleen Ferrari-kaliber zoeken voor bij hun Volkswagen-ambities en dat het liefst voor Daihatsu-geld.
Ik heb daar moeite mee. De meeste kopers mogen wel een keertje écht in de spiegel gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:29

En gekeurd alsof hij een Olympische cross moet kunnen lopen met adem over. Toch Dees?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:31

Ja, maar dan mag hij niet zoveel energie hebben dat hij makkelijk voor bakkabouters wegspringt, dat dan weer liever niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:37

Nou heb ik dat persoonlijk ook liever niet, maar ik houd toch al niet zo van die beesten die 'electrisch' zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:54

Voor de liefhebbers: omdat ik zelf eigenlijk slechts Daihatsu-ambities heb, heb ik hier wel een Volkswagen-kaliber paard staan dat eventueel te koop is. En niet eens voor Ferrari-geld :D
Merrie, 1.70m., luxe type, zeer braaf, 3 jaar oud en B-klaar. Zie mijn profiel voor Dancing Queen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:58

Nou er word een goed punt gemaakt, er word gekeken naar paarden van die kwaliteiten, maar mag onder geen beding heet wezen rillerig zijn enz, het moet bijna totillas zijn maar moet het koele hebben van een koudbloed, en dan mag hij niet te veel kosten, ik kan wel begrijpen dat het niet te veel mag kosten, ieder heeft zijn eigen uitgave marge, maar pas dan wel je wensen daar op aan, dat wil niet zeggen dat er geen goeie paarden te vinden zijn hoor.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:24

wat een gezeik, ik zoek helemaal geen totilas, ik heb geen Z ambitie, wel ambitie. Ik zoek een fijn, gezond en braaf paard. vind dat geen irreele eis.
Misschien zijn er ook wel verkopers die denken dat ze een ferrari hebben staan en ook een ferrari prijs vragen maar dat eigenlijk de waarde van een volkswagen meer op z'n plaats is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:25

Men wil een robotpaard met alle programmatuur er al in.

Op het moment ben ik niet echt op zoek (Dees, niet op FB kijken he), maar een paard mag van mij zo krom zijn als een hoepel, strak met z'n kop bij jezus op tafel lopen, vierkant de bocht door gaan, narrig doen op elke hulp, bokken en steigeren, als hij maar niet wegspringt op een hele vlugge manier. Dat is eigenlijk het enige, hij mag niet kijkerig zijn, want dat ben ik al. De rest los ik rijdend wel op.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:29

ik zoek ook geen alleskunner, is mooi meegenomen maar staat niet in mijn wensen lijstje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:32

Als ik een paard zou kopen mocht het ook een rijtechnische ramp zijn, want dat los ik onderweg wel op. Als je op SH kijkt wat er in de verschillenden prijsklassen te koop is, dan zie je duidelijk verschil tussen de ene prijsklasse en de andere, dat is natuurlijk niet voor niets.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:35

Ik ben ook opzoek naar een gezond dier, en dat vind ik geen rare eis,
Ook braaf, ik ben een recreatie ruiter, budget tot de 4000,-

Dat vind ik heel niet raar of onrealistisch. Gezond en braaf tot 1.60

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:40

Kijken jullie bijvoorbeeld wel bij 12-14 jarige paarden? Of misschien wel nog oudere paarden?

Want juist bij die paarden vind je gehoorzaamheid en bevestiging, in combinatie met een bewezen gezond genoeg paard voor een redelijke tot zelfs lage prijs.
Maar ja... die leeftijd he?

(zo, ga nu snel even op FB kieken :P )

Oja, Lov, helemaal gelijk - rijtechnisch hoeft een paard echt niet kant-en-klaar te zijn, een beetje ruiter kan dat gewoon zelf (corrigeren).
Laatst bijgewerkt door Dees op 06-11-11 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:44

ja leeftijd is idd wel belangrijk, heb weinig zin in een paard dat 4 jaar later al bejaard is.]
kijk af en toe al tot 10 jaar maar dit jaar is bijna om dus dan is die ook al 11.

maar ben niet van plan dat verder bij te stellen.
Het paard dat ik liet inslapen was 6, gekocht toen hij 4 was en heeft nog nooit gebokt/gesteigerd of wat dan ook. Er zijn ook brave, iets jongere paarden.
Alles generaliseren heeft geen zin!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:44

Ik wel, afgelopen woensdag nog 12 jarige merrie laten keuren, helaas niet goed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:49

Ja hoor, er zijn zat brave, iets jongere paarden.
Heb op deze pagina zelfs 2 genoemd die vandaag de dag beschikbaar zijn.

Ik zie jullie probleem gewoon niet: als ik op mp, sh of zelfs hier op bokt kijk, zie ik genoeg interessante paarden te koop staan. Ik koop niet, mijn stallen staan vol... maar er zijn er echt plenty te koop die simpelweg goed zijn.

De hedendaagse koper wil kennelijk opstappen, wegrijden en winst krijgen.
Dat is geen generalisatie, dat is de paardenhandelpraktijk van vandaag de dag.
Ik denk dat als een koper dat verlanglijstje iets bijsteld, deze voor (veel) minder geld een hartstikke leuk paard kan kopen waar die nog jarenlang plezier van kan hebben.
En een iets bangere ruiter doet er goed aan juist wel een ouder paard te kopen, simpelweg omdat die zich niet zo makkelijk van zijn stuk laat brengen door een nieuwe ruiter.

En Adin, zeg nou zelf, je hebt maar 2 jaar plezier kunnen hebben van je jongere paard.... van een 14 jarige kan je vast langer plezier hebben ;)

Amigootje: een rad lopende, 12 jarige merrie met genoeg sportprestaties... voor jouw recratieve gebruiksdoel... Welke keuring vind jij daarvoor nodig?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:51

Dees, ben het helemaal met je eens, je typt alleen net iets sneller :D

Ligt wel een beetje aan de reden van afkeuring zou ik zeggen in het geval van Amigootje, maar had denk ik ook niet gekeurd om te beginnen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:53

De opmerking met een knipoog kan ik niet waarderen! Dat paard heb ik moeten laten inslapen wegens HKO, anders was ik nu niet op zoek geweest.

Mijn angst gaat wel weg zodra ik vertrouwen krijg in het paard, dat kan ook een jonger paard zijn.
Ik weet bijna bij elk paard om marktplaats wel gebrek die heeft. De tekst die er staat is niets waard, goedgekeurd vast, maar wel met losse fragmenten bij het straalbeen etc. Dat wordt niet vermeld. Als ik dat allemaal niet had geweten tsja dan zag ik ook zat leuke paarden.

Kan me ff niet herinneren welke paarden je hebt genoemd, ja eentje die niet doorgereden is, nou die lijkt me voor mij dus niet geschikt

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:55

Dan wil ik ook wel eens een mening van iemand hier horen of mijn eisen reëel zijn.

D-, E-Pony of een heel klein paardje (160 is echt de max al vind ik dat al wat groot).
Boomproof en onverschrokken, hij moet ook alleen naar buiten durven. Liever wat sloom dan te snel.
Na een paar dagen niet rijden (maar wel weidegang) moet het geen tijdbom zijn. En geschikt voor een beginner.
Trailer- en verkeersmak.
Papier is niet belangrijk.
Leeftijd van ?? (braaf en goed doorgereden) tot max 16/17 jaar. Ik wil er nog wel een tijd plezier van hebben.
Ik heb geen wedstrijdambities en wil vooral gaan buitenrijden.
Hij moet klinisch wel door de keuring komen en geen (stal) gebreken hebben.

Als de pony ver weg staat wil ik hem op proef.

Mijn budget is max 2000 euro. Niet omdat ik niet meer kan besteden maar omdat ik ervan uit ga dat er voor dit bedrag toch wel een leuke pony te vinden moet zijn.

En als jullie een mogelijk geschikte pony voor mij in gedachten hebben hoor ik dat graag. :D

Ik ben geen goede ruiter dus het belangrijkste is voor mij hartstikke braaf maar ook gezond is.

Mijn probleem is trouwens dat ik alleen maar op de pensionstal kom en dan weer naar huis ga. Ik ken alleen mijn stalgenootjes die in de paarden zitten en dan houdt het op. Ik kan me voorstellen dat als je contacten in de paardenwereld hebt en veel mensen kent het veel sneller kan gaan.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:57

@Dees: ik ben van mening dat een paard/ pony op een klinische keuring gewoon goed hoort te lopen, deze merrie liep op de zachte volte niet goed.

Van mij hoeven ze geen sport prestaties te hebben gehad. Ik wil lekker in het bos kunnen rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:01

@de verkopers hier, ik kan me voorstellen dat het irriteert als jullie je paarden niet verkocht krijgen en de mensen hier niks kunnen vinden naar hun wens. Maar hoe je het ook draait of keert het is en blijft een kopersmarkt. Op het moment is er voldoende aanbod om voor striktere eisen wat te vinden en dan zou je als koper toch wel gek zijn als je een paard neemt met 'beperkingen'? Ik snap volledig dat mensen veel liever langer door zoeken naar mr of mrs perfect voor een nette prijs ipv 'genoegen' te nemen met 'minder'. Er is toch zat..