Sorry hoor, maar dat zie ik toch helemaal niet zo. Bij paardrijden heb je met nog een ander levend wezen te maken waarmee je een goede communicatie moet hebben om tot een goed resultaat te komen en daar komt toch echt wel een portie talent bij kijken om op zo'n niveau te kunnen presteren. Tegen een bal schoppen........tuurlijk, voor topniveau moet daar ook wel enig balgevoel voor zijn, maar er is naar mijn idee echt niet méér talent nodig om tegen een bal te schoppen dan om een paard goed (tot in de finesse ) te gymnastiseren en dat doormiddel van een dressuurproef goed naar voren te laten komen.Citaat:Voor dingen als bvb voetbal moet je talent hebben, bij paardrijden is dat al veel minder
Die bal heeft daarbij ook nog eens geen eigen wil, schrikt nergens van enz.... Paard moet je ook nog onder controle blijven houden.

.
[/quote]
, maar dan zie je niet hoe veel werk er eigenlijk aan te pas komt.
Ik ben geen Z-ruiter (en dat hoef ik ook niet te zijn om hierover te mogen oordelen) maar ik heb er wel degelijk verstand van en weet dat voetbal (om maar weer op dat voorbeeld terug te komen) meer lichamelijke inspanning vergt dan paardrijden: in ieder geval op een andere manier. Een paard wat de knopjes heeft is goed te rijden door een ruiter die er de drive voor heeft, het graag wil en goede begeleiding krijgt. Bij paardrijden is het meer een kwestie van doorzettingsvermogen dan talent of aanleg. Bij voetbal heb je echt aanleg nodig. Je kunt het zó graag willen maar balgevoel zul je niet op hoog niveau krijgen als je het niet hebt. Dát is waarom ik vind dat dressuur geen olympische sport moet zijn, o.a. ook omdat het een jurysport is. Daarbij komt dat dressuur voor buitenstaanders die er niets mee te maken hebben/geen verstand van hebben niet interessant is. Die zien slechts een paard wat rondjes loopt, figuurtjes maakt, vooruit, achteruit, links en rechts gaat en rondhuppelt op allerlei manieren. Ik kan me wel voorstellen dat er dan weinig animo voor is, kijk bvb naar de chinezen..

. Of je nou gitaar speelt of paardrijdt.