Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:51

Jonger inrijden is makkelijker, omdat het paard makkelijk te overdonderen is en je dus minder kundigheid nodig hebt om zonder ongelukken erop te blijven zitten.

Nietes, je hebt juist meer kundigheid nodig om vooral je paard correct aan te rijden en niet te overvragen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:26

Trouwens, ik mag geen link plaatsen, maar op MP staat momenteel ook iets wat ik belachelijk vind.
Pony van 2,5 onder het zadel (aan de teugel en met sporen etc), wat vinden jullie daar dan van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:28

Is toch niet zo erg?
Veel mensen rijden vroeg in en zetten het paard dan weer een halfjaar op wei.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:31

Ik vind 2,5 echt te vroeg hoor.
Pony wordt trouwens ook verkocht als allround sportpony.

Als ze hem daarna weer terugzetten is het misschien niet zo erg, maar toch vind ik het niet kunnen.
3 jaar is jong zat, geef ze nog even de kans om lekker jong te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:34

Het is natuurlijk een beetje offtopic. Maar een pony zal op 2,5 makkelijker in te rijden zijn dan met bijv 3,5.
Als je maar een beetje rustig aan doet en dan weer rust geeft.

Hangt ook vh paard af. De één is er geestelijk wel aan toe (wij hadden zo paard) maar we hebben er ook 1 gehad die pas met haar 4de eraan toe was. Kijk goed naar je paard en je merkt of het kan of niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:15

nielsd schreef:
Het is natuurlijk een beetje offtopic. Maar een pony zal op 2,5 makkelijker in te rijden zijn dan met bijv 3,5.
Als je maar een beetje rustig aan doet en dan weer rust geeft.

Hangt ook vh paard af. De één is er geestelijk wel aan toe (wij hadden zo paard) maar we hebben er ook 1 gehad die pas met haar 4de eraan toe was. Kijk goed naar je paard en je merkt of het kan of niet.

Een paard kan niet aan iets toe zijn, wat niet in het instinct of ontwikkelingsfase zit. Dat een paard toedichten is een puur menselijke emotie. Trouwens zou ik een paard dat zo jong al zoveel laat gebeuren/meer wil leren tegen zichzelf in bescherming nemen. Zo'n dier overlaad zichzelf verschrikkelijk snel anders en dat kost je later een hoop capaciteit of het paard ploft en niemand kan er meer wat mee.

xDonnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:22

MLoeser schreef:
qt_shetties schreef:
ik ben ook absoluut eens dat je met een jaarling best wel bezig kan zijn, je hoeft het natuurlijk niet 3 jaar in een opfok te gooien en er niet naar om te kijken. maar ik vraag me af waarom alles tegenwoordig allemaal ze snel moet? terwijl zo'n beest misschien nog 30 jaar mee kan. het is niet mijn idee geweest om eindeloze discussies of rellen te veroorzaken op bokt, ik snap gewoon niet waarom.

Inderdaad, je kan best met je veulen/jaarling/twenter al het een en ander doen. Een stukje wandelen bijvoorbeeld. Of oefenen op bentjes optillen (wordt vaak niet gedaan). Een beetje aan de gehoorzaamheid werken is ook een goed idee, maar niet alvast even zadelmak maken... Daar is een jaarling echt te jong voor. Zo is het nu eenmaal, en eigenlijk zou iedereen dat gewoon moeten respecteren.

Hier ben ik het wel mee eens

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:00

Waarom zou een jaarling niet te jong zijn op goed op te voeden, maar wel om er enkelt rare dingen zoals een licht zadeltje op zn rug te leggen?

Juist goed om die jonkies veel ' rare' dingen mee telaten maken, worden het goede, stabiele, makkelijke paarden van.
Ik leg juist allerlei rare dingen op zn rug, laat hem maar alvast wennen aan gekke dingen in zn ooghoeken, zal die nog wel vaker mee maken. Poetskoffer op zn rug, dekentjes over hoofd/hals, longeersingels en een zadeltje kan daar ook wel bij...

En het dier juist in zijn groeiperiode met mate laten ' werken' (naast de fiets o.i.d.) geeft t dier een goede longinhoud en hard gestel.

Het enige, je moet het dier niet belasten (geen gewicht op zn rug tot zn 3de/4de jaar), geen rondjes laten lopen en je moet er altijd aandenken dat je met een dier in ontwikkeling werkt dus geen uren achter elkaar, maar korte periodes, en hou het speels en beloon daarna ook gewoon met 'rust dus dat t diertje daarna gewoon 24 uur per dag kan ravotten met leeftijdsgenoten.

SaarenDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:07

Dat vind ik ook een beetje dom. Die jaarling moet nog even genieten van zijn vrijheid. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat ik na een jaar al naar school moest!!^o) Je kan wel beginnen met het dier aan mensen te laten wennen maar om al te zadelen! Ik hoop dat ze er niet al op reden anders was het nog zieliger!

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:16

Dat is toch echt zielig! Nog maar 1 jaartje! Waar zijn ze mee bezig. Op 3 jarige leeftijd hoort een paard ingereden te worden. Als je hem zo vroeg inrijdt, is de bloei van het leven ook eerder, en het einde ook. Ik heb gehoord dat de botten gaan vergroeien als je al zo vroeg begint, omdat er nog veel lijmstof inzit.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:25

SaarenDoor schreef:
Dat vind ik ook een beetje dom. Die jaarling moet nog even genieten van zijn vrijheid. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat ik na een jaar al naar school moest!!^o) Je kan wel beginnen met het dier aan mensen te laten wennen maar om al te zadelen! Ik hoop dat ze er niet al op reden anders was het nog zieliger!

Ging jij vroeger dan 1 x per maand 10 minuten naar school? Bloos
Fysiek kunnen ze het prima aan als jaarlign gewicht te gedragen als is het maar een zadel, pop of een keer kort een peuter. daar gaan ze echt niet kapot van, alle andere tijd lekker op de wei met maatjes.. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:22

Ja, laten we een peuter op een jaarling zetten Lachen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:52

Moraalridders, sta op, loop naar je jaarling, ga er mee in gesprek en kijk eens of het dier weent als je voorlegt het te belasten met tuig... Knipoog Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:01

Nou, ik heb toevallig een jaarling en als die op stal staat, val ik hem met van alles lastig, maar nog niet met zadel en hoofdstel hoor, dat komt allemaal nog wel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:11

Dat kun je ook doen, maar komt it dier dan niet 24/7 buiten met soortgenoten?

Mijn jaarling voelt zich best met zael en hoofdstel, het boeit haar gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:32

Ja hoor, die staat 24/7 buiten met soortgenoten, hoezo? Zadel en hoofdstel vind ik nog nergens voor nodig, ik heb nog zoveel andere dingen die hij eerst moet leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:33

VivaLaVida schreef:
CindyUniek schreef:
zeg klein klein kleutertje waar ga je toch naartoe??? Haha!

als je nog eens letterlijk mijn quote leest gaat dat niet over dat zadel en als je mijn andere posts goed leest heb ik bij mijn merrie ook toen ze jong was wel eens voor de gein een zadeltje er 2 tellen opgelegd voor de lol.....

ik reageerde op de wedstrijden met een 3 jarige....

ik begon met mijn merrie toen ze 4 was en vloog ook de klasses door, zelfs tot M2 tussen de paarden met mijn fjordenbaal Knipoog dus die ervaring hoeven ze écht niet per se op te doen als ze 3 zijn hoor!!!!! dat kan ook met 4 of 5 dat blijft gewoon weer afhankelijk van hoeveel haast de ruiter heeft, want het is gewoon onzin dat ze alles maar vroeg genoeg moeten zien om een braaf dier te worden.....

ergens waar jij niet bent iig Haha!

als jij onder mij reageert met "MISSCHIEN OMDAT ER TEVEEL VAN JOUW SOORT DE RING IN KOMEN?!?!?!"
danheb je het over mij..toch?
of je moet natuurlijk niet opgelet hebben en niet gezien hebben dat ik boven jou reageerde??? Knipoog

?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:20

een peter op een jaarling? Ik had een peuter op mjijn 2,5 jarige fjord ( die toen 2,5 jaar was ) en daar kreeg ik al commentaar op, op een jaarling is dan wel goed? laat die beestjes tog
Als mijn aangekochte veulen bij mij is volgende maan poets ik hem enkel en knuffelen en wandelen, maar daar gebeurt verder echt niks meer voor ie 3 is ( is wel een shetlander maar dan nog, jaarling is jaarling! ) tijd zat om dingen zoals zadel's en ander tuig er aan te hangen tog? Wat ik wel ga doen is m blindoeken en mee laten lopen! Dit is uit veiligheid, stel hij staat eens op stal, er breekt brand uit en hij wil er niet uit, dat ie dan iig geblindoekt kan worden ( mijn fjordenmerrie loopt rustig met me mee als ze geblindoekt is )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:21

Lovely schreef:
Ja hoor, die staat 24/7 buiten met soortgenoten, hoezo? Zadel en hoofdstel vind ik nog nergens voor nodig, ik heb nog zoveel andere dingen die hij eerst moet leren.

Omdat dat prior een is imo. Vandaar! Zoals jij het brengt lijkt het alsof jou dier steed op stal staat. Dat zou ik dan weer mishandeling vinden. Knipoog -

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:23

Cinnepin schreef:
een peter op een jaarling? Ik had een peuter op mjijn 2,5 jarige fjord ( die toen 2,5 jaar was ) en daar kreeg ik al commentaar op, op een jaarling is dan wel goed? laat die beestjes tog
Als mijn aangekochte veulen bij mij is volgende maan poets ik hem enkel en knuffelen en wandelen, maar daar gebeurt verder echt niks meer voor ie 3 is ( is wel een shetlander maar dan nog, jaarling is jaarling! ) tijd zat om dingen zoals zadel's en ander tuig er aan te hangen tog? Wat ik wel ga doen is m blindoeken en mee laten lopen! Dit is uit veiligheid, stel hij staat eens op stal, er breekt brand uit en hij wil er niet uit, dat ie dan iig geblindoekt kan worden ( mijn fjordenmerrie loopt rustig met me mee als ze geblindoekt is )

Commentaar krijg je altijd, gut, wat weet iedereen het toch goed, zou die arme Fjord in mekaar storten? Wat denk je nu zelf? Clown
Dan zou geen renpaard de 5 halen. Haha!
En als ze 4 zijn mogen ze met volwassenen door de bak sjouwen, zweepje erbij, spoortjes, weinig weidegang, maar heee: Dan zijn ze 4, he?

Ik vind mensen soms beetje achterbaks hier in, hoor. Bloos Heb foto's geplaatst van mijn jaarling met zadel en hoofdstel en als mensen dan ZIEN he het dier reageert, dan zien ze het probleem ook niet meer. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:30

detour schreef:
Lovely schreef:

Omdat dat prior een is imo. Vandaar! Zoals jij het brengt lijkt het alsof jou dier steed op stal staat. Dat zou ik dan weer mishandeling vinden. Knipoog -

Dan heb je het niet goed gelezen, er staat ALS het paard op stal staat. Zoals bijvoorbeeld in de winter Gaaaap .
Eerder in dit topic heb ik al aangegeven wanneer ik een paard een zadel op doe en dat is dus pas als ik hem ermee kan laten lopen aan een longe en dat behoeft dus wel nog even wat voorbereiding.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:43

En komt het dan overdag naar buiten?Niet zo gepikeerd, hoor.
Zadel an sich is weinig voorbereiding trouwens, valt erg mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:45

Hoezo al die vragen, wat maakt het uit? Natuurlijk komt dat paard overdag buiten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:46

Wat dat uitmaakt? .. Clown
Wat maakt het uit dat een jaarling wel eens een bitje of zadel in of opkrijgt?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:50

Lovely schreef:
Hoezo al die vragen, wat maakt het uit? Natuurlijk komt dat paard overdag buiten.

Ik denk dat het een hele relevante vraag is, het is namelijk veeeeeeeeeeel schadelijker, zowel lichamelijk als mentaal, als (jonge) paarden 24/7 op stal staan dan dat ze spelenderwijs af en toe even een kunststof zadeltje op hun rug krijgen Knipoog .