Anky doet geen sport maar een circusact.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imala204

Re: Anky doet geen sport maar een circusact.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:34

Citaat:
Voor dingen als bvb voetbal moet je talent hebben, bij paardrijden is dat al veel minder
Sorry hoor, maar dat zie ik toch helemaal niet zo. Bij paardrijden heb je met nog een ander levend wezen te maken waarmee je een goede communicatie moet hebben om tot een goed resultaat te komen en daar komt toch echt wel een portie talent bij kijken om op zo'n niveau te kunnen presteren. Tegen een bal schoppen........tuurlijk, voor topniveau moet daar ook wel enig balgevoel voor zijn, maar er is naar mijn idee echt niet méér talent nodig om tegen een bal te schoppen dan om een paard goed (tot in de finesse ) te gymnastiseren en dat doormiddel van een dressuurproef goed naar voren te laten komen.
Die bal heeft daarbij ook nog eens geen eigen wil, schrikt nergens van enz.... Paard moet je ook nog onder controle blijven houden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:32

Redrumfox schreef:
Voor dingen als bvb voetbal moet je talent hebben, bij paardrijden is dat al veel minder

Euhhh...?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:36

kooslover schreef:
Ik zal een van de weinigen zijn maar eigenlijk ben ik het er wel min of meer mee eens. En dat heeft niet zozeer te maken of paardrijden nu wel of geen sport is.

Ten eerste vind ik het totaal over de top wat dat paard voor kunsten moet uithalen, maar dat is dan weer mijn kijk op dressuur.

Ten tweede vind ik dressuur geen eerlijke sport. Jurysporten zouden wat mij betreft afgeschaft mogen worden op de olympische spelen. Dus ook alle turnonderdelen. Iets waar geen duidelijke richtlijnen voor zijn als (jij bent de snelste en hebt dus gewonnen) zouden wat mij betreft weg mogen Ja

Helemaal mee eens. Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:53

Redrumfox schreef:
kensha: ik vind dat geen sterke argumenten, ver van zelfs. Voetbal en paardrijden zijn absoluut niet vergelijkbaar.. Spreekt voor zich waarom: kan iedere gek bedenken lijkt mij. Beetje vergezocht om zo'n vergelijking te maken. Ik vind paardrijden - dressuur- een heel ander verhaal: je studeert van te voren een stukje in en probeert je paard dat figuur zo mooi mogelijk op allerlei verschillende loopjes te laten lopen. Bij voetbal heb je een directe tegenstander die veel voor het spel bepaalt. Bij dressuur ben je maar in je uppie in de ring en zelf hoef je je fysiek niet extreem in te zetten zoals bij voetbal. Daarbij komt dat je voor dressuur niet bijzonder veel aanleg hoeft te hebben, de juiste training en inzet doet al heel veel. Voor dingen als bvb voetbal moet je talent hebben, bij paardrijden is dat al veel minder.

Hieruit blijkt wel overduidelijk dat jij in ieder geval geen enkele ervaring hebt op dressuurgebied Tong uitsteken .

blizzard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:59

Citaat:
Deze vreemde eet in de bijt

ROFL[/quote]

Ik zei al, zo iemand neem je toch al niet serieus als die nog niet eens eend kan spellen.[/quote]

en dat is dan nog niet eens de enige foute spelling Slapen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:21

Redrumfox schreef:
kooslover schreef:
Ik zal een van de weinigen zijn maar eigenlijk ben ik het er wel min of meer mee eens. En dat heeft niet zozeer te maken of paardrijden nu wel of geen sport is.

Ten eerste vind ik het totaal over de top wat dat paard voor kunsten moet uithalen, maar dat is dan weer mijn kijk op dressuur.

Ten tweede vind ik dressuur geen eerlijke sport. Jurysporten zouden wat mij betreft afgeschaft mogen worden op de olympische spelen. Dus ook alle turnonderdelen. Iets waar geen duidelijke richtlijnen voor zijn als (jij bent de snelste en hebt dus gewonnen) zouden wat mij betreft weg mogen Ja

Helemaal mee eens. Ja Springen vind ik wel een sport, hetzelfde geldt voor eventing en paardenrennen, maar dressuur? Nee, is inderdaad meer een voorstelling dan een wedstrijd om de beste te meten.

In eventing is er toch ook een onderdeel dressuur...

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:05

Het sport element is dat je jezelf met anderen meet cq vergelijkt en dat uit die vergelijking de beste komt.....

En dat een jury dat beoordeelt (in plaats van bijvoorbeeld elektronische tijdwaarneming) geeft weliswaar veel problemen maar betekent niet dat het 'geen echte sport zou zijn'. Naast turnen is bijvoorbeeld judo ook een jurysport....

Het punt bij paardrijden als olympische sport (en dat geldt voor zowel dressuur als springen als eventing) is dat de fysieke component (van de mens dan...) niet zo sterk aanwezig is als bij bijvoorbeeld atletiek of turnen.... En datzelfde probleem speelt inderdaad ook bij bijvoorbeeld bobsleeen en zeilen....

En natuurlijk moet je als Olympisch topruiter (ongeacht dressuur of springen) een waanzinnig talent plus een goede conditie hebben, moet je waanzinnig veel trainen en kun je geen 100kg wegen......Maar je kunt wel sigaretjes roken, borrels drinken of bijvoorbeeld 50 jaar oud zijn en een gouden medaille op de Olympische Spelen winnen........En daarom trekken mensen de 'sportieve prestatie' in twijfel....

En dat houdt niet in dat het daarom makkelijk zou zijn, of iedereen het zou kunnen..... maar de vraag is dus inderdaad aan welke eisen een olympische sport moet voldoen (en zou darten dan ook een olympische sport kunnen zijn???)

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:27

KiWiKo schreef:
net zoals schoonspringen, turnen, schoonzwemmen, kunstschaatsen ?????????

Dat zou er inderdaad ook allemaal uit moeten, daarin zou wel een lijn getrokken moeten worden. Dingen waarbij je iets zo mooi mogelijk moet doen horen wat mij betreft niet thuis op de Olympische Spelen.

Voetballers zie je zelf rennen, bij dresuur laat je het paard onder je rennen, logisch toch dat mensen gaan roepen dat paardrijden geen sport is. Sommige mensen zullen paardrijden nooit een sport vinden, maar wat maakt dat uit, ieder zijn ding!

madie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:12

weet je moet je eens kijken naar anky je ziet haar bijna geen hulpen geven der benen helemaal stil der handen stil dat is prachtig Haha! , maar dan zie je niet hoe veel werk er eigenlijk aan te pas komt.

toen ik laatst op het dressuur paard van mijn zus ging viel dat ook vies tegen al die beenkracht die je in moet zetten ik had de dag daarna ook vette spierpijn, terwijl ik zelf ook een paard heb.

eigenlijk zou je die persoon een nog niet ingereden paard moeten laten zien als hij voor het eerst bereden word. dan ziet hij hoe een paard in het begin loopt, nogal anders.

gr mad Cool

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:35

LDRD schreef:
Redrumfox schreef:
kensha: ik vind dat geen sterke argumenten, ver van zelfs. Voetbal en paardrijden zijn absoluut niet vergelijkbaar.. Spreekt voor zich waarom: kan iedere gek bedenken lijkt mij. Beetje vergezocht om zo'n vergelijking te maken. Ik vind paardrijden - dressuur- een heel ander verhaal: je studeert van te voren een stukje in en probeert je paard dat figuur zo mooi mogelijk op allerlei verschillende loopjes te laten lopen. Bij voetbal heb je een directe tegenstander die veel voor het spel bepaalt. Bij dressuur ben je maar in je uppie in de ring en zelf hoef je je fysiek niet extreem in te zetten zoals bij voetbal. Daarbij komt dat je voor dressuur niet bijzonder veel aanleg hoeft te hebben, de juiste training en inzet doet al heel veel. Voor dingen als bvb voetbal moet je talent hebben, bij paardrijden is dat al veel minder.

Hieruit blijkt wel overduidelijk dat jij in ieder geval geen enkele ervaring hebt op dressuurgebied Tong uitsteken .

Toevallig heb ik dat wel. Lachen Ik ben geen Z-ruiter (en dat hoef ik ook niet te zijn om hierover te mogen oordelen) maar ik heb er wel degelijk verstand van en weet dat voetbal (om maar weer op dat voorbeeld terug te komen) meer lichamelijke inspanning vergt dan paardrijden: in ieder geval op een andere manier. Een paard wat de knopjes heeft is goed te rijden door een ruiter die er de drive voor heeft, het graag wil en goede begeleiding krijgt. Bij paardrijden is het meer een kwestie van doorzettingsvermogen dan talent of aanleg. Bij voetbal heb je echt aanleg nodig. Je kunt het zó graag willen maar balgevoel zul je niet op hoog niveau krijgen als je het niet hebt. Dát is waarom ik vind dat dressuur geen olympische sport moet zijn, o.a. ook omdat het een jurysport is. Daarbij komt dat dressuur voor buitenstaanders die er niets mee te maken hebben/geen verstand van hebben niet interessant is. Die zien slechts een paard wat rondjes loopt, figuurtjes maakt, vooruit, achteruit, links en rechts gaat en rondhuppelt op allerlei manieren. Ik kan me wel voorstellen dat er dan weinig animo voor is, kijk bvb naar de chinezen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:07

neeeeee ruitergevoel is te koop en kan je leren uit een boekkie Haha! Haha! Haha! Haha!

Dat mensen die nooit op een paard gezeten hebben zich niet voor kunnen stellen dat het een sport is, waar je zelfs nog gruwelijk spierpijn van kan hebben of met een knalrode kop buiten adem van een paard af kan stappen kan ik me nog wel voorstellen..........

Of mensen die daadwerkelijk OP een paard zitten, en denken dat dit rijden is....... die kunnen het ook wel begrijpen denk ik Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:15

Ach ja.. ik zit inderdaad noooooit op een paard. Paarden zeg je? Wat zijn dat.. Dromen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:17

ik geloof zomaar dat je regelmatig op een paard gaat zitten Lachen

Doe ik nu ook als ik weer eens opstap, want anders kan ik na 10 minuten aan de beademing en kan ik de rest van de week niet lopen van de spierpijn..........

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:24

Redrumfox schreef:

Ergens kan ik me wel vinden in jouw verhaal. Ik ken ook ruiters die voor geen meter kunnen rijden, een Z2-paard kopen en vervolgens fluitend de B en de L doorrijden (om vervolgens in de M in de problemen te komen...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:25

hmzzzzzzzzzz we hebben het over Anky niveau, niet kneuzenland Haha! Haha! Haha!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:26

Redrumfox, wat is aanleg? Als je het al goed kunt, zonder er jaren voor te oefenen? Dat je het "geërfd" hebt? Want dan zeg ik: aanleg kun je voor paardrijden ook hebben, want de één kan het paard uit zichzelf subliem aanvoelen, de ander voelt na 20 jaar nog niet wanneer het achterbeen wel of niet goed onder treed.

Ik ben wel met je eens dat jury-beoordeling niet de meest fijne/waterdichte manier is om dressuurwedstrijden te beoordelen. Maar bedenk maar eens een ander systeem. Poe. Clown

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:28

Er zijn anders ook verhalen bekend van niet bepaald getalenteerde ruiters die een (goed afgericht) Grand Prixpaard kopen en daarmee op bijv. de OS verschijnen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:29

naaaaah NAMEN graag Haha! Haha! mag per PB Lachen Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:33

"niet getalenteerd" is wel erg relatief natuurlijk.

Het is in de paardensport waarschijnlijk wel makkelijker om aan de top te komen zonder zelf érg goed te zijn, dan elders... je kunt namelijk op het talent van het paard meeliften, en dat is bij heel weinig sporten het geval. Uiteindelijk scoor je altijd minder, maar in de paardensport kan het een tijdje langer goed gaan dan bijv. tennis, als je niet goed genoeg bent, ben je zo weg.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:37

Ik ben van mening dat ''die aanleg'' aan te leren is, door training, goede begeleiding en door simpelweg veel kilometers te maken. Laat ik het zo zeggen: aanleg is bij paardrijden minder van belang dan bij andere sporten. Bij - om er maar weer op terug te komen - voetbal heb je o.a. snelheid, wendbaarheid, balgevoel en de vaardigheden om in een team te werken nodig. Bij paardrijden moet je een paard kunnen aanvoelen: dat is te ontwikkelen door veel op een paard te zitten. Sneller of wendbaarder zul je nooit worden, je kunt het verbeteren maar als jij niet snel aangelegd bent dan zul je nooit een goede sprinter worden.
Ik vind het best lastig uitleggen maar dit is het beste wat ik ervan kan maken denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:44

Als jij niet snel aangelegd ben dan kan je niet eens op een dressuurtopper zitten, want dat ding heeft je er al naast gewerkt voordat jij kan reageren...........

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:46

Redrumfox schreef:
Ik ben van mening dat ''die aanleg'' aan te leren is, door training, goede begeleiding en door simpelweg veel kilometers te maken. Laat ik het zo zeggen: aanleg is bij paardrijden minder van belang dan bij andere sporten. Bij - om er maar weer op terug te komen - voetbal heb je o.a. snelheid, wendbaarheid, balgevoel en de vaardigheden om in een team te werken nodig. Bij paardrijden moet je een paard kunnen aanvoelen: dat is te ontwikkelen door veel op een paard te zitten. Sneller of wendbaarder zul je nooit worden, je kunt het verbeteren maar als jij niet snel aangelegd bent dan zul je nooit een goede sprinter worden.
Ik vind het best lastig uitleggen maar dit is het beste wat ik ervan kan maken denk ik.

Ik ben het met je eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:47

Sander_ schreef:
"niet getalenteerd" is wel erg relatief natuurlijk.

Het is in de paardensport waarschijnlijk wel makkelijker om aan de top te komen zonder zelf érg goed te zijn, dan elders... je kunt namelijk op het talent van het paard meeliften, en dat is bij heel weinig sporten het geval. Uiteindelijk scoor je altijd minder, maar in de paardensport kan het een tijdje langer goed gaan dan bijv. tennis, als je niet goed genoeg bent, ben je zo weg.

het is in de paardensport inderdaad mogelijk om zonder enig ruitergevoel en met een heel goed geconditioneerd paard in het Z terecht te komen.......... maar hoger dan dat gaat echt, echt niet lukken Haha! Haha! en Z is nog steeds BASIS Haha! Haha! en bij lange na niet olympisch of Anky niveau Lachen

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:01

aaaah
daar heb ik ook zo'n hekel aan.
mijn vriendinnen zeggen dat ook altijd, ja paardrijden is geen sport, en je wordt er niet eens moe van, en nog meer gezeur.
maar laat ze maar, als ik toch plezier heb in het "niks doen"
want zelf op een paard gaan zitten dat durven ze niet!!!
hahahahaaa. wat is dit voor een debiel stukje eigenlijk....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:45

Talent bestaat sowieso niet, toewijding en tijdsinvestering wel.

En het scheelt ook als je veel geld hebt Knipoog. Of je nou gitaar speelt of paardrijdt.

In een artikel laatst over virtuose muzikanten bleek dat als je de 10.000 uur norm maar haalt, je vanzelf wordt aangemerkt als virtuoos. Hoe eerder je begint als kind hoe eerder je die 10.000 uur norm haalt.