Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

areke

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:48

KiWiKo schreef:
runningkawa schreef:
@areke
Je kunt 24 uur per dag je benen onder je kont uit lopen voor je paarden.
Maar als je dan nog niet snapt waarom een paard op dat moment doet, wat hij doet, ben je geen paardenmens Lachen

Dus hoeveel tijd, geld en liefde je erin stopt maakt imo niet iemand een mens met paard of paarden mens

dabedoelik Lachen

Dat snap ik ook wel maar het kn er bij mij niet in dat als je je paarden verwaarloosd je een paardenmens kan zijn.
Ik vindt dat je als paarden mens ook moet luisteren naar je paard, zijn ze verwaarloosd ben je naar mijn mening toch ergens een beetje (oost indisch) doof geweest.

Maargoed ik kap ermee, ik heb gezegd wat ik er van vindt, wat jullie verder daarvan vinden is jullie mening.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:48

@Kiwiko: wat zijn dan de basisdingen... Ik hoef niet na te denken over hoe te reageren, maar denk weleens na in m'n bedje over hoe ik wat kan doen ivm het trainen van een paard. Niet de omgang, die (heb ik volgens mij toch al duidelijk een keertje gezegd) kan ik goed "verstaan",maar meer het verhaal met het trainen van een dressuurpaard, daar ben ik echt nog lang niet in uitgeleerd... Ben namelijk niet iemand die het paard wel even in de krul trekt om het gedaan te krijgen, maar kies voor de weg die het meest ontspannends is en daar denk ik dus wel over na...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:49

Zammie schreef:
runningkawa schreef:
@areke
Je kunt 24 uur per dag je benen onder je kont uit lopen voor je paarden.
Maar als je dan nog niet snapt waarom een paard op dat moment doet, wat hij doet, ben je geen paardenmens Lachen

Dus hoeveel tijd, geld en liefde je erin stopt maakt imo niet iemand een mens met paard of paarden mens

Hier ben ik het dus niet mee eens. Je kunt echt niet verwachten dat iemand alles goed doet. Bestaat gewoonweg niet. Ik heb in het verleden absoluut "verkeerde" dingen gedaan. Waarom? Omdat ik dat dagelijks als voorbeeld had. Eigenlijk kan ik zeggen dat sinds ik zelf paarden heb, echt ben gaan nadenken over waarom een paard reageert zoals het reageert en kan nu zeggen dat ik aardig mijn paarden ken. Weet hoe ze zijn, hoe ik ermee om hoor te gaan, maar toch zal ik af en toe er ook weleens naast zitten. Om paardenmens te zijn/worden ben je volgens mij dagelijks bezig met je inleven in het paard....

Niemand doet alles goed, denk ook niet dat iemand dat heeft geschreven Lachen

Maar ook al loop je de hele dag je ding te doen tussen de paarden, hoef je imo geen paardenmens te zijn.
En ik denk dat een paardenmens ook verkeerde voorbeelden heeft gehad, maar daar heel snel weg is...dat duurt geen jaren, zoals andere er wel achter moeten komen dat datgene fout is.
Een paarden mens voelt dat imo wel eerder aan zijn paard.

En ik denk dat een paardenmens dat inleven uit zichzelf heeft...hoef dat niet te leren.

Een goede schilder heeft ook talent, natuurlijk zal die dingen bij leren, maar zijn basis talent dat heeft hij gewoon. Zomaar gekregen Lachen
Ik kan ook gaan schilderen, en wellicht dat er eens iets herkenbaars in te vinden is na jaren oefenen Tong uitsteken
toch zal ik nooit een talent worden in schilderen...

En ik denk dat dat zo met alles is..ook met paarden
Je kunt veel leren, maar het echte talent, dat heb je...of heb je niet Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:50

runningkawa schreef:
En ik denk dat dat zo met alles is..ook met paarden
Je kunt veel leren, maar het echte talent, dat heb je...of heb je niet

dat denk ik dus ook!
je hebt het of je hebt het niet en je kunt nog zo graag willen, maar als je het niet hebt zul je nooit een paardenmerns worden Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:52

Zammie schreef:
@Kiwiko: wat zijn dan de basisdingen... Ik hoef niet na te denken over hoe te reageren, maar denk weleens na in m'n bedje over hoe ik wat kan doen ivm het trainen van een paard. Niet de omgang, die (heb ik volgens mij toch al duidelijk een keertje gezegd) kan ik goed "verstaan",maar meer het verhaal met het trainen van een dressuurpaard, daar ben ik echt nog lang niet in uitgeleerd... Ben namelijk niet iemand die het paard wel even in de krul trekt om het gedaan te krijgen, maar kies voor de weg die het meest ontspannends is en daar denk ik dus wel over na...

en dat is alleen maar goed, dat doen paardenmensen ook Haha! Haha! Haha! en lief, niemand is uitgeleerd Lachen dat is het mooie van de paardensport, er is altijd een volgende uitdaging Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:52

Jeetje, onderweg naar huis zijn er ineens een heleboel pagina's bij gekomen Haha! .

Ik zie het gewoon zo:

Een paardenmens ben je vanaf geboorte. Heb je het niet in je dan kan je eeuwig willen leren, maar dan gaat het toch niet komen .

Gewoon net zoals dat de ene een talent heeft voor rekenen en de ander voor taal Knipoog .

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:54

Dus jij denkt Runnigkawaa dat je een kind van af haar 4e die op het moment dat het niet ging zoals het moest gigantisch op haar donder kreeg, daar dan wel even weg gaat? Mijn liefde voor het paard was daar echt te groot voor en neem maar van mij aan dat ik daar mijn littekens aan heb overgehouden. Blijkbaar zijn er hier een paar bokkers die zichzelf paardenmens noemen en alleen op de manier zoals zij vinden dat iemand moet zijn, dan pas kun je dus een paardenmens zijn. Nou, ik heb al eerder gezegd dat ik een mens met paarden ben, want ik doe het blijkbaar zo verkeerd door wel elke dag naar mijn paarden te luisteren en erover na te denken...
Maakt me verder ook niet uit. Ben zeer gelukkig met mijn horsies en ga daar dus nu ook weer eens lekker van genieten... Doei!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:54

Uiteindelijk zou het van bescheidenheid (dat lijkt me een echte paardenmens-eigenschap) getuigen wanneer je jezelf niet tot paardenmens benoemd, maar mensen in je omgeving je als zodanig zouden betitelen.
Ik ben verre van briljant (wie niet?), het feit dat ik dat weet maakt dat ik altijd zal blijven doorleren... nooit denken dat je er al bent, maar altijd open blijven staan voor nieuwe leerervaringen.

Maar als ik dan eens op visite ben op een pensionstal waar de paarden dag en dag uit binnen staan, een uurtje de paddock zien, wiens enige uitstapje het ritje onder de ruiter is of in de stapmolen, weet ik dat paardenmensen op zo'n plek ver te zoeken zijn....

Sommige van die meiden kwamen aanzeilen met gestyleerde kapsels, dikke lagen make-up en harsnagels, en stapten in gillend roze setjes op hun paard die binnen het kwartier in de krul getrokken werd, vervolgens nog even wat roddels uitwisselen met de andere troela's in de kantine en dan het paard weer voor 23 uur in de stal achterlaten. Ik heb met open mond staan kijken.... zo ontdek je dus dat het hele buiten/outdoor gevoel, en het bezig zijn met het paard waarbij je eigen uiterlijkheden eindelijk eens niet relevant zijn, en heerlijk de rust opzoeken absoluut niet voor iedereen geldt... wat een wereld van verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:56

nee een kind van 4 kan niet weg gaan...
Maar zo gauw het de leeftijd heeft dat het zelf wat kan inbrengen zal het zeker zeggen dat dit niet leuk is.

Verder snap ik totaal je uitval niet
Niemand heeft in dit topic gezegt dat mensen met paarden slecht voor hun paard zijn..

Overigens vind ik mezelf ook geen talent en ook mens met paard (wat ik al eerder heb gezegt)...dus snap echt je boze ondertoon niet Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:58

ik snap het ook niet Lachen mensen met paarden zorgen prima voor hun dier, geven het alles wat het nodig heeft en houden intens van hun paard......... maar dat is niet de definitie van paardenmens Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:58

Bestaat het "paardenmens" alleen maar als het en in het Zadel en er naast goed gaat? Ik ken mensen die naast het paard duidelijk geen paardenmens zijn, maar zodra ze erop klimmen ontzettend talent uitstralen en met gemak wegrijden. Dan denk ik: 'Jeetje, jij hebt talent. Dat ziet er zo ontspannen en mooi uit.'
Zo ken ik ook mensen die met ontzettend gemak naast allerlei paarden staan en duidelijk het gevoel uitstralen dat hier beschreven wordt, maar in het zadel minder talent hebben. Toch blijft het liefde uitstralen, maar toch gaat het lang niet zo goed.

Wat ik ben, dat kan ik niet zeggen. Ik heb geen eigen paard, wel een verzorgpony trouwens, dus ik ben geen "mens met Paard" . Of ik een 'paardenmens' ben, wel nee. Ik kan naast het paard vrij goed met de paarden omgaan, zeker op de manege merk ik dat ik daar stukken minder moeite mee heb dan andere mensen. Alleen zodra ik eropklim bak ik er weinig van Nagelbijten / Gniffelen Al doe ik nog zo hard mijn best, gelukkig gaat het nog steeds steeds beter Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:00

de meeste paardenmensen die ik ken rijden niet Haha! Haha! Haha! of nauwelijks Lachen

Ninx

Kunnen we het volgende dan stellen:

"je benoemt jezelf niet tot paardenmens, maar dit is de taak van anderen die jou als zodanig benoemen"

LDRD

KiWiKo schreef:
ik snap het ook niet Lachen mensen met paarden zorgen prima voor hun dier, geven het alles wat het nodig heeft en houden intens van hun paard......... maar dat is niet de definitie van paardenmens Knipoog

Precies Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:02

Ninx schreef:

"je benoemt jezelf niet tot paardenmens, maar dit is de taak van anderen die jou als zodanig benoemen"

nee, de paarden benoemen je Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:02

Ninx schreef:

Nee Knipoog .

Het ligt er maar helemaal aan wíe jou een paardenmens vindt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:03

KiWiKo schreef:
Ninx schreef:

nee, de paarden benoemen je Lachen

Ja, Kiwiko.... dat lijkt me helemaal juist!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:04

klopt goed topic Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:06

KiWiKo schreef:
de meeste paardenmensen die ik ken rijden niet Haha! Haha! Haha! of nauwelijks Lachen

paardrijden is niet HET ultieme gevoel
alleen al naar ze kijken als ze de wei oprennen en rustig gaan eten
als ze naar je toekomen voor een aai, heerlijk gevoel!!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:20

Wat een mooi verhaal Barmat!
Ik denk indd ook dat de paarden aangeven wie er een mens met paard of paardenmens is.
En indd sommige hebben het gevoel erboven op en sommige ernaast.

Ik denk dat je voor jezelf moeilijk kan zeggen of je de een of de ander bent. Ik heb wel het gevoel bij mezelf dat ik vooral ernaast erg veel gevoel heb. Dat durf ik best te zeggen. Mijn paarden en ponys die ik heb of gehad heb geven mij het gevoel dat ze me aardig vinden of in ieder geval erg vertrouwen. Dat geeft zo'n ontzettend fijn gevoel! En daarin kun je misschien van jezelf toch wel een beetje zeggen onder welke categorie je hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:34

KiWiKo schreef:
een paardenmens maakt geen basisfouten Haha! Haha! maakt zeker ook wel fouten hoor, dat wel......... maar geen basis dingen

en inleven is het ook niet...... want zolang je nog moet nadenken over hoe ergens op te reageren, ben je geen paardenmens Lachen

Typerend voor een echt paardenmens (voor wat ik onder een paardenmens versta) is jùist het inlevingsvermogen in het paard. Inleven is niet alleen nadenken, maar juist ook aanvoelen. Hoeft niet persé op het moment suprème te zijn; achteraf is ook goed. Nadenken en na-voelen of je wel juist hebt gehandeld op dat moment, zodat je er als mens altijd van blijft leren en groeien, en steeds dichter bij het paard komt te staan.
Mensen die hiervoor openstaan - en niet altijd maar vinden dat ze het goed doen en dat ze gelijk hebben - zijn imo meer paardenmens dan menig mens met een paard dat zichzelf een paardenmens vindt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:38

Het is niet alleen inleven in een paard, er komt meer bij kijken, en dat is een kennersblik voor wat betreft exterieur en een behoorlijk vermogen om gebreken en ziektes ook te kunnen constateren.
Ik heb een man gekend die bij een pasgeboren hengstje al uitriep dat het een goeie was, helaas heeft hij het niet meer mee mogen maken dat deze de derde bezichtiging passeerde... hij is niet meer, deze paardenman in hart en nieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:39

maar als je telkens te laat bent, telkens moet overdenken waarom dat paard je toch steeds onderste boven rent heb je toch een probleempje Lachen
Dan voel je weinig goed aan en ben je imo geen paardenmens...die hebben op dat moment al goed gehandeld Lachen

Je ziet het ook vaak om je heen
Er zijn mensen die hebben (schijnt) altijd makke paarden
Lopen netjes naar de wei, zijn braaf met poetsen, gaan braaf op de trailer, lief bij de smid.

En je hebt mensen....jee die hebben toch al veel pech in een paardenloopbaan hoor... Knipoog
Vallen altijd op die paarden die vervelend zijn...hebben er echt een neus voor.... je zou die pech toch maar steeds hebben Haha!

(ook al komen die paarden van mens 1 af die geen problemen had Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:42

Ja, "telkens" is natuurlijk een ander verhaal. Dan trek je mijn reactie uit z'n verband.
Kiwiko vond dat een paardenmens zich niet hoeft of behoort in te leven. Daar ben ik het dus niet mee eens. Dat doet een paardenmens juist wèl imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:44

uit het verband trekken?
Had je dat erom gedaan dan? Tong uitsteken Clown

Ik denk dat kim bedoeld dat dat vanzelf gaat. Iig op dat moment direct de juiste reactie geven...daar waar een mens met paard te laat is doordat die geen goede reactie van nature heeft Lachen

Verder denk ik best dat een paardenmens er best daarna ovr na gaat denken Lachen
Dat staat denk ik los van het moment van handelen