Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:11

SuperPepeijn schreef:
precies pipo, de mate van fanatieke aanhang is rechtevenredig met de mate van probleem dat (schijnbaar) wordt opgelost.

Naar eigen zeggen dus.

Er is zeker een vergelijking te trekken tussen de beiden dingen, er wordt in wezen op dezelfde manier ingespeeld op het gemoed van de persoon in kwestie en dat werkt nu eenmaal.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:14

TIMVDH: als ik Pluvinel en Podhasky naast elkaar leg dan zie ik twee verschillende oefeningen. Nu is Pluvinel natuurlijk een stuk 'ouder 'dan Podhasky, bestaan er wel meer verschillen in het rijden van oefeningen (bijv. de Barokke manier van rijden in een schouderbinnenwaarts vs. de ' moderne wedstrijd' uitvoering van dezelfde oefening) maar deze verschillen zijn wel heel groot. Nu zou je bij een galoppirouette er natuurlijk een kleine courbette in kunnen zien, of pesade, maar dat is wel heel erg zoeken naar overeenkomsten. Heb jij enig idee waar dit grote verschil in uitvoering van deze oefening vandaan komt?

Ter illustratie van mijn vorige bericht:

Terre à Terre http://www.branderup.de/ani/terreaterre.mpg

Courbettehttp://www.branderup.de/ani/courbette.mpg

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:17

Desiree schreef:
alenea 3: hij vindt Anky heel talentvol en geeft hoog op over haar rijstijl maar waarschuwt inderdaad dat weinig mensen zo kunnen rijden en het toch proberen met gevolg dat ze hun paard de vernieling in rijden.

Nou,
tijdens mijn clinic boorde hij Anky met haar hele systeem behoorlijk de grond in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:22

Katja schreef:
Tijdens een clinic is het heel gemakklijk om een paard te laten verbeteren in de ogen van het publiek. Je kunt duidlijke zwakke punten voor een korte periode opknappen en daar komen later nieuwe problemen voor in plaats maar dat ziet niemand meer. Daarom denk ik dat je aan de hand van een clinic überhaupt nooit een goed beeld van iemand kunt krijgen.
Dus slecht nieuws voor de mensen die nar mijn clinic komen. Haha!

Om die reden heb ik geprobeerd antwoord te krijgen op de vraag of je door het toepassen van de methode het probleem niet uiteindelijk verlegt. Wat daar nu precies het antwoord op was, is me niet eens bijgebleven, volgens mij werd het namelijk ook van tafel geveegd, zoals zoveel zonder enige toelichting.

De namen van Oliveira en Klimke heeft hij zeer zeker genoemd alszijnde heren waar hij gewerkt heeft en die voor hem leermeesters waren.

Het was wel heel erg jammer te moeten horen dat de meest interessante combinaties in de baan waren net voordat wij aankwamen en net nadat wij weg waren gegaan (er kwam nog een leerlinge van Coby van Baalen die Z2 reed met haar paard). De methode de bodt heb ik dus niet bewezen gezien. Wel dat paarden na een minuut of 20 wat beter gingen lopen en meer door het lijf gingen, maar daar zie ik er meer van op een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:25

Sjuimpje"]
[quote="Desiree schreef:
alenea 3: hij vindt Anky heel talentvol en geeft hoog op over haar rijstijl maar waarschuwt inderdaad dat weinig mensen zo kunnen rijden en het toch proberen met gevolg dat ze hun paard de vernieling in rijden.

Nou,
tijdens mijn clinic boorde hij Anky met haar hele systeem behoorlijk de grond in.
[/quote]

Dat dacht ik ook en zo zijn mijn aantekeningen ook. Degene die naast me zat heeft meegekeken toen ik het opschreef hoor.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:29

Lovely schreef:
Om die reden heb ik geprobeerd antwoord te krijgen op de vraag of je door het toepassen van de methode het probleem niet uiteindelijk verlegt. Wat daar nu precies het antwoord op was, is me niet eens bijgebleven, volgens mij werd het namelijk ook van tafel geveegd, zoals zoveel zonder enige toelichting.

Ik ben ook bang dat het probleem gewoon verschuift. Als een paard pijn heeft en je bied hem een nieuwe houding aan dan zal hij in eerste instantie ontspannen. Maar een paar met problemen in zijn lijf zal ook in deze nieuwe houding pijn krijgen.

pieterm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:08

Waarom spreken jullie over het probleem verschuiven? Hoefkatrol is een probleem door spanning in de rug. Door het systeem met buitenstelling krijg je ontspanning. Van uit die ontspanning rij je het paard naar voor tegen het bit waardoor het paard zich opricht (op voorwaarde dat er gelijke aanleuning blijft, zoniet: terug naar het rechtrichten). Hierdoor draagt het paard zich meer op de achterhand (toch wat iedereen wil) en ontlast het paard zijn voorbenen. De meeste mensen proberen net zoals Antoine het paard meer op de achterhand te krijgen, maar doordat ze hun paard nooit "in echte ontspanning" (is niet alleen met hoofd naar benenden lopen) krijgen, kunnen ze het paard ook niet correct oprichten en krijgt het paard een overbelasting in het voorbeen aan zijn lange kant.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:24

pieterm schreef:
Waarom spreken jullie over het probleem verschuiven? Hoefkatrol is een probleem door spanning in de rug. Door het systeem met buitenstelling krijg je ontspanning. Van uit die ontspanning rij je het paard naar voor tegen het bit waardoor het paard zich opricht (op voorwaarde dat er gelijke aanleuning blijft, zoniet: terug naar het rechtrichten). Hierdoor draagt het paard zich meer op de achterhand (toch wat iedereen wil) en ontlast het paard zijn voorbenen. De meeste mensen proberen net zoals Antoine het paard meer op de achterhand te krijgen, maar doordat ze hun paard nooit "in echte ontspanning" (is niet alleen met hoofd naar benenden lopen) krijgen, kunnen ze het paard ook niet correct oprichten en krijgt het paard een overbelasting in het voorbeen aan zijn lange kant.

Ik blijf dit moelijk te geloven vinden. Dat HKO uit de rug komt. Er zijn stapels paarden die niet volgend de "methode" AdB worden gereden. Die krijgen niet allemaal HKO. Ook worden er stapels paarden "verkeerd" gereden ook niet al die paarden krijgen HKO. Het is dus dus maar een kleine groep paarden die HKO krijgen. Zouden dat de paarden zijn die de erfelijkheidsfactor als in huis hebben. Ik weet dat AdB niet gelooft in erfelijkheid. Maar....waarom krijgen niet alle paarden dan HKO die niet volgens de methode AdB worden gereden?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 14:28

adb kwam met een voorbeeld dat ook niet elke bouwvakker rugklachten krijgt uniferb.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:33

en dat argument klinkt mij nu juist als natuurlijke aanleg in de oren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:35

SuperPepeijn schreef:
adb kwam met een voorbeeld dat ook niet elke bouwvakker rugklachten krijgt uniferb.

zit wel iets in SP, ik ken iemand die op een degelijke recruutruin reed. Dat beest had echt vermogen maar als je zag hoe verbeten hij voor vast gehouden werd, niet voorwaarts was en zij altijd zat te schudden in het zadel! Nou nou nou............ de meeste andere paarden waren al naar de kl*te geweest, maar hij niet. Dat bewijst toch wel kwaliteit. Zonde wel hoor, hij was flegmatiek, dat wel, maar hij kon lopen! Ze heeft het gebracht tot Z2 maar kon niet meer verder komen met hem. Nu is hij verkocht. Echt, je hoefde maar één enkele blik erop te werpen en je tenen krulden om, omdat zij dat dier zo vasthield in de mond. HEEL veel spanning op de teugel, net een pitbull.........

pieterm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:37

Wat mij altijd heeft opgevallen in de vele HKO paarden die ik gezien heb, is dat het meestal paarden zijn die zeer gevoelig zijn van nature (niet altijd te merken als je er mee rijdt, ze zijn meestal zo stijf als een plank, door de africhting). Dus als een hengst goede gevoelige bloedpaarden geeft zal deze hengst meer HKO paarden geven.

Wat ook meespeelt is de aangeboren scheefheid, hoe schever het paard hoe beter de ruiter moet kunnen rijden om het paard recht en ontspannen te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:42

Hoe zit het dan met paarden hko hebben als ze nog nooit gereden zijn?
Gaat ADB die voortaan ook elke dag vertellen hoe ze in de wei moeten lopen?

Ik geloof er heilig in dat er paarden naar de knoppen gereden worden, door en met welk systeem dan ook.
Maar ik ben er ook heilig van overtuigd dat er ook erfelijke dingen meespelen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:43

Juist wat pieterm, Desiree en SP zeggen wijst voor mij op natuurlijke aanleg (of juist niet) voor hko.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:44

Lielle schreef:
Juist wat pieterm, Desiree en SP zeggen wijst voor mij op natuurlijke aanleg (of juist niet) voor hko.

ja maar dat zit hem niet in rontgenfoto's!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:46

Nee, dat zei ik ook niet. Maar tot nu toe lees ik dat hko uitsluitend door verkeerde belasting ontstaat, en dat wordt hier tegen gesproken.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:47

Lielle schreef:
en dat argument klinkt mij nu juist als natuurlijke aanleg in de oren.

Maar dat schijnt niet te bestaan.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:49

Lielle schreef:
Nee, dat zei ik ook niet. Maar tot nu toe lees ik dat hko uitsluitend door verkeerde belasting ontstaat, en dat wordt hier tegen gesproken.

Een paard dat aanleg heeft, kan door verkeerde belasting zo kapot gereden worden. MAar een paard dat geen aanleg heeft kan ook nog wel kapot gereden worden.

ik denk dat aanleg voor HKO dezelfde kwestie als de volgende is:
2 paarden; dezelfde kwaliteit, dezelfde intelligentie en cooperativiteit; dezelfde leeftijd en dezelfde training. maar...........
de een wordt kampioen, en de ander niet. Waar zit hem dat in? misschien heeft het te maken met incasseringsvermogen, pijngrens?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:52

Desiree, voor zover ik het begrijp ontkent AdB het principe van aanleg voor hko. Dat probeer ik helder te krijgen op dit moment.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:00

Lielle schreef:
Desiree, voor zover ik het begrijp ontkent AdB het principe van aanleg voor hko. Dat probeer ik helder te krijgen op dit moment.

Ik vind hem een goed instructeur maar ik ben het niet op alle punten met hem eens. En in deze ben ik het dus niet met hem eens. Ik denk wel dat HKO bestaat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:02

Ik dacht ook al dat wij het niet oneens zpuden zijn *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:13

Desiree"]
[quote="Lielle schreef:

Een paard dat aanleg heeft, kan door verkeerde belasting zo kapot gereden worden. MAar een paard dat geen aanleg heeft kan ook nog wel kapot gereden worden.
[/quote]

Je kunt paarden op heel veel manieren naar de ratsmoedee helpen, dat hoeft niet noodzakelijk geuit te worden in een probleem in de ondervoet. Daar wordt heel makkelijk overheen gestapt.

Ik ben voor een breed longitudinaal dubbelblind onderzoek in deze materie.

Tijdens de clinic werd er van een van de paarden gevraagd hoe dat dier op de foto was, dat deed volgens meneer de bodt geheel niet ter zake.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:15

Lovely"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Nou,

Dat dacht ik ook en zo zijn mijn aantekeningen ook. Degene die naast me zat heeft meegekeken toen ik het opschreef hoor.
[/quote]

En dat is dus precies wat ik eerder ook al zei... Lips are sealed

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:37

Wellicht dat ik er over heen heb gelezen, maar ik ben benieuwd wat AdB nou zelf van Ozep vond, wat zijn verklaring was.
Ik heb wel begrepen dat AdB niet heeft gesproken van de tong over het bit werpen wat Ozep deed blijkelijk.
Ik krijg namelijk het idee dat AdB heel goed overweg kan met de ruiters die idd geen kaas hebben gegeten van bijv rechtrichten, maar dat een combinatie van ruiter en paard die volgens een andere trainingsmethode gebaseert op dezelfde zaken (rechtrichten lijkt me een basis) dat hij er dan niet helemaal goed mee uit de verf komt.
Zo komt het althans nu op me over aan de hand van Ozep, ik ben zelf nooit bij een dergelijke clinic geweest, wel bijna, maar kwam iets tussendoor, moet alsnog een keer gaan kijken.

Overigens wordt er ook bij mij in de les, notabene een gewone manegeles, hetzij een wat gevorderde les ook aan rechtrichten gewerkt.
Dan rij ik blijkelijk bij een hele bijzondere manege Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:40

Llewella schreef:
Overigens wordt er ook bij mij in de les, notabene een gewone manegeles, hetzij een wat gevorderde les ook aan rechtrichten gewerkt.
Dan rij ik blijkelijk bij een hele bijzondere manege Knipoog

O nee hoor. bijna elke instructeur neemt heel vroom het woord rechtrichten in de mond maar de manier waarop ze het bedoelen en de manier waarop ze het willen uitvoeren deugt niet altijd, het mist wel eens z'n doel.