'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:04

Sportstar schreef:
Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij eet of niet! En uit welke principe hij dit wel of niet doet, alleen daar zit het soms nog wel eens een beetje krom! Het principe!

Ik werk zelf in de food sector! Maar wisten jullie dat paarden de enigste dieren zijn die niet in de bio industrie gefokt of gehouden worden voor de productie van vlees! In tegenstelling tot kippen koeien varkens etc! dus bedenk goed wat je princiepen is! Als je tegen de bio industrie bent, top maar eet dan helemaal niks meer! Paarden komen pas in het voedsel terecht als ze een prachtig leven hebben gehad en oud en versleten of op zijn! een mooie weg om te gaan dus!

Op paardenvlees voor snacks na, dat komt uit Mexico... en die paarden hebben het NIET goed gehad, tenzij je het prettig vind levend in stukken gehakt te worden natuurlijk Knipoog

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:07

krak schreef:
gedetineerden die levenslang krijgen, zitten alsnog maar max 1/3 van hun straf uit hoor....
om op hun proeven te gaan doen... hmm kweet niet of die mannen echt gaan willen meewerken en of die resultaten dan echt zo betrouwbaar zijn...
dan ben ik wel voor het systeem waar je je zelf kan opgeven als medisch proefkonijn, daar krijg je nog geld voor ook Haha!

Ik wou ze ook uit amerika laten komen. Gewoon vrachtvliegtuig vol ofzo.
nederlandse gedetineerden zitten nooit levenslang uit! Belachelijk maar dat is weer een andere discussie

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:08

ninx: hoe weet je nou welk stukkie vlees t goed heeft gehad?.. dat weet je nooit, behalve als je je eigen beest opeet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:27

pinuts schreef:
ninx: hoe weet je nou welk stukkie vlees t goed heeft gehad?.. dat weet je nooit, behalve als je je eigen beest opeet.

Uiteindelijk weet je dat nooit, en daarom eet ik geen vlees.
Er zijn echter wel vleesproducten waarvan je weet dat het dier het echt slecht heeft gehad (goedkoop supermarktvlees = bioindustrie). Daarom kun je, als je perse vlees wilt eten, beter vlees kopen van een biologische slager of een lokale slager die zelf de dieren slacht.
Het allerbeste is dat je zelf de hakbijl ter hand neemt, maar dat mag niet meer in NL.

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:30

Ik eet gewoon ook paardenvlees..ieder ze eigen principes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:37

Jisa schreef:
Ik eet gewoon ook paardenvlees..ieder ze eigen principes

Tja, wanneer je paardenbiefstuk eet... echt paardenvlees dus, dan is dat vaak afkomstig van paarden uit NL die ook in NL geslacht zijn. Dus redelijk paardvriendelijk te noemen.
Veel worst en snacks komen uit het buitenland, bijzonder paardonvriendelijk dus. Als je dat ook eet heeft dat weer weinig met principes te maken, ofwel: het gebrek aan principes.....

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:39

Ik eet wel paardenvlees, je kan me raar of respectloos noemen, maar ik vind het heerlijk.
En ik eet geen frikandellen en knakworsten, gewoon omdat ik ze vies vind. Maar paardenbiefstuk vind ik heerlijk!

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:39

shanytj schreef:
ik ben vegetariër, niet dat het lekker is, maar beter dat, dan al die dode dieren!

Dat hangt er maar helemaal van af wat je daar zelf mee doet: vegetarisch kan superlekker zijn en met vlees saai, maar andersom net zo goed. Hangt helemaal af van de kok Knipoog.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:42

Nettieejj schreef:
Ik eet wel paardenvlees, je kan me raar of respectloos noemen, maar ik vind het heerlijk.
En ik eet geen frikandellen en knakworsten, gewoon omdat ik ze vies vind. Maar paardenbiefstuk vind ik heerlijk!

Weet niet, wanneer jij vlees wilt eten... en je doet dat met mate en zorgt dat je een kwalitatief goed stuk vlees koopt en daar wat meer geld voor neertelt... dan vind ik je juist een kritische consument, dat zouden meer mensen moeten doen.
Ik eet dan wel helemaal geen vlees, maar ik kan er respect voor opbrengen wanneer mensen 'bewust' vlees consumeren...

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:47

Crocus schreef:
shanytj schreef:
ik ben vegetariër, niet dat het lekker is, maar beter dat, dan al die dode dieren!

Dat hangt er maar helemaal van af wat je daar zelf mee doet: vegetarisch kan superlekker zijn en met vlees saai, maar andersom net zo goed. Hangt helemaal af van de kok Knipoog.

absoluut Haha! je kan met vegie vlees minstens even lekker koken als met gewoon vlees Knipoog (ik weet wel begot niet meer hoe gewoon vlees smaakt, daarvoor is het al veel te lang geleden Knipoog )
maar, ik moet wel zeggen dat er bepaalde dingen zijn waar ik écht gewoon niks lekkers van kan maken Bloos
maar vegie vol au vent... jammieeeeeee Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:56

Imo is er niets mis met het eten val vlees, de mens is toch een vleeseter.
Maar schiet dan een beest in het wild neer en eet hem op.

Ik eet geen vlees omdat ik het belachelijk vind dat er dieren gebruikt worden voor (massa)productie.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:08

tsjah, vegatariers gebruiken ook dode dieren, voor hun schoenen, snoep, zadels, hoofdstellen.. En dat vind je niet belachelijk lenneke? Je moet doen waar je je goed bij voelt hoor, daar niet van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:12

Chrissy_93 schreef:
Jaa dat vraag ik me af en toe ook af... Waarom is bijvoorbeeld een koe minder zielig.. Ik ben vegetariër en ik eet helemaal geen vlees (wel vis, omdat ik anders toch echt te weinig vitaminen binnenkrijg).
Maar ik kan wel begrijpen dat het idee dat je je lievelingsdier in je mond stopt toch niet zo prettig is...

bij mij precies het zelfde verhaal Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:16

pinuts schreef:
tsjah, vegatariers gebruiken ook dode dieren, voor hun schoenen, snoep, zadels, hoofdstellen.. En dat vind je niet belachelijk lenneke? Je moet doen waar je je goed bij voelt hoor, daar niet van..

Het gaat er mij om dat je datgene doet dat in je macht ligt, dus bewust consumeert en dus op die manier je steentje bijdraagt.
Als je nl alles helemaal correct wilt doen, moet je doodgaan.... dan ben je helemaal niemand en niets tot last (moet je wel een biologisch afbreekbare doodskist bestellen).
Maar goed, om in het redelijke te blijven: je kunt OF alles verkeerd doen, OF zoveel mogelijk goed.... dan kies ik toch maar voor het tweede, dat is haalbaar en goed voor dieren, het milieu, mijn medemens en mijn karma!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:35

wil je daaruit concluderen dat wat ik doe (vleeseten) dat dat inhoudt dat ik alles verkeerd doe? Alleen omdat jij er anders over denkt? Ik vind trouwens dat je ook bewust consumeert in de term leer gebruiken, of andere producten gebruiken/nuttigen waar dierlijk materiaal in zit, wat evengoed gebruikt kan worden als vlees. Ik snap je verhaal wel, als je totaal voor jezelf spreekt, en niet voor iederen '' je kunt of alles verkeerd doen, of zoveel mogelijk goed''

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:35

Mensen die vegetarier zijn heb ik echt respect voor. Ik zelf eet echter wel gewoon vlees.
Hier in de buurt zijn wel een paar meiden die alleen geen paardenvlees eten omdat dat zielig is... Als het voor een paard zielig is hebben koeien, schapen en kippen het veel slechter. Eet dan gewoon geen vlees...

En wat ik ook niet kan snappen zijn de mensen die zeggen: "ik ben vegetarier maar eet wel vis", wat is er anders aan een vis dan een kip/koe/varken/paard? het dier word nog steeds gevangen en vermoord...

Mensen die wel écht vegetarier zijn heb ik echt respect voor.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:37

omdat ze het aankunnen? Omdat ze sterk genoeg zijn? ik heb respect voor mensen die hun eigen keuzes durfen maken, niet perse voor vergatariers die ook geen vis eten...

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:43

vegies die nog wel vis eten, zijn geen echte vegies, maar een Pesco-vegetariër
( Een pesco-vegetariër eet geen vlees en gevogelte, maar wel vis.)
mezelf ff gequote op p 5 Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:51

pinuts schreef:
wil je daaruit concluderen dat wat ik doe (vleeseten) dat dat inhoudt dat ik alles verkeerd doe? Alleen omdat jij er anders over denkt? Ik vind trouwens dat je ook bewust consumeert in de term leer gebruiken, of andere producten gebruiken/nuttigen waar dierlijk materiaal in zit, wat evengoed gebruikt kan worden als vlees. Ik snap je verhaal wel, als je totaal voor jezelf spreekt, en niet voor iederen '' je kunt of alles verkeerd doen, of zoveel mogelijk goed''

Nee...
Wanneer jij bewust consumeert, dus niet teveel vlees eet, en voor je vlees een eerlijke prijs betaald vind ik dat ik een goed compromis...
En wanneer jij dan ook, net als ik, het gebruik van alle andere producten van dierlijke oorsprong met mate gebruikt, zitten we ook daar op 1 lijn...
Zoals ik al zei: "je kunt of alles verkeerd doen, of zoveel mogelijk goed".

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:52

pinuts schreef:
omdat ze het aankunnen? Omdat ze sterk genoeg zijn? ik heb respect voor mensen die hun eigen keuzes durfen maken, niet perse voor vergatariers die ook geen vis eten...

Ik heb respect voor mensen die bewust in het leven staan, goed overwogen keuzes maken, met mate consumeren, en hun omgeving niet tot last zijn....

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:56

starjo schreef:
Ik eet wel wat vlees heb dan toch ook het idee dat deze dieren niet voor niets zijn geslacht.

Jaja, dus jij eet vlees omdat het dier nu eenmaal al dood is Verward. Laat ik nu altijd gedacht hebben, dat als er geen/minder vraag is, er minder geslacht wordt.

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:08

pinuts schreef:
tsjah, vegatariers gebruiken ook dode dieren, voor hun schoenen, snoep, zadels, hoofdstellen..

Ik begrijp niet goed waarom het of alles of niets is. Voorbeeld: ik breng oud papier en glas naar de daarvoor bestemde bakken. Ook vlieg ik ongeveer 2 keer per jaar. Nu kun je stellen dat dat van papier & glas een druppel op de gloeiende plaat is in vergelijking met de energie van een vlucht. Toch kan ik het naar mijn smaak beter zo doen, dan in het vliegtuig stappen en papier en glas om die reden maar bij het overige afval te donderen. Is altijd ietsje beter cq iets minder slecht.

Hetzelfde ten aanzien van gedrag ten opzichte van dieren: ik eet geen vlees. Ook eet ik nooit honing op een toetje in een restaurant en kies ik, als ik een nieuwe stropdas moet hebben, voor een katoenen en niet voor een zijden - omdat hier allemaal prima alternatieven voor zijn. En ja, wel gebruik ik leer - omdat daar voor zover ik weet geen (goed) alternatief voor is. Daarbij gaat leer bij de juiste behandeling jaren mee, en een biefstuk maar een maaltijd lang. Hierbij heb ik zelf ook wel door dat dit de ontwikkeling van een goed leer-alternatief niet echt bevordert. Moet ik nu maar zeggen: het kan niet 100%, dus laat ik me maar helemaal gaan en vreet ik me maar vol aan hamburgers en biefstukken ? Zoals ik nu leef - niet 100% dierproductvrij - is altijd een stuk diervriendelijker dan zoveel vlees te gebruiken als de gemiddelde Nederlander doet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:14

Ninx schreef:
Maar goed, om in het redelijke te blijven: je kunt OF alles verkeerd doen, OF zoveel mogelijk goed.... dan kies ik toch maar voor het tweede, dat is haalbaar en goed voor dieren, het milieu, mijn medemens en mijn karma!

Idd Ja Je kunt nu eenmaal niet de hele wereld verbeteren, maar je kunt wel waar mogelijk een steentje bijdragen.

Bovendien zijn veel soorten vlees niet echt gezond voor je, maar daar gaat het topic niet over.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:16

Crocus schreef:
pinuts schreef:
tsjah, vegatariers gebruiken ook dode dieren, voor hun schoenen, snoep, zadels, hoofdstellen..

Ik begrijp niet goed waarom het of alles of niets is. Voorbeeld: ik breng oud papier en glas naar de daarvoor bestemde bakken. Ook vlieg ik ongeveer 2 keer per jaar. Nu kun je stellen dat dat van papier & glas een druppel op de gloeiende plaat is in vergelijking met de energie van een vlucht. Toch kan ik het naar mijn smaak beter zo doen, dan in het vliegtuig stappen en papier en glas om die reden maar bij het overige afval te donderen. Is altijd ietsje beter cq iets minder slecht.

Hetzelfde ten aanzien van gedrag ten opzichte van dieren: ik eet geen vlees. Ook eet ik nooit honing op een toetje in een restaurant en kies ik, als ik een nieuwe stropdas moet hebben, voor een katoenen en niet voor een zijden - omdat hier allemaal prima alternatieven voor zijn. En ja, wel gebruik ik leer - omdat daar voor zover ik weet geen (goed) alternatief voor is. Daarbij gaat leer bij de juiste behandeling jaren mee, en een biefstuk maar een maaltijd lang. Hierbij heb ik zelf ook wel door dat dit de ontwikkeling van een goed leer-alternatief niet echt bevordert. Moet ik nu maar zeggen: het kan niet 100%, dus laat ik me maar helemaal gaan en vreet ik me maar vol aan hamburgers en biefstukken ? Zoals ik nu leef - niet 100% dierproductvrij - is altijd een stuk diervriendelijker dan zoveel vlees te gebruiken als de gemiddelde Nederlander doet.

Goed gesproken Crocus, het is altijd dat 'alles of niets' argument dat aangehaald wordt...
Maar iedere bijdrage is er 1, en verspreidt zich als een olievlek...

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:14

ik ben niet zo van het alles of niet principe.
naar mezelf toe ben ik wel streng dat ik zeker geen vlees of vis eet, niets waarin vlees of vis in is verwerkt, ik koop zelfs geen dingen die getest zijn op dieren (nog een compleet andere discussie). ik let erop dat mijn schoenen en andere dingen niet gemaakt zijn uit leer, maar over mijn werkschoenen heb ik niets te zeggen, en deze zijn jammer genoeg van leer. daar moet ik mij dan bij neerleggen...
mijn paardenspullen zijn ook van leer. tot ik een alternatief tegenkom, zal dit met tegenzin zo zijn.
vandaar dus dat ik mezelf ook nooit veganist zal noemen Knipoog

ik ga zelf nooit proberen om mensen te overtuigen om vegie te worden, ik ga niemand scheef bekijken als het hun keuze is om vlees en vis te eten. wel is hier de regel in huis, dat hier niets vlees of vis wordt gegeten of klaargemaakt. niet binnen en ook niet buiten. mensen die hier komen, weten dit en respecteren dit ook. anders blijven ze buiten. klinkt cru, maar ik vergelijk het een beetje met andere huizen waar je je schoenen moet uitdoen voor het binnengaan... niet helemaal hetzelfde, maar komt op hetzelfde neer, namelijk, het is gewoon een huisregel Knipoog

ik word al helemaal blij als ik mensen kan proberen duidelijk te maken waarom wij vegie zijn en als zij dan ervoor respect hebben. als zij hierna beslissen om minder vlees en vis te eten, kan mijn dag helemaal niet meer stuk. beslissen zij dit niet, even goede vrienden hoor.