Ik wil zo graag van mijn angst af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Ik wil zo graag van mijn angst af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:33

hele, hele diehiepe zucht.............. meis, hoe moet ik jou nou wijsmaken dat je het niet goed aanpakt, zonder jou op je tenen te trappen........

ik weet het niet, ik weet alleen dat ik paarden van mensen zoals jij wekelijks binnen kreeg om weer goed te krijgen....... en dat is altijd sneu voor het paard

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:34

Meid, meid meid, ik heb je berichten van het verleden even doorgespit en zie nu echt in dat jij een hopeloos geval bent... het is niets en het wordt ook nooit wat. jij durft over mij te oordelen... Kom op zeg. Ik weet gelukkig meer van paarden als jij en sta er ook nog voor open om wat te leren van mensen die me adviesen zouden geven, maar jij hebt zo´n giga plaat voor je k*p... niet normaal. Blijf maar lekker verder dromen penny, maar ik hoop echt dat dit paard op den duur niet als onhandelbaar ergens te koop staat of bij het slachthuis eindigd. Je kunt met uitschelden en doen waar je zin in hebt, maar dat raakt me niet. ik weet namelijk dat ik wel goed met paarden om kan gaan en dat ik wel op een normale manier ze voetjes kan leren geven... en nee, ik hoef geen touw door de mond te halen, want ik voel het wel als een paard er vandoor wil en kan dan bijtijds reageer met mij stem en dat is al voldoende...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:37

Joepie!! Ze heeft het gewonnen van dit GROTE paard... Meid, je paard zal nog wel een beetje groter worden en ook nog een stukje sterker.. Soms moet je gewoonweg even de tijd nemen voor iets en niet alles in 1 dag willen leren... Is een TIP!!!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:37

Sinds wanneer is een jaarling een groot paard?

Misschien nog iets nieuws: sterk zijn heeft hier helemaal niks mee te maken.. gewoon ontspannen Knipoog.

Duidelijk en consequent.. en dat begint hier al. Duidelijk en consequent optreden... Als je nu al naar hulpmiddelen moet grijpen (en wat voor) dan ben je echt niet goed bezig!

En het is inderdaad heeel vreemd dat jij iemand adviseert om een ouder paard te kopen als je anst heb. Wat zou jij iemand dan voor een paard adviseren die niet consequent kan optreden en angst heeft voor jonge paarden? Een jong paard zeker Ja

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:38

Ok maar denk je eens in, een paard is een vluchtdier, ze hebben hun benen nodig om te kunnen vluchten dus als jij een voetje vraagt van je paard geeft je paard zich als het ware over.
Dit moet je niet willen bereiken in 1 keer en zeker niet middels een touw.
Mijn tip is dan ook werk er langzaam naartoe raak je paard aan ga met je hand over het been en stop wanneer dit goed gaat, neem de tijd.
Dan kun je als dat goed gaat eens rustig een voetje gaan vragen.

Normaal gesproken hoef je dit trouwens niet te doen omdat de hoefsmid komt want een hoefsmid krijgt wel vaker jonge paarden in handen die dit helemaal niet kunnen.

Verder vind ik het toch jammer dat je vind dat je dit met een entertje moet doen, persoonlijk zou ik kiezen voor opfok.[/quote]

He, normaalgesproken zou ik het ook niet met dat touw doen. Maar ik probeerde der benen op te tillen, ging goed totdat ik linksachter kwam. Ze bleef maar trappen dus ik kon der niet houden, toen had de staleigenaar het geprobeerd maar het lukte hem ook niet. Toen hadden hun gezegt dat ze het met een touw gingen proberen, dat vond ik goed (had hier eerder nog niet van gehoort) maar hun zeiden dat de hoefsmid het hun had geadviseerd. Als het paard continu blijft trappen is het voor jezelf gevaarlijk met het gevolg dat je een flinke trap krijgt. Het touw gaat om der been, bij de pees (net boven de kootholte) en als zij dan blijft trappen heb jij er meer controle over omdat je dan meer kracht hebt. Ze bleef wel zo'n 5 minuten trappen maar toen gaf ze het op. Toen we het na een paar uur nog eens probeerde verliep het vlekkeloos dus het touw heeft wel nut gehad. Zij had niet gewonnen van ons en dat onthoud ze. Zo zal ze ook niet steeds blijven trappen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:40

Je hebt helemaal gelijk hoor! Dit is de enige manier om een jong paard voetjes leren te geven... Veel succes in de toekomst (zie het somber in, maar goed) Ik ga hier maar niet meer op in, want jij wilt toch niets aannemen... Hamer

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:40

morgen weer een dag Moelie............

echt he........ dit is een klassiek verhaal ....... geloof me

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:42

zap schreef:
Sinds wanneer is een jaarling een groot paard?

Misschien nog iets nieuws: sterk zijn heeft hier helemaal niks mee te maken.. gewoon ontspannen Knipoog.

Duidelijk en consequent.. en dat begint hier al. Duidelijk en consequent optreden... Als je nu al naar hulpmiddelen moet grijpen (en wat voor) dan ben je echt niet goed bezig!

En het is inderdaad heeel vreemd dat jij iemand adviseert om een ouder paard te kopen als je anst heb. Wat zou jij iemand dan voor een paard adviseren die niet consequent kan optreden en angst heeft voor jonge paarden? Een jong paard zeker Ja

Meisje toch, blijf vooral denken dat ik angst blijf houden en dat ik niet streng genoeg ben. Je snapt er werkelijk niks van dus ik heb er geen zin in om het telkens weer uit te gaan leggen. Jullie begrijpen het nu niet, en zullen het ook niet gaan begrijpen.
Ik waag teminste een gok en overwin mijn angst teminste, en dat is me vandaag gelukt!
En mijn paard is idd toevallig al behoorlijk groot ja Knipoog
En ja, dat kan voor een jaarling die zo'n 1.65/1.70m word.
Daag allemaal, blijf nog lekker de hele avond treuren om dit. Mij maakt het iig niks uit, want ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt en dat ik en mijn paard het helemaal gaan maken.
Het begint er steeds meer op te lijken dat jullie gewoon hartstikke jaloers zijn!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:42

Als je enter 1 voetje had gegeven had je beter kunnen stoppen en belonen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:43

ik ben zoooo zo ontzettend jalours Haha! Haha! echt.......... ik stik ervan

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:43

Oh, had nog wel even een vraagje: hoe wil je dan in de toekomst als je paard onder het zadel is en een slechte dag heeft en jij perse wilt winnen dat dan gaan doen? Ga je dan een voorbeen vastbinden zodat die op drie benen loopt en dan goed in het rondte jagen? Zoals in die pennyfilm....

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:44

Pff lees ik dat net nou goed ? Ga jij iemand adviseren een ervaren paard te kopen als ze angst heeft ! Kheb dit topic de afgelopen dagen gevolgd en wil toch ook echt even reageren .Als ik jou was zou ik alles hier nog eens goed nalezen.
Hoe vaak jij je eigen tegenspreekt zeg. En dan nog een ander het advies meegeven die iedereen hier jou ook meegeeft maar die jij niet wil aannemen. Heel intelligent.
En echt, dat je je hier nog durft te vertonen eerlijk gezegd, ik heb echt geen blad voor m'n mond maar hoe jij tekeer kan gaan, getuigt meer van kinderachtig gedrag van jou kant.
Ik ben het met de meeste hier eens : dit gaat fout, dan hoop ik nog voor je dat je jaarling een doetje wordt want anders vrees ik het ergste hoor.
En dat je om je paard geeft, geloof ik zeker. Dat je er het beste mee wilt gaat er ook wel in, maar waarom kijk je dan niet eens kritisch naar jezelf en de combinatie van jou en je paard ?

Je had ook ergens gezegd dat je het volste vertrouwen in jezelf hebt, dat dit wel goed komt. UHm, waar is je angst gebleven dan ? Als jij zoveel vertrouwen hebt zou je ook niet bang zijn.

Over de hoefsmid : je zegt dat deze over 2 wk komt en jij verwacht dus dat je jaarling over 2 weken netjes voetjes geeft en braaf stil staat ? Daar gaat het alweer fout, je moet niks van een jaarling verwachten, en een beetje goede hoefsmid snapt zelf ook wel dat een jaarling er moeite mee zal hebben. Hij zal dus even geduld moeten hebben.

En geloof mij nou, ik ken Kiwiko, aerdenhout en de deskundigen hier niet persoonlijk, maar gezien alle reacties op bokt, hun profielen en verhalen weet ik wel zeker dat deze mensen weten waar ze over praten. Daar kan jij als 19 jarige ( en ook ik als 20 jarige voordat je begint te gillen ) niet tegenop.
Maar goed, iedereen kan hier l*llen als brugman, jij hebt toch gelijk, correct me if I'm wrong..
Mocht je dit paard idd houden zoals je zegt, hoop ik maar dat je echt goede begeleiding krijgt. Acties zoals een touw door d'r mond getuigt namelijk ook niet echt deskundigheid.

Good luck !
Laatst bijgewerkt door kaill87 op 27-06-08 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:46

waar de grofheid begint (touw in de mond bijvoorbeeld) is de kennis allang opgehouden

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:47

Jaloers Haha!

Mijn topknol staat nog geen kilometer hier vandaan Knipoog

Overigens heeft die nog nooit een touw door zn bekkie gehad, nog nooit touwtjes op zijn benen, nog nooit vastgebonden gestaan met drie benen.. en weet je.. ze doet alles Haha!.

Gek heey

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:51

sja en waar moeten we hier nou eigenlijk jaloers op zijn TS ? Dat je een jaarling hebt ? Kan ik ook zo kopen hoor, geen probleem. Op je angst ? Op je o zo geweldige vriendin die alles zo goed weet ?
Sorry hoor, maar denk dat jij jaloers moet zijn op de deskundigen hier, dat zij hier wel raad mee weten en al zoveel ervaring hebben.

En voor iemand die zei niet meer te reageren hier reageer je toch nog wel erg vaak. Jezelf weer tegengesproken, hmmm

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:58

KiWiKo schreef:
waar de grofheid begint (touw in de mond bijvoorbeeld) is de kennis allang opgehouden

Diepe zucht, dit is het dus met jullie. Ik zeg dat een vriendin van me me adviseerde om het halstertouw door der mond heen te halen en zeg er duidelijk bij dat ik dit niet gedaan heb. Maar jullie maken het er natuurlijk weer van dat ik dat al heb gedaan. En dan noemen jullie mij kinderachtig?
Ik geef het op, ik reageer niet 1x meer in dit topic en nu ook echt niet meer want het gaat hier NERGENS meer over.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:00

misschien is die vriendin dan niet de goede begeleiding?????????

kan je over nadenken

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:01

Normaal gesproken reageer ik niet in dit soort topics, maar dit is echt ongeloofelijk.
Waar haal jij TS in hemelsnaam het lef vandaan om zo onbeschoft te reageren op mensen die jou goedbedoeld advies geven gebaseerd op door jou gegeven informatie en op door jou geschreven berichten op bokt. Die verzinnen ze zelf echt niet hoor, alles staat letterlijk op dit forum.
En dan durf je mensen af te katten die al jaren en jaren in de paarden werken terwijl je zelf net komt kijken.
En dan zal ik je nog eens wat zeggen. Ik rij al bijna 30 jaar, maar ik begin echt niet aan een jaarling omdat ik van mezelf weet dat ik onzeker kan zijn en niet altijd even stevig in mijn schoenen sta. Dat alleen al is voor mij een reden nooit aan een jaarling te beginnen.
Laatst bijgewerkt door polderke op 28-06-08 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:02

Moelie schreef:
KiWiKo schreef:

Diepe zucht, dit is het dus met jullie. Ik zeg dat een vriendin van me me adviseerde om het halstertouw door der mond heen te halen en zeg er duidelijk bij dat ik dit niet gedaan heb. Maar jullie maken het er natuurlijk weer van dat ik dat al heb gedaan. En dan noemen jullie mij kinderachtig?
Ik geef het op, ik reageer niet 1x meer in dit topic en nu ook echt niet meer want het gaat hier NERGENS meer over.

Het adviseren alleen al Knipoog .. .. Aangezien je de andere 'adviezen' ook uitvoert zal dit een logische stap zijn in het vervolg Ja

Je vriendin was toch zo'n goede begeleidster.. yep! You go girl!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:04

Moelie, als je nou eens even heel goed nadenkt : er wordt niet gezegd dat JIJ dit gedaan hebt of wilde doen, maar dat jou "goede hulp" al met dit soort acties aan komt kakken !
Doe ff een beetje normaal, je bent zo verschrikkelijk opgenaaid door alle reacties hier dat je niet normaal kan nadenken voor je iets zegt.
Het gaat hier namelijk WEL ergens over : de opvoeding van een paard die nog een heel leven tegemoet ziet. Vrees alleen dat het geen goede opvoeding zal gaan worden ook al bedoel je het goed.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:18

Allemachtig wat een idioot gedoe dit...
TS snapt er geen sodemieter van.
Ze weet niet eens wat grondwerk is Slapen
En ze vindt dat je een paard niet mag laten winnen...
Meid, het is overduidelijk dat je niets maar dan ook echt helemaal niets van het wezen paard snapt.

Oh ja, voor je begint te schelden: ook hier weer iemand die meer dan 30 jaar ervaring meesleept. Maar goed, je hebt al meerdere keren gezegd dat wij juist de mensen zijn die dom zijn en er niks van begrijpen...
Het zou allemaal lachwekkend zijn als het niet om een paard ging Boos!

Keep on dreaming en we zien vanzelf het te koop topic wel verschijnen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 00:35

Mijn excuses dat ik zo onaardig reageerde, maar het is gewoon niet leuk hoe sommige onder jullie reageren. Bijv kiwiko, die gister zei: Dit paard zal wel in het slachthuis terecht komen. Nogal overdreven! Daar word ik idd boos over. Want hoevaak ik ook uit probeer te leggen dat ik alleen angstig ben in het begin totdat ik het paard beter ken, toch nemen jullie dat niet van me aan.
Over me vriendin: Zij gaat al zolang met jonge paarden om, dus ze weet echt wel waar ze mee bezig is. De jonge paarden daar op stal, of de paarden die ze al van jongs af aans heeft zijn nu allemaal netjes opgevoed door haar, dus er is niks mis mee met haar. Haar aanpak is soms idd want lomp, maar zo is zij nou eenmaal; ieder heeft zijn eigen methode. Mijn methode is dat ik te zacht ben en paarden niet goed aanpak, wat ik nu wel ga doen en dat leer ik ook door haar. Dat van dat halstertouw in de mond vind ik idd ook geen goed idee, en dat heb ik ook niet gedaan, ben ik ook niet van plan. Maar dan word er weer door wat mensen gezegt dat ik daardoor al heel dom bezig ben, terwijl ik nog duidelijk zeg dat dit niet is gebeurd.
Dat met dat touw om der been heen, dat vind ik wel een goede methode aangezien het hielp. De hoefsmid heeft het ons zelf geadviseerd want ik was erbij, dus ik mag dan aannemen van een hoefsmid die al ik weet niet hoelang ervaring heeft dat die gelijk heeft?
Constant word ik hier afgekraakt; dit doe ik niet goed, dat doe ik niet goed. Constant word er gezegt; het word niks met jou en je paard. Terwijl ik toch wel beter weet, en ik weet dat het WEL goedkomt.
Ondanks dat er hier mensen bijzitten die al ik weet niet hoelang ervaring hebben wil dat nog niet zeggen dat ze altijd gelijk hebben. Ze zullen merendeels wel gelijk hebben, maar ik weet van mezelf ook dat ik dit aankan.
Ik vind het een geweldig paard en met haar heb ik nu al een goede klik, ik heb der sinds maandag en ik voel gewoon dat het helemaal goed gaat komen, dit had ik al niet bij me haflinger.
Ik word er gewoon gek van dat ik me constant moet verdedigen tegen mensen die denken alles beter te weten terwijl dat niet kan. Ze kennen mij niet persoonlijk, en ze weten ook niet hoe mijn paard is. Dit weet ik zelf ook nog niet precies.
En dat er word beweerd dat dit paard het niet goed heeft, ja! Dat maakt mij heel erg kwaad en dan denk ik er idd niet bij na als ik reageer. Maar jullie zouden het in zo'n situatie ook niet leukvinden.
Ik bied mijn excuses aan maar ik ga niet weer een hele discussie aan en blijf me niet steeds verdedigen dus ik sluit het hier ook echt mee af.
Kaill87; Het gaat hier idd om de opvoeding van mijn paard, en ik weet toch wel dat dat goed gaat komen.
Je kunt niet oordelen vanaf berichten, in werkelijkheid is het altijd anders dan dat jij dingen vertelt op internet.
Jullie hebben mij nooit gezien in het echt met mijn paard dus ik snap niet waarom jullie er zo negatief zijn.
Oke, ik heb het misschien niet goed aangepakt met deze topic. Maar dat ik ook weer gezeik krijg over iemand die ik adviseer WEL een haflinger of tinker te kopen als ze dat graag wilt die al wat ouder is omdat ze angst heeft met rijden. Nou, dat vind ik toch wel erg schandalig! Het is nog altijd mijn eigen keuze dat ik daar iemand over ga adviseren.. en ik bedoelde dat alleen maar goed.
Maar komop zeg, dit had ik echt niet verwacht hier op bokt, en dat nog wel door mensen die zoveel ervaring hebben!? Ze kunnen wel steeds blijven zeggen dat het goedbedoeld is, maar daar heb ik allang mijn twijfels over.
En 1 ding is zeker: Dit paard heeft het hartstikke goed bij mij, ik doe er alles aan zodat zij het naar der zin heeft en dat ze het goed heeft bij mij. Ik doe alles rustig aan op mijn eigen manier, en laat me door niemand wijsmaken dat ik dit paard moet verkopen, want het is iig zeker dat dat niet gaat gebeuren.
Ik geef niet zomaar op, ik heb nu al een goede klik met dit paard en daar gaat het om.

Nog even een opmerking over de advertentie vanwege Vasco, hij stond namelijk tekoop wegens tijdgebrek, ik zal dit even uitleggen:
Toen ik besloot Vasco te verkopen was dat ook wegens de klik die er niet was, dit had ik er niet bijgezet omdat ik vind dat dat niet zo belangrijk is. Ik dacht dat ik ik Augustus na mijn vakantie meer uur zou krijgen op mijn werk, maar ik heb besloten om na mijn vakantie te stoppen en ergens anders te gaan werken. Werk dichter bij huis waardoor ik meer tijd heb en sneller bij me paard kan zijn. Me nieuw paard staat nou dus ook ergens ander gestald dan dat Vasco stond, scheelt ook al een hele hoop.

Ik ben idd een beetje tever gegaan in mijn reacties maar sommige reacties van jullie konde ook niet. En daar word ik dan zo kwaad over. Omdat ik het allemaal goed bedoel en omdat ik gewoon zeker weet dat mijn paard het hartstikke goed heeft met mij. En ik weet ook dat mijn angst met de dag minder word, vandaag was het al stukken beter. En ik weet ook van mezelf dat ik streng genoeg kan zijn. Misschien zijn jullie daar niet van overtuigd wegens topics van mij, maar nogmaals; Dingen die je hier typt zijn van momenten, elke dag kan het anders zijn. In het echt is het sowieso altijd anders.

Ik sluit het voor mij hierbij af, voor mij hoeft deze topic niet door te gaan omdat het geen enkele zin heeft. Nogmaals mijn exsuses vanwege mijn berichten waarin ik tever ging, maar dat heb ik al uitgelegt.

Groetjes Milou

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:43

Hoe moeten wij adviezen geven, of oordelen, over jouw stukjes tekst als je je blijft tegenspreken?

Moelie schreef:
Dat met dat touw om der been heen, dat vind ik wel een goede methode aangezien het hielp. De hoefsmid heeft het ons zelf geadviseerd want ik was erbij, dus ik mag dan aannemen van een hoefsmid die al ik weet niet hoelang ervaring heeft dat die gelijk heeft?

Moelie schreef:
Toen hadden hun gezegt dat ze het met een touw gingen proberen, dat vond ik goed (had hier eerder nog niet van gehoort) maar hun zeiden dat de hoefsmid het hun had geadviseerd.

Hoefsmeden kunnen ook onzin vertellen Knipoog. Dat het helpt (voor nu even) wil absoluut niet zeggen dat het ook een goede oplossing is Lachen.

Moelie schreef:
Maar dat ik ook weer gezeik krijg over iemand die ik adviseer WEL een haflinger of tinker te kopen als ze dat graag wilt die al wat ouder is omdat ze angst heeft met rijden. Nou, dat vind ik toch wel erg schandalig!

Natuurlijk mag je adviezen geven. Het grappige is alleen dat je adviezen geeft en zelf iets totaal anders doet, terwijl je toch vrij aardig in het profiel van diegene past Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:48

Nog een tip: heb geduld. Een paard hoeft het hoefkrabben niet in 1 dag te leren. Grijp niet naar gelijk naar hulpmiddelen zoals touwen en dergelijke.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Bouw het rustig op. Je wilt een band met je paard? Zorg dat je haar vertrouwen wint en laat mensen van stal je niet vertellen wat je moet doen met je paard, zoals met het touw.
Vertrouwen van een paard win je niet door het kweken van angst. Ze moet dingen toe gaan laten, omdat JIJ die dingen bij haar doet en omdat ze jou daarin vertrouwd. Niet omdat ze angst heeft of dat ze dan gelijk op de sodemieter krijgt. Het is nog een ukkie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:48

Ik ben met rijden nogal een angsthaas en dus doe ik dat met goede begeleiding. Jaren ben ik er al mee bezig en ook al is het werkelijk waar al 1000x beter, overwonnen is het nog lange niet. Onzekerheid is iets wat er diep ingebakken zit.

Touw om het been zou ik ook doen.... bij een paard die het allemaal wel weet maar gewoon het vertikt... Nog nooit zo eentje tegen gekomen trouwens.
Jouw paardje echter beseft nog niet eens dat ze achterbenen heeft Lachen Probeer haar eerst overal aan te raken, vertrouwen op te wekken. Je hebt bij een enter heus geen touw nodig, wel geduld. 4 voetjes op 1 dag willen opheffen zo vroeg al, das gewoon mentaal 10 keer te zwaar voor zo'n ding. Kleine stapjes nemen dus Lachen

Touw door de mond als ze dramt? Dit paardje kan echt al wel stilstaan hoor, ze doet het vaak genoeg in de wei Knipoog Jij moet haar alleen overtuigen het bij jou te willen, en dat doe je niet met een touw, maar met rust, zelfverzekerdheid, vertrouwen en consequentheid.

Neem vooral je tijd met dit spul en laat ze zo veel mogelijk op de wei.
Bedenk bij ALLES dat NIKS vanzelfsprekend is voor zo'n jong spul, dus bij elke nieuwe ervaring of gekende oefening in een nieuwe situatie/omgeving moet je weer babystapjes nemen!