Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nielsd schreef:Het is natuurlijk een beetje offtopic. Maar een pony zal op 2,5 makkelijker in te rijden zijn dan met bijv 3,5.
Als je maar een beetje rustig aan doet en dan weer rust geeft.
Hangt ook vh paard af. De één is er geestelijk wel aan toe (wij hadden zo paard) maar we hebben er ook 1 gehad die pas met haar 4de eraan toe was. Kijk goed naar je paard en je merkt of het kan of niet.
MLoeser schreef:qt_shetties schreef:ik ben ook absoluut eens dat je met een jaarling best wel bezig kan zijn, je hoeft het natuurlijk niet 3 jaar in een opfok te gooien en er niet naar om te kijken. maar ik vraag me af waarom alles tegenwoordig allemaal ze snel moet? terwijl zo'n beest misschien nog 30 jaar mee kan. het is niet mijn idee geweest om eindeloze discussies of rellen te veroorzaken op bokt, ik snap gewoon niet waarom.
Inderdaad, je kan best met je veulen/jaarling/twenter al het een en ander doen. Een stukje wandelen bijvoorbeeld. Of oefenen op bentjes optillen (wordt vaak niet gedaan). Een beetje aan de gehoorzaamheid werken is ook een goed idee, maar niet alvast even zadelmak maken... Daar is een jaarling echt te jong voor. Zo is het nu eenmaal, en eigenlijk zou iedereen dat gewoon moeten respecteren.
SaarenDoor schreef:Dat vind ik ook een beetje dom. Die jaarling moet nog even genieten van zijn vrijheid. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat ik na een jaar al naar school moest!!^o) Je kan wel beginnen met het dier aan mensen te laten wennen maar om al te zadelen! Ik hoop dat ze er niet al op reden anders was het nog zieliger!
VivaLaVida schreef:CindyUniek schreef:zeg klein klein kleutertje waar ga je toch naartoe???
als je nog eens letterlijk mijn quote leest gaat dat niet over dat zadelen als je mijn andere posts goed leest heb ik bij mijn merrie ook toen ze jong was wel eens voor de gein een zadeltje er 2 tellen opgelegd voor de lol.....
ik reageerde op de wedstrijden met een 3 jarige....
ik begon met mijn merrie toen ze 4 was en vloog ook de klasses door, zelfs tot M2 tussen de paarden met mijn fjordenbaaldus die ervaring hoeven ze écht niet per se op te doen als ze 3 zijn hoor!!!!! dat kan ook met 4 of 5 dat blijft gewoon weer afhankelijk van hoeveel haast de ruiter heeft, want het is gewoon onzin dat ze alles maar vroeg genoeg moeten zien om een braaf dier te worden.....
ergens waar jij niet bent iig
als jij onder mij reageert met "MISSCHIEN OMDAT ER TEVEEL VAN JOUW SOORT DE RING IN KOMEN?!?!?!"
danheb je het over mij..toch?
of je moet natuurlijk niet opgelet hebben en niet gezien hebben dat ik boven jou reageerde???
Lovely schreef:Ja hoor, die staat 24/7 buiten met soortgenoten, hoezo? Zadel en hoofdstel vind ik nog nergens voor nodig, ik heb nog zoveel andere dingen die hij eerst moet leren.
Cinnepin schreef:een peter op een jaarling? Ik had een peuter op mjijn 2,5 jarige fjord ( die toen 2,5 jaar was ) en daar kreeg ik al commentaar op, op een jaarling is dan wel goed? laat die beestjes tog
Als mijn aangekochte veulen bij mij is volgende maan poets ik hem enkel en knuffelen en wandelen, maar daar gebeurt verder echt niks meer voor ie 3 is ( is wel een shetlander maar dan nog, jaarling is jaarling! ) tijd zat om dingen zoals zadel's en ander tuig er aan te hangen tog? Wat ik wel ga doen is m blindoeken en mee laten lopen! Dit is uit veiligheid, stel hij staat eens op stal, er breekt brand uit en hij wil er niet uit, dat ie dan iig geblindoekt kan worden ( mijn fjordenmerrie loopt rustig met me mee als ze geblindoekt is )
detour schreef:Lovely schreef:Ja hoor, die staat 24/7 buiten met soortgenoten, hoezo? Zadel en hoofdstel vind ik nog nergens voor nodig, ik heb nog zoveel andere dingen die hij eerst moet leren.
Omdat dat prior een is imo. Vandaar! Zoals jij het brengt lijkt het alsof jou dier steed op stal staat. Dat zou ik dan weer mishandeling vinden.-
Lovely schreef:Hoezo al die vragen, wat maakt het uit? Natuurlijk komt dat paard overdag buiten.